Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Zwartoog

Re: Steampunk buizen mediacenter

Berichtdoor Zwartoog » za 23 nov 2019, 22:16

Ah!buis schreef:'t Is wel de BC639 !
Maar je hebt misschien nog wel MJE340 liggen.Kan ook, heeft Bert gebruikt.
Anne

Ja, die bedoelde ik ook :oops:

Mbt de inschakelvertraging: die BC547 hadden ze niet meer. Kan ik de 2N2222 gebruiken?

Qua regelbaar weerstandje bij die LM317's: je hebt "normale" (plastic?) potmeters, cermet, en instelpotmeters. Wat is precies het verschil?
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 23 nov 2019, 23:17

Zwartoog schreef:Mbt de inschakelvertraging: die BC547 hadden ze niet meer. Kan ik de 2N2222 gebruiken?
Liever niet, heeft wat weinig stroomversterking.
Enkele vervangers (in dit geval) BC548 BC549 BC147 BC148 BC149 BC107 BC108 BC109 om er maar enkele te noemen.
Rare zaak trouwens,een zo gewone transistor niet hebben.
Qua regelbaar weerstandje bij die LM317's: je hebt "normale" (plastic?) potmeters, cermet, en instelpotmeters. Wat is precies het verschil?
Kwaliteit en prijs, gaat deze keer samen.Meestal zie ik hier van die kunststof blokjes met een stelschroef aan de rand.Regelt makkelijk fijn, is een schroef tegen een tandwiel en er is een rondje met pijl in 't midden, kun je de stand zien.
De cermet is gewoon een koolstofbaan over een ceramische drager met de loper (met koolstof stift) te draaien over 270°, soms met deksel, zijn op de duur wel stabieler dacht ik.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 24 nov 2019, 17:25

Ah!buis schreef:
Zwartoog schreef:Mbt de inschakelvertraging: die BC547 hadden ze niet meer. Kan ik de 2N2222 gebruiken?
Liever niet, heeft wat weinig stroomversterking.
Enkele vervangers (in dit geval) BC548 BC549 BC147 BC148 BC149 BC107 BC108 BC109 om er maar enkele te noemen.
Rare zaak trouwens,een zo gewone transistor niet hebben.

Nu weer wel inmiddels... Bij de vorige bestelling waren ze niet meegekomen. Snel in het mandje nu dus en bestellen ;)

Kwaliteit en prijs, gaat deze keer samen.Meestal zie ik hier van die kunststof blokjes met een stelschroef aan de rand.Regelt makkelijk fijn, is een schroef tegen een tandwiel en er is een rondje met pijl in 't midden, kun je de stand zien.
De cermet is gewoon een koolstofbaan over een ceramische drager met de loper (met koolstof stift) te draaien over 270°, soms met deksel, zijn op de duur wel stabieler dacht ik.
Anne

Ok, die cermet zijn ook veel duurder dan die anderen, dus dan zal het wel beter zijn :)

Is het raadzaam om instelpots te vervangen door "harde" weerstanden later? Of zit de levensduur vooral in het "aantal keer draaien"?

Verder:
Ah!buis schreef:
Zwartoog schreef:Met m'n nixievoeding blijk ik ook vast te zitten aan redelijke grote elco's (470 uF) wil ik er 140V uit krijgen.
Met de wikkelingen in serie is het niet meer mogelijk om die ook te gebruiken voor de +5V (via een converter).Dit zou wel kunnen, driedubbel+de 24V gelijkgericht.
Tripel+.png

Anne

We have a winner! Heb deze nu gemaakt en kan alles eraan hangen:
20191124_163644.jpg

Wat ik wel merk is dat de elco's nog steeds behoorlijk moeten zijn, anders dan levert ie niet genoeg voor de IN-9's. Had overal 47 uF, maar dan valt de helft uit. 2 vervangen door 100 uF was ook onvoldoende, pas met grotere ging het beter. Denk dat ik ook hier vast zit aan 470 uF voor elk.

