60W monoblocks met 2 x 6C33C

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Piet1950

60W monoblocks met 2 x 6C33C

Berichtdoor Piet1950 » wo 20 nov 2019, 16:36

Hallo allemaal,

Na een poosje stilte op het forum voor mij, wil ik jullie mijn nieuwste zelfbouw project laten zien. Hierbij blijkt dat ik zelf niet stilgezeten heb.

Het project bestaat uit 2 monoblocks met de bekende 6C33C buizen. Deze Russische pitten had ik al een tijdje liggen. En nadat ik zo diverse andere onderdelen op de kop getikt had (met dank aan Sander voor de buisvoeten!), vond ik dat dit samen een mooie schakeling op zou kunnen leveren. Omdat deze buizen nogal stevig zijn, zowel elektrisch als mechanisch, heb ik wel een poosje nagedacht over de te gebruiken schakeling. Deze buizen hebben en dubbele gloeidraad, die elk alleen al 3,3A bij 6,3V gloei-vermogen trekken. Beide gloeidraden aan, betekent zo'n 40W per buis. De anode kan maximaal 60W verstoken. Bij elkaar dus 100W per buis. Omdat ik dat een beetje te gek vind, heb ik niet gekozen voor een klasse A versterker, maar voor een klasse B versterker. Sommigen zullen dit helemaal maar niks vinden, vanwege de cross-over vervorming bij klasse B balansversterkers. Ik heb dit opgelost, door als schakeling de circlotron te kiezen. Hierbij is de trafo-wikkeling opgenomen in de kathodes van de buizen. Hierdoor ontstaat al een sterke tegenkoppeling in de eindtrap zelf. Verder wordt de totale primaire wikkeling in beide periode helften geheel gebruikt. Het nadeel van deze schakeling is wel, dat er een hoge stuurspanning nodig is. Door de lage versterkingsfactor van de eindbuizen is die sowieso al een uitdaging. Maar dit is opgelost door gewoon een robuuste stuurbuis te nemen – de 6SN7GTA/B – en een hoge voedingsspanning (600V). Als ingangsbuis is de bekende ECC83 gebruikt.

Voor de eindbuizen worden 2 zwevende voedingen gebruikt van zo'n 240V. De eindbuizen zijn ingesteld op ongeveer 50mA per buis bij 2 gloeidraden in bedrijf. Met één gloeidraad per buis is dit dan ongeveer 25mA per buis. De buizen staan dus echt in klasse B, maar daardoor is de dissipatie ook vrij laag – ongeveer 12W per buis bij 2 gloeidraden in bedrijf. Hierdoor blijft de warmte-ontwikkeling beperkt.

Als uitgangstrafo is een 60W ringkern trafo van Amplimo gekozen. De versterkers leveren dan ook 60W bij 2 gloeidraden per buis in bedrijf, en 30W bij één gloeidraad per buis in bedrijf. De primaire wikkeling wordt hierbij omgeschakeld.

De voedingstrafo voor de hoogspanning van de eindbuizen is eveneens een ringkerntrafo. Er is spannings-vermenigvuldiging toegepast, om de juiste hoogspanning en negatieve roosterspanning te verkrijgen. Dit ziet er relatief ingewikkeld uit, maar daardoor konden trafo's met 60V wikkelingen gebruikt worden (uit de voorraad).

De voedingstrafo voor de voor- en stuurtrap is een gewone EI-blik trafo. Hierbij is ook spanningsverdubbeling toegepast, om de 600V te kunnen bereiken. De zenerdiodes in deze voeding dienen als begrenzers van de spanning bij koude buizen.

De gloeispanning voor de eindbuizen wordt via relais geschakeld. Hierdoor is het mogelijk om d.m.v. kleine schakelaars de gloeidraad in te schakelen. Dit gaat overigens vertraagd via dikke weerstanden, om de inschakelstroom te beperken. Bij de 60V voor de hoogspanning is dit eveneens toegepast. De relais dienen tevens als geheugenschakeling, zodat bij warme buizen de instelling niet per ongeluk veranderd kan worden. De gloeispanning voor de andere buizen wordt direct ingeschakeld, waarbij de ECC83 op 12,6V gelijkspanning werkt.

