Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Zwartoog

Re: Steampunk buizen mediacenter

Berichtdoor Zwartoog » wo 20 nov 2019, 21:52

Ok, die laagspanning liet me toch niet los, dus wat verder zitten inlezen. Je hebt zo'n 3 gangbare soorten spanningsregelaars:
1) lineaire, zoals de LM317
2) low dropout, zoals de LT1084
3) Step-down/buck converter, zoals bs LM2576

Wat ik uit de achtergrondinformatie opmaak is dat zowel lineair als LDO voornamelijk het spanningsverschil omzetten in hitte, en dus niet erg efficiënt zijn. De (standaard) lineaire hebben een spanningsverschil nodig van 3-5 volt, afhankelijk van de load, en moeten dus per definitie nogal wat dissiperen. De LDO's zijn efficiënter, en werken al bij een spanningsverschil van "slechts" 1.5 volt, maar, zetten het spanningsverschil evengoed om in hitte.

Klopt dat?

Dan de step-down converters. Die lijken geen noemenswaardig spanningsverschil nodig te hebben, en zijn, als ik het goed begrijp, in staat om de stroom op te voeren. Ofwel 24V/2A als input kan 12V/4A als output leveren (voor het gemak 100% efficiëntie aangenomen). Qua efficiëntie staan er veel buckbordjes geadverteerd als "kan 95% efficiënt zijn", maar ik zie dat in geen enkele spec terug. Wel richting de 90%.

Een nadeel van de buck converters is dat de output niet heel netjes is: discontinu, levert extra white noise op en EMI, dus moet er wat meer gefilterd worden om een nette output te krijgen.

Tot zover de theorie. Ik had dus nogal wat in m'n mandje gegooid vorige maand, en de LT1084 LDO lijkt mij dus sowieso efficiënter dan de LM317. Ik had ze allebei gekocht om ze voor de grap eens te vergelijken :lol: Hier heb je (Anne) eerder ook een schakeling voor getekend, waarbij je de 8VAC aftakking neemt. Het lijkt mij efficiënter om de 6,3V tak te nemen: dan hoeft hij zo'n 2,4V minder te dissiperen. Ik kan dus:
1) 2 gelijkrichters + elco erbij om een 12VDC lijn te hebben voor de relais
2) 2 nieuwe relais die op 9V werken (6,3 gelijkgericht levert zo'n 8,8V)
3) die 2,4V affakkelen
4) kijken of de 12V relais op 8,8V willen schakelen

Optie 2 lijkt mij het meest elegant, maar zonde van de relais die ik al heb.
[EDIT: van proberen kun je leren 8) De relais schakelen al heel zachtjes bij 6V, 9V klikt al lekker, hoewel niet zo luid als bij 12V. Dus optie 4) is haalbaar. Of klikt zo'n relais bij belasting makkelijker terug bij (te) lage schakelspanning?]

Verder vroeg ik mij af of de LT1085 de spanning voldoende vlak kan houden, ofwel wat is de invloed van een gloeidraad die met noise wordt gevoed?

Mbt de nixiemicrocontrollervoeding: hier heb ik dus een 24VAC/2A lijn. Het lijkt mij het meest efficiënt om hier de step-down converter te gebruiken. Ik heb dus een 5V/3A in huis met smoorspoeltje en elco en al zoals in de datasheet staat aangegeven. Het lijkt mij dat deze ook 3A op 5VDC moet kunnen omzetten uit de 24VAC/2A voeding, maar daar ben ik nog niet helemaal zeker van :think:

Verder ben ik mij er bewust van dat zo'n buizenbak minstens 60W verstookt, dus dat die paar watt besparing op het geheel niet zo heel veel uithaalt. Desalniettemin: goed ter lering en sport :beer:
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 20 nov 2019, 23:45

