Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Zwartoog

Re: Steampunk buizen mediacenter

Berichtdoor Zwartoog » wo 13 nov 2019, 21:27

Fijn! Was ook flink zoeken naar voetjes die er überhaupt een beetje netjes uitgesoldeerd waren.

Heb je al een truukje om de oriëntatie van de buis aan te geven? Onderop staat wel een stipje in het glas, maar verder past hij er op veel manieren in.
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

democles

Berichtdoor democles » wo 13 nov 2019, 21:48

Zet een streepje bij de eerste,op de bovenkant en onderop met een watervaste stift.

De buis past er op 6 verschillende manieren in,een is er de beste ,dan staan alle pootjes in het midden en kun je de buis in de voet van links naar rechts een stukje draaien.

De voet lijkt symmetrisch maar is dat niet!

Dat stipje op de buis is pen nr.1,zit direct onder de richel in het glas.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 13 nov 2019, 21:53

Kon de voetjes toendertijd gewoon NOS kopen op eBay, ongesoldeerd dus. Maar misschien was dat het geluk van het moment.
Wat je kunt dien ter orientatie is de verticale rand op de buis gebruiken. Bij mijn GU50 versterker heb ik de voetjes zo geplaatst dat de rand exact aan de achterkant zit. Maar je kunt natuurlijk ook een merkje zetten op de topplaat of voet als je die rand ergens anders wilt plaatsen.

Edit: was ff dubbel met demo.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » do 14 nov 2019, 23:39

Nog eens goed gekeken, en deze voetjes zijn inderdaad ook NOS :goedzo: Qua oriëntatie gewoon goed opletten dus.

Was nog niet zo eenvoudig te vinden: veel spul uit China, veel grote containerhulzen. Dit was de enige aanbieder die ik kon vinden die oude nette voetjes had.

Morgen of overmorgen naar verwachting de laatste doos met de rest van de buizen en voetjes, en dan is het qua essentiële onderdelen alleen nog wachten op de trafo's.

democles

Berichtdoor democles » vr 15 nov 2019, 0:48

Was nog niet zo eenvoudig te vinden: veel spul uit China, veel grote containerhulzen. Dit was de enige aanbieder die ik kon vinden die oude nette voetjes had.

Gewoon vragen,daar is dit forum voor.

Toevallig heb je de juiste voetjes er is ook een waar ze ingestoken moeten worden en er moeilijk weer uit komen. :?

Had eerst verwacht dat je de Kliko,s zou gebruiken,is wel meer steampunk.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 15 nov 2019, 9:19

democles schreef:Had eerst verwacht dat je de Kliko,s zou gebruiken,is wel meer steampunk.

Ja, heb ik ook lang over zitten dubben. Uiteindelijk niet voor gekozen, omdat je dan weinig "buis" ziet en die container erg aanwezig is. Ik vond zo'n buis al behoorlijk Steampunky :lol: En die kun je later ook leuk aankleden.

Ik zit momenteel nog met een ander probleem. Ik heb meer hardware PWM outputs nodig op m'n Arduino. Heb even met software-PWM gespeeld, maar zo'n buis flikkert dan net zo erg als een kapotte TL-buis :cry:

Nu bestaat er een TLC5940 PWM chip die je kunt aansturen:
Afbeelding
(via: https://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/how-to-extend-arduino-pwm-outputs-tlc5940-tutorial/ )

Mijn probleem is dat dit een "current sink" aansturing is, terwijl de MJE340 een HIGH signaal nodig heeft om open te gaan. Hoe kun je deze twee aan elkaar koppelen?

Pull-up/down resistor tussen de 5V/GND en de MJE340 zodat deze standaard HIGH is tenzij de TLC5940 de poort open zet, en gewoon de aansturing omdraaien, dus 75% PWM is 75% buis uit ipv aan?

De ledjesknutselaarsoplossing is om eenvoudigweg nóg een Arduino erbij te zetten. Valt qua kosten ook nog mee, maar komt toch wat minder elegant over.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 15 nov 2019, 15:23

Analoge uitgang vd Nano gebruiken om de FET aan te sturen? Als je het toch met nog een Nano wilt doen, heb er nog wat liggen ter overname, stuur maar een PB in dat geval.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 15 nov 2019, 15:43

Hmm, voor zover ik weet kun je geen analoge output op die pins zetten, alleen lezen. Een ander probleem is dat je die IN-9's gepulseerd moet aansturen, anders gaat ie aan de wandel (daarom hebben de IN-13's nóg een draadje).

Bedankt voor het aanbod van de nano's! Ik ga vanavond sowieso eerst nog eens spelen met soft-PWM. Als de PIC op 16 MHz draait, dan moet je er natuurlijk ook handmatig een mooie PWM met 490/980 Hz als basis uit krijgen. Geen idee waarom die softPWM libraries zo raar deden.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 nov 2019, 18:13

Zwartoog schreef:Hmm, voor zover ik weet kun je geen analoge output op die pins zetten, alleen lezen. Een ander probleem is dat je die IN-9's gepulseerd moet aansturen, anders gaat ie aan de wandel (daarom hebben de IN-13's nóg een draadje).
Raar verhaal, de schakeling met de MJE340 levert gewoon een DC-stroom, de PWM wordt tot gelijkspanning teruggebracht door de 2k7 en 10µ.
De TCL5940 levert stroom naar massa ipv spanning naar +, moet alles andersom.Transistor een PNP de MJE350 en de 2k7 niet in serie maar parallel.
Met 2mA krijg je dan 2x2,7= 5,4V en dat krijg je met Rref=18k aan IREF.
Wordt dan zoiets,
pwm-16.png
Ik ga vanavond sowieso eerst nog eens spelen met soft-PWM. Als de PIC op 16 MHz draait, dan moet je er natuurlijk ook handmatig een mooie PWM met 490/980 Hz als basis uit krijgen. Geen idee waarom die softPWM libraries zo raar deden.
Moet wel kunnen, ik wil vanavond wel 's vertellen hoe ik dat zie (nu teveel hinder met verzorging, bewoners en meer onruststokers :shock: -raak ik de draad kwijt :( ) als je belangstelling hebt.
Anne

