PT8 voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

rdv300b833

PT8 voorversterker

Berichtdoor rdv300b833 » zo 05 apr 2020, 2:28

Goedenavond Zelfbouwaudio,

mijn installatie begint steeds meer uit zelfbouw-componenten te bestaan en met deze PT8 buizen voorversterker heeft de (commerciële) Gryphon XT-MC na 20 jaar trouwe dienst haar meerdere moeten erkennen.
De nieuwe voorversterker staat bovenop het rack; niet in de laatste plaats omdat de bronkeuze schakelaar direct naast de ingangen zit. Je kan er anders gewoon niet bij.
DSCN1887.JPG

Plaatje dichterbij:
DSCN1789.JPG

De versterker is opgebouwd op het chassis van een ouder project. Ooit waren er 2 van dit soort chassis bezet met EL82 monoblokken. Die klonken aardig maar het kon beter. Een van die chassis is omgebouwd tot 6C45PP SPUD versterker en het andere chassis (en reeds bestaande voeding) hebben de basis gelegd voor deze voorversterker. Het linker gedeelte van het chassis bevat de audio-schakeling; het rechter gedeelte bevat de voeding. Via 1 van de 2 buizen/verbindingsstukken lopen de voedingslijnen naar de verbruikers.

Plaatje bovenaf:
DSCN1877.JPG

Op de foto komt de scheiding voeding- en audio-gedeelte goed uit. De schakeling zelf is een Kimmel-/Mu-stage met een Philips MRO PT8 direct verhitte triode als versterkend element. Bovenop die triode staat een 8608 penthode die een gezonde belasting op die triode zet waardoor die fijn lineair speelt. De volumeregeling is gemaakt van step attenuators uit onder andere Rohde & Schwarz meetapparatuur.

Plaatje binnenzijde:
DSCN1778.JPG

Aardig vol....... De voeding was al in grote lijnen aanwezig maar er moesten nu nog heel wat onderdelen in gefrut worden....

Zijaanzicht:
DSCN1873.JPG

Hier zijn de buizen (PT8 vooraan; 8608 er achter) en de volumeregelaars goed zichtbaar. De achterste regelaar heeft 6 stappen van 10dB; de voorste regelaar is een combinatieregelaar met 9x 1 dB en 5x 0,2 dB stappen.

Philips MRO PT8:
DSCN1746.JPG

Deze direct verhitte trioden waren destijds bedoeld gebruik in telegraafverbindingen en in telefooncentrales. Ze moesten het niet alleen goed doen; ze moesten ook behoorlijk betrouwbaar zijn. Zelfs na 10.000 uur moesten ze aan bepaalde minimale specificaties voldoen. Niet slecht voor een buis uit 1936.....
De 4 volt 0,25 ampère gloeidraad maakt al duidelijk dat dit geen super heet gestookte buis gaat worden. Sterker nog: op de top van de buizen zit aan de buitenzijde van het glas een zilverkleurig laagje dat de warmte in de buis houdt. Deze 1 watt gloeidraad is dus gebouwd voor vele uurtjes maar het duurt ook echt een tijd voordat deze op temperatuur is.
Meerdere firma's hebben deze triode geproduceerd: de STC 3A/107a, de WE101L, de Standard Electric 4019a en de Philips 4609 / TS8 / PT8 zijn allemaal zo uitwisselbaar.

Combi met de 6C45PP eindversterker:
DSCN1809.JPG

Nu staan de 2 chassis weer naast elkaar. Grappig: de versterker met de grote buizen (PT8) is de voorbak en die met de kleine buisjes (6C45) de eindbak. De combi doet het prima en als de Corona-beperkingen voorbij zijn zal ik dit wel eens naar Breda of Hengelo meenemen.

De voorbak staat nu mooi bovenop de audioset.
DSCN1861.JPG

Effe aanzetten en direct luisteren is er niet bij want het eerste half uur is gewoon ellende. Koud; letterlijk ! (die gloeidraad moet echt gaan leven)
Maar daarna speelt het groots met een enorme soundstage. Zeer tevreden met het resultaat.

DSCN1863.JPG

En daarmee is de stekker uit de Gryphon XT-MC gegaan. Die heeft de afgelopen 20 jaar continue aangestaan (minus de verhuizingen), prima gepresteerd en gaat tzt de verkoop in. Blijft een mooi gebouwd apparaat met consequente scheiding links/rechts en aparte voedingen.

