Mosfet fase splitter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gerrittube

Mosfet fase splitter

Berichtdoor Gerrittube » vr 31 jul 2020, 14:01

Hallo,

Ik kwam online enkele concertina fasesdraaiers tegen met een MOSFET i.p.v. een triode. Zie bijgaand voorbeeld.
Vandaag heb ik er eentje quick & dirty gebouwd en de signalen zijn best goed. Alleen zijn ze niet uit fase!

Volgens mijn scope vallen de signalen precies over elkaar heen en is er geen faseverschil. Om een meetfout te voorkomen heb ik ook de wisselspanning gemeten tussen Drain en Source. Bij 12 VRMS op Drain en Source meet ik tussen Drain en Source minder dan 0.1 VRMS. M.a.w. de signalen moeten dan wel in fase zijn. De DC spanning over de drain en de source weerstanden zijn nagenoeg gelijk en de gate staat op ca. 80 - 90 VDC.

Ik heb zowel getest met een LND150 als met een IRF820, om maar twee heel verschillende MOSFETS te noemen.

Heeft iemand suggesties waarom dit bij mij niet werkt?

Groeten, Gerrit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Re: Mosfet fase splitter

Berichtdoor douwebakker » vr 31 jul 2020, 14:32

Dag Gerrit, raar dat je geen false verschil meet. De schakeling is goed. Normaal gesproken zou je denken dat een van de ingangen van je scoop op inverteren staat, maar dat heb je al gecontroleerd. Heb je ook de gelijkspanning over de fet gemeten of is dat die 90V. Raar. Kun je de fet controleren of deze nog wel heel is?
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2020, 15:19

Ik denk dat je de mosfets aan 't opblazen bent :shock: Ontbreekt een bescherming van het poortje.
Als de boel heel is zou het zoiets moeten zijn,
mosfet fasedraaier.jpg
Maar met die 500k deler blijft er weinig hoog over.
Deze heeft OpaBert gebouwd, ook met mosfet draaier, dus het kan wel :D
BertEL12.png
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 31 jul 2020, 15:48

reactie op abuis.png
Die zener is zeker in de meeste gevallen wel nodig toch Anne.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2020, 16:02

douwebakker schreef:reactie op abuis.pngDie zener is zeker in de meeste gevallen wel nodig toch Anne.
Wel aan te raden.Bij inschakelen (en in bedrijf soms ook) kunnen de spanningen alle kanten op vliegen, kan dat gevoelige poortje niet tegen.
Anne

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » vr 31 jul 2020, 16:18

Ik had ook een zener oorspronkelijk. Omdat ik geen faseverschil kon meten heb ik die even losgehaald. Ik kon geen verschil merken. Mijn voeding is geregeld en stabiel, dus hoger dan 400 volt komt er niet uit. Ik ga het maandag ook nog eens met een ZVN054A proberen, die heb ik net vandaag binnengekregen. De DN2540 heb ik nog niet geprobeerd omdat ik die niet 123 ergens kon vinden.

Groeten, Gerrit

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2020, 16:27

Nog een domme mogelijkheid, zal 't wel niet zijn :sure:
Als je de mosfet omgekeerd monteerd komt de inwendige diode in geleiding,krijg je net zo'n resultaat.
Anne

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » vr 31 jul 2020, 19:27

Hoi Anne,

Ik hoop van niet, maar zal hier zeker nog een keer goed naar kijken. Ik heb allang geleerd dat ik niet onfeilbaar ben...

Gerrit

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » vr 31 jul 2020, 21:03

zoverre ik kan zien heb je een source follower gebouwd, waarvan de bovenkant met massa verbonden is bij de AC analyse.

