Secundaire wikkelingen combineren?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg

Secundaire wikkelingen combineren?

Berichtdoor Pcdg » zo 03 nov 2019, 12:37

Hoi allemaal,

Ik heb een dikke voedingstrafo uit een Philips EL6425 (plus nog meer leuks, daarover later meer). Nu geeft de hoogspanningswikkeling onbelast 242 volt wisselstroom af. Op zich prima voor mijn toepassing, maar het mag wat meer zijn. Nu is er ook nog een dertig volt wikkeling voor een negatieve roosterspanning (het was een klasse B versterker) en die ga ik niet gebruiken. Kan ik die wikkeling ongestraft in serie zetten zodat ik 272 volt wisselstroom voor gelijkrichting krijg?

Mvg, Paul

Ah!buis

Re: Secundaire wikkelingen combineren?

Berichtdoor Ah!buis » zo 03 nov 2019, 13:00

Kan wel, maar ongestraft :?
De wikkeling voor de negatieve spanning is voor een veel kleinere stroom, als er daar dan ook veel dunner draad op zit, loopt het te heet.
Is mogelijk dat ze, voor 't gemak, dezelfde draad hebben gebruikt dan gaat het.
Wel rekening houden met max totaal vermogen ivm de primaire stroom.

Nog even verder gekeken.De trafo heeft twee wikkelingen (eigenlijk één met middentap) dan kun je die min-wikkeling maar met een kant in serie zetten, heeft niet veel zin.
Leuke versterker trouwens met 4x EL36 :D
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » zo 03 nov 2019, 13:25

Dank Anne, zo op het oog is het draad even dik. Ik zou sowieso de hoogspanning met een brugje diodes gelijkrichten, dus die middentap heb ik niet nodig.

Het is een leuke versterker met een deftige kast. Ik heb hem echter nooit zelf gehad. Met wat scharrelen heb ik wel een voedingstrafo en twee UGT’s van deze versterker te pakken gekregen. Het is nooit bedoeld geweest voor hifi, maar het zijn dikke ugt’s van 2,7 kg per stuk. Met een 8 ohm luidspreker op de tien volt aansluiting heb je een RAA van 8500 ohm. Met wat kleinere buizen (6v6 bijvoorbeeld) en in klasse AB kan het best iets moois opleveren. Enfin, dat was het plan! :-)

Mvg, Paul

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 03 nov 2019, 13:41

Volgens de doc is de negatieve idd met dunner draad gewikkeld, gaat dus niet goed.
Bruggelijkrichter op halve wikkeling is halve stroom en op de hele wikkeling is dubbel spanning.
De UGT is bedoeld voor Raa=1kΩ , als je die voor 8k gebruikt blijft er van't laag niet veel over (veel te lage zelfinduktie)
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » zo 03 nov 2019, 13:47

Da's niet het beste bericht van de dag Anne! :-( terug naar de tekentafel...

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 04 nov 2019, 8:50

Beste Anne,

Toch even over de bruikbaarheid van de UGT. Het zijn, zoals je hebt gezien, dikke 100 volt lijntrafo’s met ook allerlei andere aftakkingen. Wanneer ik 6,3 volt wisselstroom op de secundaire 10 voltaftakking zet meet ik op de primaire 198 volt CT. Dat is een transformatieverhouding van 31,42. Kwadraat daarvan is iets van 987,4. Doen we dat maal acht ohm dan krijgen we (op mijn rekenmachien) 7899,88 wat bijzonder dicht is bij de standaard 8K voor EL84 en 6V6 buizen.

Ik doe vast iets gruwelijk verkeerd, maar wat en waar...

Mvg, Paul

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 04 nov 2019, 14:28

De redenering klopt wel, maar wat is de 10volt aftakking ?
Dit is wat er in het datablad staat aangevuld met de impedanties volgens wikkelverhouding en Raa=1k.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 04 nov 2019, 14:35

Hoi Anne, dat zou de spoel onder 'A' moeten zijn. Daar heb ik ook de 6,3 volt op aangesloten.

Mvg, Paul

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 04 nov 2019, 16:28

Pcdg schreef:Hoi Anne, dat zou de spoel onder 'A' moeten zijn. Daar heb ik ook de 6,3 volt op aangesloten.
Dat klopt dan heel aardig.1Ω naar 1k geeft voor 8Ω 8k.
6,3V op de 1Ω wikkelng is voor de trafo 40W.
Je kreeg primair ~200V wat bij 70W (waar de trafo voor is) 260V en dat komt weer overeen met de voeding van 325V.
Kan zijn dat de Raa=1k1 ipv 1k , maakt niet veel uit. Als je die gebruikt als een 8k gaat de laagste frequentie ook 8x hoger of je moet de spanning 8x lager maken en dat is vermogen x1/64 :(
Anne

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 04 nov 2019, 16:47

Oke, dus de moraal van het verhaal is: het gaat wel, maar vergeet de bastonen.

Toch wil ik ze nog eens op een plankje proberen met twee EL84’s in triode. Gewoon uit nieuwsgierigheid (of koppigheid) :lol:

Dank voor de theorie!

Paul

Terug naar “Versterkers”