input buffer voor o.a. Hypex UcD3xMP ampjes

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

input buffer voor o.a. Hypex UcD3xMP ampjes

Berichtdoor Henkjan » vr 27 dec 2019, 21:43

Hypex heeft nog een aantal leuke 4 kanaals UcD mains powered (dus smps zit er al op) versterker bordjes in de uitverkoop:
https://www.diyclassd.com/product/ucd34mp/26
4x30W (max totaal 70W), leuk voor een actief setje dat niet hard hoeft of een meetversterker (de UcD32MP is hiervoor al bij een aantal forum leden aanwezig)
Datasheet van de amp en de gebruikte modules is bijgevoegd.

Een (mogelijke) beperking is dat t ding geen input buffer heeft (en een lage gain)
In een app-note van een andere module van Hypex wordt al een voorzet gegeven voor een toe te passen buffer bij gebruik van een SE input (bv van een DAC):
input buffert 3 .jpg

in principe niet zo veel onderdelen, dus dat zou zelf te fabrieken moeten zijn.

Wat nog uit te werken:
- kloppen deze waarden voor wat een geluidskaart / dsp uitgeeft aan spanning om deze naar de max van 2.5V die de UcD32 nodig heeft om het rated vermogen van 30W in 4Ω te kunnen leveren
- is de LME49724 de enige geschikte opamp, of is er nog een (tru-hole) alternatief?
- is een koppel-C noodzakelijk om DC te blokken? UcD32 heeft DC detection maar mij is niet duidelijk of de modules daar wat mee doen
- wat moet er gedaan worden aan "EMC/ESD countermeasures"?
- andere wensen/eisen/vragen/verbeteringen?

De buffer moet gevoed worden uiteraard. Dat zou mooi kunnen vanaf de aux supply van het amp bordje, maar dan zijn er 3 punten die opgehelderd moeten worden over die aux supply:
- "die is niet gestabiliseerd" [ds23man] vs "Regulated Output Voltage Vaux 2 x 6,2 - Vdc" [Hypex manual table 7] oftewel: is dit goed genoeg of moet er nog een spanningsregelaar bij?
- is +/-6.2V voldoende?
- en de belangrijkste misschien: waar zit die op de print?

=============================
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

dre

Re: input buffer voor o.a. Hypex UcD3xMP ampjes

Berichtdoor dre » vr 27 dec 2019, 22:24

Volgmodus aan! :sure:
Потому что это возможно!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 28 dec 2019, 9:12

Dat schemaatje is specifiek voor het gebruik als outputbuffer van een dac chip.

De aux spanningen zijn gestabiliseerd, twee regelaars ( T10 en 11) die naar de J9 lopen waar deze beschikbaar zijn:

ucd.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » za 28 dec 2019, 9:59

Ik heb hier wat ervaringen opgedaan. De versterkertjes klinken geweldig fris, veel beter dan bijvoorbeeld een oude Cyrus SmartPower versterker uit 2000:
- Houd rekening met uitgangsweerstand van je DSP. Van een MiniDSP is die 560 ohm. Is de ingangsweerstand van je buffer van dezelfde grootteorde, zoals boven, verzwak je het signaal extra, zodat je extra moet versterken. Ik heb 4 x versterken gekozen.
- Ik heb de normale NE5532 gebruikt volgens het schema van Putzeys, dus het meetbrugschema. Zie ook boven of Putzeys 'The G Word, or How to Get Your Audio off the Ground', figuur 18, rechterkant.
- DC detectie: uit datasheet "In case of a fatal error in one of the amplifiers this pin is driven low and the module will power down except for the standby voltage."
- De 6,2V, VAMP op de J2 connector, is voldoende: voor 2,5 V rms, dus 7V top-top, heb je aan 6,2 V symmetrische voedingsspanning genoeg.
- Een ontkoppelcondensator volgens mij alleen gebruiken als je je bron niet vertrouwt, of als je peperdure tweeter beschermd moet worden.
- Ik ben uitgegaan van 2,5V voor rated output. Voor de tweeter gebruikte ik één versterkertje, voor de woofer het dubbele vermogen via een BTL-aansluiting (luidpspreker tussen twee versterkertjes in tegenfase) met 47nF aan de wooferklemmen (op advies van Hypex). De bedrading of becijfering op het printje bleek toen niet te kloppen, waar je pas bij BTL last van krijgt. De juiste aansluitingen zijn als volgt:

J2:9 inv Ch1
J2:10 non-inv Ch1
J2:11 non-inv Ch2   (!)
J2:12 inv Ch2   (!)
J2:13 inv Ch3
J2:14 non-inv Ch3
J2:15 & 16: niet gemeten

J6:1 Ch2+   (!)
J6:2 Ch2-   (!)
J6:3 Ch1-
J6:4 Ch1+

J7:1 Ch4+   (!)
J7:2 Ch4-   (!)
J7:3 Ch3-
J7:4 Ch3+

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 27 apr 2020, 11:16

Wieger bedankt. Ik had je antwoord helemaal gemist, beantwoord ook een paar andere vragen over de modules :yeah:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » do 30 apr 2020, 22:29

Fijn :-) Veel plezier!

Terug naar “Versterkers”