Op deze manier staat er bijna geen spanning over de fet omdat deze keihard aan het geleiden is, TOV triodes hebben fets geen echte Ri karakterestiek. dus je zal een kathodeweerstand moeten toevoegen en de gate "lekweerstand" tov de onderkant van die "kathodeweerstand"

Ik maak even een schets van hoe ik denk dat het wel moet op basis van je eerdere voorbeelden.

voorbeeld ZBA.jpg

Het biasen van die uitgangstrap met LED's ben ik geen groot fan van, afzonderlijk ontkoppelde 150R kathodeweerstanden echter wel. Wil je wat speciaals dan zet je een 10M45S in plaats van de Led's.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 31 jul 2020, 21:57

Florick, de ruststroom stel je natuurlijk in met de weerstand aan de source. Ik vraag me af wat de optimale ruststroom is voor maximale uitsturing. Zelf denk ik dat de waarde zo moet zijn dat er 1/3 van de voeding spanning over de FET valt of zie ik dat verkeerd.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2020, 22:29

douwebakker schreef:Florick, de ruststroom stel je natuurlijk in met de weerstand aan de source. Ik vraag me af wat de optimale ruststroom is voor maximale uitsturing. Zelf denk ik dat de waarde zo moet zijn dat er 1/3 van de voeding spanning over de FET valt of zie ik dat verkeerd.
Met een buis moet er voldoende spanning blijven bij max positief op de kathode en tegelijk max negatief op de anode.Een verdeling ¼ over elk van de weerstanden en dus ½ voor de buis.Een buis die bij lage spanning nog genoeg stroom kan doorlaten heeft evt met wat minder genoeg.
Een fet heeft met 5V al genoeg, kan met veel minder voedingsspanning toe.
Bij gelijkstroom koppeling aan de vorige trap bepaalt die de spanning over de weerstand naar de massa.En daaruit volgt dan de nodige voeding in verband met dezelfde weerstand naar de plus, de nodige stuurspanning en de 5V voor de fet.
Anne

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » vr 31 jul 2020, 22:41

@ Douwebakker (Intussen ook een bericht van Anne wat volgens mij dezelfde suggestie geeft)

Ja dat zou ook mijn uitgangspunt zijn, bij buizen is dat gebruikelijk wat meer omdat deze bij maximale positieve uitsturing nog enkele tientallen volts over de buis hebben ivm de verhouding interne weerstand van de buis en de belastingsweerstand.

@ Gerrit.
DN2540 kan ik eventueel voor je bestellen dan kan je die FET proberen ik geloof dat deze bij 100 Ohm source R ongeveer 18mA ID geeft, dat was in ieder geval zo bij de batch die ik destijds aan het meten/selecteren was. Ik verwacht dat je met een 1K trimmertje de boel mooi kan afregelen. Ik zou dan voor 22K onder en 22K boven gaan. met C.A. 80V over de FET in rust. dit zou betekenen dat je het geheel bij +-240V voedingspanning op ongeveer 3.6mA af moet regelen.

Als ik het me kan herrineren dan zou ik je nog uitleggen hoe je de gain van een dergelijke trap kan bepalen.

Volgens mij is Reichelt de goedkoopste met de DN2540,

Een andere fet welke volgens mij geschikt is als volger voor A2 aansturing is de 2SK3564, door zijn lage reverse transfer capacitance. Dat nummer zou ik ergens opschrijven, dat was de beste FET die ik kon vinden voor ZGN powerdrive: aansturing met roosterstroom.

Beiden kan ik bij TME meebestellen om verzendkosten te sparen.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 31 jul 2020, 22:49

Dank je wel Anne, ik had er even geen rekening mee gehouden dat er een gelijkspanningskoppeling is met de vorige trap. Ik vroeg me alleen af met welke instelling je de maximale uitgangsspanning bereikt. In feite kun je de fet als een regelbare R beschouwen.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2020, 22:55

V4lve Lover schreef:DN2540 kan ik eventueel voor je bestellen dan kan je die FET proberen ik geloof dat deze bij 100 Ohm source R ongeveer 18mA ID geeft,
Dat is voor als de ruststroom in de fasedraaier zelf wordt ingesteld.Bij de schakeling met gelijkstroom koppeling met de vorige trap is de stroom door de fet bepaald door de spanning van die vorige trap en de weerstand source-massa.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jul 2020, 23:00

douwebakker schreef: Ik vroeg me alleen af met welke instelling je de maximale uitgangsspanning bereikt. In feite kun je de fet als een regelbare R beschouwen.
De max uitgangsspanning is iets van de buis ervoor.De fet volgt wel zolang de voeding hoog genoeg is.
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 31 jul 2020, 23:07

Ja Anne dat snap ik nog wel. De versterking zal altijd onder de 1 blijven. Ik bedoel eigenlijk de maximale uitsturingsruimte.
Eigenwijs is ook wijs!