Het 5V buckdingetje werkt ook, en levert in ieder geval zo'n 0.7 A voor de Pi en de Arduino. Dus een goed begin ;)

Verder: mijn trafo heeft ook een 250V tak aan de primary kant. Als ik die gebruik voor de 230V dan zakken de spanningen aan de andere kant ook behoorlijk (30VDC ip 35 VDC, en de nixies rond de 155 VDC geloof ik). Wordt het verschil minder groot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 24 nov 2019, 18:04

Zwartoog schreef:[

Anne

Ok, die cermet zijn ook veel duurder dan die anderen, dus dan zal het wel beter zijn :)

Is het raadzaam om instelpots te vervangen door "harde" weerstanden later? Of zit de levensduur vooral in het "aantal keer draaien"?

Als je een vaste spanning nodig hebt (zoals een gloeispanning) is een vaste weerstand beter en goedkoper dan een instelpot.
Om de waarde daarvoor te berekenen zijn er handige rekenhulpjes, zoek maar op "317 calulator".
voorbeeld :
http://www.learningaboutelectronics.com ... ulator.php
https://www.petervis.com/electronics%20 ... M317T.html

voor de weerstand tussen uitgang en adjust is een waarde van rond de 240R gebruikelijk. de waarde tussen adjust en massa bereken je dan met de tool.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 24 nov 2019, 18:30

ray5150 schreef:Als je een vaste spanning nodig hebt (zoals een gloeispanning) is een vaste weerstand beter en goedkoper dan een instelpot.
Om de waarde daarvoor te berekenen zijn er handige rekenhulpjes, zoek maar op "317 calulator".
voorbeeld :
http://www.learningaboutelectronics.com ... ulator.php
https://www.petervis.com/electronics%20 ... M317T.html

voor de weerstand tussen uitgang en adjust is een waarde van rond de 240R gebruikelijk. de waarde tussen adjust en massa bereken je dan met de tool.

Ja, dacht ook dat dat de manier was, en zo stond het ook in Anne's eerdere schema's. Anne, waarom nu een instelpot?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 24 nov 2019, 20:26

Zwartoog schreef:Ja, dacht ook dat dat de manier was, en zo stond het ook in Anne's eerdere schema's. Anne, waarom nu een instelpot?
Uitrekenen van die weerstanden is niet moeilijk als het niet erg nauw luistert.
Voor de referentiespanning wordt opgegeven 1,25V met minimum 1,20V en max 1,3V.
Dus je kunt er bijna 5% naast zitten met alleen rekenen.Leek me netter om een instelling voor te stellen :sure: .
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 25 nov 2019, 12:55

Ugh, ik bedoelde de BC557. :hide: Die hebben ze nog steeds niet.

Had hiervoor al de 2N3906 als vervanging meegenomen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 25 nov 2019, 14:33

Zwartoog schreef:

Ugh, ik bedoelde de BC557. :hide: Die hebben ze nog steeds niet.

Had hiervoor al de 2N3906 als vervanging meegenomen.
Dat zou helemaal niet gaan met de 2N2222, is een NPN en de BC557 een PNP.
De 2N3906 versterkt ook wat minder dan de BC557, hoewel zou wel gaan.
Hier kan ook de BC558, hebben ze mischien wel.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 25 nov 2019, 20:39

Tsja, dacht ik dus pas aan na de bestelling gedaan te hebben. Wilde dus de 557 navragen ipv de 547, en had uiteindelijk de 2N3906 vergeten uit m'n mandje te gooien. Misverstand alom. Enfin, ik kijk wat die 2N3906 gaat doen. 8)

Verder: knutselplankje gemaakt. De afstanden zijn vergelijkbaar met hoe ik ze uiteindelijk wil.
20191125_201550.jpg

Nou een hele n00bvraag: wat is pin 1 op die GU50? Er zit een pukkel en een ribbel bij een pin, is dat pin 1?
20191125_202817.jpg

Alles duidt erop, maar ik denk, vraag het maar even. Het zij Russen, die tellen misschien opzij :-k

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 25 nov 2019, 22:16

Ok, even doormeten kan ook natuurlijk. Gloeidraad is het enige paar met nauwelijks weerstand.

