Welke VV bij ZBA-CA?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bean

Welke VV bij ZBA-CA?

Berichtdoor Bean » di 26 nov 2019, 21:08

Hallo allen,

Op het forum zie ik verschillende leden die al een ZBA composite amp hebben gebouwd, maar het is me niet duidelijk hoe de ingangszijde van het signaal het beste kan worden geregeld.

Inmiddels heb ik mijn CA op een plankje aan het werk, maar ik kom er niet uit hoe ik de 'voorkant' moet invullen.

Waar ik naar op zoek ben is eigenlijk heel simpel:
- volumeregeling
- inputselectie
- als het even kan, dan graag met afstandbediening

Heb ik hier dan nog een voorversterker bij nodig?
Zo ja, welke VV is een goede match met de CA?
Of is er een kant en klaar ontwerp dat al deze functies goed doet?

Dank voor jullie advies!
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

dre

Re: Welke VV bij ZBA-CA?

Berichtdoor dre » di 26 nov 2019, 21:14

Alleen een volumeregeling kan ook,al zou ik zelf liever een voorversterker of een buffer gebruiken.
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 nov 2019, 21:30

I.d.d. alleen een volume regelaar in de vorm van een potmeter van 10K-log is eigenlijk voldoende. Zo heb ik het zelf ook zitten. Wil je de ingangen kunnen schakelen en afstandsbediening dan zijn er op Ebay allerlei prima kitjes daarvoor te vinden. Hetzij met een motor potmeter, hetzij met een PGA (programmable gain amplifier).
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 nov 2019, 21:37

Een kant en klare print met volumeregelaar en ingangssectie kun je bij aliexpres weggalen, bij Audiophonics, bij ebay, noem maar op. Ik heb een CA met ingebouwde DAC en volumeregeling in de DAC, werkt geweldig. Ik heb ook een losse CA eindversterker welke ik gebruik met een Yamaha WXC50 streaming DAC, volumeregeling wederom in het digitale domein. Verder heb ik een CA gebouwd met een 50Klog potmeter van ALPS als volumeregeling voor een forumlid en ben ik nog bezig met 2 stuks. De CA is niet kritisch op de bron die eraan hangt maar ik ben wel een voorstander van Less=more als het signaal be/verwerking betreft. De eindversterker met streaming DAC heeft tot nu toe mijn voorkeur, vooral omdat deze DAC van Yamaha ook digitale en analoge ingangen heeft, alsook streamen van alle providers en opslagmedia. Er zijn meer apparaten die dat kunstje heel goed kunnen btw.

Pjotr schreef:I.d.d. alleen een volume regelaar in de vorm van een potmeter van 10K-log is eigenlijk voldoende. Zo heb ik het zelf ook zitten. Wil je de ingangen kunnen schakelen en afstandsbediening dan zijn er op Ebay allerlei prima kitjes daarvoor te vinden. Hetzij met een motor potmeter, hetzij met een PGA (programmable gain amplifier).

Dat dus :goedzo:

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 26 nov 2019, 21:41

Een echte VV heb/gebruik ik ook niet ik heb er een ding tussen zitten wat van Ali komt.
Volume te regelen en 4 ingangen en dat ook met een afstandbediening.

Deze heb/gebruik ik https://nl.aliexpress.com/item/32811760278.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d1QVn74
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 nov 2019, 21:52

50K is wat veel voor de potmeter Joram. Het kan maar 10K-log is beter. Regelt mooier en ietwat minder ruis. Iedere moderne bron kan 10K met gemak aansturen.
Peter de Jong

Bean

Berichtdoor Bean » di 26 nov 2019, 22:11

Ok, voorversterker niet per se nodig dus. Maar bv Dre geeft er wel de voorkeur aan. Shadow is voorstander van less = more en past er juist geen toe.
Blijkbaar is beide goed?

Qua ingangsselectie ken ik de bordjes van eBay en Ali, maar had zomaar gedacht dat er meer geavanceerde oplossingen zijn.
Het Ali kitje uit de link van rjmulder zal ik eens bestuderen.

