Lange termijn KT120 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hardbats

Re: Lange termijn KT120 versterker

Berichtdoor hardbats » vr 17 jan 2020, 18:16

dus, als ik het goed begrijp, in jip en janneke taal.
de PC96 draait de fase van het signaal 180 graden, de 6N6P draait daarna het signaal nog eens 180 graden zodat deze weer goed staat.
dat zou beteken dat uit de KT120 een signaal komt dat 180 graden gedraait is ten opzichten van het orginele signaal?

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 17 jan 2020, 18:54

hardbats schreef:dus, als ik het goed begrijp, in jip en janneke taal.
de PC96 draait de fase van het signaal 180 graden, de 6N6P draait daarna het signaal nog eens 180 graden zodat deze weer goed staat.
dat zou beteken dat uit de KT120 een signaal komt dat 180 graden gedraait is ten opzichten van het orginele signaal?

Bij V1 op buispin 6 is het 180 graden gedraaid op buispin 1 weer 180 graden dan naar V2 daar op buispin 1 weer 180 grd
Dan V3 buispin 3 weer 180
Dat is dus 4 X ofwel weer in fase met de ingang
Dan de onderkant van de UGT
Daar is het signaal bij V1 slechts 1x in fase gedraaid op buispin 6 bij de 2de helft wordt het signaal aan de kathode afgenomen daar blijft de fase gelijk ( meer + spanning op stuurrooster geeft meer Cathode stroom de stroom veroorzaakt meer spanning over de kathode weerstand 18K en de kathode wordt daardoor meer positief tov gnd
In het kort
1x 180 grd in fase gedraaid V1 En nog 1 X in V2 en nog 1 X in V3 is dus 180 graden fase gedraaid tov van de ingang
En zo is er push pull
Dit is zomaar een voorbeeld Bas met de 6N6P en KT88 hoe het zou kunnen
Geopperd door Robert D omdat er een 6N6P in zit 2 X zelfs :D

:relax:
shit draadje vergeten :oops:

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 17 jan 2020, 19:10

Weer wat geleerd! ik wist niet dat er ook signaal afgenomen werd van de kathode kant 8-[

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 17 jan 2020, 19:33

Bert61 schreef:Dankjewel Anne namens Bas en mij PC96 ? Heb hier veel P buizen liggen ik ga meteen zoeken :D
Nee wel 5 PC88
Gaat ook hoor, is wel iets dikker (19mm / 22mm).Een PC92 gaat ook.
Ik had de 96 gekozen omdat die bij die Wuestens voor nog geen 4€ staat en in voorraad.

Nog even over het potmetertje van Menno.
Misschien weet je nog dat we het hadden over hoe precies de kathodeweerstanden moeten zijn om dezelfde stroom door de buizen te krijgen.
Dat potmetergeval zorgt er voor dat je moedwillig de twee weerstanden ongelijk kunt maken.
Omdat de kathodestroom ook de schermroosterstroom bevat kan, bij gelijke kathodestroom de anodestroom toch verschillend zijn door een niet gelijke schermroosterstroom van de twee eindbuizen.Door dan de kathodestroom verschillend te maken kan dan de anodestroom wel gelijk worden getrokken.
Nogal muggezifterij als je 't mij vraagt, bij triode instelling nutteloos en bij UL maar een heel klein verschil want daar gaat ook de schermroosterstroom door een deel van de UGT.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 17 jan 2020, 19:49

als het volume in het signaal voordat de versterker bereik al geregeld kan worden, dan is bij mij en volgens mij bij bert ook het geval, dan is een potmeter toch niet nodig?
dat zou dan deze "uitdaging" al oplossen.

Edit, nevermind :-#
Laatst gewijzigd door hardbats op vr 17 jan 2020, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 17 jan 2020, 19:57

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:Dankjewel Anne namens Bas en mij PC96 ? Heb hier veel P buizen liggen ik ga meteen zoeken :D
Nee wel 5 PC88
Gaat ook hoor, is wel iets dikker (19mm / 22mm).Een PC92 gaat ook.
Ik had de 96 gekozen omdat die bij die Wuestens voor nog geen 4€ staat en in voorraad.

