Regelaar voor DHT gloeidraden

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

V4lve Lover

Regelaar voor DHT gloeidraden

Berichtdoor V4lve Lover » wo 23 okt 2019, 13:28

Ik ben begonnen om een regelaar voor DHT gloeidraden te bedenken, deze volgt het idee van de tentlabs modulles: een stroombron welke bijgeregeld wordt om de spanning over de gloeidraden constant te houden.

Dit was mijn idee: een opamp+ darlington stroombron, welke via een RC filter aangestuurd wordt, met een comparator welke de uitgangspanning over de gloeidraad vergelijkt met de referentiespanning. In dit geval is de referentie een TL431 welke tussen 2.5 en 36V kan regelen afhankelijk van de weerstandcombinatie/potmeterstand.

Dht heater multisim.PNG

C2 bijpassed R5 zodat de spanning die via R2 naar de C1 gaat geen verdere rimpel naar de ingang van de opamp stuurt.

Ik vermoed dat R3 nog wat verhoogd moet worden om het kantelpunt van het RC netwerk onder de 1hz te leggen.
Ook zou een vorm van clamping over C1 geen overbodige luxe zijn.

Met gebruik van rail to rail opamps zoals de LT1013 kan R1 in waarde verlaagd worden. En de darlington zou je kunnen vervangen door een mosfet om het geheel nog efficiënter te maken.

Enfin, tot zoverre mijn input over de schakeling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Re: Regelaar voor DHT gloeidraden

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 okt 2019, 15:17

Ik ben bang dat er iets niet goed gaat :(
Stel buis koud, kleine weerstand, zit de +in van U1B bijna aan de +V3 en de -In aan 5V lager.
Gevolg is dat de uitgang U1B op ook bijna +V3 zit en dat doorgeeft aan de +in van U1A en de darlington heel hard begint te trekken totdat er 5V op de gloei komt.
Komt er op neer dat deze schakeling de gloei niet langzaam opdraait maar bijna onmiddelijk (RCtijd met C1 ~0,2sec) de hele gloeispanning erop zet.
De stroom zou een max moeten hebben die overeenkomt met de gloeistroom in bedrijf.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » wo 23 okt 2019, 17:21

Daarom zat ik eraan te denken een zenerdiode parallel aan C1 te zetten, om de maximale stroom te limiteren, en R3 verhogen tot een RC tijd van pakweg 2 sec bereikt wordt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 okt 2019, 17:26

Krijg je zoiets bijv.
Anne

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » wo 23 okt 2019, 20:10

Hoi Anne,

Het idee voor deze schakeling is ontstaan uit de wens om een stroombron met voltage feedback te bouwen.
Er is een heel groot topic op diyaudio "A new DHT heater" daarin wordt uitgelegd dat de beste resultaten behaald kunnen worden met een hoogohmige stroombron, omdat bij regelaars zoals de LM317 de feedback loop de AC component over de gloeidraad kortsluit wat "Klankmatig" slecht uit de verf komt.
Dat RC netwerk moet blijven, dit omdat de low pass aan de uitgang van de U1B comparator vormt.

De opamp moet ook iets zijn waarvan de inputs en outputs naar de VCC- rail moeten kunnen, ik test nu met een opamp waarvan de uitgang niet lager gaat dan 2V en dat is wel problematisch, in praktijk zal daar een opamp zoals een LM358 of LT1013 in moeten.

Met betrekking tot jouw opmerking over langzaam opstarten, Ik heb deze aangepaste schakeling opgebouwd, en het duurt enkele seconden voordat de regelaar de volledige voedingspanning op de gloeidraad zet. en met de zenerdiode (In mijn schakeling 1V4) is er ook een vorm van stroombegrenzing.

