Buizen voedingstrafo

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Peter 53

Buizen voedingstrafo

Berichtdoor Peter 53 » di 26 nov 2019, 14:14

Ik ben n beetje aan het inventariseren wat ik nog heb liggen om de "vierpitter" uit de elektuur weer op te bouwen. Heb eigenlijk alles nog op de buizen en 1 voedingstrafo na (had ze destijds als monoblokken gebouwd). Zou ik ze beide kunnen voeden uit die ene trafo welke ik nog heb, of wordt dit te krap?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Re: Buizen voedingstrafo

Berichtdoor Bert61 » di 26 nov 2019, 14:55

Ze schrijven in de Elektuur voor 75 Ma 310 volt Gelijk spanning per 4 pitter
Dus als je Stereo op wilt laten spelen heb je 150 mA DC er voor nodig.
Dat is ongeveer het 200 mA Wisselstroom dat is trafo 2 de NTR5
Bij EOO hebben ze een trafo EI kern waar dit uit gevoed kan worden
Die trafo heeft een nadeel hij wordt erg warm 61 graden ook bij nul last
Ik kon hem niet meer terug geven omdat ik de plastic hoeken eraf geknipt hebt om er kappen op te kunnen zetten
De fabrikant AE schreef dat geen probleem was
Ik heb hem vanwege die 61 graden niet gebruikt en op de plank liggen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
shit draadje vergeten :oops:

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » di 26 nov 2019, 15:08

Ik was er al bang voor, ga ik toch nog eens zoeken waar de andere is, ligt waarschijnlijk bij de buizen welke ik goed opgeborgen had, zodat ik ze niet kwijt zou raken. :think: :think:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 26 nov 2019, 16:16

Peter 53 schreef:Ik was er al bang voor, ga ik toch nog eens zoeken waar de andere is, ligt waarschijnlijk bij de buizen welke ik goed opgeborgen had, zodat ik ze niet kwijt zou raken. :think: :think:

Dat zal wel aan dat getal 53 liggen ik vergeet ook steeds waar ik m’n speciale onderdelen weg leg :D

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 28 nov 2019, 10:48

Houd er rekening mee dat jouw transformatoren waarschijnlijk nog zijn gewikkeld voor 220V primair. Tegenwoordig is de voedingsspanning in bijna heel Nederland al hoger dan 230VAC.
Ik zou ook liever een nieuwe dikkere voedingstrafo nemen voor één stereo versterker.
Overigens denk ik dat er ook betere schema's zijn dan deze herhaling uit het aloude Philips boekje, zonder die EF86 aan de ingang.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 28 nov 2019, 11:26

RobertD schreef:Houd er rekening mee dat jouw transformatoren waarschijnlijk nog zijn gewikkeld voor 220V primair. Tegenwoordig is de voedingsspanning in bijna heel Nederland al hoger dan 230VAC.
Ik zou ook liever een nieuwe dikkere voedingstrafo nemen voor één stereo versterker.
Overigens denk ik dat er ook betere schema's zijn dan deze herhaling uit het aloude Philips boekje, zonder die EF86 aan de ingang.

Hij kan simpel een aantal windingen erbij wikkelen Aantal windingen is simpel vast te stellen door er 10 windingen erdoor te wikkelen en Meten hoeveel spanning erop staat Dan weet je het aantal windingen per volt
Ik weet niet of je dat al lang en breed weet
Anders is dit voor een ander die het niet weet.
Als je met 10 windingen 2 volt meet is dus 0.2 volt per windingen en moet je 10 volt verlagen heb je 50 windingen nodig
Afh hoe je het aansluit telt het erbij of gaat het eraf
Gebruik wel draad wat goede isolatie heeft Je bent met 230 volt bezig
Je kan eerst wat isolatie Folie lospeuteren en die er nadien overheen weer terug wikkelen

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » do 28 nov 2019, 18:07

Ik denk dat ik voor twee nieuwe trafo,s ga kijken. Heeft geen haast wordt begin volgend jaar aan mn rechterhand geopereerd en lig er dan n week of 6 uit. Lekker beetje muziek luisteren echter niet knutselen.

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » do 28 nov 2019, 18:11

RobertD schreef:Houd er rekening mee dat jouw transformatoren waarschijnlijk nog zijn gewikkeld voor 220V primair. Tegenwoordig is de voedingsspanning in bijna heel Nederland al hoger dan 230VAC.

Van deze versterker heb ik printjes ugt en zo liggen. En mijn elektronica kennis is niet zo goed dat ik me aan iets dergelijks durf te wagen. Maar wie weet in de toekomst.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 28 nov 2019, 22:31

De meeste schemas zijn simpler Peter
En je hebt hier een geweldige groep mensen die je steun geven , kan daar alleen maar lof over uit spreken of hoe zeg je zoiets O:)

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » do 28 nov 2019, 22:52

Tsja, misschien onderschat ik de kracht van dit forum.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 30 nov 2019, 12:39

Hoi Peter, ik ben ook begonnen met de vierpitter uit de elektuur maar dan anders. Mijn versterker zal helemaal op de ouderwetse manier worden opgebouwd. Dus zonder gebruik van printen. Ik ben nu nog in het stadium dat gaten in het chassis geboord moeten worden. De plaatsing van de transformators steekt erg nauw. Lees elders op de topic van Bert. De 6 weken die je voor het herstel van je hand nodig hebt kun je nuttig besteden door de vorderingen op het forum te volgen.
Douwe

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 30 nov 2019, 12:40

Peter 53 schreef:Ik denk dat ik voor twee nieuwe trafo,s ga kijken. Heeft geen haast wordt begin volgend jaar aan mn rechterhand geopereerd en lig er dan n week of 6 uit. Lekker beetje muziek luisteren echter niet knutselen.

Beterschap Peter

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » zo 01 dec 2019, 0:00

douwebakker schreef:Hoi Peter, ik ben ook begonnen met de vierpitter uit de elektuur maar dan anders. Mijn versterker zal helemaal op de ouderwetse manier worden opgebouwd. Dus zonder gebruik van printen. Ik ben nu nog in het stadium dat gaten in het chassis geboord moeten worden. De plaatsing van de transformators steekt erg nauw. Lees elders op de topic van Bert. De 6 weken die je voor het herstel van je hand nodig hebt kun je nuttig besteden door de vorderingen op het forum te volgen.
Douwe

Ik ga dit zeker volgen, ik zal hem, met de nodige hulp van het forum waarschijnlijk ook volgens een van de aangepaste schemas gaan bouwen. Zal denk ik alleen de ugt,s gaan gebruiken. Ben zeer benieuwd.

Peter 53

Berichtdoor Peter 53 » zo 01 dec 2019, 0:01

Bert61 schreef:
Peter 53 schreef:Ik denk dat ik voor twee nieuwe trafo,s ga kijken. Heeft geen haast wordt begin volgend jaar aan mn rechterhand geopereerd en lig er dan n week of 6 uit. Lekker beetje muziek luisteren echter niet knutselen.

Beterschap Peter

Voorlopig december nog werken hoor en in januari zien we wat er moet gebeuren, komt goed. Bedankt.

Terug naar “Versterkers”