Zwartoog schreef:Wat ik uit de achtergrondinformatie opmaak is dat zowel lineair als LDO voornamelijk het spanningsverschil omzetten in hitte, en dus niet erg efficiënt zijn. De (standaard) lineaire hebben een spanningsverschil nodig van 3-5 volt, afhankelijk van de load, en moeten dus per definitie nogal wat dissiperen. De LDO's zijn efficiënter, en werken al bij een spanningsverschil van "slechts" 1.5 volt, maar, zetten het spanningsverschil evengoed om in hitte.
Klopt dat?
Idd bij lineaire regelaars verdwijnt het teveel in warmte.
Dan de step-down converters. Die lijken geen noemenswaardig spanningsverschil nodig te hebben, en zijn, als ik het goed begrijp, in staat om de stroom op te voeren. Ofwel 24V/2A als input kan 12V/4A als output leveren (voor het gemak 100% efficiëntie aangenomen). Qua efficiëntie staan er veel buckbordjes geadverteerd als "kan 95% efficiënt zijn", maar ik zie dat in geen enkele spec terug. Wel richting de 90%.
Max efficiëntie wordt bereikt bij max belasting, is het deel eigengebruik het kleinst.
Een nadeel van de buck converters is dat de output niet heel netjes is: discontinu, levert extra white noise op en EMI, dus moet er wat meer gefilterd worden om een nette output te krijgen.
Hangt van de toepassing af.Voor de gloei van een voorversterker zijn de eisen groter dan voor bijv. een logika bordje.Door de capaciteiten in een buis, vooral gloei-kathode, komt er gemakkelijk rommel in het signaal.
Hier heb je(Anne) eerder ook een schakeling voor getekend, waarbij je de 8VAC aftakking neemt. Het lijkt mij efficiënter om de 6,3V tak te nemen: dan hoeft hij zo'n 2,4V minder te dissiperen.
Nee dus, na de gelijkrichter komt er een gelijkspanning met toppen en dalen, het dal moet nog steeds voldoende hoog boven de uitgang blijven.Hoe diep zo'n dal is hangt af van de dikte van de elco en het stroomverbruik.Met 6,3V in krijg je een heel onpraktisch dikke elco met zwaar werk voor de diodes.
Eenvoudigst is de warmte wat verdelen.De twee 8V in serie, heb je een midden en dan twee diodes (schottky, minder verlies = minder heet) dubbelfasig gelijkrichten naar 10mF (10000µF) met erachter twee stuks LM317 (elk ong 4W verstoken).
Is met 11Vtop ook goed voor de relais.Een 12V relais klikt in bij 8...9V en laat bij een veel lagere spanning weer los.
Mbt de nixiemicrocontrollervoeding: hier heb ik dus een 24VAC/2A lijn. Het lijkt mij het meest efficiënt om hier de step-down converter te gebruiken. Ik heb dus een 5V/3A in huis met smoorspoeltje en elco en al zoals in de datasheet staat aangegeven. Het lijkt mij dat deze ook 3A op 5VDC moet kunnen omzetten uit de 24VAC/2A voeding, maar daar ben ik nog niet helemaal zeker van :think:
Hou er rekening mee dat 24V gelijkgericht wel 34V en meer oplevert, daar moet de ingang van de convertor tegen kunnen.
Verder ben ik mij er bewust van dat zo'n buizenbak minstens 60W verstookt, dus dat die paar watt besparing op het geheel niet zo heel veel uithaalt. Desalniettemin: goed ter lering en sport :beer:
Wat meer verstoken is 't niet, de warmte kwijtraken !
Halfgeleiders moeten niet te heet worden, dus koelen en dat neemt plaats in.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 21 nov 2019, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 21 nov 2019, 15:11

Ok, die laagspanning liet me toch niet los, dus wat verder zitten inlezen. Je hebt zo'n 3 gangbare soorten spanningsregelaars:
1) lineaire, zoals de LM317
2) low dropout, zoals de LT1084
3) Step-down/buck converter, zoals bs LM2576

Wat ik uit de achtergrondinformatie opmaak is dat zowel lineair als LDO voornamelijk het spanningsverschil omzetten in hitte, en dus niet erg efficiënt zijn. De (standaard) lineaire hebben een spanningsverschil nodig van 3-5 volt, afhankelijk van de load, en moeten dus per definitie nogal wat dissiperen. De LDO's zijn efficiënter, en werken al bij een spanningsverschil van "slechts" 1.5 volt, maar, zetten het spanningsverschil evengoed om in hitte.

Klopt dat?

