Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Steampunk buizen mediacenter

Berichtdoor Barry2001 » ma 17 feb 2020, 22:26

Ik geef de voorkeur aan relais, gedefinieerder schakelen dan via een schakelaar. Bv RY-12-WK, dubbelpolig, kost ook de wereld niet. Is er ook in andere spoel spanningen dan 12V als je dat beter uit komt.

PS vond nog een foto, dit komt uit mijn GU50PP:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » wo 19 feb 2020, 9:48

Ah!buis schreef:Ze temperen een beetje de laadstroom pieken naar de 470µ elcos, de eigen weerstand van zo'n dikke ringkerntrafo is erg laag.Elcos hebben een max. toegelaten rimpelstroom.
Beter voor die condensators en blijft de spanning over de elcos onder 250V.
Anne

Ok, bypass gemaakt en werkt ook prima :) De 500V elco's blijven gewoon koud.

Toch begrijp ik dat verhaal over die laadstroompieken niet helemaal. 175V is gelijkgericht zo'n 250V. Snap dat dat krap is, maar hoe krijg je uitschieters tot 400V? :think: En hoe verhoud rimpelstroom zich tov piekspanning?
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » wo 19 feb 2020, 14:15

Ingangsselectie: ontloopt elkaar niet veel geloof ik. Nadeel van een draaischakelaar is dat de contactjes op den duur oxideren (al een keer gehad). Qua relais loop je dat risico niet, maar kunnen er weer andere dingen stuk gaan. Voordeel van een draaischakelaar is dat het eenvoudige techniek is, en compact. Verder voordeel van relais is afstandbestuurbaarheid.

Denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar relais: dan kan ik fysieke en virtuele ingangen mixen. Ofwel met fysieke knoppen ingangen 1, 2, 3 en 3.14 kiezen, maar ook direct CD, Spotify of radio. Die laatsten zitten allen op ingang 3.14, en qua opzet WAF gerelateerd. O:)

@Barry2001: kek printje. Heb je er nog één in de weg liggen? :mrgreen:
Waar zijn die IC-tjes voor eigenlijk?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 19 feb 2020, 14:28

Zwartoog schreef:Toch begrijp ik dat verhaal over die laadstroompieken niet helemaal. 175V is gelijkgericht zo'n 250V. Snap dat dat krap is, maar hoe krijg je uitschieters tot 400V? :think: En hoe verhoud rimpelstroom zich tov piekspanning?
Geen uitschieters, gaat er enkel om dat 400V elcos dikker zijn dan die van 250V en daardoor minder snel opwarmen.
De rimpelstroom heeft te maken met de weerstand in de kring trafo-gelijkrichter-elco.Hoe kleiner die totale weerstand hoe groter de laadpiek (elke 1/100 sec bij dubbelfasig gelijkrichten).
De warmteontwikkeling (in de verliesweerstanden trafo-serieweerstand-verliesweerstand elco en diodes) is evenredig met het kwadraat van de stroom zodat de piek zwaar doorweegt.
Een serieweerstand verkleint de piek maar die piek duurt dan wel wat langer.Omdat de warmte maar gewoon evenredig is met de duur zodat je in totaal minder verstookt.
Daarom, voor de zekerheid, de 22Ω erbij met kleine 250V elcos.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 21 feb 2020, 21:44

Schema geüpdate naar 22E/5W of niet.

Edit: en aardpunt aangepast
Laatst gewijzigd door Zwartoog op za 22 feb 2020, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.

democles

Berichtdoor democles » za 22 feb 2020, 1:13

De aard aansluiting bij de speaker min kan wel weg,aarden doe je al bij de ingangstrap.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » za 22 feb 2020, 15:48

democles schreef:De aard aansluiting bij de speaker min kan wel weg,aarden doe je al bij de ingangstrap.

Top! Schema aangepast in vorige post.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 15 mar 2020, 17:52

20200312_172813.jpg

Ok, moest even wat tijd aan andere dingen besteden, maar heb nu eens wat tijd gevonden om het plankje te vergelijken met mijn oude transistor, ook met redelijke speakers. Blijft lastig om zo 1:1 objectief te vergelijken, maar ik heb het idee dat het geluid van de buizen ronder en voller is, en bij de Technics wat meer is afgevlakt. Voor zover je dit soort nuances überhaupt kwantitatief kunt omschrijven... Wel heb ik het idee dat de bas wat minder is bij de buis.

