Myref Fremen bromt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Myref Fremen bromt

Berichtdoor ray5150 » di 05 mei 2020, 0:08

Aan de kleur en dikte van de tab te zien zou het een geisoleerde moeten zijn. een LM3886TF dus.

wilco87

Berichtdoor wilco87 » di 05 mei 2020, 18:17

ray5150 schreef:Aan de kleur en dikte van de tab te zien zou het een geisoleerde moeten zijn. een LM3886TF dus.

Klopt, is idd de TF. Maar blijkbaar dus geen pasta eronder. Zal dat doen.

Met een telefoon op de ingang is er een redelijke brom te horen, die licht door de muziek heen komt. Nog geen cd-speler op aangesloten.

Weerstandje zal ik moeten bestellen, dus dat kan even duren... Waar kan ik dat het beste doen?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 05 mei 2020, 19:16

Er zullen maar weinig webshops zijn die 1 of 2 losse weerstanden verkopen, meestal is er een minimum bedrag.
In Haarlem is er nog een echte stenen winkel : https://www.hf-electronics.nl/

Hier kan ook, bestellen per email via de contact pagina :
https://www.eoo-bv.nl/

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 mei 2020, 19:56

Ha Wilco. Je woont in Haarlem zie ik dan moet je toch bekend zijn met Display/HF-elektronics? Zit vlak bij het station: https://www.hf-electronics.nl/

[edit]
Ray had die ook al genoemd zie ik.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wilco87

Berichtdoor wilco87 » di 05 mei 2020, 22:25

Pjotr schreef:Ha Wilco. Je woont in Haarlem zie ik dan moet je toch bekend zijn met Display/HF-elektronics? Zit vlak bij het station: https://www.hf-electronics.nl/

[edit]
Ray had die ook al genoemd zie ik.

Woon inmiddels al niet meer in Haarlem helaas. Maar dat is een leuk winkeltje idd, vaak rond gesnuffeld en aardige lui! Helemaal vergeten... Misschien wel het meest praktische om daar toch nog even langs te rijden op een vrije dag.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » wo 06 mei 2020, 20:31

wilco87 schreef:
Rob Dingen schreef:Als je de ingang kort sluit wat gebeurt er dan met de brom.
Wat je ook even kunt proberen is de aarde los en een ingang massa aan de kast hangen.
Overige heren er zijn voldoende apparaten die geen aarde gebruiken.

Rob

Ingang kortsluiten zal ik morgen proberen, kids liggen net te slapen. Je andere optie begrijp ik niet helemaal. Is dat terwijl de ingang is kortgesloten?

Ik bedoel de randaarde even los maken en de massa van de clinch plug even aan de kast hangen.
Als je de ingang kortsluit en verder niets aan je versterker hebt hangen moet hij stil zijn met uitzondering van de trafo die kan brommen.
Als hij dan nog over de speaker bromt heb je een probleem in je versterker.

Rob

wilco87

Berichtdoor wilco87 » za 09 mei 2020, 16:21

Rob Dingen schreef:
wilco87 schreef:
Rob Dingen schreef:Als je de ingang kort sluit wat gebeurt er dan met de brom.
Wat je ook even kunt proberen is de aarde los en een ingang massa aan de kast hangen.
Overige heren er zijn voldoende apparaten die geen aarde gebruiken.

Rob

Ingang kortsluiten zal ik morgen proberen, kids liggen net te slapen. Je andere optie begrijp ik niet helemaal. Is dat terwijl de ingang is kortgesloten?

Ik bedoel de randaarde even los maken en de massa van de clinch plug even aan de kast hangen.
Als je de ingang kortsluit en verder niets aan je versterker hebt hangen moet hij stil zijn met uitzondering van de trafo die kan brommen.
Als hij dan nog over de speaker bromt heb je een probleem in je versterker.

Rob

Oke, tijd gevonden om even te sleutelen. De versterker is doodstil als:
a) ingang is kortgesloten (signaal en massa van plug verbonden, beide kanalen losse plug) en

b) ingang is kortgesloten met losgekoppelde randaarde en massa van cinch verbonden met kast.

Voor de zekerheid gecheckt, cinch maakt geen contact met kast.

Dus goede nieuws is dan dat er geen probleem is op de print. Iemand verder suggesties?