Op naar het volgende project !
Met muzikale groet,
Reinout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Re: PT8 voorversterker

Berichtdoor Barry2001 » zo 05 apr 2020, 8:15

Hoi Reinout, het ziet er weer fraai uit allemaal. Bijzondere keuze die PT8 buis, doet me een beetje denken aan VT67 die ik eens gebruikt heb. Ook een buis met weinig dissipatie, maar kon erg lekker klinken. Ik gebruikte ‘m als eerste versterkende trap in een 300B SE versterker, en daar had ‘ie eigenlijk net wat weinig gain voor.
Ook gaaf, die attentuators. Ken de schakelaars wel uit de R&S instrumenten , oerdegelijk.
Uiteraard ben je welkom op een luisterdag, als alle Corona ellende voorbij is.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 05 apr 2020, 12:07

mooie versterker, mooi verteld.

jammer dat we het voorlopig met foto's moeten doen, je had t zo mooi op tijd klaar voor Breda.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » za 09 mei 2020, 20:17

Goedenavond Zelfbouwaudio,

straks worden de Corona-beperkingen weer wat versoepeld en ik ga er van uit dat we over enige tijd weer een audio-meeting hebben. Eens uitluisteren wat/hoe we allemaal de afgelopen periode hebben gebouwd. Wat dat betreft zie ik in deze Corona-tijd een flink aantal projecten tot volle wasdom komen !

Mijn voorbak was gereed voor de Breda-sessie maar toen kickte de beperkingen in. Van uitstel komt heus geen afstel....
En in de tussentijd ben ik buiten van muziek genieten en nieuwe audio-plannen maken mooi op zoek naar buis-equivalenten.
Die PT8 is een toffe triode maar moeilijk te scoren voor begrijpelijke prijzen. Er zijn gelukkig nog andere broertjes en zusjes.
Electrisch zijn ze allemaal gelijk maar soms hebben ze een ander voetje; in dat geval helpt een convertor-voetje.

Deze week binnengekomen een hoeveelheid Philips TC03/5's.
DSCN1930.JPG
Dezelfde triode maar dan van rond 1935 en voorzien van B4-voet.
DSCN1934.JPG

En vandaag kwam een paartje Standard Electric 4019A's binnen.
DSCN1952.JPG
Da's 1930 en lekker nostalgisch nog uitgerust met diagonaal geplaatste anode.
DSCN1963.JPG

Klinkt prima. Niet beter; wel anders. Da's dan ook precies wat je met buizen wat makkelijker kan doen dan met transistoren.
Nu op zoek naar WE101L's, 3A/107A's, 4609's, etc.....
DSCN1967.JPG

Met muzikale groet,
Reinout

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 09 mei 2020, 21:20

Wauw! O:)
Ik zat te lezen en m’n vrouw keek 1x mee; ‘oh da’s van Reinout he, die vond ik zulke mooie spullen bij hebben in Breda’
Zegt ze O:)
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » za 09 mei 2020, 21:49

Goedenavond Shadow,

dank voor het compliment. Volgens mijn vrouw is het vooral allemaal veel te groot. Nou heeft ze dan ook een punt met die 400 kg draaitafel....

En nu maar snel een "Breda-meeting" wanneer het weer mogelijk is.
Ik vind al onze zelfbouw-audio ZO veel interessanter dan het commerciële spul.
Niet omdat het commerciële spul slecht is maar juist omdat onze zelfvlijt veel inspirerender is. Heel vaak met toffe oplossingen.

Grtz, Reinout

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 09 mei 2020, 22:52

Vooral de ervaring en kennis die het op levert vind ik het leukst, net als met fietsen bouwen, wielen spaken etc.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

johan283

Berichtdoor johan283 » ma 18 mei 2020, 22:15

Ziet er mooi uit. :goedzo:

Ben even benieuwd hoe het zit met de brom, meestal brommen die direct verhitte triodes wel enigzins

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 18 mei 2020, 22:35

:goeie: heel fraai gebouwd en erg leuk uitgelegd wat je hebt gemaakt.

