(Nog een) ZBA CA MK1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

NoTrebel

(Nog een) ZBA CA MK1

Berichtdoor NoTrebel » do 30 jan 2020, 21:12

Zoals eerder al gemeld in het voorsteltopic was ik op zoek naar een leuk (zelfbouw) kitje om m'n huidige versterker met kuren te vervangen. Goede timing, want erik1977 had nog een complete kit liggen voor de ZBA CA MK1. Na wat berichtjes heen en weer en wachten op een pakketje uit Polen is de kit mijn kant op gekomen. Ondertussen net zo'n beetje klaar met m'n andere projectje. (Zal hieronder daar ook even een foto van neerzetten).

Ondertussen zitten de voedingen al in elkaar, maar ze zijn nog niet getest. Eerst nog eens wat nadenken over de layout vavn de behuizing voordat ik de Faston stekkers aan de trafo knoop.

Omdat er al een heel aantal bouwprojectjes beschreven zijn hier op het forum, wou ik daar niet al te veel aandacht aan besteden (als er iets niet werkt merken jullie dat vanzelf :sure:). Ik ben zo gek dat ik van alles wat ik zelf doe een uitdaging weet te maken. SMD solderen al vaker gedaan, dus dan blijft de kast over! Ik ben van plan 2 mono kastjes te maken, vanbinnen van wat 'gerecycled' materiaal (oude computervoeding oid) voor de afscherming. En van buiten van hout, met een wappertje in de voorkant.

Voordat ik daar echt mee van start wil gaan, heb ik nog een vraag waar ik zo het antwoord niet op kon vinden. Wat is een goede grootte voor de heatsinks? Wat ik her en der lees is dat wat fatsoenlijke koeling wel gewenst is. Ik heb nog even thuis gezocht, en bij de electronica vereniging, maar er lag nog niet echt wat tussen. ('t was of niet geschikt, of het was er maar 1.... :( ).
P.S. Mocht iemand nog iets hebben liggen, hoor ik het graag! (past wellicht beter in gevraagd, maar eerst hier maar eens)

Als je nou denkt, genoeg geluld. Waar blijven de plaatjes? Bij deze (ontwerpschetsen voor de behuizing komen later):
plaatjes zijn verkleind. Klik op het plaatje voor de grote versie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door NoTrebel op za 01 feb 2020, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.

erik1977

Re: (Nog een) ZBA CA MK1

Berichtdoor erik1977 » vr 31 jan 2020, 7:48

Lekker bezig! Ik ben benieuwd naar de kastjes. Voor zover ik weet ben je ook de eerste die ze als monoblokken uitvoert.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 31 jan 2020, 8:46

Goed bezig. Ik weet niet of je die draaispoel - Voltmeter als VU meter wilt gebruiken, zou dat eerst even testen voor je 'm inbouwt. Een Voltmeter is een draaispoelmeter die een stroompje meet, over iets hoogohmigs wat in de meter zit (om het circuit dat je meet zo min mogelijk te beinvloeden). Maar misschien dat je dat kunt ombouwen. Dan zijn sommige draaispoelmeters ook nog traag, mechanisch gezien, en wat minder geschikt als VU meter.
Maar goed, dan ga ik er vanuit dat je 'm inderdaad als VU meter wilt gebruiken, wie weet wil je er wel spanning mee meten :mrgreen:

Grootte vd heatsinks wet ik niet, maar daar kan vast 1 vd MK1 bouwers een antwoord op geven.

En wat is het toetsenbord projectje?

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 jan 2020, 9:42

Als je een dikke alu behuizing hebt en hem daar goed aan koppelt is dat voldoende, ik gebruik een CA MK1 eindversterker in een Modushop kastje waar ze allebei tegen één zijkant aan zitten, dat gaf ook na een dag vol vermogen draaien op een luisterdag ook geen problemen;

FDD090A1-B013-4941-BD98-6EA14A98B31B.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 31 jan 2020, 12:00

Barry2001 schreef:Goed bezig. Ik weet niet of je die draaispoel - Voltmeter als VU meter wilt gebruiken, zou dat eerst even testen voor je 'm inbouwt. Een Voltmeter is een draaispoelmeter die een stroompje meet, over iets hoogohmigs wat in de meter zit (om het circuit dat je meet zo min mogelijk te beinvloeden). Maar misschien dat je dat kunt ombouwen. Dan zijn sommige draaispoelmeters ook nog traag, mechanisch gezien, en wat minder geschikt als VU meter.
Maar goed, dan ga ik er vanuit dat je 'm inderdaad als VU meter wilt gebruiken, wie weet wil je er wel spanning mee meten
Zo te zien is het een weekijzer meter, doet 't ook op wisselstroom, kun je zo aan de LS-aansluiting hangen.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 jan 2020, 12:38

