Voorversterker en fasedraaier board

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

douwebakker

Voorversterker en fasedraaier board

Berichtdoor douwebakker » vr 10 jul 2020, 15:45

Beste zelfbouwers,
Als ik een versterker bouw maak ik altijd gebruik van een voorversterker en fasedraaier die ik als module in elkaar zet.
moduleVV.JPG

Meestal gebruik ik hiervoor een EF86 als voorversterker en een ECC83 als fasedraaier. Het shema komt van een oud artikel uit de Elektuur (vierpitter) en werkt naar volle tevredenheid. Zo'n module kun je eigelijk voor heel veel verschillende eindtrappen gebruiken. Zelf werk ik veel met EL84, EL34 en KT88 om maar eens wat te noemen. Op amerikaanse site's kom ik vaak kant en klare printjes hiervoor tegen (Dynaco o.a.) en zodoende ben ik aan de slag gegaan om een dergelijk printje te tekenen.
preamp_EF86_ECC83-V4.png
VV-print.pdf
VV-schema.pdf

Het is voor mij de eerste keer dat ik een printje teken in KiCad en voordat ik ze ga bestellen bij JLCPCB zou ik het op prijs stellen dat julie even bekijken of ik ook fouten heb gemaakt of dat er dingen zijn die beter kunnen.
Bij voorbaat dank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Re: Voorversterker en fasedraaier board

Berichtdoor OpaBert » vr 10 jul 2020, 18:57

Mooi getekend Douwe hoop dat er iemand in springt om het nate kijken
Ik maar 1 vraag opm dat is , moet aan de G1 van de EF86 geen stopweerstand 1K Ω
shit draadje vergeten :oops:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 10 jul 2020, 19:06

Nou nee Bert, dat lijkt me niet nodig. Bij een eindbuis moet je het wel doen natuurlijk. Daar is het signaalnivo veel groter en heb je kans op oscilleren.
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » vr 10 jul 2020, 19:11

Die stop weerstand is er toch niet alleen tegen oscilleren ,maar ook tegen de HF?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 10 jul 2020, 19:34

democles schreef:Die stop weerstand is er toch niet alleen tegen oscilleren ,maar ook tegen de HF?

Dag Demo, dat weet ik ook allemaal niet hoor. Zoals genoemd is het oorspronkelijke schema overgenomen uit de elektuur van november 1984 en daar zit er ook geen in.
nl1984110441(1).pdf

Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » vr 10 jul 2020, 20:13

Eerst maar even alles op 1 vlak,kijkt wat beter :D

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 10 jul 2020, 20:29

Dank je Demo, zo'n presentatie had ik ook voor ogen maar mijn handigheid met de computer belemmert me.
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » vr 10 jul 2020, 21:08

Nu,niet meer :lol:

democles

Berichtdoor democles » vr 10 jul 2020, 21:54

Allereerst,kun je niet beter de buisvoeten aan de andere kant van de print zetten,geeft wat meer mogelijkheden om de print aan een bovenplaat te bevestigen.Dan zitten de componenten niet in de weg.

Ik vind je los bedrade opstelling het beste,gaat je niet lukken met een print blijft het altijd polderen en hopen dat de lay-out werkt.

Maar goed printje dus :-k

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 10 jul 2020, 22:07

democles schreef:Allereerst,kun je niet beter de buisvoeten aan de andere kant van de print zetten,geeft wat meer mogelijkheden om de print aan een bovenplaat te bevestigen.Dan zitten de componenten niet in de weg.

Ik vind je los bedrade opstelling het beste,gaat je niet lukken met een print blijft het altijd polderen en hopen dat de lay-out werkt.

