Hoogspannings voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Hoogspannings voeding

Berichtdoor Ah!buis » ma 22 jun 2020, 19:56

Is niet zo moeilijk O:)
Zonder hulpspanning voor het schermrooster moet dat rooster aan de anode, wordt de buis een triode.Om wat (veel) stroom door de triode te krijgen is er nogal wat spanning nodig (spanningsverlies vd regelaar).Een pentode kan een grote stroom doorlaten bij veel lager anodespanning.
In dit geval, stel 150V hulpspanning kathode-schermrooster dan verlies je 50V (anode-kathode) bij 400mA.
Als triode heb je bijna 150V nodig voor die 400mA.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 22 jun 2020, 20:35

Ah Anne, het kwartje is gevallen. Dank je.
Douwe
Edit. Dan is bij een hoge uitgangsspanning de schermrooster spanning veel hoger dan de anode spanning. Daar moet ik even aan wennen.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 22 jun 2020, 22:53

douwebakker schreef: Dan is bij een hoge uitgangsspanning de schermrooster spanning veel hoger dan de anode spanning. Daar moet ik even aan wennen.
Kan ook verkeerd gaan.Met een anodespanning onder 50V gaat de schermroosterstroom sterk steigen, wordt veel te heet.
Kijk maar 's naar dit (van de PL500, bijna htzelfde als PL36)
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 24 jun 2020, 11:31

V4lve Lover schreef:
Ik bestel binnenkort 20 boards voor deze schakeling, die boards zijn €5 per stuk als je interesse hebt. Je kan er E130L inzetten. Dan kan je pakweg 50W wegstoken.

Ik heb je een PM gestuurd.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » wo 24 jun 2020, 17:05

Ik heb zelf 3 "buizenvoedingen". Met 1xEL84, met 1xEL34 en met 2xPL519. Die met EL34 is een fabrieksmodel (Oltronix), de anderen zijn zelfbouw.
Die met PL519 is 0-600V en kan maximaal 400mA leveren. De PL519 is een zeer robuuste buis, en deze gaan bij mij al jaren mee. En de hoge spanning kunnen ze ook goed aan. Bij mij zijn ze in triode geschakeld. Hierbij nog wat foto's. De vieze kleur van de buizen zegt alleen maar dat ze gebruikt zijn, en dat ontstaat al heel snel, door het gebruikte glas voor de buis. De werking blijft gewoon prima.

Piet

voedingHSP1.jpg

voedingHSP2.jpg

voedingHSP3.jpg

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 24 jun 2020, 17:23

Verdorie Piet, dat ziet er wel heel erg netjes uit. De PL519 ken ik natuurlijk wel uit de K7 en K8 tijd. Ik had er bij het opruimen van mijn bedrijf (2015) ook nog wel wat liggen, maar alles is naar de stort gegaan. Achteraf jammer natuurlijk.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 24 jun 2020, 20:12

douwebakker schreef:Verdorie Piet, dat ziet er wel heel erg netjes uit. De PL519 ken ik natuurlijk wel uit de K7 en K8 tijd. Ik had er bij het opruimen van mijn bedrijf (2015) ook nog wel wat liggen, maar alles is naar de stort gegaan. Achteraf jammer natuurlijk.
Douwe

Ja Piet bouwt erg netjes Mn Complimenten Piet :goeie: :goeie:
shit draadje vergeten :oops:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 26 jun 2020, 16:20

Ik ben vandaag ondanks de warmte toch maar weer even verder gegaan met mijn hoogspanningsvoeding. Anne heeft voorgesteld om een stroombron schakeling te gebruiken i.p.v. een weerstand naar de zeners. Nu vraag ik me af of de LND150 hiervoor geschikt is. De Drain-to-source spanning is maximaal 500 V, maar in bedrijf staat er toch maar 150V over. Deze LDD150 is erg goedkoop en leverbaar bij Reichelt en ik moet daar toch bestellen dus......
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 26 jun 2020, 17:10

V4lve Lover schreef:

Wil je toch een halfgeleidervoeding:
Voor dit soort toepassingen heb je eigenlijk lineaire fets nodig, fets die niet voor linear gebruik zijn gemaakt gaan gewoon kapot bij hoge spanning.

twee van deze zouden goed werken in jou voeding: https://www.tme.eu/nl/en/details/ixth15 ... tors/ixys/
14 euro voor twee fets is even slikken, maar dan heb je wel onderdelen die specifiek gemaakt zijn voor hoogspanningsvoedingen.