Maar een mooie 10k motorpot van Alps is natuurlijk ook fijn...
edit: typo
Laatst gewijzigd door Bean op di 26 nov 2019, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

dre

Berichtdoor dre » di 26 nov 2019, 22:20

Een mooie potmeter van TKD..... :sure:
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 nov 2019, 22:30

dre schreef:Een mooie potmeter van TKD..... :sure:

Is nog mooier maar vrijwel niet meer te vinden. TDK maakt ze volgens mij niet meer. Je leest over Alps verschillende meningen maar mijn ervaring is dat de grotere 27mm serie (Blue Velvet) echt uitstekend is. Ik weet niet wat Ali in die kitjes stopt maar zo'n kitje kun je altijd nog aanvullen met een originele RK27 Alps van Familygate: http://www.ebaystores.com/familygate en http://www.familygate24.com/
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » di 26 nov 2019, 22:44

TKD's zijn er zeker nog wel!
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 nov 2019, 22:56

Jawel maar absurd duur. Wil je echt de top dan kom je uit bij PENNY+GILES. Mooi overzichtje: http://www.sup-audio.com/html/potentiometers.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 26 nov 2019, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

salautom

Berichtdoor salautom » di 26 nov 2019, 22:59

ik heb een tijd een relaixed voorversterker van Jos van Eijndhoven gehad, prima ding
je moet wel zelf alles regelen tegenwoordig inclusief bestellen/laten maken pcb, en een beetje solderen, kastje erom heen vouwen
maar daarvoor zitten we ook op een zelfbouw audio forum volgens mij
Mijn set: (tijdelijk DC6T), Zelfbouw NCore 400, Relaixed2, Marantz SA-14S1-SE, Marantz TT-15, NVidia Shield

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 nov 2019, 23:04

salautom schreef:..............
maar daarvoor zitten we ook op een zelfbouw audio forum volgens mij

Eh ja, moeten we dan om muziek te luisteren naar een luisterforum? Zelfbouwen is leuk maar een keertje moet het wel af zijn... :-"
Peter de Jong

meanman64

Berichtdoor meanman64 » wo 27 nov 2019, 5:27

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 27 nov 2019, 9:58

TKD potmeters zijn hier te verkrijgen : http://www.acoustic-dimension.com/tkd/T ... n-page.htm

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 27 nov 2019, 11:14

THEL blijkt ze ook te hebben. Maar 100 euries voor een potje? :shock: :? Alhoewel voor een PENNY+GILES moet je toch ook wel een 300 - 400 euries uit je spaarpot peuteren. Die zitten in Neve mengtafels b.v. Madonna zweert er bij en wil alleen studio's met die tafels. Maar zeg nou zelf, gaat ze er beter van zingen?
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » wo 27 nov 2019, 18:10

Acoustic dimension heeft ze ook.
потому что он может!

Bean

Berichtdoor Bean » do 28 nov 2019, 18:39

Goed, dank voor de adviezen en genoemde producten.
- Relaixed(2): ziet er mooi uit, maar kost alles bij elkaar meer dan de CA. Dat wordt me iets te gortig...

- DAC met ingebouwde volumeregeling is natuurlijk mooi, maar dan is de CA eigenlijk gewoon een eindversterker? En dan ook alleen bruikbaar met digitale bronnen neem ik aan.

- Alleen een passieve volumeregeling is blijkbaar ook mogelijk. Komt dat dan doordat de CA een vrij hoge ingangsimpedantie heeft?
Deze optie biedt wel de meeste flexibiliteit, want inderdaad is inputselectie dan eenvoudig te doen.
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

johan283

Berichtdoor johan283 » do 28 nov 2019, 19:44

Pjotr schreef:T Die zitten in Neve mengtafels b.v. Madonna zweert er bij en wil alleen studio's met die tafels. Maar zeg nou zelf, gaat ze er beter van zingen?

Kun je nagaan hoe ze zou zingen zonder deze mengtafels :rofl:

knuisje

Berichtdoor knuisje » vr 29 nov 2019, 8:24

Bean schreef:DAC met ingebouwde volumeregeling is natuurlijk mooi, maar dan is de CA eigenlijk gewoon een eindversterker? En dan ook alleen bruikbaar met digitale bronnen neem ik aan.

Ik gebruik de CA als eindversterker en een DAC met volumeregeling en bronkeuze. Als je geen platenspeler hebt kun je hiermee goed uit de voeten. En nooit last van krakende potmeters of niet gelijklopende kanalen.
( ͝° ͜ʖ͡°)

Terug naar “Versterkers”