1) lineaire, zoals de LM317
2) low dropout, zoals de LT1084
3) Step-down/buck converter, zoals bs LM2576
Wat ik uit de achtergrondinformatie opmaak is dat zowel lineair als LDO voornamelijk het spanningsverschil omzetten in hitte, en dus niet erg efficiënt zijn. De (standaard) lineaire hebben een spanningsverschil nodig van 3-5 volt, afhankelijk van de load, en moeten dus per definitie nogal wat dissiperen. De LDO's zijn efficiënter, en werken al bij een spanningsverschil van "slechts" 1.5 volt, maar, zetten het spanningsverschil evengoed om in hitte.
Klopt dat?
Dan de step-down converters. Die lijken geen noemenswaardig spanningsverschil nodig te hebben, en zijn, als ik het goed begrijp, in staat om de stroom op te voeren. Ofwel 24V/2A als input kan 12V/4A als output leveren (voor het gemak 100% efficiëntie aangenomen). Qua efficiëntie staan er veel buckbordjes geadverteerd als "kan 95% efficiënt zijn", maar ik zie dat in geen enkele spec terug. Wel richting de 90%.
Een nadeel van de buck converters is dat de output niet heel netjes is: discontinu, levert extra white noise op en EMI, dus moet er wat meer gefilterd worden om een nette output te krijgen.
Tot zover de theorie. Ik had dus nogal wat in m'n mandje gegooid vorige maand, en de LT1084 LDO lijkt mij dus sowieso efficiënter dan de LM317. Ik had ze allebei gekocht om ze voor de grap eens te vergelijken

1) 2 gelijkrichters + elco erbij om een 12VDC lijn te hebben voor de relais
2) 2 nieuwe relais die op 9V werken (6,3 gelijkgericht levert zo'n 8,8V)
3) die 2,4V affakkelen
4) kijken of de 12V relais op 8,8V willen schakelen
Optie 2 lijkt mij het meest elegant, maar zonde van de relais die ik al heb.
[EDIT: van proberen kun je leren

Verder vroeg ik mij af of de LT1085 de spanning voldoende vlak kan houden, ofwel wat is de invloed van een gloeidraad die met noise wordt gevoed?
Mbt de nixiemicrocontrollervoeding: hier heb ik dus een 24VAC/2A lijn. Het lijkt mij het meest efficiënt om hier de step-down converter te gebruiken. Ik heb dus een 5V/3A in huis met smoorspoeltje en elco en al zoals in de datasheet staat aangegeven. Het lijkt mij dat deze ook 3A op 5VDC moet kunnen omzetten uit de 24VAC/2A voeding, maar daar ben ik nog niet helemaal zeker van

Verder ben ik mij er bewust van dat zo'n buizenbak minstens 60W verstookt, dus dat die paar watt besparing op het geheel niet zo heel veel uithaalt. Desalniettemin: goed ter lering en sport