100%

Daar moet volgens mij nog bewezen worden , En als je er zorg aan besteed denk ik niet dat het hoorbaar wordt
Maar als je het wilt hoor je van alles . Bijvoorbeeld als je olie op de buitenkant van je versterker smeert :sure:

Tot zover de theorie. Ik had dus nogal wat in m'n mandje gegooid vorige maand, en de LT1084 LDO lijkt mij dus sowieso efficiënter dan de LM317. Ik had ze allebei gekocht om ze voor de grap eens te vergelijken :lol: Hier heb je (Anne) eerder ook een schakeling voor getekend, waarbij je de 8VAC aftakking neemt. Het lijkt mij efficiënter om de 6,3V tak te nemen: dan hoeft hij zo'n 2,4V minder te dissiperen. Ik kan dus:
1) 2 gelijkrichters + elco erbij om een 12VDC lijn te hebben voor de relais
2) 2 nieuwe relais die op 9V werken (6,3 gelijkgericht levert zo'n 8,8V)
3) die 2,4V affakkelen
4) kijken of de 12V relais op 8,8V willen schakelen

Optie 2 lijkt mij het meest elegant, maar zonde van de relais die ik al heb.
[EDIT: van proberen kun je leren 8) De relais schakelen al heel zachtjes bij 6V, 9V klikt al lekker, hoewel niet zo luid als bij 12V. Dus optie 4) is haalbaar. Of klikt zo'n relais bij belasting makkelijker terug bij (te) lage schakelspanning?]

Verder vroeg ik mij af of de LT1085 de spanning voldoende vlak kan houden, ofwel wat is de invloed van een gloeidraad die met noise wordt gevoed?

Relais op een veel lagere spanning laten werken 12 volts relais op 8,8 volt kan verkeerd aflopen door vonk overslag
Maar 9 volts relais op 8.8 lijkt mij als ervaringsdeskundige geen probleem
Maar er zal best wel Data van te vinden zijn Dat is betrouwbaarder als mijn geklets ( voor een ander dat zegt ) :lol:
De rest laat ik aan een ander over die wakker is :lol:
shit draadje vergeten :oops:

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » do 21 nov 2019, 17:35

Fijn dat je weer alles opnieuw hebt uitgeschreven Anne! :yeah:

Ah!buis schreef:Nee dus, na de gelijkrichter komt er een gelijkspanning met toppen en dalen, het dal moet nog steeds voldoende hoog boven de uitgang blijven.Hoe diep zo'n dal is hangt af van de dikte van de elco en het stroomverbruik.Met 6,3V in krijg je een heel onpraktisch dikke elco met zwaar werk voor de diodes.
Eenvoudigst is de warmte wat verdelen.De twee 8V in serie, heb je een midden en dan twee diodes (schottky, minder verlies = minder heet) dubbelfasig gelijkrichten naar 10mF (10000µF) met erachter twee stuks LM317 (elk ong 4W verstoken).
Is met 11Vtop ook goed voor de relais.Een 12V relais klikt in bij 8...9V en laat bij een veel lagere spanning weer los.

Ik ga hier toch even zelf rekenen. 6.3VAC geeft met een full-wave-rectifier 8.8V peak. Daar moet 7.8V van overblijven (6.3V als output + 1.5V voor de LDO). Dan mag je ripple 1V zijn. De capaciteit moet dan:
C = I_load / (2*f*V_ripple)
zijn. I_load = 4 * 0.6A = 2.4A, f = 50, V_ripple = 1. Dan kom ik uit op een C van minstens 24 mF. Zijn die zo groot voor zo'n lage spanning?

IC koeling is weer een nieuw hoofdstukje voor mij. Ik heb een grote heatsink van 5 K/W. Stel dat ik daar beide LM317 aanklem, dan wordt de temperatuur 40 graden hoger dan de omgeving (dus zeg de LM's worden 60 graden in de woonkamer). Is dit de juiste manier om ernaar te kijken?

Ah!buis schreef:Hou er rekening mee dat 24V gelijkgericht wel 34V en meer oplevert, daar moet de ingang van de convertor tegen kunnen.

Ja, op gelet! Die LM2576 kan 40V max aan als input. Weet jij of zo'n buck-converter inderdaad de stroom kan opvoeren aan de andere kant?

Anders kwestie van testen, maar klinkt ook makkelijker dan gedaan. 5V/3A is een Rload van 1.67 Ohm, maar een combinatie van weerstandjes van 15W is natuurijk niet voorhanden. Ik kan er natuurlijk de gloeidraad van 5 voorbuizen aanhangen, dan zit ik precies op 3A 8) Maar wat is dan een indicatie dat hij het niet trekt? Spanningsval? En zekeringetje ertussen natuurlijk voor de veiligheid.

