Inschakelvertraging met 555 vraag.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Inschakelvertraging met 555 vraag.

Berichtdoor Leeuwarden » di 07 jul 2020, 13:18

Aliexpress bracht na twee maanden dan toch eindelijk mijn inschakelvertraginkjes langs. Hysterisch van blijdschap sluit ik het ding even aan om te concluderen dat het werkt en vervolgens te ervaren dat het relais na afschakelen niet gelijk uit schakelt.
Als ik, als bouwpakketjebouwer, de werking van het 555 IC goed begrijp dan zorgt pin 6 ervoor dat het relais afschakelt. Dat zit nu een 100uF elco voor. Als je die waarde kleiner maakt (ik heb een passende 10 uF op voorraad), schakelt het relais dan gelijk af nadat de spanning is verbroken? (Die elco is overigens het enige onderdeel dat vervangen kan worden, de rest is superklein smd.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Re: Inschakelvertraging met 555 vraag.

Berichtdoor Ah!buis » di 07 jul 2020, 14:23

Het is dan ook een inschakel vertraging.
Uitschakelen gebeurt wanneer de voeding voldoende gezakt is om het relais los te laten laten.
Om snel uit te schakelen is er een afzonderlijke voeding nodig met minimale reserve elco.Net dik genoeg dat het relais niet bromt.
Kan meestal wel met een kleine toevoeging bij de bestaande voeding.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 07 jul 2020, 15:39

Als dat het geval is, is het einde verhaal... jammer.

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » vr 10 jul 2020, 8:58

Waarom is dit einde verhaal? Als er geen spanning meer op je printje staat, zal het relais echt wel afvallen.
Kun je iets meer laten zien van de toepassing en/of hoe het printje gevoed wordt?

Piet

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » vr 10 jul 2020, 12:55

(onderstaande stelling is onjuist)

Als je de dode die over de spoel van het relais staat (D1) weg haalt, dan zou het relais sneller moeten afvallen. De diode zorgt voor een houd circuit op de EMK van de relais spoel waardoor deze vertraagt afvallend wordt.
Laatst gewijzigd door Olaf Markus op vr 10 jul 2020, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 10 jul 2020, 13:16

Piet1950 schreef:Waarom is dit einde verhaal? Als er geen spanning meer op je printje staat, zal het relais echt wel afvallen.
Kun je iets meer laten zien van de toepassing en/of hoe het printje gevoed wordt?

Piet

Het is bedoeld om een in/uit schakel plop aan een Korg B1 voorversterker te voorkomen. Wordt gevoed met 12VDC. Het Aliexpress printje gebouwd volgens bovenstaand schema waarbij eigenlijk alleen de 100uF elco kan worden vervangen. De rest is smd van een kleiner formaat als 0805. Mocht er een smd onderdeel af of kortgesloten moeten worden, nan is dat nog een optie. Een dergelijk onderdeel vervangen is voor mij niet weggelegd. Overigens kost dit printje nog geen euro dus als het niet bruikbaar is dan is het geen ramp.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 10 jul 2020, 13:20

Olaf Markus schreef:Als je de dode die over de spoel van het relais staat (D1) weg haalt, dan zou het relais sneller moeten afvallen. De diode zorgt voor een houd circuit op de EMK van de relais spoel waardoor deze vertraagt afvallend wordt.

Bij mijn weten is die diode belangrijk om inbranden van de spoel te voorkomen. Zover ik weet houdt een diode ook geen energie vast zoals een elco. In mijn optiek zou dit dus niet uit moeten maken als die diode eraf gaat. Corrigeer me als ik het fout heb!

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » vr 10 jul 2020, 13:27

je hebt het niet fout, je hebt het goed, ik herkende het als een vertraagd afvallend relais, maar dat blijkt onjuist.
de diode mag inderdaad niet weg gehaald worden.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » vr 10 jul 2020, 13:58

OK, je hebt nu al een klein slipje van de sluier opgelicht, maar je blijft wel erg oppervlakkig.