Maar goed printje dus :-k

Dank je Demo, prima idee om de buisvoeten aan dee andere kant van de print te maken. Het houd wel in dat de lay-out van de print helemaal veranderd.
Nog even wat anders, bij de pcb-leverancier vragen ze de gerber files, maar die zie ik niet in het KiCad programma. Heb jij er ervaring mee?
Eigenwijs is ook wijs!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 10 jul 2020, 22:35

‘Plot’ button. Heb de pc niet aan, maar het is die naast de print button.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 10 jul 2020, 22:40

Hoi Barry, ik heb het spul ook uitgezet. Morgen ga ik er even naar kijken. Bedankt.
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » vr 10 jul 2020, 22:43

Nog even wat anders, bij de pcb-leverancier vragen ze de gerber files, maar die zie ik niet in het KiCad programma. Heb jij er ervaring mee?

Zou het geen ervaring noemen,meer 1 oog in het land der blinden :mrgreen:

Weet niet hoe het werkt met KiCad,ik gebruik Sprint.

Waarschijnlijk staat er ergens als gerbers exporteren.
En nog gaat het bij mij mis,gelukkig heeft de PCB boer een gerber viewer,kun je eerst kijken of ze kloppen.(https://jlcpcb.com/)
Geloof me dit is een leerproces,wat je de volgende keer weer vergeten bent :lol:
Helaas daar moet iemand anders je mee helpen :?
(zie ondertussen dat Barry inhaakt O:) )

Nog een paar dingetjes qua lay-out.

Probeer de massa,s te combineren voor beide buizen, apart 1 massa punt en dan pas verbonden tussen de twee buizen..
Probeer baantjes die onder componenten lopen er haaks onderdoor te leggen.Dus niet schuin.
Neem wat meer afstand tussen Massa en Hoogspanning,niet te dicht langs elkaar laten lopen.
Hou de hoogspanning uit de buurt van G1.
Liefst geen baantjes onder de buisvoeten.(lijkt vaak een makkelijke oplossing,maar kan zorgen voor overslagen waar je nooit meer bij komt!)
Er zal nog wel wat meer zijn ,maar dat komt nog wel. :)

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 10 jul 2020, 23:12

OK, bedankt voor je tips Demo. Ik ga morgen weer met frisse moed aan de slag met de nieuwe layout vanwege de Omgekeerde buizen. Tot zover bedankt.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 11 jul 2020, 8:27

Bij KiCad genereer je Gerber-bestanden vanuit het Pcbnew-venster met File - Plot of Bestand - Plot. Vergeet niet om alle lagen aan te klikken die je nodig hebt en apart de boorbestanden aan te maken (File - Plot - Generate Drill File of File - Fabrication Outputs - Drill (.drl) File). Het is handig als alle bestanden dezelfde eenheden gebruiken, dus niet de Gerbers in millimeters en de boorbestanden in Engelse duimen, maar volgens mij staat dat standaard goed.

Als je een hoekpunt van de print op coordinaten (0, 0) wilt hebben, kan dat door in Pcbnew met Place - Drill and Place Offset een speciaal teken op de hoek van de print te zetten en dan bij het maken van de Gerbers te kiezen voor Use auxiliary axis as origin, als ik het me goed herinner. Dat moet je dan ook bij de boorbestanden doen om te voorkomen dat alle gaten op de verkeerde plek zitten. Sommige fabrikanten vinden het fijn als je ook een IPC-D-356-netlijst meestuurt voor een productietest, dat staat onder File - Fabrication Outputs - IPC-D-356 Netlist File.

Met GerbView van KiCad kun je kijken of de Gerbers er normaal uit zien. Je kunt dan ook controleren of de boorgaten op de juiste plaatsen terecht gekomen zijn.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 11 jul 2020, 10:14

MarcelvdG schreef:Met GerbView van KiCad kun je kijken of de Gerbers er normaal uit zien. Je kunt dan ook controleren of de boorgaten op de juiste plaatsen terecht gekomen zijn.