Verder is er nog een kleine trafo toegepast om de 230V om te zetten naar 220V voor 2 trafo's.

Bij een circlotron wordt normaal de midden-aftakking van de primaire wikkeling op de 0Volt aangesloten. Dat is hier niet gedaan. Hier is de trafo wikkeling onderbroken met een condensator, en zijn de uiteinden van de wikkeling via vrij hoge weerstanden (kathode weerstanden 3k3) op de 0Volt aangesloten. Door deze schakeling wordt er voor de 2 eindbuizen een automatische symmetrie regeling bereikt. De negatieve roosterspanning (t.o.v. de 0Volt) is voor beide buizen namelijk identiek. Echter, indien de ene buis een hogere stroom gaat trekken, ontstaat er over de beide 3k3 weerstanden een zodanige spanning, dat dit sterk tegengewerkt wordt. Over de buis met de grootste stroom ontstaat en positieve spanning op de kathode, en over de de buis met de kleinste stroom een negatieve spanning op de kathode. Hierdoor wordt de asymmetrie weggeregeld. Een stroomverschil tussen de 2 buizen van 1mA geeft al een verschil van 6,6V tussen de 2 roosters (1mA x 2 x 3k3). Deze spanning verschijnt over de koppelcondensator tussen de 2 trafo-wikkelingen.

Omdat er bij monoblocks vaak brom-problemen ontstaan, is de ingang van elke versterker voorzien van een symmetrische ingang en een verschilversterker met een OpAmp. Hierdoor ontstaan er geen bromproblemen door aardstromen in de afschermingen van de ingangskabels.

De versterkers zijn verder voorzien van een inschakelvertraging in de signaalweg. Zowel de ingangen als de uitgangen wordt onderdrukt tijden het opwarmen. Hierdoor worden klik en bromproblemen voorkomen tijden het opstarten en uitschakelen.

Om warmte-ophoping te voorkomen, zijn de versterkers voorzien van een stille, langzaam draaiende ventilator. Deze zorgen voor een luchtstroming rond de eindbuizen, maar ook binnenin, van voor naar achter. Hierdoor blijft alles behoorlijk koel, en dit is bevorderlijk voor de levensduur..

Dit is in grote lijnen de beschrijving van de versterkers, die inmiddels uitstekend functioneren. Een foto en de schema's zijn bijgevoegd, en ook een vereenvoudigd schema van de circlotron, zoals deze gebruikt is. Later komen er nog wat meer detail foto's van het binnenwerk.

Piet

P1010020.JPG

6C33C versterker.jpg

6C33C voeding.jpg

6C33C voorversterker.jpg

6C33C circlotron.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hannesie

Re: 60W monoblocks met 2 x 6C33C

Berichtdoor hannesie » wo 20 nov 2019, 17:07

Die zijn mooi geworden zeg, ik heb dan alleen maar de losse componenten gezien op de tafel, maar hier zitten wel een flink aantal uren in....!!

Goed staaltje vakwerk :goeie: :goeie:
Klinken ze net zo goed als ze er uit zien, dus degelijk en stevig............?
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 20 nov 2019, 17:58

Bijzondere combinatie, klasse B met circlotron, mooi om eens te zien zo. Zie je kans ze een keer op een luisterdag te laten horen?
Ben benieuwd naar de foto’s vd binnenkant. Heb je de mogelijkheid wat metingen te doen, vervorming ed?
Ook wel lekker om wat vermogen onder de knop te hebben, valt met buizen lang altijd niet nee.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 20 nov 2019, 20:29