Bert61 schreef:Relais op een veel lagere spanning laten werken 12 volts relais op 8,8 volt kan verkeerd aflopen door vonk overslag
Maar 9 volts relais op 8.8 lijkt mij als ervaringsdeskundige geen probleem
Maar er zal best wel Data van te vinden zijn Dat is betrouwbaarder als mijn geklets ( voor een ander dat zegt ) :lol:
De rest laat ik aan een ander over die wakker is :lol:

Ok, relais niet te laag willen schakelen dus. :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 21 nov 2019, 18:52

Zwartoog schreef:Fijn dat je weer alles opnieuw hebt uitgeschreven Anne! :yeah:
Wel iets korter dan de eerste keer :hide:
Ik ga hier toch even zelf rekenen. 6.3VAC geeft met een full-wave-rectifier 8.8V peak. Daar moet 7.8V van overblijven (6.3V als output + 1.5V voor de LDO). Dan mag je ripple 1V zijn. De capaciteit moet dan:
C = I_load / (2*f*V_ripple)
zijn. I_load = 4 * 0.6A = 2.4A, f = 50, V_ripple = 1. Dan kom ik uit op een C van minstens 24 mF.
Je vergeet de spanningsval over de diodes.Iets van 0,45V voor de schottkys en 0,65V voor gewone diode.Met een brug verdubbelt dat nog.
Laten we voor 't gemak gemiddelt 0,5V verlies nemen en geen brug.
Gelijkgericht 8,8-0,5 en -(1,5+6,3) nodig, blijft 0,5V over voor de rimpel (met een brug dus helemaal niks meer), wordt de C al 50mF.
Met 8V en 10mF is de rimpel 2V, er is ruimte voor 3V, mag de C 6m8F zijn.Geeft een lagere gemiddelde spanning en minder warmte.
IC koeling is weer een nieuw hoofdstukje voor mij. Ik heb een grote heatsink van 5 K/W. Stel dat ik daar beide LM317 aanklem, dan wordt de temperatuur 40 graden hoger dan de omgeving (dus zeg de LM's worden 60 graden in de woonkamer). Is dit de juiste manier om ernaar te kijken?
Ja hoor, behalve dat die 5°/W wel weer enkel in ideale omstandigheden gehaald wordt.Maar ik denk wel dat die voldoende is.
Ja, op gelet! Die LM2576 kan 40V max aan als input. Weet jij of zo'n buck-converter inderdaad de stroom kan opvoeren aan de andere kant?
Kan idd, moeten de schakeltor, diode en spoel er wel op berekend zijn.
Anders kwestie van testen, maar klinkt ook makkelijker dan gedaan. 5V/3A is een Rload van 1.67 Ohm, maar een combinatie van weerstandjes van 15W is natuurijk niet voorhanden. Ik kan er natuurlijk de gloeidraad van 5 voorbuizen aanhangen, dan zit ik precies op 3A 8) Maar wat is dan een indicatie dat hij het niet trekt? Spanningsval? En zekeringetje ertussen natuurlijk voor de veiligheid.
Een schakelende voeding heeft meestal een stroombegrenzing.Wat de LM2576 dan doet weet ik niet, in elkaar zakken of gaan hikken of zo ?
Testen met buizen is niet zo'n goed idee, de weerstand van de gloeidraad is koud tot wel 10x kleiner.
Is 't niet simpeler om zo'n ding van Conrad te gebruiken ipv bouwen.Die dingen zijn nml nogal kieskeurig wat de manier van opbouwen betreft.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » do 21 nov 2019, 23:16

Ah!buis schreef:Je vergeet de spanningsval over de diodes.Iets van 0,45V voor de schottkys en 0,65V voor gewone diode.Met een brug verdubbelt dat nog.
Laten we voor 't gemak gemiddelt 0,5V verlies nemen en geen brug.
Gelijkgericht 8,8-0,5 en -(1,5+6,3) nodig, blijft 0,5V over voor de rimpel (met een brug dus helemaal niks meer), wordt de C al 50mF.
Met 8V en 10mF is de rimpel 2V, er is ruimte voor 3V, mag de C 6m8F zijn.Geeft een lagere gemiddelde spanning en minder warmte.

Ah, met die spanningsval over de dioden had ik inderdaad geen rekening gehouden. Met dat erbij tikt het aardig door.

