BILL met EL34

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

dirklammers

BILL met EL34

Berichtdoor dirklammers » za 02 nov 2019, 17:05

Sinds de bouw ervan draait mijn BILL op de oorspronkelijk in het schema aangegeven KT88's.
Kortgeleden heb ik de instelling van de NRS toegankelijk gemaakt van buiten en ook per buis een meetpunt extern gevoerd.
Volgens mij biedt mij dat nu ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld eens de EL34 als eindbuis te proberen.
Gewoon zomaar, om eens te kijken (luisteren) of ik verschil hoor.

Ik heb dan wel de volgende vragen:
- Kan ik inderdaad zomaar 4 EL34's plaatsen ?
- Uiteraard de ruststroom aanpassen naar ..... 50 mA ?
- De KT88's draaien nu in triodeschakeling. Kan ik dat voor de EL34 zo laten staan (ik kan extern omschakelen)
- Moet ik perse gematchte EL34 kopen nu ik de ruststroom toch apart kan instellen ?

Dank vast voor jullie antwoorden.

Dirk
2 X NCore 400 + 2 X SMPS600
TD BILL KT88 PP
LM3886 bridged
PIC-gestuurde versterker switch
Scan Speak Vertigo speakers
Pre-amp: Advance Acoustic X Preamp
CD-loopwerk: Advance Acoustic MCD404
Sonos Connect met G-mod

Bert61

Re: BILL met EL34

Berichtdoor Bert61 » za 02 nov 2019, 17:55

Hoi Dirk
Gefeliciteerd met je Bill
Denk dat je de ruststroom niet hoger dan 40 mA moet instellen
Anode spanning is ca500 volt en de Max anode Dissipatie EL34 is 25 Watt 500 volt x50 mA 25 Watt
is dus net mogelijk maar ze zullen snel opgaan en erg veel warmte produceren beter is 30 mA
shit draadje vergeten :oops:

democles

Berichtdoor democles » ma 04 nov 2019, 2:05

- Moet ik perse gematchte EL34 kopen nu ik de ruststroom toch apart kan instellen ?

Nee

Je zult wel de rest van de buizen ook moeten afstellen,je krijgt iets van 1 buis bij gesteld verloopt de rest iets,dat weer bijstellen etc. totdat alles goed staat.
Anne heeft ooit wat bedacht voor de NRS (negatieve roosterspanning) zodat de afstellingen wat minder van elkaar afhangen.
Maar het is zo ook te doen vergt alleen wat extra vogel werk. (en het steekt niet zo verdomt nauw)

Persoonlijk vind ik de EL34 meer iets voor gitaarbakken :)

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » ma 04 nov 2019, 6:23

Het vangrooster van de EL34 wordt via pin 1 apart naar buiten gevoerd (aan pin 8 zit dus alleen de kathode). Bij de KT88 zijn de 'beam plates" en de kathode intern verbonden en komen alleen via pin 8 naar buiten. Pin 1 is verbonden met de metalen kraag rond de onderkant van de KT88.

Groet,
Robert

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 04 nov 2019, 10:40

In mijn Avatar staat nog altijd mijn "Bill" met EL34 buizen. Dat ding speelde prima, inderdaad de anodestroom afregelen op 40mA en de doorverbinding tussen pen 1 en 8 zelf aanbrengen.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 04 nov 2019, 14:07

Bij mijn versterker met EL34 in balans meet ik een spanning van 33V over de kathode weerstand van 470 ohm. Komt dus neer op 70mA. Als je daar de schermrooster stroom aftrekt is het 60mA per buis. Zit qua dissipatie dan wel net over de grens. Misschien moet ik ook wel overgaan naar een regelbare negatieve roosterspanning. De versterker klinkt trouwens erg goed en de buizen lopen niet rood aan.
Douwe

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 04 nov 2019, 14:49

douwebakker schreef:Bij mijn versterker met EL34 in balans meet ik een spanning van 33V over de kathode weerstand van 470 ohm. Komt dus neer op 70mA. Als je daar de schermrooster stroom aftrekt is het 60mA per buis. Zit qua dissipatie dan wel net over de grens. Misschien moet ik ook wel overgaan naar een regelbare negatieve roosterspanning. De versterker klinkt trouwens erg goed en de buizen lopen niet rood aan.
Douwe

Wat is de Anode spanning Douwe :?: bij 300 volt x 60 mA is het maar 18 Watt, En bij 400 volt 60 mA = 24 Watt

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 04 nov 2019, 16:08

driver met 2xEF86.jpg
@Bert61, de voedingsspanning is 460V, Trek daar de 33V vanaf en er blijft 427V over. Bij 60mA maakt dat 25,62 W. Ik had het me niet gerealiseerd, maar ze staan wel op hun tenen op deze manier. Als ik negatieve roosterspanning wil gaan aanbrengen ben ik ook 2 extra koppelcondensators nodig. Ik heb namelijk een stukje schema van de QUAD II gebruikt, maar zoals je ziet zitten de uitgangen van de fasedraaier verbonden met de kathodes van de stuurbuizen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » wo 06 nov 2019, 12:09

Dank voor jullie reacties. Ik zat inderdaad ook nog met de vraag of ik pin 1 en 8 alsnog moest doorverbinden. Die vraag is inmiddels ook door jullie beantwoord.
Dat had ik beter eerder in de gaten kunnen hebben toen de versterker toch op z'n kop open lag vanwege het toegankelijk maken van de instelpotjes.
Ik heb eigenlijk geen zin dat nu opnieuw te doen, het ding is loodzwaar. Zodra hij weer open gaat leg ik de verbinding en plaats ik eens 4 EL-34's.

Groet,

Dirk
2 X NCore 400 + 2 X SMPS600
TD BILL KT88 PP
LM3886 bridged
PIC-gestuurde versterker switch
Scan Speak Vertigo speakers
Pre-amp: Advance Acoustic X Preamp
CD-loopwerk: Advance Acoustic MCD404
Sonos Connect met G-mod

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 06 nov 2019, 12:32

Sorry Dirk dat ik niet gereageerd heb Wilde eigenlijk Annes en Demo een duit in de zak laten doen
Maar met 10 man op je dak Regenwater binnen op de vloer , krijg je een nummer wat je moet bellen na negen uur
Als je dan belt Werd de vraag aan me gesteld waarom ik niet een van de mensen op het dak waarschuw , Hoe zo krijg ik dan een folder met werkzaamheden en wie je moet contacteren als je vragen heb ,
Zucht ik naar buiten 3 man sterk mee naar boven foto,s van plafond en vloerbedekking
En iedereen weer weg En nu ?
Zucht
Gauw aan de hobby Werd er beetje pissig van Dirk O:)
Jammer dat die versterkers zo zwaar zijn Ben ik met je eens
Maar het klinkt wel Super
Geen klasse D en geen SMPS Maar glaswerk en zware trafo,s

Terug naar “Versterkers”