Wil gaan proberen of het aanleggen van een weerstand mogelijk helpt. Zie twee opties voorbij komen: parallelle combi van 100R/100nF of alleen een weerstandje tussen de 100/220R. HLas ook iemand die beweerde dat een LDR mogelijk geluidstechnisch oke is. Wat is de beste optie?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 09 mei 2020, 16:27

Die LDR heb ik nog nooit van gehoord of gezien. Mogelijk wordt er iets anders bedoeld. Een weerstand bij de ingang naar massa moet voldoende zijn tegen de brom. Een ceramisch condensator parallel er aan wordt wel eens gedaan als er HF storing is. Noodzakelijk is dat niet.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » za 09 mei 2020, 20:46

zou 10 Ohm met 100n gebruiken.
De brom kont waarschijnlijk van je voorversterker of interlinks af.
Controleer je interlinks of alles goed gesoldeerd is en vast zit.

Rob

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 09 mei 2020, 20:53

Rob Dingen schreef:zou 10 Ohm met 100n gebruiken.
De brom kont waarschijnlijk van je voorversterker of interlinks af.
Controleer je interlinks of alles goed gesoldeerd is en vast zit.

Rob

Waarom juist 10 ohm? In principe heb je die weerstand niet nodig als alles goed is aangesloten. De interlinks verbinden dan de aarden tussen de apparaten met elkaar. Die 100 - 470 ohm is juist een waarde om te aarden zodat dat er geen al te grote aardstromen gaan lopen door aardlussen, die dan juist brom weer veroorzaken.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » za 09 mei 2020, 21:37

Dat geld voor 10 Ohm ook.
En je wil niet dat de spanning te hoog oploopt.
Gebruik dat eigenlijk altijd.
Heb ik eens ooit proefondervindelijk vastgesteld door meten en luisteren en nooit meer terug gekeken.
En volgens mij zijn er wel meer die dat zo gebruiken.
Je kunt ook een thermistor gebruiken of een brugcel met wel of geen weerstand er over.

Rob

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 09 mei 2020, 21:40

Mijn vraag was waarom 10 ohm als 100 - 470 standaard en gebruikelijk is?

wilco87

Berichtdoor wilco87 » za 09 mei 2020, 22:37

Dank voor jullie reacties. Zal een keer een trip naar Haarlem maken om een aantal weerstanden en een ceramische condensator te halen in verschillende waarden. Brugcel heb ik liggen, maar een 100/100 of 10/100 combo is wat simpeler om te proberen.

@Rob: Wat voor verschillen kon je meten/horen tussen de 10/100R? Zie deze (10ohm) ook terug in het schema wat ik postte om de print met aarde te koppelen, dus je bent niet de enige :)

En voor zover ik meet zit de interlink goed in elkaar. Geen contact tussen massa en signaal.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 10 mei 2020, 12:52

Pjotr schreef:Mijn vraag was waarom 10 ohm als 100 - 470 standaard en gebruikelijk is?

Hoe kom jij erbij dat standaard 100 tot 470 Ohm is?
Staat dat ergens?
En wat is de rede om zo'n hoge impedantie te gebruiken?
Als ik google op ground loop protection circuit kom ik alleen plaatjes tegen van 10 Ohm en 100N

Ik kon er niets van horen.
Wat de resultaten van de metingen waren weet ik al niet meer is denk ik al 20 jaar geleden of langer.
Het gaat er om dat je de kast gebruikt als afscherming en geen ground loops krijgt.
Maar misschien komt Pjotr met een goede onderbouwing zodat ik mijn mening moet herzien.

Rob

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 10 mei 2020, 16:15

Je kan in ieder geval je spelling en manieren eens herzien.
Ik heb geen idee waar het vandaan komt, maar als Peter zegt dat het er voor zorgt dat er geen te grote stromen gaan lopen neem ik dat aan, mijn versterkers werken prima met de door hem voorgestelde 100R verbinding van de signaal aarde naar de kast.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 10 mei 2020, 16:27

Internet is geen maat. Daar wordt zoveel beweerd en gefantaseerd... Ik heb het niet zelf verzonnen hoor. Er zit standaard tussen de 100 ohm en 470 ohm bij de meeste commerciële versterkers die ik afgelopen 40 jaar voorbij zag komen en soms ook gewoon nul ohm! De waarde moet klein genoeg zijn om geen hoge spanningen t.g.v. lekstromen te krijgen (ingeval van enkel geïsoleerd) en om voldoende afscherming van de metalen kast te krijgen en hoog genoeg om geen aardlussen te creëren. 10 ohm is dermate laag dat je dat net zo goed weg kunt laten en een vast draadje kunt solderen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 10 mei 2020, 16:30

Hypex houdt standaard 100R aan binnen al hun ontwerpen.
Fusion Filterdesign

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 10 mei 2020, 17:07

Shadow schreef:Je kan in ieder geval je spelling en manieren eens herzien.
Ik heb geen idee waar het vandaan komt, maar als Peter zegt dat het er voor zorgt dat er geen te grote stromen gaan lopen neem ik dat aan, mijn versterkers werken prima met de door hem voorgestelde 100R verbinding van de signaal aarde naar de kast.