Nieuw probleem: had hem met krokodillebeksnoertje aangesloten, maar niets. Spanning heel laag. Blijkt prutspul te zijn, komt nauwelijks stroom door dat draadje. Elk stapje is een gedoetje... 8-[

Ander draad gebruikt, aangesloten, en GLOEI! 8) 8) 8)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 25 nov 2019, 23:04

Als je de gloei hebt volgt de rest vanzelf.Wel rekening houden dat de tekening in de databladen vanonder tegen de buis aan gekeken zijn. Bij IC's is het bovenaanzicht.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 25 nov 2019, 23:28

En de pootjes bij de IC's tegen de klok in worden genummerd, niet van boven naar beneden :hide:

Thanks :goedzo: Als vanaf nu niks meer lukt kan ik altijd een el cheapo spelertje in de kast zetten, draadjes laten gloeien, en kijken wie het hoort :lol:

Nu 2(?) weken wachten op de laatste micro-onderdeeltjes, en dan kan er verder gesteckt worden. Dan eerst beginnen met het bedraden van het audio-gedeelte/buizen.

Vraagje nog over de draden: ik dacht leuk retro gestoffeerd draad te gebruiken, dus had wat kleurtjes besteld. Blijkt het geen koper te zijn, en ook wat dunner dan dat ik met de hand zou kiezen. Voor de gloei had ik 18 AWG (0.75 mm2, verkocht als "ouderwets gloeidraadaansluiting"), en voor de rest 22 AWG (0.34 mm2). Wel massieve draad.

Als ik met een schuin oog kijk naar de belasting en weerstand over een relatief korte afstand, dan zou er geen probleem moeten zijn. Pragmatisch gezien zijn de pinnetjes van de componenten ook net zo dun ;)

Voor de aarddraden zou ik persoonlijk dikkerkoperdraad pakken (netsnoer?).

Maar prima, of toch liever een dikkere koperdraad?

democles

Berichtdoor democles » di 26 nov 2019, 0:47

Poot nr 1 zit direct boven de richel in het glas,staat ook een klein stipje op het glas.

En dan pootjes tellen altijd van onderen,bij elke buis. met de klok mee.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » wo 27 nov 2019, 22:42

Thanks!

Vraagje over de gloeistroom: je kunt buizen dus op AC of DC laten gloeien. Bij de voorbuizen is ervoor gekozen dit met DC te doen omdat AC daar brom gaf bij democles.

De eindbuizen staan nu nog wel op AC. Is er een reden om daar niet voor DC te kiezen? Of meer van "leverde geen probleem op, dus niet moeilijk doen"?

Verder staat er in het schema dat de GU50's geaard moeten worden, hoewel ze nu op AC staan aangesloten. Klopt dat wel?

democles

Berichtdoor democles » wo 27 nov 2019, 23:42

De eindbuizen staan nu nog wel op AC. Is er een reden om daar niet voor DC te kiezen? Of meer van "leverde geen probleem op, dus niet moeilijk doen"?

Is niet nodig op DC, wel zorgen dat de AC gloei bedrading goed getwist is en niet langs de ingangsbuizen loopt.

Verder staat er in het schema dat de GU50's geaard moeten worden, hoewel ze nu op AC staan aangesloten. Klopt dat wel?

Ja,anders ,,zweven ze,, en dat wil je niet, alles relateren aan massa dan gaat het goed.

Anne legt 1 aan massa,ik doe dat met twee 100ohm weerstanden,ieder zijn ding.............. :mrgreen:

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » do 28 nov 2019, 9:28

Eens kijken, snap ik dit: als ze zweven, dan kan die 12.3V relatief net zo goed -75V worden ten opzichte van de rest, en dan is de gloeidraad het negatieve rooster. Klopt deze redenatie?

Is dit ook de reden dat wanneer ik een AC spanning meet met een multimeter, en ik heb één pen in de lucht en de ander aan één draad, de meter een niet-nul spanning meet?

Dan de theorie die ik eigenijk niet zo goed begrijp. Stel je hebt de volgende schakeling:
1574929696953817132125802827645.jpg

ofwel 100 gigavolt AC aan één kant, en een 5 volt batterijtje aan de andere kant. Beiden laten ze een lampje branden. Wat ik niet begrijp is waarom bij aarding van het 100 GV circuit (stippellijn) je net 50 keer per seconde 100 GV (nou ja 141 GV) door het 5V circuit blaast.