Nog even over het potmetertje van Menno.
Misschien weet je nog dat we het hadden over hoe precies de kathodeweerstanden moeten zijn om dezelfde stroom door de buizen te krijgen.
Dat potmetergeval zorgt er voor dat je moedwillig de twee weerstanden ongelijk kunt maken.
Omdat de kathodestroom ook de schermroosterstroom bevat kan, bij gelijke kathodestroom de anodestroom toch verschillend zijn door een niet gelijke schermroosterstroom van de twee eindbuizen.Door dan de kathodestroom verschillend te maken kan dan de anodestroom wel gelijk worden getrokken.
Nogal muggezifterij als je 't mij vraagt, bij triode instelling nutteloos en bij UL maar een heel klein verschil want daar gaat ook de schermroosterstroom door een deel van de UGT.
Anne

Dankjewel Anne :dank: :dank: een opmerking betreft die regeling schermrooster
Het is wel leuk om het na of tijdens de bouw en metingen er tijdelijk er aan te hangen gewoon ter lering en vermaak :?:
En die buisjes bij AskJanFirst 4€ is niet zo veel
Zeker niet als je het met andere dingen kan bestellen
De porto is hoger dan de prijs van de buisjes :D

Is die 6N6P ook ervoor te gebruiken ?? 9.5 mA per volt :?: :?:
Trekt we veel meer gloei in 12,6 volt 400 mA 6,3 volt 800 mA
Is wel een zeer sterke buis voor dit werk
ik heb ze voor 3€ per stuk gekocht uit bulk verpakking bij V4lve Lover
En kan er nog meer kopen voor die prijs Verzenden kosten 3.95 met DHL
Maar ik wil in geen geval in leveren in prestatie omwille van 2€ Anne :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 17 jan 2020, 20:40

Snap de KT88 hype niet zo goed eigenlijk. Heb er zelf ook een versterker mee gebouwd, daar niet van trouwens, maar ben er inmiddels van overtuigd dat configuratie veel meer doet dan het type buis, en bv een goede UGT veel meer doet met het geluid. En voeding, over de top (en dat kan best goed zonder smoorspoel.
Terugkoppeling wordt hier ook al terecht aangehaald, maar nogmaals het type buis, nee. Als je goed in z’n werkgebied blijft zitten, voeding goed voor elkaar hebt, zou je goed voor een andere buis kunnen kiezen dan een relatief dure KT.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 17 jan 2020, 20:47

De KT88 hype. Heb zelf ook een versterker mee gebouwd, daar niet van, maar ben er inmiddels van overtuigd dat configuratie veel meer doet dan het type buis, en bv een goede UGT ontzettend belangrijk is. En voeding, over de top (en dat kan best goed zonder smoorspoel).
Terugkoppeling wordt hier ook al terecht aangehaald, maar nogmaals het type buis, nee. Als je goed in z’n werkgebied blijft zitten, voeding goed voor elkaar hebt, zou je goed voor een andere buis kunnen kiezen dan een relatief dure KT.
Buizengelijkrichter wel geprobeerd maar geen verschil gehoor, staat verder wel mooi natuurlijk.

Snap aan de andere kant ook wel als het je eerste stappen op buizengebied zet en je toch de knip moet trekken je voor de bekende KT weg kiest, veel en met succes nagebouwd. Maar er zijn meer mogelijkheden, voor minder centjes.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 17 jan 2020, 20:51

De kt120 is niet alleen gekozen om het feit wat hij kan en moet doen, Maar ook omdat het mooi oogt. (De WAF).