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » vr 31 jul 2020, 23:11

Ah!buis schreef:
V4lve Lover schreef:DN2540 kan ik eventueel voor je bestellen dan kan je die FET proberen ik geloof dat deze bij 100 Ohm source R ongeveer 18mA ID geeft,
Dat is voor als de ruststroom in de fasedraaier zelf wordt ingesteld.Bij de schakeling met gelijkstroom koppeling met de vorige trap is de stroom door de fet bepaald door de spanning van die vorige trap en de weerstand source-massa.
Anne

Ik had het gevoel dat dit inderdaad het geval was maar kon er geen vinger opleggen, een voordeel van wisselspanningskoppeling is dat de voorgaande trap iets hoger dan 1/3 voedingsspanning kan staan anders heb je een beperkte uitzwaai/swing/uitsturing door de stuurbuis. In dit geval met EL84 of EL12n natuurlijk geen probleem, maar met sommige triodes die meer uitsturing nodig hebben wel een punt.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 01 aug 2020, 11:46

Florick, ik heb nog eens even over jou tekeningetje na zitten denken, maar denk je ook niet dat een stroombron op die plek het spul in de war stuurt. Er zal geen stroomvariatie meer zijn en dus ook geen uitgangsspanning.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 01 aug 2020, 12:55

V4lve Lover schreef: een voordeel van wisselspanningskoppeling is dat de voorgaande trap iets hoger dan 1/3 voedingsspanning kan staan anders heb je een beperkte uitzwaai/swing/uitsturing door de stuurbuis. In dit geval met EL84 of EL12n natuurlijk geen probleem, maar met sommige triodes die meer uitsturing nodig hebben wel een punt.
Met zo'n mosfet heb je meer ruimte, kan een flinke zwaai uit.Zoiets bijv.
FdrMmos.png
Anne

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » ma 03 aug 2020, 14:26

Ik heb het nu in ieder geval voor elkaar met de IRF820. Tot een volt of 20 VRMS gaat dat prima. Ik ga de ZVN054A ook nog proberen, die is net binnen gekomen.

Groeten, Gerrit

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 03 aug 2020, 14:51

Gerrittube schreef:Ik heb het nu in ieder geval voor elkaar met de IRF820. Tot een volt of 20 VRMS gaat dat prima. Ik ga de ZVN054A ook nog proberen, die is net binnen gekomen.

Groeten, Gerrit

Wat gebeurt er bij meer dan 20V? Wil het schema'tje er even bij posten?
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » ma 03 aug 2020, 20:59

Ik zal morgen even een schets maken. Boven de 20 Volt wordt de vervorming al gauw (veel) te groot.

Groeten, Gerrit

Gerrittube

Berichtdoor Gerrittube » di 04 aug 2020, 19:30

Bijgaand mijn schetsje. Ik kan denk ik de balans nog iets verbeteren door de weerstanden van 82K te finetunen. Verder kan ik de 1K gateweerstand vermoedelijk ook direct aansluiten de ingangstrap (direct op de anode, scheelt weer een dure condensator).

De vervorming heb ik opgelost door de eindbuizen ook aan te sturen met een MOSFET als source follower. De source follower komt na de 6SN7 die als voltage versterker na de fasedraaier komt. Hierdoor krijg ik nu zo’n 75 Watt in UL uit de eindbuizen met < 1 % THD (2 x KT150). Waar ik nog aan moet wennen t.o.v. EL34’s is dat de KT150’s wel een minuut of 5 nodig hebben om zich lekker te settelen. M.a.w. ik heb geregeld tijd voor een kopje koffie.

Groeten, Gerrit

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 04 aug 2020, 19:41

Denk je wel voor het delen Gerrit. Momenteel ben ik even met wat anders bezig maar zodra ik wat ruimte heb ga ik met een dergelijke schakeling aan de gang
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 04 aug 2020, 20:35

Gerrittube schreef:Ik zal morgen even een schets maken. Boven de 20 Volt wordt de vervorming al gauw (veel) te groot.
Groeten, Gerrit
Zou tot wel 95Vpiek kunnen doen.
Anne

Terug naar “Versterkers”