Je hebt een voorversterker op/met 12V voeding. Er moet een plop onderdrukt worden, zowel bij in als bij uitschakelen. Maar die plop, die zal uit een luidspreker komen. Dus er is ook nog een eindversterker met aangesloten luidsprekers??
Is de 12V voeding van je voorversterker een losse voeding? Wordt de voorversterker in en uitgeschakeld met een schakelaar op de voorversterker, terwijl de 12V voeding aan blijft staan? Of wordt de 12V voeding uitgeschakeld? En hoe zit het met je eindversterker? En waarvandaan wordt dan je printje gevoed? En waar zit het relaiscontact precies tussen? Enz.

Zonder duidelijke info kan niemand je helpen.

Piet

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 10 jul 2020, 14:11

Oei, uitgebreide vragenlijst. Piet, ik kom er in de komende weken/maanden uitgebreider op terug. We zitten hier na een stevige waterschade midden in een verbouwing. Die gaat niet zo snel want er moet ook nog gewerkt worden.

Wel even een lijstje van antwoorden die alvast beantwoord kunnen worden.
Er is uiteraard een eindversterker aangesloten op de speakers anders inderdaad geen plop.
De voorversterker heeft een eigen voeding, de 12VDC voor de inschakelvertraging komt van een losse voeding die gelijk met de voorversterker aan/uit wordt geschakeld.
Relais contact (dit is eigenlijk ook een vraag maar in mijn herinnering heb ik het ooit eerder zo gedaan...) sluit de plus en aarde van voorversterker kort.

Wat wil je weten over mijn eindversterker?

democles

Berichtdoor democles » vr 10 jul 2020, 17:00

Ik zat ook met het probleem van de inschakel/ uitschakelplop bij voorversterkers.

Heb het opgelost,zie 6V6 topic.

Heb de printjes in China laten maken en vanmiddag 1 in elkaar gezet voor de test.

Het prototype zit in mijn 6V6 voorversterker en werkt uitstekend tot nu toe. Stil geen geplop meer!

Als het printje werkt gaan de rest van de printjes in de verkoop.

Succes met je waterschade :(

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 10 jul 2020, 17:16

Olaf Markus schreef:je hebt het niet fout, je hebt het goed, ik herkende het als een vertraagd afvallend relais, maar dat blijkt onjuist.
de diode mag inderdaad niet weg gehaald worden.

Je hebt het wel goed hoor. Die diode vertraagt het afvallen van het relais zoals je beschreef. Maar bij dit soort kleine relais is dat hooguit ca. 5ms. Dat ga je dan ook niet echt merken. Heeft niks met inbranden te maken, de diode beschermt de stuurtor tegen te hoge inductiespanning van het spoeltje bij afschakelen. Die kan anders daardoor sneuvelen. Die diode moet er dus echt in!
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 26 nov 2020, 15:13

Toch nog even de concrete vraag of schema in openingspost überhaupt aan te passen is zodat het relais direct afschakelt?
De inschakelvertraging is prima maar het ding moet bij onderbreken van de spanning gelijk uit.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 26 nov 2020, 16:00

Leeuwarden schreef:Toch nog even de concrete vraag of schema in openingspost überhaupt aan te passen is zodat het relais direct afschakelt?
De inschakelvertraging is prima maar het ding moet bij onderbreken van de spanning gelijk uit.
Wat heet direct ? Als de spanning wegvalt laat 't relais los.Maar de spanning loopt vermoedelijk langzaam terug en daardoor duurt 't voordat het relais afvalt.
Je moet dus iets hebben dat de terugloop aankondigt, daarvoor moet je de trafospanning in de gaten houden.Valt die weg dan gaat de voeding zakken.
Kan wel met zo'n 555 maar dan heb je ook een verbinding met een trafowikkeling nodig (vóór de gelijkrichter).
Of een voeding voor de vertraging die eerder wegzakt dan de hoofdvoeding.
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 26 nov 2020, 16:24