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » di 19 mei 2020, 20:06

Goedenavond zelfbouwaudioforumlezers (da's een leuk woord voor galgje....),

wees niet bang voor brom: NUL. Echt gewoon GEEN brom. Heb hier spichtig gevoelige luidsprekers (tegen de 100 dB aan...) en ik hoor echt geen brom. Ook niet als ik de "lichtste" eindversterker (6C45 SPUD; ook GEEN brom) met wel 2 1/2 watt zo vol mogelijk uitstuur vanuit deze voorbak.
Maar er is dan ook behoorlijk aandacht aan de voeding geschonken en dat betaald zich nu uit.

De grotere eindbakken, gebaseerd op de Eimac 35TG-triode, zit nog wel een brommetje in. Daar is dus nog ruimte voor verbetering in; volgende project....

Ben nu vooral bezig met het zoeken naar de vele versies van dit soort repeater-triodes. En deze week kwam een audio-collega met een bijzondere vondst die hij jaaaaaren geleden had gekocht: de PTT13. Waarom hij die had aangeschaft: omdat er geen data van was; het leek wel een niet-bestaande buis. Een leuke uitdaging.
Maar de buis is er echt; er zitten zelfs testrapportjes bij van de 3-maandelijkse gloeidraad-testen...en er zijn geen gegevens van ?. Nou zijn er wel meerdere van dit soort PTT-buizen gemaakt (de PTT2S zie je regelmatig voorbij komen op Ebay) en altijd van hoge bouwkwaliteit. Als je deze buizen van Franse origine goed bekijkt zie je datumstempels uit februari 1941. De kans is groot dat deze buis maar heel even is gemaakt en vervolgens moest de fabriek stoppen met deze buis omdat volledig over gegaan moest worden op Duitse productie of omdat de boel het even niet meer deed (bombardement ? grondstoffen-probleem ?).
Tussen alle stempels zit ook een opdruk "R101" en dat is een buis die je wel kan opzoeken in het Tube Vade-Mecum (geweldig naslagwerk trouwens; bijna 900 blzn buizendata). En daarmee is het PTT13-raadsel opgelost want het is een Franse nabouw van de Philips 4609: vrijwel dezelfde buis maar met een 4,2 volt gloeidraad i.p.v. 4 volt.

Leuk zo'n zoektocht naar al die repeater-triodes vanuit het interbellum. De MT3 van Marconi zou ook moeten werken....en ik weet zeker dat er nog zoveel van dit soort buizen zijn. Da's niet verwonderlijk want repeater-tubes waren onmisbaar bij de telefoon/telegraaf/kabel-verbindingen van die tijd. Ze werden met honderden tegelijk toegepast in een enkele verbinding en hadden onder andere "betrouwbaarheid", "gelijke karikteristieken", "stabiliteit" als ontwerpcriteria. Ze zijn per definitie overdesigned ontworpen.
Zo zijn er zelfs repeater-tubes gebouwd voor trans-Atlantische verbindingen. Dat was zo ongeveer de meest grote uitdaging want even een buisje vervangen zat er niet in. Niet schrikken: 5000 uur inspeeltijd om zeker te zijn dat zo'n buisje voldeed. En een ronduit absurde betrouwbaarheid want de 306 buizen die nodig waren voor zo'n onderzeese kabelverbinding deden het na 22 jaar nog zonder enkele uitval.
WE175HQ: http://lampes-et-tubes.info/sp/sp056.php?l=e
WE455A: http://lampes-et-tubes.info/sp/sp146.php?l=e
Dan zijn mijn land-uitvoeringen maar relatief eenvoudig. Maar wel gelukkig nog relatief gewoon verkrijgbaar alhoewel sommige varianten rap in prijs stijgen. De kwaliteit is eigenlijk per definitie goed; van huis uit gebouwd als een 10.000 uren buis maar er zitten ook 100.000 uren versies tussen. Dik respect voor de ontwerpers/bouwers van weleer.

Gevoegd wat foto's van m'n PTT13's.
Met muzikale groet,
Reinout
(ben nog bezig met de 4019A's uit te luisteren.....kan niet alles tegelijk)

rdv300b833

Kerstcadeautje !

Berichtdoor rdv300b833 » wo 23 dec 2020, 16:57

In deze bijzondere/rare COVID19 omstandigheden zoek je gewoon naar positieve dingetjes.
Vandaag had ik zo'n positief momentje toen de pakketbezorger een tof pakketje afleverde.