Daarom is het voor mij een grote leerschool waarbij ik naderhand ook een leuke amp wil hebben staan natuurlijk.
Ik neem alle adviezen aan en dat jij terecht aanhaalt dat er heel veel andere buizen zijn die gelijk al dan niet beter zijn dan de kt120 geloof ik meteen.

Laten we hopen dat we met die topic weer een succesvolle nabouw doen van een kt120 versterker!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 17 jan 2020, 20:53

Bert61 schreef:Dankjewel Anne :dank: :dank: een opmerking betreft die regeling schermrooster
Het is wel leuk om het na of tijdens de bouw en metingen er tijdelijk er aan te hangen gewoon ter lering en vermaak :?:
Och, als je niet genoeg te doen hebt :sure: , waarom niet :lol:
En die buisjes bij AskJanFirst 4€ is niet zo veel
Zeker niet als je het met andere dingen kan bestellen
De porto is hoger dan de prijs van de buisjes :D
Dat verzenden gooit roet in 't eten ja, maar het hoeft dus niet.
Is die 6N6P ook ervoor te gebruiken ?? 9.5 mA per volt :?: :?:
Trekt we veel meer gloei in 12,6 volt 400 mA 6,3 volt 800 mA
Is wel een zeer sterke buis voor dit werk
Idd een fraaie buis, hier niet voor zo zwaar werk maar wel om over een groot anodespanningsbereik nog goed te werken.
Je hebt wel een andere 6N6P dan in mijn datablad :think: Nml alleen 6,3V bij ruim 700mA, geen 12V, pin 9 zit enkel aan een afscherming.

@Barry,
volgens Bas, omdat ie zo mooi is ♫ mooi is ♪ ... :lol:
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 17 jan 2020, 21:01

Dat kan natuurlijk ook een reden zijn, je moet er ook nog tegenaan kijken natuurlijk.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 17 jan 2020, 22:18

Zo, de voeding ziet er foutloos uit :sure: Voor de versterker nog een en ander na te zien.
Er zit een zenerdiode in, heb ik 10V bij gezet, komt niet zo nauw.
Is voor de voeding van de automaat, die 10V moet naar de 78L05, de gelijkrichters en de dikke elco daar kunnen weg.Evt de dikke elco vervangen door een kleine om de stabilisator rustig te houden.
Omdat de 78L05 hoogstens een volt of 3 nodig heeft is een 8,2V zener (of meer) ook goed.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 17 jan 2020, 22:24

Ziet er knap uit Anne!
Dit ga ik morgen eens proberen te simuleren O:)

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 17 jan 2020, 22:29

Barry2001 schreef:Dat kan natuurlijk ook een reden zijn, je moet er ook nog tegenaan kijken natuurlijk.

Hoi Anne Bas en Barry
Anne
Ik heb de datasheet van de ECC99 voor m’n neus met die gloei 6N6P
Kan niks goed maak overal een zooitje van :oops: :(

En Bas inderdaad als je op het eind een leuk afstudeer project hebt is het Top

Barry ik snap precies wat je bedoelt
En inderdaad de UGT bepaald een groot deel van de kleur van het geluid
En ik heb de KT88 afdankertjes , en die Goede UGT van Torridy met CFB en het klinkt heel goed O:)
Iedereen weet dat smaken verschillen en als het je smaak niet is , Wil nog niet zeggen dat het slecht is.
En iedereen heeft wel iets gehad met de GU50 ik ook veel slechte erbij
Daarom bouw ik liever iets met een KT88 of KT120 Barry
Voel me daar lekkerder bij O:)

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 17 jan 2020, 22:31

Ah!buis schreef:Zo, de voeding ziet er foutloos uit :sure: Voor de versterker nog een en ander na te zien.
Er zit een zenerdiode in, heb ik 10V bij gezet, komt niet zo nauw.
Is voor de voeding van de automaat, die 10V moet naar de 78L05, de gelijkrichters en de dikke elco daar kunnen weg.Evt de dikke elco vervangen door een kleine om de stabilisator rustig te houden.
Omdat de 78L05 hoogstens een volt of 3 nodig heeft is een 8,2V zener (of meer) ook goed.
Anne