DHT heater multisim3.PNG

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 okt 2019, 21:27

Neem nu 's 47k voor R2 en R3 met R2 niet naar de plus maar de min.
Hoeft de uitgang van de opamp ook niet zo laag.
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » wo 23 okt 2019, 23:52

Wat is het idee achter R2 eigenlijk?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 24 okt 2019, 0:20

http://members.ziggo.nl/techgraphix/PDF/Electronisch/FilamentSupply.pdf

Deze heb ik een jaar of 16 geleden gemaakt en die werkt nog steeds in mijn 300B-XLS SE.. Het principe is, zo te zien, gelijk..
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 24 okt 2019, 0:40

audiomanics schreef:http://members.ziggo.nl/techgraphix/PDF/Electronisch/FilamentSupply.pdf

Deze heb ik een jaar of 16 geleden gemaakt en die werkt nog steeds in mijn 300B-XLS SE.. Het principe is, zo te zien, gelijk..
Kees

Het zal heus wel werken, maar als het de bedoeling is om de spanning over de gloeidraden langzaam op te laten komen, denk ik dat dat niet zo geweldig gaat. Binnen enkele tientallen milliseconden zit de elco vol terwijl de tijdconstante waarmee een gloeidraad van een buis opwarmt groter is.

Als het de bedoeling is de buis op audiofrequenties met stroom te sturen, heb ik er ook zo mijn twijfels over, want dat filter met een tijdconstante van 220 ms zit in een tegenkoppellus met forse lusversterking.

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » do 24 okt 2019, 16:12

Dat kees de schakeling al eens opgebouwd, heeft en het betrouwbaar werkt in zijn versterker is goed om te horen.

Het idee achter R2, dat weet ik oprecht niet meer, het schema is een doorontwikkeling van gewoon proberen in de simulator tot het goed simuleert, en niet oscilleert. Ik heb al diverse dingen geprobeerd, een darlington deed het ook goed in plaats van de Fet bijv.

De opmerking van anne heb ik verwerkt in de simulatie, en dat was opzich wel een slimme opmerking, nu nog een mooie rail to rail opamp uitzoeken, dan kan ik verder testen mijn mijn testopstelling.

DHT HEATER MULTISIM 4.PNG

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 24 okt 2019, 19:41

MarcelvdG schreef:Het zal heus wel werken, maar als het de bedoeling is om de spanning over de gloeidraden langzaam op te laten komen, denk ik dat dat niet zo geweldig gaat. Binnen enkele tientallen milliseconden zit de elco vol terwijl de tijdconstante waarmee een gloeidraad van een buis opwarmt groter is.
Na het inschakelen is de stroom door de gloei nul en de spanning ook.
Door de te lage gloeispanning gaat de uitgang U1B naar de plus en laadt C1 tot de 3V3 van D1.
Daardoor loopt de stroom door de gloei op tot een waarde bepaald door R1 en de 3V3 is de voorgeschreven stroom.
Doordat er geen spanning maar stroom wordt aangeboden gaat het opwarmen geleidelijk.
Mocht de spanning hoger oplopen dan bedoeld, ingesteld met U3, zakt de uitgang D1B totdat de deler R2-R3 een lagere spanning dan de 3V3 aan U1A aan biedt waardoor de gloeistroom gaat afnemen.
Als de stroom niet tot de ingestelde spanning leidt blijft 't bij de ingestelde stroom.
Als de spanning bereikt wordt regelt de stroom zover terug dat de spanning niet verder stijgt.
Met de waardes in het laatste schema loopt de stroom op naar ruim 3A om terug te zakken naar 1,5A zodra 5V is bereikt, een nodeloze grote aanloopstroom.
Valt niet op met een vaste gloeiweerstand in de sim omdat in 't echt de gloei begint (koud) met wel een 10x kleinere waarde dan heet.
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 24 okt 2019, 23:30

Mijn reactie sloeg op de variant van Audiomanics. Met een goede begrenzing op de regelspanning is het inderdaad een heel ander verhaal.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 25 okt 2019, 11:29

MarcelvdG schreef:Mijn reactie sloeg op de variant van Audiomanics. Met een goede begrenzing op de regelspanning is het inderdaad een heel ander verhaal.
Aha, die had ik helemaal niet bekeken, één probleemgeval per draadje geeft al verwarring genoeg :lol:
Maar idd daar is het bijna onmiddelijk de volle gloeispanning erop, wel (te)snel op temperatuur :(
Een flink grotere R2 daar zou wel deugd doen voor de buis.
Anne

Terug naar “Versterkers”