Met m'n nixievoeding blijk ik ook vast te zitten aan redelijke grote elco's (470 uF) wil ik er 140V uit krijgen. Met kleinere wordt het al snel 135V. Ik ga hem denk ik ombouwen door de 16-0-16 en 24 secondaries in serie te zetten. Dan kom ik met een voltage doubler al makkelijk aan de >150V. Het is dan alleen hopen dat er op de 24VAC lijn voldoende stroom overblijft voor de microcontrollers.

Ik moet wel zeggen dat ik nog niet zie waarom jouw nieuwe schakeling met de LM317's efficiënter is. Wat is de truuk?

Ah!buis schreef:Een schakelende voeding heeft meestal een stroombegrenzing.Wat de LM2576 dan doet weet ik niet, in elkaar zakken of gaan hikken of zo ?
Testen met buizen is niet zo'n goed idee, de weerstand van de gloeidraad is koud tot wel 10x kleiner.
Is 't niet simpeler om zo'n ding van Conrad te gebruiken ipv bouwen.Die dingen zijn nml nogal kieskeurig wat de manier van opbouwen betreft.
Anne

Als het mij om de simpelheid ging, dan had ik m'n torrenbak aangeslingerd :wink: Ik leer liever iets, dat is een nuttige investering. Bovendien heb ik de dingetjes toch al volgens de datasheet, dus kan ik het net zo goed proberen. Lukt het niet, kan ik altijd nog een kant-en-klaar bordje halen. 8)

Toch één vraag nog: ze hebben het in datasheets over "aluminium electrolytic" caps, en elder over "tantalum" caps. Zijn deze echt iets bijzonders, of kan ik daar ook "normale" voor gebruiken?

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 22 nov 2019, 11:12

Woei, de zware metalen zijn binnen :rock:
20191122_104200.jpg

2,5 kilo per stuk. Mocht het niet lukken met het geluid, kan ik altijd een sportschool beginnen :lol:

Spanningen nagemeten, onbelast:
185 ipv 175
61.8 ipv 60
13.4 ipv 12.6
6.6 en 8.5 ipv 6.8 en 8

Volgens mij wel goed. Enige die direct wordt gevoed zijn de GU50's, en die kunnen tot 13.9 gloeien. Wat er belast van die 13.4 overblijft weet ik niet, maar zal wel goed komen ;)

Anne: noopt dit tot verdere aanpassingen in het schema? Ik weet niet wat het verschil in belast/onbelast wordt, maar als ik 185 lineair opschaal tov 175 kom ik op een spanning uit van 507 ipv 480. Voor het eerste deel (250V/470uF) heb ik sowieso al grotere elco's liggen (JJ's van 500V/500uF), maar die bij de UGT is een 500V ding.

democles

Berichtdoor democles » vr 22 nov 2019, 13:56

Mooi spul :goedzo:

Nu wordt het puzzelen........... :mrgreen:

Wat betreft die elco zou ik eerst even afwachten wat de uiteindelijke spanning word,en anders heeft JJ ze ook van 550V.

Even snel een grove simulatie gemaakt, er van uitgaande dat je de eind buizen op 60mA instelt en de voorbuisjes ook nog enkele mA trekken.
Bij 65mA zit je al onder de 500v,dus met meer zal het waarschijnlijk nog lager zijn.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 nov 2019, 14:52

Zwartoog schreef:Met m'n nixievoeding blijk ik ook vast te zitten aan redelijke grote elco's (470 uF) wil ik er 140V uit krijgen. Met kleinere wordt het al snel 135V. Ik ga hem denk ik ombouwen door de 16-0-16 en 24 secondaries in serie te zetten. Dan kom ik met een voltage doubler al makkelijk aan de >150V. Het is dan alleen hopen dat er op de 24VAC lijn voldoende stroom overblijft voor de microcontrollers.
Met de wikkelingen in serie is het niet meer mogelijk om die ook te gebruiken voor de +5V (via een converter).Dit zou wel kunnen, driedubbel+de 24V gelijkgericht.
Tripel+.png
Ik moet wel zeggen dat ik nog niet zie waarom jouw nieuwe schakeling met de LM317's efficiënter is. Wat is de truuk?
Door de voeding voor de relais enz een eigen gelijkrichter te geven mag die voor de gloei meer inzakken.Met bijv een kleinere elco dan de 10mF of een serieweerstand, worden de stabilisators minder heet zonder dat de relais minder krijgen.
Toch één vraag nog: ze hebben het in datasheets over "aluminium electrolytic" caps, en elder over "tantalum" caps. Zijn deze echt iets bijzonders, of kan ik daar ook "normale" voor gebruiken?
De tantalium ontkoppelen beter, kan ook met een alu maar dan is een veel groter nodig.En soms is een alu voorgeschreven juist omdat er wat verlies nodig is voor de stabiliteit.
Dan nog de hogere spanning uit de voedingstrafo.
Is onbelast altijd hoger.Maar wat is de netspanning ? maakt ook verschil.
Het resultaat van het gelijkrichten hangt ook af van de koperweerstand van de wikkelingen.Daardoor zakt ook de uitgang.Daar kun je wat bijdoen met weerstanden in serie met de diodes of de trafo-wikkeling (komt op hetzelfde neer)
Hier nog's alles bijeen met andere gloeivoeding, relaisvoeding en HS serieweerstanden.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 22 nov 2019, 14:55