Bedankt Anne

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 17 jan 2020, 22:41

Om te laten zien dat ik toch niet helemaal niks doe, ik ben alvast begonnen met wat 3D modellen om straks de behuizingen te kunnen ontwerpen.
Van links naar rechts:
TTG-CFB4000PP - KT120 - 6N6P - KT120 - TSTA 0200/004

assembly v2.png

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » vr 17 jan 2020, 22:46

Top :goeie: Bas
Je weet het misschien wel maar als je naar grabcad gaat Daar staan al flink wat modellen van buizen
Voor het tekenpakket wat ik bezat was het vaak te nieuw Maar Misschien niet voor jouw teken programma.
De PC88 of de 6N6P Anne :?: zit onder de motorkap ?
Laatst gewijzigd door OpaBert op vr 17 jan 2020, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 17 jan 2020, 22:48

van de KT120 en de 6N6P staan geen bestanden op grabcad, dat had ik al bekeken.
de PC88 heb ik nog niet getekend, dat komt morgen wel.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 17 jan 2020, 23:05

Bert61 schreef:De PC88 of de 6N6P Anne :?: zit onder de motorkap ?
Alleen de PC88 wegstoppen als zo'n klein stoppeltje misstaat tussen het KT120 geweld.
Anne

democles

Berichtdoor democles » za 18 jan 2020, 3:41

Draai elke dag met de GU-50 versterkers,klinkt beter als met al mijn KT88 buizen versterkers,begrijp niet wat je daar tegen hebt Bert. :?
Een KT88 klinkt ook fijn en een KT120 zal dat ook wel doen,maar het kost wel heel wat meer,en de KT120 wordt maar gemaakt door 1 firma. :?

Ik beschouw deze opstellingen met de KT120 als pure bling bling,dus niet iets wat bijdraagt aan luistergenot,meer iets van leeg je portemonnee.

De 6N6P is ook een leuke buis kan veel hebben,maar die heb ik al tijden geleden vervangen door de 6N16-EB.

hardbats,you are chasing dragons :?

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 18 jan 2020, 9:40

Democles schreef
Democles schreef:Draai elke dag met de GU-50 versterkers,klinkt beter als met al mijn KT88 buizen versterkers,begrijp niet wat je daar tegen hebt Bert. :?

Nou ik heb je tijdens het bouw proces wel anders horen piepen licht flitsen :wink:
Dat wil ik een beginnend bouwer niet aan doen
Eerste test was er niet een goed hier :!: door oxidatie :!:
Vuur heb ik nog niet gezien met alleen de utracer testen en meten waren er 3-4 van de 17 niet goed :!:
Sluiting en gloeidraad kapot
en daarvoor me een ongeluk zitten schrappen om de oxidatie er af te krijgen
Als ik ze in een versterker had gestopt en stuurrooster krijgt geen negatief ?
of als de Anode geen contact maakt en de G2 als Anode gaat werken . :?:
Dan had die meteen de geest gegeven :!:

Een KT88 klinkt ook fijn en een KT120 zal dat ook wel doen,maar het kost wel heel wat meer,en de KT120 wordt maar gemaakt door 1 firma. :?

Ik heb tot dusver fijne resultaten met de KT88 En geen ervaring met de KT120 en kan er niks van zeggen

Ik beschouw deze opstellingen met de KT120 als pure bling bling,dus niet iets wat bijdraagt aan luistergenot,meer iets van leeg je portemonnee.

Ik ben bang dat je het wat het laatste betreft gelijk heb

De 6N6P is ook een leuke buis kan veel hebben,maar die heb ik al tijden geleden vervangen door de 6N16-EB.