Mooi gebouwd Piet en een hoop problemen weten op te lossen Voor het een probleem zou worden :goeie:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 20 nov 2019, 20:34

Da's wel het zwaardere werk en een hoop gepuzzel om vooral de voeding uit te dokteren =D>
Door de speciale trafo's (uit een oude voorraad ?) wat nabouwonvriendelijk (3x woordwaarde :lol: ).
Leuk idee trouwens die twee 3k3 ipv gewoon massa.
Omdat de hele eindtrap enkel met de rest (gelijkstroom) verbonden bij het massapunt denk ik dat de negatieve roosterspanning misschien wel andersom kan.
Het -Vg aan massa en tussen de twee 3k3 een (regelbare) positieve spanning.Bijv uit de voeding voor de twee relais. Kan de moeilijke neg gelijkrichting weg.
Oh ja, massa gloei B2 vergeten ? Hoewel, vermoedelijk niet echt nodig.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » do 21 nov 2019, 11:48

Klinken ze net zo goed als ze er uit zien, dus degelijk en stevig............?

De versterkers zelf zijn niet te horen. De rest hangt af van alles eromheen. CD speler, boxen e.d. Ik heb zelf oude Philips boxen, en daar komt genoeg volume uit. Ook in het laag.

Zie je kans ze een keer op een luisterdag te laten horen?
Ben benieuwd naar de foto’s vd binnenkant. Heb je de mogelijkheid wat metingen te doen, vervorming ed?

Een luisterdag bezoeken zou in principe mogelijk zijn. Maar ik veronderstel, dat ik dan een complete installatie moet meenemen? Dat wordt misschien wat teveel van het goede. En de locatie en datum, daar hangt het ook vanaf.

Hierbij enkele foto's van de binnenkant. Zie verderop.

Ik zal nog een keer vervorming meten, komt later.

Omdat de hele eindtrap enkel met de rest (gelijkstroom) verbonden bij het massapunt denk ik dat de negatieve roosterspanning misschien wel andersom kan.
Het -Vg aan massa en tussen de twee 3k3 een (regelbare) positieve spanning.Bijv uit de voeding voor de twee relais. Kan de moeilijke neg gelijkrichting weg.

????
Hoe je je dit voorstelt, Anne, dat ontgaat mij even. Ik zie mijn negatieve gelijkrichting nog niet verdwijnen. Dan gaan de buizen in rook op...

Hierbij nog enkele foto's. De opbouw in wel in laagjes uitgevoerd.
Onder de grote kap zitten de uitgangstrafo en de voeding voor de hoogspanning. Onder de kleine kap zit de EI trafo voor de stuurbuizen en de fan.
De gloeitrafo zit onderin bij de achteraansluitingen. Daarnaast de zekeringen en grote koppelcondensator (voor de uitgangstrafo).
De grote print bevat de relais voor de softstart e.d. Daaronder zitten de powerweerstanden voor de softstart (op het chassis).
De voedingsgelijkrichting en afvlakking zit op en rond het montagebordje daarnaast. Daaronder zit - goed geïsoleerd - het auto-trafootje om van de 230V 220V te maken.
Verder zitten alle componenten, die direct bij de diverse buizen horen, daar op draadsteunen en strippen gemonteerd.
De ingangsversterker zit boven de buisvoet van de ECC83. En daar in de buurt zit ook de inschakelvertraging voor de in/uitgangsignalen.
De opbouw was wel een uitdaging, maar het is gelukt. En het werkt nog ook. En dat is het belangrijkste.