@ V4lve Lover, ik ben even bezig geweest met het uitzoeken met wat jij lineair gebruik noemt.
Kan ik zeggen dat je over lineair spreekt als de stroom en spanning gelijk is en dat niet lineair pulsgewijs is?
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 26 jun 2020, 19:35

douwebakker schreef: Nu vraag ik me af of de LND150 hiervoor geschikt is. De Drain-to-source spanning is maximaal 500 V, maar in bedrijf staat er toch maar 150V over.
Bij het inschakelen is (zijn) de elco(s) die via de stroombron opgeladen worden leeg = 0 volt.
De voedings elcos gaan snel naar 600V en zou kunnen dat de condensator via de stroombron ook al meer dan 100V bereikt tegelijk met die 600V, komt er even max 500V over de LND150.
Is wel het noodlot tarten.
Bij de schemas van 21 juni is er een met de LND150 maar daar is er een diode bij om de spanning bij inschakelen laag genoeg te houden, dan kan het.
Wat betreft de lineaire mosfet, die mag nog heel wat stroom voeren bij ook veel spanning.
Die voor schakelen bedoeld mogen heel veel stroom bij bijna geen spanning en veel spanning bij bijna geen stroom waarbij de overgang tussen die twee toestanden snel moet gebeuren (orde van ms-µsec)
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 26 jun 2020, 19:55

Oh ja Anne, nu weet ik het weer. Ik vond dat op dat moment zo'n goeie vondst van je. Je merk zekr wel dat ik ook weer snel de dingen vergeet. Zal de leeftijd zijn. In elk geval bedankt voor je reactie. Ik heb reeds de onderdelen besteld, dus ik kan volgende week weer verder.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 27 jun 2020, 17:05

Ah!buis schreef:Nadeel van zo'n buizen stab is dat je meer spanning verlies en twee hulpspanningen nodig hebt (voor de gloei en voor 't schermrooster).Voordeel is dan wel een buis gaat minder vlug stuk, kan beter tegen mishandeling.
Hier enige ideeën, enkele en dubbele fet, hoge en minder hoge spanning (met TO-92) voor de stroombron, elco of gewone condensator voor vertraging/brom onderdrukking.
Kun je ook wat knippen en plakken, stuk van de een aan de ander enz.
Anne

Anne, is die L6VD10 zenediode een 10V type?
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 27 jun 2020, 18:41

douwebakker schreef:Anne, is die L6VD10 zenediode een 10V type?
Dat nr ken ik niet, gewoon overgenomen met het schema in bericht#1.
Maar is idd een kleine 500mW zener, 10V is goed, is om de mosfet te beschermen.
BZX79C10 , BZX88C10 , ZPD10 , 1N5240B uva :lol:
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 15 jul 2020, 20:16

ideetje.png
Ik ben nu weer even verdergegaan met de voeding, maar er is nog een probleem waar ik nog geen oplossing voor heb.
De transformator die ik wil toepassen is 390VA en primair 220V i.p.v. 230V. Zou het lukken met 2 van deze schakelingen antiparallel in serie met de primaire wikkeling. Of heeft iemand een beter idee
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 15 jul 2020, 20:33

Als je primair 10 volt teveel primair hebt voor de trafo bij 2 Amp primair is dat 20 Watt kan toch in een flinke weerstand Douwe ?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 15 jul 2020, 20:39

OpaBert schreef:Als je primair 10 volt teveel primair hebt voor de trafo bij 2 Amp primair is dat 20 Watt kan toch in een flinke weerstand Douwe ?