Ja, heb er zin in :) Had inmiddels ook al een nieuwe opzet gemaakt, nu met meer ruimte rondom de buizen. Nu met de trafo's erbij verder puzzelen.

Maar eerst één en ander rond de nixie's afronden, anders lopen er allerlei projecten door elkaar.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 22 nov 2019, 15:10

@democles, @anne: dank voor de toelichtingen! Dan probeer ik het eerst zo zoals het is.

Netspanning zit hier uit m'n hoofd 227-230V, zal ik vanavond eens nameten. Bij die andere trafo komt er ook zo'n 3.5% hogere spanning uit, terwijl alle primaire windingen toch 230V zijn.

Nixietrafo: logisch inderdaad dat ik de 24VAC niet 2 keer kan tappen. :hide: Ik moet zoiets dus eerst doen voor ik er uit mezelf erachter kom :lol:

Nog een vraag over het schema: bij de "lijningang" links heb je 2 weerstanden parallel: 10k en 180k (R1 en R3). Dit levert effectief een weerstand op van 9474 Ohm, ofwel dezelfde orde van grootte van de reguliere 5% nauwkeurigheid van een 10k weerstand. Waarom moet het juist hier zo precies? En had ik hier dan 1% of 0.1% weerstanden moeten hebben? Of is het een relikwie van een eerder idee?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 nov 2019, 15:46

R1 en R3 staan niet parallel.R1 staat in serie met de ingang en R3 is een lekweerstand naar massa.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 22 nov 2019, 16:31

Ok, dus het lijnsignaal op de R1, en de massa van de lijn op R3? Makes sense :)

democles

Berichtdoor democles » vr 22 nov 2019, 17:43

Even een tekening aangepast in het rood,welke massa aansluitingen naar het massa punt van de voortrap gaan.

En wat er niet op stond, de massa van de uitgang (speaker) moet daar ook heen!

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 22 nov 2019, 17:49

Thanks! Maar is dit nou een andere massa dan de generieke massa? Naast D1 zit namelijk nog een aardpunt, dus uiteindelijk zit alle massa aan elkaar toch?

democles

Berichtdoor democles » vr 22 nov 2019, 18:17

dus uiteindelijk zit alle massa aan elkaar toch?

Dat is waar,maar de manier waarop,maakt de versterker een brommonster of niet. :-k :bakkie:

Als je goed kijkt naar het schema zijn er uiteindelijk 3 massa punten in het versterker schema (we vergeten even de 2 schermen tussen de voorbuizen).

De verschillende gedeeltes van de versterker hebben ieder hun eigen massapunt,vanuit deze (zwevende massa punten) kan de boel aan elkaar worden geknoopt tot uiteindelijk 1 massa punt,wat dan weer aan de voedingsmassa punten geknoopt wordt,en uiteindelijk aan het chassis.

Anne kan dit beter uitleggen,maar zo heb ik het gedaan en de versterker is bromvrij :D

Het heeft te maken met de stromen die er over massa lopen,dat is niet in elk gedeelte van de versterker gelijk :shock:
En natuurlijk het voorkomen van aardlussen.

democles

Berichtdoor democles » vr 22 nov 2019, 19:04

Waarom moet de massa van de speaker uitgang daar ook heen?

Even Jip en Janneke.............. :mrgreen:

De 6N2P is de fase draaier van de versterker.