Veel koeling is i.d.d. niet nodig. In de meeste gevallen is het aluminium van de kast voldoende voor normaal huiskamergebruik. Voorwaarde is dan wel dat het alu dik genoeg is zodat de warmte zich goed kan verspreiden: 3mm - 5mm dik. Een thermische weerstand van tussen de 1 a 2 K/W is voldoende. Belangrijk is wel om warmte geleidende pasta te gebruiken tussen LM3886 en koelprofiel! En dan niet te weinig maar beslist ook niet te veel (te dik). Het moet net de lucht verdringen. Wat ik meestal doe is een paar blobjes pasta ter grootte van een rijstkorrel en die egaal verdelen met de zijkant van een oud plastic id kaartje, of een afgeknipt strookje daarvan.
Peter de Jong

NoTrebel

Berichtdoor NoTrebel » za 01 feb 2020, 11:33

erik1977 schreef:Lekker bezig! Ik ben benieuwd naar de kastjes. Voor zover ik weet ben je ook de eerste die ze als monoblokken uitvoert.

Dankjewel! ruimtetechnisch zijn monoblokjes voor mij veel praktischer. Versterker, voorversterker en de speakers staan allemaal dicht bij elkaar. Maar ik kan 3 losse kastjes een stuk beter kwijt dan 1 grote.

Barry2001 schreef:En wat is het toetsenbord projectje?

Ik zit de hele werkdag achter een computer, dus het leek mij goed om een wat meer ergonomisch toetsenbord te hebben. Al een poosje aan het zoeken naar iets leuks, maar verzendkosten ed. hielden me tegen. Ondertussen tegen een kitje aangelopen dat door een Nederlander ontworpen/verkocht wordt, dus daar voor gegaan. De behuizing is zelf ontworpen/gebouwd, en de toetsen zijn gerecycled van een oud toetsenbord. Ben er nog niet helemaal over uit of dit nou zoveel beter is dan een traditioneel toetsenbord (hier heb je 2 helften, dus je kan ze zelf positioneren. En de positie van de toetsen is veel logischer zo, maar hangt een beetje af van de lengte van je vingers ed.). Heb wel het idee dat ik nu meer last krijg van m'n schouders, dus wellicht is het toetsenbord te hoog voor m'n bureau oid (gebruik nu ook polssteuntjes). Kan altijd de bandschuurmachine nog tegen de onderkant zetten :lol:

Shadow schreef:Als je een dikke alu behuizing hebt en hem daar goed aan koppelt is dat voldoende, ik gebruik een CA MK1 eindversterker in een Modushop kastje waar ze allebei tegen één zijkant aan zitten, dat gaf ook na een dag vol vermogen draaien op een luisterdag ook geen problemen

Pjotr schreef:Veel koeling is i.d.d. niet nodig. In de meeste gevallen is het aluminium van de kast voldoende voor normaal huiskamergebruik. Voorwaarde is dan wel dat het alu dik genoeg is zodat de warmte zich goed kan verspreiden: 3mm - 5mm dik. Een thermische weerstand van tussen de 1 a 2 K/W is voldoende. Belangrijk is wel om warmte geleidende pasta te gebruiken tussen LM3886 en koelprofiel! En dan niet te weinig maar beslist ook niet te veel (te dik). Het moet net de lucht verdringen. Wat ik meestal doe is een paar blobjes pasta ter grootte van een rijstkorrel en die egaal verdelen met de zijkant van een oud plastic id kaartje, of een afgeknipt strookje daarvan.

Bedankt voor deze informatie! Ik heb nog wat koelpasta liggen voor een cpu koeler. (en een aantal cpu koelers...). Is die koelpasta geschikt? scheelt weer wat anders regelen...

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:Goed bezig. Ik weet niet of je die draaispoel - Voltmeter als VU meter wilt gebruiken, zou dat eerst even testen voor je 'm inbouwt. Een Voltmeter is een draaispoelmeter die een stroompje meet, over iets hoogohmigs wat in de meter zit (om het circuit dat je meet zo min mogelijk te beinvloeden). Maar misschien dat je dat kunt ombouwen. Dan zijn sommige draaispoelmeters ook nog traag, mechanisch gezien, en wat minder geschikt als VU meter.
Maar goed, dan ga ik er vanuit dat je 'm inderdaad als VU meter wilt gebruiken, wie weet wil je er wel spanning mee meten
Zo te zien is het een weekijzer meter, doet 't ook op wisselstroom, kun je zo aan de LS-aansluiting hangen.
Anne

Bedankt voor de informatie! Heb weinig verstand van dit soort meters, dus zal mijn google-fu eens los laten op wat trefwoorden in jullie posts. Als ik er niet uitkomt trek ik er wel een open. Heb er toch 3, en maar 2 nodig...
Ik denk wel dat als ik deze zo aan de uitgang zou hangen, dat er dan weinig spannends gebeurd met het wappertje, wat betreft de uitslag. Blijft waarschijnlijk bijna helemaal links in de hoek hangen? Daar zit ik sowieso nog een beetje mee, een beetje uitslag is wel leuk, maar dan wel zonder doof te worden. Of die moet automatisch wisselen naar een andere schaal.. hmm... nog maar eens over nadenken.