Naar het antwoord toe redenerend zou je kunnen zeggen dat die 5VDC op de 100GVAC "danst".

@democles: waarom jouw voorkeur voor een weerstandje? Als extra zekering?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 28 nov 2019, 12:04

Ja dat zal veel te maken hebben met het elektromagnetisch veld
Bij 100 giga volt loopt er al heel snel 5 volt
Ik zou niet een aarddraad in m’n hand willen houden op 20 mtr afstand van 100 giga volt
Met dat 5 volt lampje en het circuit je teken is een winding
De 100 giga volt zijn HEEEEEL veel wikkelingen tov 1 is omdat de afstand een rol speelt toch poepie link
Zie het maar als een Tesla generator welke bij klein vermogen vrij onschuldig Is
100 gigavolt wek je niet op met een 9 volt batterij
shit draadje vergeten :oops:

democles

Berichtdoor democles » do 28 nov 2019, 12:39

Nee niet als zekering,maar een manier om de gloei te ontbrommen naar massa toe.

http://www.valvewizard.co.uk/heater.html

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 28 nov 2019, 12:46

democles schreef:

Nee niet als zekering,maar een manier om de gloei te ontbrommen naar massa toe.

http://www.valvewizard.co.uk/heater.html

Ja hij maakt één kunstmatige middentap op de gloeistroom winding die je dan aan gnd knoopt van je Buizen versterker Circuit
shit draadje vergeten :oops:

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » do 28 nov 2019, 21:54

@Bert61: het is natuurlijk een casus ad absurdum, maar als de theorie klopt, mag dit geen probleem opleveren. Vonkenoverslag niet meegenomen.

@democles: wow, dát is een interessant achtergrondartikel, dank je wel! Al toont die laatste alinea aan dat juiste aarding ook voor profs niet altijd intuïtief is...

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 01 dec 2019, 21:48

Ok, dagje knutselen verder. Nixie-Arduino-RPi voeding af en werkt! :yeah:

20191201_213421.jpg

20191201_213511.jpg

5V op de een, en 160V op de ander. Nog niet belast getest, maar het prototype eerder werkte. Kostte nog flink wat gepuzzel om alles vanaf een schema een beetje logisch en compact op een printje te krijgen. Compact is wel redelijk gelukt, alleen de bedrading werd op den duur wel wat rommeliger. Ik begin inmiddels de charme van een print op maat te zien :wink:

Desalniettemin, het is een goede oefening geweest zo, ook mbt gebruik materiaal en vaardigheden. Ook niet heel verkeerd om eerst op dit onderdeel te oefenen alvorens verder te gaan met het audiogedeelte.

Vraagje qua aarding: voor de audio knoop je alles aan een sterpunt. Uiteindelijk zal ook deze voeding de aarde delen (al is het maar via de line-out van de RPi). Hoe kun je de kans op brom het best verkleinen? Vanaf deze print een aardlijn naar de ster?

democles

Berichtdoor democles » ma 02 dec 2019, 1:14

Hoe kun je de kans op brom het best verkleinen? Vanaf deze print een aardlijn naar de ster?

Weet niet of het daar beter van word :lol:

Nee, valt altijd te proberen. :wink:
Het belangrijkste is te zorgen dat je niet ergens een aardlus maakt.
Want aardlus is brom. :shock:
Dus op 1 punt aarden is meestal goed.

Ik begin inmiddels de charme van een print op maat te zien

Er is hoop,kun je zelf ook leren. :lol:

Misschien nog een leuk artikel over bedrading.

http://oestex.com/tubes/wiring.html

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 02 dec 2019, 9:10

democles schreef:
Misschien nog een leuk artikel over bedrading.

http://oestex.com/tubes/wiring.html

Wow, die laatste foto :shock: :shock: :shock:

Dacht dat het een rommelbak met componenten was :lol:

Verder veel om rekening mee te houden ja. Gaat nog een heel gepuzzel worden. Die ringkernen, zowel mains als UGT, zijn ook flinke dingen gebleken.

Terug naar “Versterkers”