Voor deze voorbak maak ik vooral gebruik van de PT8 van Philips, de 4019A van Standard Electric en de PTT13 van Franse origine. Die PTT13 is een rare exoot want er zijn vrijwel geen data voor vindbaar. Zie draadje hierboven.
Maar bij Vint'Elec ( https://www.vintelec.com/en/ ) vond ik er zo maar 8 ?! Direct opgekocht want zo'n buitenkansje is zeldzaam. Dit zijn 10.000+ uren buizen dus met deze slag heb ik mijn voorraadje wel compleet.
Had nog nooit zaken gedaan met het bedrijf Vint'Elec maar moet zeggen dat responstijd, snelheid en echt keurige verpakking zeker pluspunten zijn. Ze hebben een prima eerste indruk nagelaten ! Niet gratis; wel goed.
En ik heb daarmee een tof Kerstcadeau binnen.

Aan iedereen de fijne feestdagen en een voorspoedig/gezond 2021 toegewenst !
Met muzikale groet,
Reinout

johan283

Berichtdoor johan283 » wo 23 dec 2020, 21:46

rdv300b833 schreef:Goedenavond zelfbouwaudioforumlezers (da's een leuk woord voor galgje....),

wees niet bang voor brom: NUL. Echt gewoon GEEN brom. Heb hier spichtig gevoelige luidsprekers (tegen de 100 dB aan...) en ik hoor echt geen brom. Ook niet als ik de "lichtste" eindversterker (6C45 SPUD; ook GEEN brom) met wel 2 1/2 watt zo vol mogelijk uitstuur vanuit deze voorbak.
Maar er is dan ook behoorlijk aandacht aan de voeding geschonken en dat betaald zich nu uit.

De grotere eindbakken, gebaseerd op de Eimac 35TG-triode, zit nog wel een brommetje in. Daar is dus nog ruimte voor verbetering in; volgende project....

Met muzikale groet,
Reinout
(ben nog bezig met de 4019A's uit te luisteren.....kan niet alles tegelijk)

Dat klinkt goed, heb je ook een schema van de voeding?
Daar ben ik wel benieuwd naar welke oplossingen je hebt gebruikt om de brom te minimaliseren

Nu moet ik wel zeggen dat ik geen buizen eindversterker gebruik maar een HYPEX Ncore 502. Misschien dat die gevoeliger zijn voor brommetjes etc dan een buizen eindtrap. (Die hypex is wel 100% stil)

johan283

Berichtdoor johan283 » wo 23 dec 2020, 21:48

Ben trouwens wel heel erg benieuwd hoe dat nu klinkt, zeker omdat het buizen zijn van voor de jaren 50.

Hopelijk gauw weer een zelfbouw meeting [-o< in 2021

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » wo 23 dec 2020, 22:32

Goedenavond Johan,

zowel de B+ als de gloeidraden maken gebruik van de volgende schakeling: (eigen) trafo - gelijkrichters (hexfred's) - kleine luchtspoel - 1e condensator - smoorspoel - 2e condensator.....gebruiker.
Eigenlijk dus een LCLC-opzetje waarbij de eerste L klein is. Een volwaardige LCLC meet mooi rimpelvrij maar mist impulsiviteit. Een enkele LC is weer lekker "snel" maar heeft nog een rimpel. Mijn variant zit er mooi tussen in. En vooral eigen trafo's nemen voor zowel die B+ als gloei want hoe mooi gewikkeld ook; ze beïnvloeden elkaar als ze op 1 kern gewikkeld zijn.
Natuurlijk verschillen de waardes van de componenten bij de specifieke gebruikers: een 833A gloeidraadvoeding van 10V/10A gaat andere waardes nodig hebben dan een PT8 gloeidraad die 4V/0,25A nodig heeft.

Natuurlijk hoop ik ook op een zelfbouw meeting; ik vrees dat we nog "even" moeten wachten...
De beste wensen voor het nieuwe jaar.
Met muzikale groet,
Reinout

johan283

Berichtdoor johan283 » do 24 dec 2020, 20:34

Welke waarden voor L luchtspoel en L smoorspoel gebruik je?
Zelfde voor de C's

Heb je misschien wat meetdata van je PT8 versterker? Vervormingscijfers etc, ben heel benieuwd hoeveel de 50 Hz (en andere rimpel spanningen) worden onderdrukt, dmv LCLC filter

Reinout, jij ook de beste wensen voor 2021 en een fijne kerst

Terug naar “Versterkers”