Als de belasting constant zou zijn dan kan dat zeker. Maar dan kun je ook een flinke condensator in serie zetten zodat je geen energie verspilt.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 15 jul 2020, 21:21

Ja waarom niet Douwe maar wordt je trafo,s erg warm of is de reden dat ook je uitgaande spanningen te hoog zijn
Ik heb ooit een trafo voorzien van een extra wikkeling en die in tegenfase gezet met de primaire
Maar je kan ook een bestaande wikkeling nemen welke genoeg stroom kan leveren
Vele wegen naar Rome

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 15 jul 2020, 21:26

OpaBert schreef:Ja waarom niet Douwe maar wordt je trafo,s erg warm of is de reden dat ook je uitgaande spanningen te hoog zijn
Ik heb ooit een trafo voorzien van een extra wikkeling en die in tegenfase gezet met de primaire
Maar je kan ook een bestaande wikkeling nemen welke genoeg stroom kan leveren
Vele wegen naar Rome

De trafo word niet warm, maar met name de uitgaande 6,3 V vind ik te hoog. Extra wikkelingen passen er niet meer op. Trouwens dan zou ik ze nog in fase zetten met primair.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 15 jul 2020, 22:53

Zet er zo'n trafotje bij,
TrMin.png
De 9V zet je in serie met de 230V netspanning, in tegenfase.De 221V die je overhoudt naar de ouwe trafo.
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 15 jul 2020, 23:19

Anne, dat is een heel goed idee maar met 333mA komt het niet goed. Primair kan de grote trafo wel 1,5 A gaan trekken dat is ruim 4x de maximale stroom van de monacor trafo. Ik denk dat ik minimaal een trafo nodig heb van 15VA. Dan zal het goed gaan. Bedankt voor het idee.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 16 jul 2020, 11:41

douwebakker schreef:Anne, dat is een heel goed idee maar met 333mA komt het niet goed. Primair kan de grote trafo wel 1,5 A gaan trekken dat is ruim 4x de maximale stroom van de monacor trafo. Ik denk dat ik minimaal een trafo nodig heb van 15VA. Dan zal het goed gaan. Bedankt voor het idee.
Oh, is 't voor wat zwaarder werk ! Ik dacht dat het zo'n 60W was.
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 16 jul 2020, 12:25

230-220V.jpg
Ja Anne, het is inderdaad een stevige trafo. Ik heb het opgelost met een trafotje die ik nog had liggen. Een Amroh P284. Deze is 220/9V 1.5A
De twee trafo's werken nu op 221 V en het mooie is, met weinig energie verlies.
Eigenwijs is ook wijs!

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 18 jul 2020, 14:51

V4lve Lover schreef:Dat schema wat je postte was inderdaad de Bert voeding.

Met betrekking tot de Lineaire transistoren, er zijn ook 600V types beschikbaar uit de L2 serie. Die FET waarvan ik een linkje stuurde was een van de goedkopere.

De IXTH30N60L2 zou een optie zijn voor jou voeding, maar dan zit je wel aan 25 euro inclusief BTW voor twee fet's. Ik kan deze alleen vinden bij mouser. Farnell en TME hebben ze niet in stock. En dan blijf je problemen houden met de isolatie naar het koelblok.

Ik bestel binnenkort 20 boards voor deze schakeling, die boards zijn €5 per stuk als je interesse hebt. Je kan er E130L inzetten. Dan kan je pakweg 50W wegstoken.

PL36 based tube maida Schematic..png

En hier het board:
PL36 based Maida Board.png

Dag Florik, in jouw schakeling is de schermrooster spanning ruim 200V, maar zou 350V een probleem zijn?
Persoonlijk den ik dat het geen kwaad kan als de anode spanning hoger is, maar weet dat niet zeker.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » za 18 jul 2020, 18:31

350V kan maar dan trek je meer schermroosterstroom, verloren vermogen en verhoogde warmteontwikkeling in de buis. Zonder enig voordeel met buizen zoals EL36 en E130L die dan buiten hun specificatie staan te werken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 18 jul 2020, 19:36

douwebakker schreef:Dag Florik, in jouw schakeling is de schermrooster spanning ruim 200V, maar zou 350V een probleem zijn?
Persoonlijk den ik dat het geen kwaad kan als de anode spanning hoger is, maar weet dat niet zeker.
Douwe
Als je de anodespanning niet onder de schermroosterspanning wil hebben kan er niet veel spanning uit je voeding komen.
Stel je hebt 450V voeding aan de ingang van de schakeling.Dan is er ook 450V voor Va-k bij een uitgang van nul volt en 350V voor Vg2-k.
Met een uitgang van 100V wordt de Va-k = 450-100 = 350V en Vg2-k nog steeds 350V (de min van de g2 voeding zit aan de kathode, niet aan massa),dus Va-k = Vg2-k.
En bij hogere uitgangsspanning wordt Va-k kleiner dan Vg2-k.
Anne

Terug naar “Versterkers”