Verder: als ik de ingang aansluit, heb ik geen brom! :yeah: Ik heb nog nooit een audiosetup gehad zonder brom of ruis, dus dat is al een overwinning! :yeah:
Zelfs de Technics ruist behoorlijk als ik het volume vol open zet, terwijl dat volgens mij ook geen heel goedkoop ding was...

Die brom: is het logisch dat die verdwijnt zodra ik de ingang aansluit? :think: Als die los hangt, bromt ie goed met volume vol open...

Verder ook eens geprobeerd om de output te meten. Heb hetvolgende gedaan:
- 40 Hz sinus
- volume laptop max (~1.5V op de line-out)
- volume versterker vol open
- 6 Ohm speaker eraan
- spanning meten over de uitgang.

Dit gaf mij zo'n 12,7VAC, dus output power zou 12,7^2/6 ~ 27W moeten zijn. Is dat de correcte manier om te meten?

Die 12,7V was met 14E op de kathodes.

Vervang ik die voor 10E, dan stijgt de spanning over de uitgang naar 20VAC max, dus zo'n 67W output.

Echter:
- ik heb niet het idee dat er überhaupt meer volume uit komt (klinkt net zo hard)
- ik kan geen verschil in "geluid" (klank) ontdekken tussen 10E en 14E

Nu is dat laatste natuurlijk nog lastiger te beluisteren aangezien je niet live kunt switchen, maar die eerste snap ik niet: de uitgangsspanning verdubbeld bijna, maar klinkt niet harder :think: Hoe werkt dat?

Welk verschil zou je dan wel verwachten tussen 10E en 14E (behalve stroomverbruik)?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 15 mar 2020, 19:09

Je hebt dan voor beide meting (wel nogal lage frequentie trouwens) dezelfde ingangsspanning gebruikt zeker ?
Bij 14Ω is er veel meer negatieve spanning op de roosters van de eindbuizen dan met 10Ω , is er ook meer sturing nodig voor hetzelfde resultaat.
Je kunt bij 14Ω de volumepot verder open draaien voordat de eindversterker vastloopt (afgeplatte toppen).
Zonder iets aan de ingang is het daar veel hoogohmiger en pikt dan meer brom op.
En proficiat met de resultaten !
Anne
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 15 mar 2020, 21:39

Ah!buis schreef:Je hebt dan voor beide meting (wel nogal lage frequentie trouwens) dezelfde ingangsspanning gebruikt zeker ?
Bij 14Ω is er veel meer negatieve spanning op de roosters van de eindbuizen dan met 10Ω , is er ook meer sturing nodig voor hetzelfde resultaat.
Je kunt bij 14Ω de volumepot verder open draaien voordat de eindversterker vastloopt (afgeplatte toppen).

Ok, dus met 10Ω zit je sneller aan de max de versterking. Dan houd ik ze lekker op 14Ω: net zo goed dus, en zuinig :lol:

Zonder iets aan de ingang is het daar veel hoogohmiger en pikt dan meer brom op.
En proficiat met de resultaten !
Anne
Anne

Dank! :dank:

Binnenkort verder bouwen. Had een tijdje terug op de bonnefooi al wat mooie plankjes meegenomen (padoek). Nu de layout nog beter uitwerken.

20200225_083847.jpg

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 20 mar 2020, 13:18

Had gister wat zitten spelen. Heb nu dit als idee voor ombouw:
20200319_232816.jpg

Pasje wordt een aanraakschermpje. De IN-9's kunnen er zo op de 2e plank tussen.

Breedte wordt iets van 36 cm. De hoogte van de achterste plank is voldoende om de UGT's verticaal te plaatsen.

Vanavond eens puzzelen of alle printplaten er zo inpassen.

Qua warmte: eigenlijk worden alleen de 12E/5W van de 6NxP gloei goed warm, de rest valt enorm mee. De voedingstrafo 20-25 graden schat ik zo, de UGT's en 500V elco's e.d. blijven gewoon koud.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 23 mar 2020, 22:10

Woei! Eindelijk de spectrum analyser werkende en aangesloten op de nixies! :yeah:

[ Bekijk op youtube ]

Wat was nou het probleem tot zover? Ik had dus 4 MSGEQ7's die niet goed waren. :boos: Uiteindelijk maar de knip getrokken en een geïntegreerd bordje gekocht, en deze werkt direct.