Misschien wil Anne dat ook bekijken ik heb geen bezwaar Maar de PC88 is ook een mooie buis Misschien klinkt hij beter dan de 6N16-EB geen idee Peet
Ik heb geen bezwaar er een 6N16-eb in te plaatsen

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 18 jan 2020, 11:05

Bert61 schreef:Democles schreef
Draai elke dag met de GU-50 versterkers,klinkt beter als met al mijn KT88 buizen versterkers,begrijp niet wat je daar tegen hebt Bert. :?

Nou ik heb je tijdens het bouw proces wel anders horen piepen licht flitsen :wink:
Dat wil ik een beginnend bouwer niet aan doen
Eerste test was er niet een goed hier :!: door oxidatie :!:
Vuur heb ik nog niet gezien met alleen de utracer testen en meten waren er 3-4 van de 17 niet goed :!:
Sluiting en gloeidraad kapot
en daarvoor me een ongeluk zitten schrappen om de oxidatie er af te krijgen
Als ik ze in een versterker had gestopt en stuurrooster krijgt geen negatief ?
of als de Anode geen contact maakt en de G2 als Anode gaat werken . :?:
Dan had die meteen de geest gegeven :!:

Ik heb tot dusver fijne resultaten met de KT88 En geen ervaring met de KT120 en kan er niks van zeggen

Ik ben bang dat je het wat het laatste betreft gelijk heb

Misschien wil Anne dat ook bekijken ik heb geen bezwaar Maar de PC88 is ook een mooie buis Misschien klinkt hij beter dan de 6N16-EB geen idee Peet
Ik heb geen bezwaar er een 6N16-eb in te plaatsen

Edit
Ik weet niet hoe oud dit artikel is maar het is de Bill 2pont O :D ofzo maar ik vond het hier
En op laatste pagina een prijskaartje
Edit
Dit is ergens in 2012 meen ik 8-[ Zal wel niet meer dezelfde prijs zijn
De kapper hier ging van 10€ naar 11€ en vervolgens 13€ in een jaar :!:
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 18 jan 2020, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 18 jan 2020, 11:29

Ik moet nog een kanttekening maken Als je een KT120 toepast met een 5K6 UGT schiet je denk niks mee op
Echter als je een 4K UGT neemt en een KT120 zoals Anne berekend heeft Denk ik dat je er wel op vooruit gaat
1 ding is zeker Het kost meer aan buizen Democles heeft daar een punt
2 ben er ook zeker van dat een 4K trafo Gunstiger is dan 5K6
Ik popel van verlangen om mijn AE 5K UGT uit te proberen in de Anastacia monoBill met terugkoppeling en Autobias O:)
Maar al een paar dagen last van griep ondanks mn griepspuit

democles

Berichtdoor democles » za 18 jan 2020, 14:00

De 6N6P vervangen door een 6N16-EB gaat moeilijk,is nl. een buis zonder insteek pootjes met draadjes dus.
Was alleen maar een klank vergelijk en om aan te geven dat er wellicht betere oplossingen zijn dan een 6N6P.

Begrijp me niet verkeerd,de KT120 is een hele mooie buis om te zien,alleen gaat dat wat kosten.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 18 jan 2020, 14:07

democles schreef:De 6N6P vervangen door een 6N16-EB gaat moeilijk,is nl. een buis zonder insteek pootjes met draadjes dus.
Was alleen maar een klank vergelijk en om aan te geven dat er wellicht betere oplossingen zijn dan een 6N6P.

Begrijp me niet verkeerd,de KT120 is een hele mooie buis om te zien,alleen gaat dat wat kosten.

Dat is wel lastig wisselen die 6N16-EB motorkap open en solderen Maar geen gekraak
Mijn 6N6P stond weer te kraken Solderingen zitten vast maar de buispennen maken geen goed kontact in de Buisvoet
Misschien zelfde gedoe als met die GU50.
Trek hem eruit en dan is het weer voor een halfjaar goed :?
Ja inderdaad mooie buis die KT120 en met een 4K trafo een beter uitgangs punt als de KT88 met 5K6

Terug naar “Versterkers”