P1010003.JPG

P1010004.JPG

P1010021.JPG

P1010025.JPG

democles

Berichtdoor democles » do 21 nov 2019, 13:09

Die zit vol,mooi werk om alles er in te krijgen :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 21 nov 2019, 15:05

Piet1950 schreef:

????
Hoe je je dit voorstelt, Anne, dat ontgaat mij even. Ik zie mijn negatieve gelijkrichting nog niet verdwijnen. Dan gaan de buizen in rook op...
Is idd een volle boel, veel passen en meten.En dan 't er toch nog netjes in gekregen :goedzo:
Tekeningetje aangepast met wat ik bedoel. Op de foto's zie ik niks wat voor 1000µF ongepolariseerd kan doorgaan ?
Dus ook nog een voorstel erbij om gewone elcos te gebruiken.
Zo'n nieuw idee met die kathodeweerstanden ipv middenaftakking werkt inspirerend :D
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 21 nov 2019, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 21 nov 2019, 15:50

Prachtig Piet! M'n complimenten! Ik kan mij nog goed heugen dat ik bij je langs ben geweest en dat je hier druk mee bezig was. Vind je het interessant om wat metingen te doen, en heb je daar de mogelijkheden toe?
Mediocre is not my middle name.

johan283

Berichtdoor johan283 » do 21 nov 2019, 20:59

:goedzo: Mooi gedaan mijn complimenten, strak gesoldeerd :goedzo:

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » do 21 nov 2019, 21:28

Anne schreef:
Op de foto's zie ik niks wat voor 1000µF ongepolariseerd kan doorgaan ?

Grote zwarte condensator rechts onderin is bipolair Anne.
En nu snap ik je goede idee, Anne. De symmetrie-regeling blijf zo ook behouden. Dat is eventueel toepasbaar bij een volgende schakeling.

Sander schreef:
Vind je het interessant om wat metingen te doen, en heb je daar de mogelijkheden toe?

Bedankt voor het aanbod, Sander, maar ik kan zelf ook vervormingen meten. Dat komt later nog. Ik heb nu nieuwe buizen geplaatst, en die moeten eerst een poosje gebrand hebben.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 21 nov 2019, 21:35

Piet1950 schreef:

Een luisterdag bezoeken zou in principe mogelijk zijn. Maar ik veronderstel, dat ik dan een complete installatie moet meenemen? Dat wordt misschien wat teveel van het goede. En de locatie en datum, daar hangt het ook vanaf.

Nee, een complete set is niet nodig. Er wordt best vaak eea samengesteld, er zijn mensen die hun speakers wel eens achter een buizenversterker willen horen, etc. De luisterdagen worden altijd uitgebreid aangekondigd op het forum, kun je haast niet missen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 21 nov 2019, 22:10

Piet1950 schreef:Anne schreef:
Op de foto's zie ik niks wat voor 1000µF ongepolariseerd kan doorgaan ?

Grote zwarte condensator rechts onderin is bipolair Anne.
Oh, dat valt reuze mee :D
Ik had een veel dikker ding verwacht :?
Anne

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 21 nov 2019, 22:58

Barry2001 schreef:
Piet1950 schreef:

Nee, een complete set is niet nodig. Er wordt best vaak eea samengesteld, er zijn mensen die hun speakers wel eens achter een buizenversterker willen horen, etc. De luisterdagen worden altijd uitgebreid aangekondigd op het forum, kun je haast niet missen.

viewtopic.php?f=26&t=27835
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 nov 2019, 16:23

Piet1950 schreef:Grote zwarte condensator rechts onderin is bipolair Anne.

Nette film condensator parallel erover? Pakweg 5-10uF? Dat verbetert je HF gedrag aanzienlijk!
Mediocre is not my middle name.

AatV

Berichtdoor AatV » vr 22 nov 2019, 23:31

HF.jpg
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » za 23 nov 2019, 8:43

Sander schreef:
Nette film condensator parallel erover? Pakweg 5-10uF? Dat verbetert je HF gedrag aanzienlijk!

Deze condensator wordt meegeleverd met de ringkerntrafo, als DC-blokker in de 4 Ohm uitgang, als deze trafo gebruikt wordt om een 100V lijnuitgang te maken met een transistor versterker. Met deze condensator in de primaire behoef je je dus geen zorgen te maken over het HF gedrag.

Terug naar “Versterkers”