De nixies en analyser zijn nog niet echt afgestemd, dat kan nog beter. Maar het lijkt ergens op :D

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » wo 25 mar 2020, 20:27

Iemand ervaring met het maken van een automated gain controller :think:

Die IC is erg gevoelig voor de ingangsspanning. Is die te laag, meet het niets, en bij te hoog meet alles als max. Het lijkt erop dat de IC zo rond de 0,3Vpp het best werkt (of zou moeten werken). Alleen hangt die 0,3Vpp in de praktijk ook af van hoe hard de muziek is (ofwel, met één keer een volumepot afstellen kom ik er niet).

Ik heb wat zitten zoeken naar automated gain controllers, maar dat is weer iets volledig nieuws voor mij. Veel schema's, maar weinig uitleg. Er zijn erbij met 1 opamp en een paar weerstandjes, en heel complexe schakelingen.

Kan iemand mij op weg helpen? :dank:

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » do 26 mar 2020, 14:16

Ok, zit net te denken dat het misschien makkelijker kan. Een digitale potentiometer zoals de MCP4151. Meet de Arduino via de MSGEQ7 geen signaal, of juist alleen het max, dan kan de weerstand aangepast worden.

Is dat wat?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 27 mar 2020, 15:29

Zwartoog schreef:Iemand ervaring met het maken van een automated gain controller :think:

Die IC is erg gevoelig voor de ingangsspanning. Is die te laag, meet het niets, en bij te hoog meet alles als max. Het lijkt erop dat de IC zo rond de 0,3Vpp het best werkt (of zou moeten werken). Alleen hangt die 0,3Vpp in de praktijk ook af van hoe hard de muziek is (ofwel, met één keer een volumepot afstellen kom ik er niet).
Als het meten is zou het resultaat in verhouding tot het volume moeten zijn.
Onder een bepaalt niveau niks en wat meer alles, lijkt meer op zo'n lichtorgel met triac's, knipperen op de boem boem en kleur voor de toonhoogte.
Lijkt me dat je een compressor nodig hebt voor zoiets, weg met de dynamiek.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 27 mar 2020, 16:20

Kan je geen lm3915 gebruiken als Driver ? Die is al logaritmisch ?
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 27 mar 2020, 21:17

Bert61 schreef:Kan je geen lm3915 gebruiken als Driver ? Die is al logaritmisch ?
Is wel een leuk idee.
Tenzij er nog een gelijkrichtschakeling bij komt reageert ie enkel op de positieve helft van het ingangssignaal.Is voor de toepassing hier vermoedelijk niet erg.
Krijg je zoiets,
LM3915-toep.png
Hoe de uitgang moet hangt af van wat de uitlezing verwacht, voorlopig positieve uitgang.
Anne

Achteraf dacht ik, grafiekje is duidelijker met de verandering hor en het gevolg vert.Vuit=f(Vin)

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 29 mar 2020, 16:32

Dank voor het meedenken :) Die LM3915 is wel leuk, maar ook prijzig. En de MSGEQ7 werkt niet met gelijkrichting. Tenminste, de lage frequenties vallen weg.

Als ik er een potregelaartje tussen zet, is de boel eigenlijk heel goed af te stemmen. Dus ik ga eens kijken wat die digitale versie doet. Dan kan ik hem ook rustig laten "meeregelen" met de muziek. Als je de analoge weg neemt via compressor oid. heb je inderdaad kans dat alles er hetzelfde uit gaat zien.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 29 mar 2020, 16:36

Valt toch wel mee

democles

Berichtdoor democles » zo 29 mar 2020, 17:40

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 29 mar 2020, 17:51

Zwartoog schreef:Dank voor het meedenken :) Die LM3915 is wel leuk, maar ook prijzig. En de MSGEQ7 werkt niet met gelijkrichting. Tenminste, de lage frequenties vallen weg.

Als ik er een potregelaartje tussen zet, is de boel eigenlijk heel goed af te stemmen. Dus ik ga eens kijken wat die digitale versie doet. Dan kan ik hem ook rustig laten "meeregelen" met de muziek. Als je de analoge weg neemt via compressor oid. heb je inderdaad kans dat alles er hetzelfde uit gaat zien.