De buis splitst het signaal in de positieve helft en de negatieve helft die op hun beurt versterkt worden door de eindbuizen en weer samen gevoegd worden door de uitgangstrafo in een versterkt uitgangssignaal.
De ene helft komt van je lijn ingang op de eerste triode helft van de 6N2P. En de lijn ingang bestaat uit een plus en een min .
De andere helft komt van je 8 ohm speaker uitgang ,de plus dus, voor de tweede triode in de 6N2P. Maar de plus heeft ,net zo als bij je lijn ingang, ook een min nodig, :shock: En daarom dus de min van de speaker uitgang ook naar de voortrap.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 nov 2019, 19:44

Het is een principe-schema, geen bedradings-schema.En idd best de LS bij de ingangstrap aarden.
Bij de ingang worden de in- en uitgang vergeleken en het verschil gaat de versterking in.
Als je dan vergelijkt met een vervuilde uitgang wordt die vervuiling toegevoegd, is een verschil met de ingang.
Met verschillende massa aansluiting kan er, omdat oa ook de voeding via aarde gaat, brom enz toegevoegd worden over de massa.

Nog even iets anders.
Het schema vermeld BC639 voor Q4 en Q5.Was daar niet later een BD139 voor gebruikt ?
Is nml dezelfde transistor maar in een huisje die wat meer warmte kwijt kan.
Anne

democles

Berichtdoor democles » vr 22 nov 2019, 20:18

Nog even iets anders.
Het schema vermeld BC639 voor Q4 en Q5.Was daar niet later een BD139 voor gebruikt ?
Is nml dezelfde transistor maar in een huisje die wat meer warmte kwijt kan.
Anne

Ja klopt,was er niet over begonnen omdat je bij Bert zijn GU-50 ontwerpen weer een andere transistor had voorgesteld dan de BD139. :?
Ik heb trouwens niet kunnen merken dat de BC639 toen warm werd,maar voor de veiligheid de BD139 er in gezet.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 nov 2019, 21:14

democles schreef:Ja klopt,was er niet over begonnen omdat je bij Bert zijn GU-50 ontwerpen weer een andere transistor had voorgesteld dan de BD139. :?
Ik heb trouwens niet kunnen merken dat de BC639 toen warm werd,maar voor de veiligheid de BD139 er in gezet.
Oh ja, Bert had een hogere negatieve spanning (-100V), teveel voor de BD139, wel hetzelfde huis.Bij 100V wordt de transistor ook warmer.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » za 23 nov 2019, 17:04

democles, anne: dank je wel voor de heldere uitleg! Die aardpunten staan er dus niet random ter herinneren, maar zijn zorgvuldig gekozen :)

Qua aarding: je ziet naast een sterpunt ook wel eens een draad door de kast lopen. Wat heeft de voorkeur?

BC693: die heb ik nu :) Als er elders nog iets anders moet, dan is nu het moment. Ga morgenavond nog een bestelling de deur uit doen.

democles

Berichtdoor democles » za 23 nov 2019, 17:17

Qua aarding: je ziet naast een sterpunt ook wel eens een draad door de kast lopen. Wat heeft de voorkeur?

Soms de 1 soms de ander.
Daar heb je dus niks aan :lol:

Heb er 5 gebouwd met ster.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » za 23 nov 2019, 17:21

democles schreef:

Soms de 1 soms de ander.
Daar heb je dus niks aan :lol:

Heb er 5 gebouwd met ster.

En altijd degeen die bromproblemen heeft hier :-k :mrgreen:

democles

Berichtdoor democles » za 23 nov 2019, 17:39

Ja met voorversterkers :lol:
Maar los ze ook weer op............ :mrgreen: :-"

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 23 nov 2019, 18:33

Zwartoog schreef:democles, anne: dank je wel voor de heldere uitleg! Die aardpunten staan er dus niet random ter herinneren, maar zijn zorgvuldig gekozen :)

De voorkeur is bedraden met waar de stromen lopen in het achterhoofd.
Een ster of een draad is een "niet teveel denken" oplossing die meestal goed gaat.
BC693: die heb ik nu :) Als er elders nog iets anders moet, dan is nu het moment. Ga morgenavond nog een bestelling de deur uit doen.
't Is wel de BC639 !
Maar je hebt misschien nog wel MJE340 liggen.Kan ook, heeft Bert gebruikt.
Anne

Terug naar “Versterkers”