opgeblazen secundaire voedingscondensator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Dynky

opgeblazen secundaire voedingscondensator

Berichtdoor Dynky » za 16 nov 2019, 8:08

Ik heb een vraag die ik via deze even wil voorleggen aan de heren technici onder jullie.

Afgelopen zomer kocht ik een nieuwe meerkanaals amp in de uitverkoop, die goedkoop was weg wegens verhuis van bedrijf in kwestie.

Model waar het om gaat is een eGPA8-150 van Ecler.

Bij ontvangst zag alles er netjes en 100% nieuw uit, maar omdat ik eea nog niet klaar heb in de geplande surround-setup waarvoor deze zal worden gebruikt, heb ik hem op dat moment enkel even zelf getest, dmv alle kanelen één voor één aan een test-speaker te hangen en te luisteren of er (tegen vrij stevig volume) correct geluid werd geproduceerd, wat zo was...dus voor mij was alles op dat moment ok en heb ik hem vervolgens alvast in m'n rack geschroefd op de daarvoor voorziene plek.

Nu bijna 3 maanden later zit hij nog steed op dezelfde plek in dat rack, zonder ook maar iets aangesloten, enkel de voeding.

Omdat ik afgelopen weekend iemand over de vloer kreeg die wat bij me kwam kopen, had ik de set incl dit rack even aan hem getoond, waarbij ik alles had aangezet, dus ook de Ecler (voor het eerst na 3 maand).
Die gaf echter meteen bij het aanzetten een klank en lichtspektakel, in de vorm van gesis en geknetter gevolgd door witte rook, waarop ik hem (uiteraard) meteen heb uitgezet.

Vreemd genoeg (vond ik) ging er hier geen automaat uit.
Om die reden heb ik enkele uren later de amp ook weer terug aan gezet, waarbij alle LEDjes als normaal aan gingen en er niets (meer) te horen was qua geknetter oid...maar ik nam het zekere voor het onzekere en deed beroep op de technische dienst vh bedrijf in kwestie om hem aan te bieden ter nazicht/herstelling onder garantie.

Vandaag krijg ik van hen een mailtje dat ze al gevonden hebben wat eraan scheelt, nl. één opgeblazen secundaire voedingscondensator.
Ze schrijven er ook bij "Zolang er niet veel vermogen moe(s)t uitgestuurd worden, zou ik daar zelfs niets van merken"

Nu stel ik me de vraag (heb die voor alle duidelijkheid nog niet aan hen voorgelegd); waarom gebeurt dit met een toestel wat eigenlijk 0 uren in gebruik is geweest en dus echt als nieuw is...en moet ik dit na vervanging vd defecte condensator (wat ze dus gaan doen, op dat onderdeel wachten ze nu even en dan kan ik hem terug gaan ophalen) met een gerust hart weer in gebruik gaan nemen of is dit een serieus voorteken van meer misérie?

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: opgeblazen secundaire voedingscondensator

Berichtdoor Olaf Markus » za 16 nov 2019, 8:52

Maak eens een paar foto's, condensatoren zijn makkelijk te vervangen en is meestal niet erg duur, sowieso gaan ze niet veel langer dan 10 tot 20 jaar mee
ZBA donateur.

Dynky

Berichtdoor Dynky » za 16 nov 2019, 10:08

lees m'n lapje tekst misschien nog even een 2e keer
misschien word je dan duidelijk dat
1) het toestel nu bij het verkopende bedrijf staat ter herstelling en ik dus geen foto's kan nemen
2) hij zgan is, dus er geen sprake is van 10 of 20j oude componenten
:relax:

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » za 16 nov 2019, 10:34

Het is niet mijn gewoonte, maar in dit geval had ik de tekst inderdaad maar half gelezen.
Het toestel is uiteraard niet meer te gebruiken totdat uitgezocht is hoe dit heeft kunnen gebeuren, er zit een groter defect in het toestel waardoor de condensator opgeblazen is, dat hij nog aangaat is verbazend , maar dat zal ook beslist niet lang meer duren.
Ik ga er vanuit dat je garantie hebt, en dus zal het toestel niet eerder bij je terug moeten komen dan na deskundig herstel, of na vervanging.
ZBA donateur.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 16 nov 2019, 10:38

Toeval lijkt me, zo’n slechte component. Staat er een merknaam op die voedingselco’s?
Gewoon het apparaat weer in gebruik nemen en beslist binnen de garantieperiode ook regelmatig gebruiken, dan komen dit soort problemen (als er nog meer zouden zijn) bijtijds tevoorschijn. Gebruik is voor een elco ook beter dan stilstand.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 16 nov 2019, 11:01

Het zou dus om deze moeten gaan : https://www.ecler.com/audio/amplifiers/ ... etail.html
Ik kende het merk niet, blijkt Spaans te zijn. grote kans dat er goedkope en merkloze Chinese elco's gebruikt zijn.
Wat Harry zegt, stilstand is achteruitgang. regelmatig gebruiken is beter.

Terug naar “Versterkers”