Die LM3915 heeft een eq ingebouwd dan gaat toch niet alles het zelfde eruit zien zwartoog? Of begrijp ik dit verkeerd
Van de MSGEQ7 vind ik alleen bij Alie express en daar kost tie 1,23€ en de lm3915 0.93 €
Maar als je de msgeq7 hebt liggen Dan snap ik dat dit je voorkeur hebt
Maar ik wil wel kijken want ik heb er wel eentje liggen of zijn broertje niet logaritmisch de lm3914

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 29 mar 2020, 20:26

Nog een mogelijkheid is met een BA3308.Wel een ouwetje maar Reichelt zegt 'm te hebben.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 29 mar 2020, 22:01

Bert61 schreef:
Zwartoog schreef:Dank voor het meedenken :) Die LM3915 is wel leuk, maar ook prijzig. En de MSGEQ7 werkt niet met gelijkrichting. Tenminste, de lage frequenties vallen weg.

Die LM3915 heeft een eq ingebouwd dan gaat toch niet alles het zelfde eruit zien zwartoog? Of begrijp ik dit verkeerd
Van de MSGEQ7 vind ik alleen bij Alie express en daar kost tie 1,23€ en de lm3915 0.93 €
Maar als je de msgeq7 hebt liggen Dan snap ik dat dit je voorkeur hebt
Maar ik wil wel kijken want ik heb er wel eentje liggen of zijn broertje niet logaritmisch de lm3914

Met "alles hetzelfde" krijg je als je de ingang perfect op hetzelfde niveau houdt. Als de muziek dan van bv hard naar zachter gaat, staat de spectal analyser alsnog voluit te springen, terwijl je verwacht dat die analyser dan ook wat omlaag gaat. Maar als de muziek langer "laag" staat, dan wordt dat je nieuwe normaal, dus na verloop van tijd mag de boel weer meegroeien. Vandaar dat een hard-wired oplossing wat lastiger is dan softwarematig regelen.

Een probleem met de LM3915 is dus dat deze het ingangssingaal rectified. Dat pakt die MSGEQ7 niet. Die MSGEQ7 is trouwens een spectral analyser (7 band filter), geen VU of peak-meter. Die van Ali moet je blijkbaar niet hebben, te veel problemen mee. Alleen van SparkFun zelf, of een kant-en-klare. Heb nu dit dingetje:
https://www.dfrobot.com/product-514.html?search=audio%20analyzer&description=true

Alternatief was om het softwarematig via FFT te doen. Dat trekt de Raspberry Pi prima (Arduino niet, als je het goed wilt doen). Een probleem bleek alleen dat ik het geluid van de HifiBerry niet softwarematig kon "aftappen". Dan had ik dus een line-in module op de Pi moeten zetten. En de PWM /Nixie module moeten ombouwen naar 3.3V ipv 5V, dus al met al kwam daar ook weer behoorlijk wat bij kijken.

Ah!buis schreef:Nog een mogelijkheid is met een BA3308.Wel een ouwetje maar Reichelt zegt 'm te hebben.
Anne

Hey, dat is een mini-versterkertje? Ik dacht al: dat moet gewoon bestaan :lol:

Had trouwens nog een ongelukje gister. Eén eindbuis begon langzaam vol oranje te gloeien. Verbruikte ook ineens 150W ipv 15W normaal :hide:
Bleek dat de VgB was losgeraakt. Tijd om eens vaart te gaan maken met de definitieve kast, op die gammelplank heb ik het te provisorisch gesoldeerd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 29 mar 2020, 22:17

Zwartoog schreef:
Ah!buis schreef:Nog een mogelijkheid is met een BA3308.Wel een ouwetje maar Reichelt zegt 'm te hebben.
Anne

Hey, dat is een mini-versterkertje? Ik dacht al: dat moet gewoon bestaan :lol:
Dat ding werd gebruikt in cassette bandopnemers om bij opnemen het niveau binnen de perken te houden om de band niet te oversturen.
Had trouwens nog een ongelukje gister. Eén eindbuis begon langzaam vol oranje te gloeien. Verbruikte ook ineens 150W ipv 15W normaal :hide:
Bleek dat de VgB was losgeraakt.
Heel ongezond, niet enkel voor de buis maar kan je ook de UGT kosten :(
Anne

democles

Berichtdoor democles » zo 29 mar 2020, 22:27

Misschien is dit wat,soort compressor schakeling.

[ Bekijk op youtube ]

Terug naar “Versterkers”