Volumeregeling met buisjes

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hanselchen

Re: Volumeregeling met buisjes

Berichtdoor hanselchen » vr 13 dec 2019, 17:08

Er zijn vele mogelijkheden te verzinnen, maar deze vind ik redelijk omslachtig.
De ooit gepubliceerde lijnversterker van Rainer Zur Linde lijkt me een goed alternatief, voldoet vrijwel aan al je design spec's.
Voor de EC92 kun je de ECC82 nemen, een helft per stereo kanaal.
Elektronics
Combo's
Heads
En Nearfields

disco

Berichtdoor disco » vr 13 dec 2019, 17:41

Kijk, hier gaat het om natuurlijk... 2,0V in 2,0V out met een 10K load.
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 13 dec 2019, 17:48

Vanaf 1KHz

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » vr 13 dec 2019, 19:04

Ik vind een -3dB punt van 32 Hz niet geweldig Bert. Bovendien kan het prima zonder koppel C. Dat geeft ook minder fase fouten. He Bert, bericht is plotseling verdwenen.

disco

Berichtdoor disco » vr 13 dec 2019, 22:10

Wat is je bezwaar tegen RC-koppeling Douwe? DC is niet heilig, als buizen wat sleets raken wijzigen de circuit eigenschappen.
2uF.JPG

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 13 dec 2019, 22:40

douwebakker schreef:Ik vind een -3dB punt van 32 Hz niet geweldig Bert. Bovendien kan het prima zonder koppel C. Dat geeft ook minder fase fouten. He Bert, bericht is plotseling verdwenen.

Ach ik heb weer iets verkeerds gedaan Douwe :lol:
Dat -3dB punt op 32hz is eigenlijk wel iets TE naar m’n gevoel
Dat zou wel op 20 hz mogen
Daar beneden hoor je het toch niet meer dacht ik
shit draadje vergeten :oops:

disco

Berichtdoor disco » za 14 dec 2019, 10:18

Tot zover. Mijn insteek is geweest een omgeving te creëren voor toepassing van een willekeurige buis. Of je een 'moderne' of een antieke triode dan wel een penthode wilt uitproberen, het is mogelijk door middel van deze opzet met kathodevolger. De eerste buis wordt als het ware vrijgelaten binnen de schakeling en toont zijn kunnen. Omdat gebruik wordt gemaakt van diens meest constante eigenschap (µ) zal de buis tot zijn einde toe constant presteren. De totale vervorming van de voorversterker bestaat hoofdzakelijk uit tweede harmonischen en is afhankelijk van de instelling van deze eerste buis, de kathodevolger voegt zeer weinig toe.

Aan de voeding worden eisen gesteld. Omdat de schakeling een geringe PSRR bezit dient de voeding een kleine restrimpel te bezitten ( <5mV ) en bij voorkeur te worden gestabiliseerd. Zelf maakte ik één voeding per kanaal, voorzien van shuntregulator. Gebruik transformatoren die ten minste 100mA kunnen leveren.

Hierbij gaan nog enige gegevens van de 6C45P, een moderne triode gebouwd met een spanrooster. De belangrijkste eigenschap van deze buis is zijn flinke steilheid van ca 45mA/V. Indien 2,0V wordt geleverd op de uitgang, stelt deze buis je in staat om daarvoor 90mA stroom te leveren zodat nagenoeg iedere belasting is aan te sturen. Neem voor de uitgangscondensator een moderne op basis van polypropyleen, een 1 of 2uF exemplaar is voor enkele euro's te koop bij de leverancier. Exotische exemplaren voegen volgens mij niets toe. Let er wel op dat je alle aansluitingen gebruikt van de 6C45P want deze triode wil nog wel eens oscilleren. Gebruik een stopweerstand per roosteraansluiting en gebruik alle vier de aansluitingen voor de kathode (een combinatie van 4x 180R bijvoorbeeld). De 4K load wordt warm met 28mA, gebruik ten minste een 5W weerstand.

Plezier!

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 dec 2019, 11:35

disco schreef:Wat is je bezwaar tegen RC-koppeling Douwe? DC is niet heilig, als buizen wat sleets raken wijzigen de circuit eigenschappen.
2uF.JPG

Ik heb niets tegen koppelcondensators, maar al het niet nodig is laat ik ze liever weg. Het verlopen van instellingen door buis slijtage valt in deze schakeling wel mee. Ik heb me wel een beetje verrekend met het -3dB punt. De 150kohm weerstand heeft natuurlijk een veel grotere dynamische weerstand. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Tenslotte wil ik opmerken dat de oscillatie waar je over schreef wel mee zal vallen. De versterking is immers kleiner dan 1.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 14 dec 2019, 21:32

De koppeling zonder C zou bijv zo kunnen,
Douwig.jpg
Het is dan wel dat de versterking begint op te lopen in het diep laag wegens C2.
Is evt gebruik van te maken om het afvallen in het laag door C3 te kompenseren.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Terug naar “Versterkers”