Lange post, nu eerst maar eens op de fiets naar de luisterdag

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 01 feb 2020, 11:52

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 feb 2020, 13:06

Warmtegeleidende pasta van een cpu is zeker geschikt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 feb 2020, 13:48

Shadow schreef:Warmtegeleidende pasta van een cpu is zeker geschikt.

Wel oppassen dat het niet elektrisch geleidend is, sommige high-end metaal gevulde pasta is dat. Die standaard witte is prima en goed genoeg.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 feb 2020, 13:50

Als je de elektrisch geïsoleerde lm3886 hebt is dat geen probleem toch?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 feb 2020, 14:04

Wel als die pasta per ongeluk tegen de pootjes komt, die zitten vlakbij. Gewoon die witte nemen.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 01 feb 2020, 14:08

Pjotr schreef:Wel als die pasta per ongeluk tegen de pootjes komt, die zitten vlakbij. Gewoon die witte nemen.

Oh ja goeie, ik heb alleen die witte idd.

NoTrebel

Berichtdoor NoTrebel » zo 02 feb 2020, 23:45

Ik zal eens kijken wat ik voor koelpasta heb liggen (eerst opzoeken, want ik heb geen idee waar het ligt...). Wat betreft de wappers: dat laat ik voorlopig eerst maar eens rusten. Vandeweek maar eens de tijd nemen voor een eerste ontwerpje voor de behuizing, en verder met solderen van de versterkers zelf.

Heb ondertussen de voedingen getest, en die doen het prima. Dat is alvast 1 deel af :)

NoTrebel

Berichtdoor NoTrebel » zo 06 sep 2020, 22:17

(Aangezien de versterkers naar volle tevredenheid draaien hier, is het) Hoog tijd voor een update! Als je geen zin hebt in het verhaal staan er onderaan een paar plaatjes :)

Ondertussen al weer een hele poos geleden (voor half maart) ook de CA prints afgemaakt. Daarna heeft het project een hele tijd stilgelegen, op zoek naar een paar leuke betaalbare koellichamen, en wat inspiratie voor de behuizing. Het eerste idee was om maar eens te zien wat er op mijn pad zou komen, maar door Corona leek dat niets te worden, helemaal omdat ik 2 mono blokjes wilde maken, en alle onderdelen dus 2x nodig had.

Uiteindelijk kwam dat ergens in juni toch goed, en heb ik een setje koellichamen voor slot 1 processoren gered voordat ze naar de oud-metaal boer konden verdwijnen. Naast die processoren lagen ook nog een 3-tal oude ATX-voedingen. Zou mooi zijn als dat past, dacht ik nog... Na heel wat tekenen, passen en meten :think:, leek dat echter toch niets te wroden, en heeft het project weer een paar maanden stilgelegen.

Tot ik een paar weken geleden zin had in een hernieuwde poging of we er toch niet iets van konden maken. Opnieuw passen en meten, en verhip, het moet toch kunnen! Het grootste deel van het weekend druk in de weer geweest met de dremel, boormachine en draadtapset, totdat ik er 1 in elkaar had zitten. Pastte allemaal net! Meteen maar door met de 2e, oh, de trafo is niet precies hetzelfde, en deze past eigenlijk net niet... hmm... Toch nog wat verder geprutst, en met een paar extra gaatjes (ja, ik kwam er natuurlijk pas achter nadat ik allang begonnen was met de 2e voeding aanpassen) kwam dat ook nog goed.

