Twee noobvragen over buizenversterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Twee noobvragen over buizenversterkers

Berichtdoor VintageHarry » zo 03 nov 2019, 15:40

Mocht er al een noob-topic zijn dan kan de moderator deze vraag uiteraard verplaatsen, ik zag zo’n topic echter niet?

In een grijs verleden kreeg ik eens een (jullie vast wel bekende) AG9016 buizenversterker van mijn vader nadat hij zelf een nieuwe, getransistoreerde, receiver had gekocht. Achterop de AG9016 stond bij de luidsprekeraansluiting dat die voor 5 Ohm impedantie was bedoeld. Nu had ik alleen vier Ohm Philips breedbanders, dat bleek echter geen probleem op te leveren. Wel vond ik dat er weinig laag en weinig hoog uit kwam, dat lag niet aan die luidsprekers dus ik nam aan dat de buizen wel versleten zouden zijn.
Inmiddels weet ik wat een UGT is, en las ook al eens iets over misaanpassingen. De vraag die nu nog bij mij leeft is, had ik destijds beter geluid gekregen als ik wel de beschikking had gehad over 5 Ohm luidsprekers? En als het 8 Ohm exemplaren waren geweest?

Tweede vraag, mijn vader drukte mij destijds op het hart dat je een buizenversterker nooit mag gebruiken zonder aangesloten luidsprekers. Het heeft geruime tijd geduurd voor ik er achter kwam dat dat bij transistorversterkers niet op ging..... En kortgeleden begreep ik dat dit ook niet bij alle buizenversterkers een probleem is maar dat het afhangt van het type eindtrap? Kan iemand daar iets over zeggen?

Het zou leuk zijn om 45 jaar later toch nog antwoorden te weten :)

Bert61

Re: Twee noobvragen over buizenversterkers

Berichtdoor Bert61 » zo 03 nov 2019, 16:23

Hoi Harry ,
Dat je 4-5-8 Ohm speakers aansluit maakt weinig of niks uit in het hoog
Mijn versterker met buizen 4-8 Ohm lijkt! Ook weinig hoog te geven , maar gemeten , kaars recht tussen 1 KHz en 50 Khz binnen 0.5 dB
Ik heb geen idee wat de specification is van de ag9016 maar mogelijk zijn de komponenten niet meer het zelfde als 45 jaar terug.
Bij mij is dat zeker het geval :D ,het bukken gaat wel maar weer overeind komen gaat een stuk lastiger dan 45 jaar geleden.
En m’n oren zitten nog wel op dezelfde plaats maar boven 15 kz hoor ik niet veel .
Wat stijf moet zijn is nu slap en wat slap moet zijn stijf :mrgreen:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 03 nov 2019, 18:29

VintageHarry schreef:In een grijs verleden kreeg ik eens een (jullie vast wel bekende) AG9016 buizenversterker van mijn vader nadat hij zelf een nieuwe, getransistoreerde, receiver had gekocht. Achterop de AG9016 stond bij de luidsprekeraansluiting dat die voor 5 Ohm impedantie was bedoeld. Nu had ik alleen vier Ohm Philips breedbanders, dat bleek echter geen probleem op te leveren. Wel vond ik dat er weinig laag en weinig hoog uit kwam, dat lag niet aan die luidsprekers dus ik nam aan dat de buizen wel versleten zouden zijn.
Inmiddels weet ik wat een UGT is, en las ook al eens iets over misaanpassingen. De vraag die nu nog bij mij leeft is, had ik destijds beter geluid gekregen als ik wel de beschikking had gehad over 5 Ohm luidsprekers? En als het 8 Ohm exemplaren waren geweest?
Als je niet de optimale LS aansluit gaat het vermogen wat achteruit.En met 8Ω ipv 5Ω zou het laag wat minderen en met 4Ω juist iets meer laag.Maar het is een serie-balans en de koppeling naar de LS gaat via een condensator en daarvoor geldt het omgekeerde, zal netto zoveel niet uitmaken.Wel de leeftijd, de elcos zouden wel 's ver achteruit kunnen gegaan zijn, geeft ook vooral verlies in 't laag.
Tweede vraag, mijn vader drukte mij destijds op het hart dat je een buizenversterker nooit mag gebruiken zonder aangesloten luidsprekers. Het heeft geruime tijd geduurd voor ik er achter kwam dat dat bij transistorversterkers niet op ging..... En kortgeleden begreep ik dat dit ook niet bij alle buizenversterkers een probleem is maar dat het afhangt van het type eindtrap? Kan iemand daar iets over zeggen?
In een buizenversterker zit meestal een UGT, de zelfinduktie van dat ding kan moeilijk doen.
Als er stroom doorgaat en die wordt plots onderbroken heeft de zelfinduktie daar niet zoveel zin in (zoiets als traagheid) en zoekt mogelijkheden om de stroom toch door te laten gaan.Daardoor loopt de spanning zo hoog op totdat er voldoende weglekt eventueel met een vonkoverslag.Zelfde als de bobine bij de bougie.Kan de buis beschadigen of de verkoolde resten bij de vonk kunnen daarna sluiting geven in de trafo.
Met een LS eraan kan de stroom daar zonder schade weg.En bij balans versterkers geleidt er altijd minstens een van de eindbuizen (tezij je er één buis uittrekt merkte Zwartoog slim op :lol: )
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 03 nov 2019, 19:10

Bert61 schreef:maar mogelijk zijn de komponenten niet meer het zelfde als 45 jaar terug.
Bij mij is dat zeker het geval :D

Bedankt! Dat duidelijk hoorbare verschil dateert echter al van meer dan 30 jaar geleden, toen waren de componenten vast nog wel ik orde. En jij en ik ook :roll:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 03 nov 2019, 19:27

Ah!buis schreef:zal netto zoveel niet uitmaken.Wel de leeftijd, de elcos zouden wel 's ver achteruit kunnen gegaan zijn, geeft ook vooral verlies in 't laag

Ja, da’s geen onbekend verschijnsel maar die “gebrek aan hoog en laag”-constatering dateert al van meer dan 30 jaar geleden. Toen waren de elco’s (denk ik?) nog niet zo slecht. Inmiddels heb ik deze versterker niet meer, toen er een paar jaar geleden leuke bedragen voor dit model werden geboden op Marktplaats heb ik ‘m verkocht. Maar de vraag bleef in m’n hoofd zitten.

Ah!buis schreef:In een buizenversterker zit meestal een UGT, de zelfinduktie van dat ding kan moeilijk doen
Aha, het ligt dus niet aan de buis maar aan de UGT, duidelijk!

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg, Anne! Mooi dat ik nu de technische achtergrond hiervan weet :D

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 03 nov 2019, 19:35

Dat de UGT moeilijk doet is als je er geen belasting aan hebt
Het Was toch niet de reden dat er te weinig hoog in zit. Of ben ik nu in de lichtelijk in de war
shit draadje vergeten :oops:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 03 nov 2019, 22:27

Ik vrees het laatste, ik heb in de startpost twee vragen gesteld waarbij jij wellicht alleen de eerste hebt gelezen? :wink:

Terug naar “Versterkers”