De pot verwijt de ketel.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 10 mei 2020, 17:15

Pjotr schreef:Internet is geen maat. Daar wordt zoveel beweerd en gefantaseerd... Ik heb het niet zelf verzonnen hoor. Er zit standaard tussen de 100 ohm en 470 ohm bij de meeste commerciële versterkers die ik afgelopen 40 jaar voorbij zag komen en soms ook gewoon nul ohm! De waarde moet klein genoeg zijn om geen hoge spanningen t.g.v. lekstromen te krijgen (ingeval van enkel geïsoleerd) en om voldoende afscherming van de metalen kast te krijgen en hoog genoeg om geen aardlussen te creëren. 10 ohm is dermate laag dat je dat net zo goed weg kunt laten en een vast draadje kunt solderen.

Het is natuurlijk niet helemaal waar dat internet geen maat is.
Ik neem niet zomaar iets aan van wat ik op internet lees.
Vind Nelson Pass ook niet zo maar iemand die gebruikt thermistors of een brugcel.
Thermistors zijn ook laag Ohmig
Maar ik ga het eens proberen en eens kijken of het iets uitmaakt.
Kan verder niets verzinnen dat het 10 of 100 Ohm moet zijn.

Rob

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 10 mei 2020, 18:11

Rob Dingen schreef:

De pot verwijt de ketel.

Prima :goedzo:
Ik ben d'r wel klaar mee zo =;
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

wilco87

Berichtdoor wilco87 » zo 10 mei 2020, 20:24

Geen idee of je mij bedoeld, maar het is mijn intentie niet om ongemanierd over te komen. Maar zie zoveel concepten verschijnen dat ik graag wil weten wat waar vandaan komt en op welke manier dat onderbouwd kan worden. Daarbij ga ik, voorzover ik zie, niet voorbij aan de kennis van Peter, (en Rob) maar gebruik die om meer te weten te komen over een onderwerp waar ik nog niet zoveel van weer...

Vind de discussie tot nu toe interessant heren :D

Had nog zitten twijfelen tussen een design van Nelson Pass (dit, F6), maar toch gekozen voor deze variant.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 10 mei 2020, 21:19

Rob Dingen schreef:
Pjotr schreef:Internet is geen maat. Daar wordt zoveel beweerd en gefantaseerd... Ik heb het niet zelf verzonnen hoor. Er zit standaard tussen de 100 ohm en 470 ohm bij de meeste commerciële versterkers die ik afgelopen 40 jaar voorbij zag komen en soms ook gewoon nul ohm! De waarde moet klein genoeg zijn om geen hoge spanningen t.g.v. lekstromen te krijgen (ingeval van enkel geïsoleerd) en om voldoende afscherming van de metalen kast te krijgen en hoog genoeg om geen aardlussen te creëren. 10 ohm is dermate laag dat je dat net zo goed weg kunt laten en een vast draadje kunt solderen.

Het is natuurlijk niet helemaal waar dat internet geen maat is.
Ik neem niet zomaar iets aan van wat ik op internet lees.
Vind Nelson Pass ook niet zo maar iemand die gebruikt thermistors of een brugcel.
Thermistors zijn ook laag Ohmig
Maar ik ga het eens proberen en eens kijken of het iets uitmaakt.
Kan verder niets verzinnen dat het 10 of 100 Ohm moet zijn.

Rob

Pass is voor versterkers net zo iets als wat Jan des Bouvrie voor stoelen is.

P.s. Wilco, gewoon zelf proberen wat werkt en wat niet. We kachelen nu wel over een aardweerstand maar de diagnose is nog niet gesteld dat die ontstoken is... :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 10 mei 2020, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

wilco87

Berichtdoor wilco87 » zo 10 mei 2020, 21:21

[/quote]
Pass is voor versterkers net zo iets als wat Jan des Bouvrie voor stoelen is.[/quote]

Nee, echt? Zo had ik hem niet ingeschat als ik de reacties las op het Amerikaanse audioforum...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 10 mei 2020, 21:24

Hij heeft een zekere aanhang en daar leeft hij beslist goed van. Maar veel van zijn manier van werken is ook cult en opvatting. Is niks mis mee en maakt hem geen heilige.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 10 mei 2020, 21:52

Ik zou zeggen, we gaan voor een compromis (10 + 100/2) en dan afgerond op een E reeks waarde kom je uit op 56 ohm. En ze leefde nog lang en gelukkig. :proost:
De consensus is in ieder geval dat een weerstand kan helpen. :yeah:
Welke waarde het beste is en de onderbouwing daarvan is een tweede. :think:
Laten we kijken wat ons verbind en niet wat ons verdeelt. :rock:

Terug naar “Versterkers”