Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 06-08)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Berichtdoor Shadow » zo 19 jul 2020, 20:25

Oei ff zoeken :)
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 19 jul 2020, 20:29

Leeuwarden schreef:
Shadow schreef:Ik ben benieuwd, de Jfet die ik in Hengelo een keer gehoord heb, deed het hem voor mij niet :?

Welke Pass was dat dan?

Gevonden;

43EB8BAC-DEE0-4B2F-B30A-83499F619CD3.jpeg

1735F03D-F404-46E8-8D81-7267161F1BEC.jpeg

De JFet (UJN1208K) SRPP eindversterker van Reneth, zo te zien in prototype uitvoering. Ik weet niet of het een Pass ontwerp is, daarom sprak ik ook over ‘JFet versterker’.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 19 jul 2020, 20:47

Bijzondere constructie, met lijmtangen, in ieder geval...

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 19 jul 2020, 21:10

Ja hij had die koelblokken van mij overgenomen en dacht dat ie ze wel door de helft kon doen, hij werd iets warmer dan ie verwacht had :lol:

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » ma 20 jul 2020, 16:01

Wat daar op tafel staat weet ik niet, maar zoals hij hier gebouwd word wel.
Aan deze soort versterkers van Pass Labs moeten geen moeilijk aan stuurbare speakers hangen.
Maar voldoe je aan die voorwaarden klinken ze erg mooi (ten minste mijn smaak)

Rob

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 20 jul 2020, 18:30

Welke Pass/ versterkers zijn volgens ou meer geschikt voor wat lastiger speakers?

jerolee

Berichtdoor jerolee » wo 22 jul 2020, 10:17

Hoi Rob, Wuffwaff (DIY Audio) heeft een research gedaan over het instellen van deze amps. Daardoor kun je aanpassingen doen aan de "load" die je er aan hangt.
Gelukkig is de impendantie van mijn luidsprekers vrij stabiel in de zin van er zitten geen pieken en dalen in die 4 Ohm verschil overschrijden. Dat zit em in het feit dat de planar speakers een zo goed als vlakke impendantie hebben. De conus speakers nemen alleen de frequentie onder 450Hz voor hun rekening. Het minimum daar is wel 2 Ohm :) Daarom probeer ik ze straks zo af te regelen dat the power piek laag zit, op ong 3-4 Ohm.

Naar mijn mening wordt de invloed van de versterker op het totaal geluid schromelijk overschat. De akoestiek van de luisterruimte bepaald samen met de speakers 90% van het geluid. Als je niks aan de akoestiek doet en de opstelling van je speakers, dan klinkt een audio set van 100.000 euro nog voor geen meter. Ik zie zo vaak lui met speakers tegen de muur in een kale kamer en dan pielen over een ditje en datje, kabeltje hier kabeltje daar. Die zijn echt verkeerd bezig en gooien een hoop geld weg.
Ik ben lang bezig geweest met de finetuning van de speakers en heb daarbij de ervaring opgedaan dat de spoelen van het filter niet dicht bij de spreekspoel van de speakers gemonteerd kan worden als ook de onderlinge afstand voldoende moet zijn, de impact is enorm.

Het enige wat ik nog steeds jammer vindt is dat een symfonie orkest nog steeds niet zo overdonderend in mijn kamer binnen komt wanneer dat echt los gaat. hahaha ik denk dat ik dan toch nog wat grotere speakers moet bouwen :)

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » wo 22 jul 2020, 19:19

Leeuwarden schreef:Welke Pass/ versterkers zijn volgens ou meer geschikt voor wat lastiger speakers?

De wat zwaardere AX versies klinken wat gecontroleerder dan de single ended Aleph reeks.
Of je moet weer naar de zwaarste gaan maar die klinkt in mijn oren minder.
Ik vind zelf bij de Aleph serie met 8 Fets per kanaal het beste klinken dus dus 4 boven en 4 onder.

jerolee schreef:Hoi Rob, Wuffwaff (DIY Audio) heeft een research gedaan over het instellen van deze amps. Daardoor kun je aanpassingen doen aan de "load" die je er aan hangt.
Gelukkig is de impendantie van mijn luidsprekers vrij stabiel in de zin van er zitten geen pieken en dalen in die 4 Ohm verschil overschrijden. Dat zit em in het feit dat de planar speakers een zo goed als vlakke impendantie hebben. De conus speakers nemen alleen de frequentie onder 450Hz voor hun rekening. Het minimum daar is wel 2 Ohm :) Daarom probeer ik ze straks zo af te regelen dat the power piek laag zit, op ong 3-4 Ohm.

Naar mijn mening wordt de invloed van de versterker op het totaal geluid schromelijk overschat. De akoestiek van de luisterruimte bepaald samen met de speakers 90% van het geluid. Als je niks aan de akoestiek doet en de opstelling van je speakers, dan klinkt een audio set van 100.000 euro nog voor geen meter. Ik zie zo vaak lui met speakers tegen de muur in een kale kamer en dan pielen over een ditje en datje, kabeltje hier kabeltje daar. Die zijn echt verkeerd bezig en gooien een hoop geld weg.
Ik ben lang bezig geweest met de finetuning van de speakers en heb daarbij de ervaring opgedaan dat de spoelen van het filter niet dicht bij de spreekspoel van de speakers gemonteerd kan worden als ook de onderlinge afstand voldoende moet zijn, de impact is enorm.

Het enige wat ik nog steeds jammer vindt is dat een symfonie orkest nog steeds niet zo overdonderend in mijn kamer binnen komt wanneer dat echt los gaat. hahaha ik denk dat ik dan toch nog wat grotere speakers moet bouwen :)

Dat klopt je kunt hem voor een bepaalde impedantie optimaliseren, maar de controle blijft hetzelfde dat is inherent aan de schakeling.
Maar met planars hoef je je niet druk te maken.
Versterkers kunnen wel degelijk verschil maken maar natuurlijk niet in vergelijk met goede akoestiek.

jerolee

Berichtdoor jerolee » wo 22 jul 2020, 23:01

Yes Rob, Ik ben zeer benieuwd wat het straks gaat worden. Single ended topologie zou klinken als een buis. en ja de controle in het laag, afwachten maar hehe. Ik heb nog zoveel te doen..... gaat nog ff duren.
groetjes.

jerolee

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 05-11)

Berichtdoor jerolee » do 05 nov 2020, 13:17

Tijd voor een update. Na de eerste aluminium werken heb ik besloten een CNC router te bouwen. Met de nauwkeurigheid van het manueel boren was ik niet tevreden.
De onderdelen druppelen binnen en het zal niet lang duren voordat de CNC bank in bedrijf kan. Alle CAD/CAM is al voorbereid.
Dit belooft meer voor de toekomst met deze nieuwe apparatuur :kwijl:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 06-08)

Berichtdoor Henkjan » do 05 nov 2020, 13:56

goed bezig!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 06-08)

Berichtdoor Pjotr » do 05 nov 2020, 16:53

Je kunt het er lang en kort over hebben, het blijven Pass versterkers. En inherent aan hun topologie zijn die gewoon niet zo geschikt voor "moeilijke" speakers en speakers die meer controle nodig hebben. Moet je gewoon niet willen. Leuk verslag! Mag best meer plaatjes bij :)
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Terug naar “Versterkers”