Nog een avond of 2 bezig met alles aansluiten, draden op de goede lengte maken enzo. Deze heb ik trouwens gerecycled van de voedingen, mooi makkelijk zo'n bron met 3 kleuren draad :)

Daarna de grote test: mp3-speler mono aan een versterker aansluiten, oude auto-speaker eraan, en ja, alles doet het nog, feest! :yeah: Nu hebben de versterkers geen volumeregeling, en ik dacht daar in ieder geval tijdelijk wat op te hebben: ik had nog een simpel Velleman mengpaneeltje liggen. Dus, wat kabeltjes opgezocht, alles aansluiten. Dan toch maar eens aanzetten. Meteen een enorme brom, snel weer uit. Hmm, wat kan dat toch zijn? Dan toch maar eens aansluiten met een schakel minder. Volume van de pc op mute, en rechtstreeks aan de versterkers. Alles weer aan, muisstil. Volume wat omhoog, en bij 4 (van 100) al een prima luistervolume. Eerst maar eens zo laten dus, en dan eens kijken wat er mis is met het mengpaneeltje, 't is maar een simpel ding, dus vreemd dat er wat mis mee is...

't is me nog niet gelukt om de CA's warmer te krijgen dan 35 graden celsius, na een dag spelen (gemeten met een IR thermometer gericht op de IC). Koelblokjes zijn een 3-tal graden minder warm vanaf de buitenkant, leek mij wel prima?

Wat nu nog rest is een mooie houten behuizing maken, en die afwerken. Daarnaast wil ik nog een ledje vanaf de voedingsprint doorlussen naar buiten zodat je ook met de behuizing eromheen kan zien dat 'ie aanstaat (dat kan nu nog vanaf de led op de CA, maar die gaten zitten straks dicht...).

Nu heb ik wel lang genoeg gekletst, hoog tijd voor wat plaatjes. Wellicht kom ik er nog wel weer aan toe om wat mooiere plaatjes van de binnenkant te maken, maar voor nu ben ik eerst blij dat ze in elkaar zitten en naar volle tevredenheid werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

erik1977

Berichtdoor erik1977 » ma 07 sep 2020, 19:11

Bijzondere monoblokjes, in elk geval fijn dat ze naar tevredenheid spelen!

NoTrebel

Berichtdoor NoTrebel » wo 09 sep 2020, 16:53

erik1977 schreef:Bijzondere monoblokjes, in elk geval fijn dat ze naar tevredenheid spelen!

Dankjewel! :)

Het is natuurlijk de bedoeling de behuizing netjes af te werken. Het leek me wel nuttig om een behuizing van metaal te hebben ivm storingen ed. De input-connector zet ik vast in de houten behuizing (die er nog omheen moet).

Heb al wel een tweetal gekke incidenten gehad, maar ik denk niet dat ze gerelateerd zijn aan het gebruik van de versterkers. Deze stonden op beide momenten uit. Wellicht heeft iemand hier nog een nuttige ingeving?:

- 1 van mijn stekkerdozen met overspanningsbeveiliging is overleden (deze zat parallel aan de versterkers, de versterkers zitten in een andere stekkerdoos). Stekkerdoos geeft aan dat 'ie nog gewoon moet werken (ledje), maar er komt geen spanning op de aansluitingen.
- Bij het afschakelen van de spanning van het geheel (= pc's, laptop, beeldschermen, netwerkswitch en de versterkers) terwijl alles uit staat vloog de aardlek eruit...

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 09 sep 2020, 20:43

Nee, als je ‘gewoon’ de standaard setup gebruikt voor de CA gebruikt (trafo-gelijkrichter-elco) lijkt het me idd onwaarschijnlijk dat dat er iets mee te maken heeft.
Wordt een hoop wazig spul verkocht als overspannings beveiliging.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 sep 2020, 21:06

Het kan zijn dat de Y-condensatoren in de overspanningsbeveiliging gaar zijn. Of dat er zoveel parallel staan met zoveel apparatuur bij elkaar waar ze ook inzitten, dat bij in/uitschakelen de zaak even scheef getrokken wordt t.o.v. aarde en de aardlek net tript.
Peter de Jong

NoTrebel

Berichtdoor NoTrebel » za 19 sep 2020, 13:12

Nog even een terugkoppeling:

Bedankt voor de reacties. De Brennenstuhl stekkerdoos die het niet meer doet zal ik binnenkort nog wel eens openschroeven, garantiebewijs is toch foetsjie.

Wellicht is een Y-condensator ergens niet meer helemaal lekker inderdaad. Ik weet ondertussen wel dat ik het trippen van de aardlekschakelaar zelf heb veroorzaakt door de algemene aan/uit schakelaar in 'limbo' te zetten, niet aan, en en niet uit, iets wat erop aangesloten zit vindt dat niet leuk. Gezien de kapotte stekkerdoos verwacht ik iets dat daarop aangesloten zat, dat zijn de pc's en beeldschermen (en niet de audio versterkers). Daarmee is de relevantie voor dit draadje wel een beetje weg.

Ik zal zeker nog wat updates posten als de behuizing voor versterkers af is, maar dat kan nog wel even duren, binnenkort eerst verhuizen enzo....

Terug naar “Versterkers”