Hallo Naamgenoot,

Ik zal niet zeggen dat ik hysterisch van blijdschap ben als er weer eens iets na lang wachten uit China arriveert (anders dan het huidige Covid19), maar het duurt soms wél lang...
Om de uitschakelplop te voorkomen gebruik ik deze als dat uitkomt, omdat je gelijk de speaker terminals er aan vast kunt schroeven:
https://www.aliexpress.com/item/3283233 ... SwRZX&mp=1
Als dat niet kan, of niet wenselijk is neem ik zoiets:
https://www.aliexpress.com/item/3293439 ... 6062%23637
Of zoiets:
https://www.aliexpress.com/item/4001084 ... 6062%23637
Werken allebei prima.
Als voeding gebruik ik een apart klein trafootje:
https://nl.aliexpress.com/item/40012784 ... web201603_
Maar die moet ik dan gelijk meebestellen, óf weer wachttijd incalculeren.
Als ik een ringkerntrafo als voeding voor de versterker gebruik, is het sneller (en goedkoper) om met massieve draad een hulpwikkeling om de ringkern te 'kantklossen' als voeding voor de uitschakelprint.

Groeten, Jan.
P.S.: Ik heb ooit ook een paar van die inschakelvertragingsprintjes aangeschaft, om er vervolgens achter te komen dat een 'regulier' inschakelvertragingsprintje voor de speakers beter werkt...
Een Shearerhoorn is niet groot...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 26 nov 2020, 16:38

Jammer, zo te horen gaat het niet met de 'oplossing' die ik voor ogen had. Met Ali ben ik wel even klaar. Ik fröbel wel iets anders in elkaar...

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 26 nov 2020, 16:46

Leeuwarden schreef:Jammer, zo te horen gaat het niet met de 'oplossing' die ik voor ogen had. Met Ali ben ik wel even klaar. Ik fröbel wel iets anders in elkaar...

Ik ben zaterdag in Leeuwarden, als jij 12V AC ter beschikking stelt, heb ik nog wel een opgebouwd en een ongebouwd exemplaar van deze voor je liggen:
https://nl.aliexpress.com/item/32934399 ... 6062%23637
Je zegt het maar.

Groeten, Jan.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 26 nov 2020, 16:51

Dank voor het aanbod, ik ben zaterdag echter niet thuis. Maar ik denk ook dat ik mijn eigen onderdelen kast maar even overhoop haal om iets te maken.

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 26 nov 2020, 16:55

Het past door de brievenbus (de ongebouwde versie).
Er zit zelfs een opbouw schetsje bij:
In-uitschakelvertraging.jpeg

Groeten, Jan.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 27 nov 2020, 13:13

Nogmaals dank, Jan, ik ga toch even voor een andere oplossing...

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 27 nov 2020, 14:34

Laat ons even weten of en hoe dat gelukt is, altijd interessant.

Groeten, Jan.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 27 nov 2020, 14:52

Ik meende mij al te herinneren dat ik er in een ver en vaag verleden al eens mee aan de slag was geweest:

viewtopic.php?f=8&t=12037&start=175

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 30 nov 2020, 20:17

Leeuwarden schreef:Toch nog even de concrete vraag of schema in openingspost überhaupt aan te passen is zodat het relais direct afschakelt?
Is de laatste dagen erg rustig, dus tijd zat om wat te verzinnen.
Traag2.jpg
De bedoeling is dat, zodra de voeding begint te zakken, het relais afvalt.
Of het goed werkt ? Als bijv de voeding wat inzakt bij het inschakelen van het relais (meer verbruik) zou ie ook onmiddelijk weer uitschakelen.
En ook bij inschakelen krijgt T2 eventjes een omgekeerde spanning tussen basis-emitter, gaat de zener daarvan in geleiding.Hindert vermoedelijk niet, hoogstens blijft de "trigger" misschien iets langer hangen.
Anne

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 25 jan 2021, 17:58

Mooi, iedereen nog aanwezig? Tijdens het wachten op de winnende uitslag van de Corona test even teruggegrepen op een resultaat uit het verleden waarvan het de werking ooit bewezen is.

Vraag: deze gaat dus worden ingezet op de uitgang van een Pass B1 Korg. Een waar High End ontwerp dat flink lawaai maakt bij in en uitschakelen. Dan de vraag: kan ik de weerstanden op dezelfde plek met dezelfde waarden inzetten? (100 Ohm en 10k Ohm)

download/file.php?id=37954&mode=view

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 26 jan 2021, 9:47

Uhhh... :(

Terug naar “Versterkers”