TPA3255 post filter feedback

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

One World Concepts
Ook commercieel actief

Re: TPA3255 post filter feedback

Berichtdoor One World Concepts » ma 16 dec 2019, 20:21

motoindo schreef:
One World Concepts schreef:Klopt, maar dat was volgens al gezegd toch? Uiteraard kun je anders gewoon het standaard ontwerp nemen van TI. Zo heel veel win je nmlk ook weer niet met dat post filter gedoe op een TPA chip. Ben je op zoek naar iets specifieks oid?

Voor mijn Grown/Up drieweg mfb gebruik ik momenteel twee stuks tpa3116, eentje in pbtl voor de woofer en eentje in stereo voor het mid en hoog kanaal. Qua prik is er genoeg beschikbaar voor het mid/hoog maar de woofer kan duidelijk meer aan dan de 24V pbtl kan leveren, vandaar mijn interesse in de TPA3255 die met 50V bijna 5 keer zoveel vermogen kan leveren. Het doel daarbij is overigens niet meer herrie maar meer controle.

zba.grownup.2019.jpg
Daarnaast heeft de TPA3255 het voordeel dat je de 4 eindtrappen individueel kan schakelen zodat ik een complete drieweg uit 1 chip kan halen wat mooi aansluit bij mijn wens om zo klein mogelijk te bouwen. Qua pff, in 2.1 mode draaien 2 van de vier TPA3255 eindtrappen in BTL - het bas kanaal - en twee in SE met een uitgangselco, voor vooral die laatste wil uitzoeken of toepassing van pff hoorbare winst oplevert.

SSassen schreef:Zowieso geen fan van de TI klasse-D IC’s maar dat is een heel andere discussie ... :lol:

klopt 8)

Dat klinkt interessant!
Vergeet niet dat die nieuwe TPA serie echt een stuk beter is qua performance.
De TPA311x serie is idd niet al te best, misschien dat daar de aversie van sommigen vandaan komt?

4-kanaals met een TPA3255 is wel weer een compromis. Dit betekend dat je 4 single ended kanalen hebt, en daardoor dus ook serie condensatoren moet gebruiken. Afhankelijk van de kwaliteit (en dus de prijs), is het soms voordeliger om een extra IC erbij te plaatsen.
Je zou zelf ook aan de slag kunnen, of zoek je iets kant-en-klaars?

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 18 dec 2019, 18:50

One World Concepts schreef:De TPA311x serie is idd niet al te best, misschien dat daar de aversie van sommigen vandaan komt?

Geen idee, hangt erg af van de implementatie. Ali bordjes van een paar euro hebben nogal eens verkeerde filters / componenten aan boord waardoor ze ondermaats presteren, correct gebouwd kennen ze een nauwelijks te kloppen prijs/kwaliteit verhouding.

One World Concepts schreef:4-kanaals met een TPA3255 is wel weer een compromis. Dit betekend dat je 4 single ended kanalen hebt, en daardoor dus ook serie condensatoren moet gebruiken.

Alleen voor het mid en hoog kanaal, het bas kanaal staat bij 2.1 bedrijf gewoon in BTL zonder elco's. De mid en hoog capaciteiten kunnen relatief klein blijven want er hoeft geen 30hz doorheen, zo draait de eval kit met 470uF elco's. Voor het tweeter kanaal zou die zelfs nog wel wat kleiner kunnen.

One World Concepts schreef:Je zou zelf ook aan de slag kunnen, of zoek je iets kant-en-klaars?

Zelf iets discreets in elkaar sleutelen blijft natuurlijk het leukste, vandaar mijn interesse in de composiet Mk2. Voor dit project echter wil ik iets hebben wat beter presteert dan de dubbele tpa3116 zonder dat de kosten en of complexiteit noemenswaardig stijgen. In dat opzicht lijkt de tpa3255 een winner.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » do 19 dec 2019, 18:51

One World Concepts schreef:Ja, de (self) oscillatie wordt voor de spoel gedaan, de post feedback is enkel voor de audio band.
Bij een UCD zit dit allemaal na de spoel.
Wat dat betreft niks nieuws, het concept bestaat al langer bij buck converters, en in zekere zin ook in versterkers.
Echter juist het tegenovergestelde ervan, waar men juist GEEN oscillatie wil.

Bij Hypex staan leuke Whitepapers over hoe het met de UCD in detail is gedaan, PID met de openloopgain zeg maar

Bv
https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... lifier.pdf

Groeten René

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » za 30 mei 2020, 7:19

.
Laatst gewijzigd door RobbinM op di 23 jun 2020, 4:43, 1 keer totaal gewijzigd.

marter544

Berichtdoor marter544 » do 04 jun 2020, 17:30

RobbinM schreef:Goedemorgen.