Dat is het allerbelangrijkste, bekijk je Gerbers voor je besteld. Je ziet dan direct of alle lagen er zijn die je op je print wilt hebben, en of ze zijn zoals je ze wilt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 11 jul 2020, 10:31

Klopt. Naast die Gerber viewer van Kicad zou ik zeker deze ook aanraden: https://www.pentalogix.com/t/software-products/viewmate Viewmate Is wel een van de betrouwbaarste gratis gerber viewers die er zijn. Het is altijd goed om te checken met iets van een andere makelij. Verder krijg je bij het uploaden van je Gerbers bij JLCPCB ook nog de print te zien a.d.h. van de Gerbers zoals zij ze ontvangen hebben. Die check heb je ook nog altijd!
Peter de Jong

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 12 jul 2020, 15:22

Goedemiddag,

Ik ben inmiddels weer wat verder met de print. De suggestie van Demo om de buisvoeten op de andere kant te monteren heb ik meegenomen in het nieuwe ontwerp. Ik ben er nog niet achter hoe ik de PDF in een keer op het scherm kan laten verschijnen, maar misschien kan iemand van jullie me dat vertellen.
print voor ZBA.pdf
VVFD-EF86-ECC83-V1.png
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » zo 12 jul 2020, 15:52

zoiets?

(pdf openen,druk dan print screen,open paint en druk links boven in de balk op plakken)

democles

Berichtdoor democles » zo 12 jul 2020, 16:05

Zou dit veranderen,scheelt weer een baantje tussen de buisvoeten,minder kans op sluitingen/storingen.
En ik zou er toch een 1K weerstandje in gezet hebben als roosterstop weerstandje op G1 van de EF86 buis,als je die niet wilt gebruiken kun je dan de aansluiting doorverbinden. Als je dan toch onverwacht storingen krijgt zonder,heb je in ieder geval de mogelijkheid er 1 te plaatsen.

Douwe3.jpg

Zou de baantjes tussen de buisvoeten als tweede laag zetten op de print dan zit de buisvoet niet over het baantje.
Een twee laag print (boven en onderkant) dus. (wat ook standaard is bij de printboer)
Hoeft niet perse,maar als je toch het gerber maken moet aanleren.

Was ook wat aan het stoeien geweest......... :mrgreen:

Wat in blauw is is de tweede laag (top laag) .
Laatst gewijzigd door democles op zo 12 jul 2020, 16:28, 3 keer totaal gewijzigd.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 12 jul 2020, 16:06

democles schreef:zoiets?

(pdf openen,druk dan print screen,open paint en druk links boven in de balk op plakken)

Ja, nu kan ik het ook. Bedankt
Eigenwijs is ook wijs!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 12 jul 2020, 16:12

douwebakker schreef:... Ik ben er nog niet achter hoe ik de PDF in een keer op het scherm kan laten verschijnen, maar misschien kan iemand van jullie me dat vertellen.
kan je printen naar een PDF? dan is t makkelijk, gewoon met KiCAD print
KiCAD print .PNG
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 12 jul 2020, 16:38

print.png
Demo, zo dan?
Spoortjes bij de buizen hadden ook net zo gemakkelijk in het groen gekund, maar zo is het ook mooi vind ik.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 12 jul 2020, 16:49

Henkjan schreef:kan je printen naar een PDF? dan is t makkelijk, gewoon met KiCAD print
Even voor de duidelijkheid, "F" staat voor de onderdelenkant en "B" voor de koperkant ?
Kan belangrijk zijn ivm de buisvoet boven of onder.
Ook soms lastig bij printtekenen, kijk je tegen de onderkant aan of zie je die alsof de print doorzichtig is (van bovenaf).
Wel te zien als er tekst is, als die gespiegeld is kijk je door de print heen.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 12 jul 2020, 16:59

Ja Anne, ik heb gemerkt dat het knap lastig kan zijn. De groene banen zijn de onderkant en de rode de boven kant.
De onderdelen zitten aan de bovenkant en worden aan de onderkant doorverbonden. De buisvoeten zitten aan de onderkant. En het is straks de bedoeling dat ze op de kop in de versterker komen. Ik maak dan gaten van 25 mm in het chassis en monteer de printen met afstand busjes van 10 mm onder het chassis
Eigenwijs is ook wijs!

Terug naar “Versterkers”