Paar vragen, puur uit nieuwsgierigheid:
Stel je maakt zo'n versterker, maar dan 'zonder' filter voor de audioband, of je legt hem heel hoog, laten we zeggen 60kHz tweede orde.
En je zou vervorming gaan meten, meet het dan ook beter omdat het meetapparaat ook digitaal is en door het hoge filter geen faseverschuiving ziet binnen de audioband?
Met andere woorden minder jitter tussen de twee kloks?

En hoe zou zoiets er uit zien als je het eerst nog eens naar DSD omzet voordat je het versterkt? En zou je dan Multi Sampling Anti Aliasing kunnen toepassen zoals met een videokaart? Of zou je een ander soort buffer moeten gebruiken zoals een elco of is dat te traag?
Kan een opamp van een composietversterker met een relatief trage slewrate fungeren als een filter? Of denk ik dan in andere ordes van grootte..

En als je de schakelende voeding zou combineren met de versterker zodat je eerst het voltage van de voeding kan regelen in plaats van de bitdiepte gaat beperken voor de volumeregeling, levert dat nog een verbetering op? Een LED tv heeft ook dynamisch contrast is de gedachte.

Heeft zoiets current sensing nodig? En zorgt current sensing aan de uitgang voor een lagere vervorming op aan de ingang van het meetapparaat?
Is current sensing eigenlijk voltage sensing op twee punten? En heeft dat invloed op het aantal bits dat de ADC registreerd?

Groeten,

De cut-off frequentie van het LC filter ligt typisch rond de 50 kHz. Belangrijk is dat deze een goede Q (=+-0.7) heeft, zodat de respons in de audio band vlak is. Wat bedoel je precies met jitter tussen de twee kloks?

Bij een TPA3255 zit de modulator in de chip, als je iets van een sigma-delta modulator met oversampling wil gebruiken, zul je een andere IC moeten gebruiken (of zelf implementeren in een FPGA, als je echt alles zelf wil bepalen).

Nee, zie de datasheet. EDIT: Hier was ik gister wat te snel. Ik keek naar dit plaatje, maar las em verkeerd:

PVDD vs Output power @ 1%THD.PNG

Wat ik denk dat er gebeurd, bij het verlagen van de voedingsspanning, is dat het dal uit onderstaand plaatje naar links verschuifd. Bij een vaste load geldt dat P=U²/R, dus je zou op die manier inderdaad de versterker continu in zijn optimale gebied kunnen houden.

Output power vs THD.PNG

Ik betwijfel wel of je het gaat horen, want met PFFB ligt de lijn al een stukje lager:

Output power vs THD PFFB.PNG

Een audio versterker is een spanningsversterker. De enige reden voor current sensing, lijkt me als protectie. Current wordt idd gedaan door de spanning over een bekende weerstand te meten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » vr 05 jun 2020, 21:24

.

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 20 aug 2020, 10:25

Stukje verder weer, er komt inmiddels geluid uit het printje. Had nog wel wat om handen om het ding aan de gang te krijgen want de FAULT pin reageert toch net even anders dan die van het kleinere 3116 broertje.

bmh3d.2020.0.photo.2.png

Jammer genoeg pffb moeten laten varen omdat dat niet lekker combineert met mijn virtuele nul, de 1/2Ub van de tpa zit ff wat hoger dan die van de 5532's ervoor :roll:
Chris Camphuisen

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 20 aug 2020, 10:51

Mooi werk weer Chris O:)

Led

Berichtdoor Led » vr 21 aug 2020, 23:34

Geen idee of het al genoemd is (zit op telefoon, moeilijk zoeken nu) maar DrMordor verkoopt TPA325X boards met PFFB en/of PSU.

https://www.diyaudio.com/forums/swap-me ... -amps.html

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 28 aug 2020, 10:25

En alles werkt naar behoren. Was nog wel even een bevalling want het laag kanaal schoot iedere keer in protectie zodra de uitgangsspanning boven de 20Veff kwam, verdacht in eerste instantie de LC uitgangskring omdat die onbehoorlijk heet werd maar uiteindelijk bleek het een fout in mijn fasedraaier om tot een symmetrisch ingangssignaal te komen. Daarvan liep de + twee keer zo hard uit als de - met als gevolg dat de DC protectie aansprak. Nu snel proto 2 bouwen dan kunnen we gaan luisteren in stereo. Erg fijn trouwens wat het ding uitstuurt met 48V, de winst in controle in vergelijking met de tpa3116 die op slechts 24V draait is aanmerkelijk.

bmh3d.2020.0.photo.3.png
Chris Camphuisen

Terug naar “Versterkers”