Ondertussen nog even (is wat meer werk) de condensators de andere kant op getekend, kan ook.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 15 nov 2019, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 15 nov 2019, 18:56

:D Ter inspiratie
shit draadje vergeten :oops:

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 15 nov 2019, 23:27

Dank je wel Anne, ik ga dit snel proberen. Ik hoop dat alle onrust thuis inmiddels weer op orde is.

Inmiddels m'n eigen softPWM dingetje gedaan, en die werkt eigenlijk zoals verwacht!

Code: Selecteer alles

void setup() {
  for (int i=2; i<=11; i++)
  {
    pinMode(i, OUTPUT);   
  }
}

int fraction = 0;
int maxFraction = 1000;

void loop() {
  fraction = fraction + 1;

if (fraction>maxFraction)
  {
    fraction = 0;
  }

for (int pin=2; pin<=12; pin++)
  {
    digitalWrite(pin, HIGH);
  } 
  delayMicroseconds(fraction);

for (int pin=2; pin<=12; pin++)
  {
     digitalWrite(pin, LOW);
  }
  delayMicroseconds(maxFraction - fraction);

delayMicroseconds(100);
}

Gaat nog wel een gedoe worden om dit netjes tussen de rest van de code te zetten, dus een aparte PWM IC blijft toch wel iets praktisch.

Qua PWM naar gladde DC uitsmering heb je uiteraard weer gelijk. Ik heb ook nu het effect dat ze niet meer altijd onderaan beginnen :(

[ Bekijk op youtube ]
Gek is dat ik dit eerder niet had, maar nu wel, zowel met hardware als software PWM.

In deze post wordt er iets over gezegd:
https://groups.google.com/forum/#!topic/neonixie-l/kk2kkWzFHnc
Het idee was dus blijkbaar om ze direct op een half-wave rectifier aan te sluiten, en is dit een DC probleem. Hun oplossing is dus om een 555 timertje voor de ground te plaatsen, en blijkbaar werkt dat goed:
Afbeelding

Wel vind ik het vreemd dat ik het probleem de ene keer wel heb, en de andere keer niet :roll: Lastige dingen nog, die IN-9's. :think:

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 15 nov 2019, 23:36

[quote="Bert61"]:D Ter inspiratie[/quote
Heh, de eerste biertap die ik zie met een kraantje :lol:

Ik vond gister deze kunstenaar. Die maakt echt mooie dingen. Goed ter inspiratie:
https://twitter.com/BadDogDesigns_

Goed, alleen "klokjes":
https://twitter.com/BadDogDesigns_/status/1183799570419146752?s=20

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 15 nov 2019, 23:46

Vanavond rustig hier, dit ervan gemaakt.
(AVR code)
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » za 16 nov 2019, 0:02

Woa, assembler :shock: Daar heb ik sinds m'n jeugd niets meer mee gedaan :lol:

Even tussendoor: als je een condensator verkeerd aansluit, en je komt erachter voordat hij plopt, maar is wel goed warm en ruikt een beetje, kun je hem daarna weer veilig gebruiken? Of is de levensduur dusdanig verkort dat je hem beter weg kunt doen? Ik vraag dit voor een vriend uiteraard... :hide:

democles

Berichtdoor democles » za 16 nov 2019, 0:15

Kliko,

Als je die elco weer gebruikt, wil je niet dat je nieuwe schakeling aan een zeiden draadje hangt en daarmee je hele apparaat . :?

Een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel................ :mrgreen:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 16 nov 2019, 11:26

Zwartoog schreef:Woa, assembler :shock: Daar heb ik sinds m'n jeugd niets meer mee gedaan :lol:
Dat moet idd errug lang geleden zijn :rofl:
Maar wel assembler met wat vrijheden.Bijv bit set of reset via een indexreg kent de atmel niet (de Z80 wel) en vergelijken of laden met/van konstanten heet niet LD CP maar CPI en LDI.
Is maar om de manier van doen te laten zien met zo min mogelijk extras die in 't echt wel nodig zijn maar de grote lijnen wat vertroebelen.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 nov 2019, 15:55

Nog een ander IC tegengekomen nml de PCA9685.Doet hetzelfde als de TCL5940 maar heeft uitgangen zoals de Arduino, hoeft de schakeling niet verandert.
Is ook goedkoper maar is wel een omo ( smd ).
Wat moeten die nixies eigenlijk aangeven, of enkel versiering ?
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 17 nov 2019, 16:01

Hehe, met oude computers moet je eruit halen wat erin zit ;) Veel slimmigheidjes zijn ingeruild voor leesbare code. Wat ook fijn is :)

@demo: was ik al bang voor, elco nu afgeschreven :relax:

Verder: laatste lading buizen en voeten binnen! :yeah:
20191116_173503.jpg

Inclusief deze SCHATTIGE nixies, de IN-2's:
20191116_171509.jpg

Geen idee nog wat ik ermee ga doen, maar ik vond ze te schattig om in de webshop achter te laten :lol:

Enfin, kan ik binnenkort de voetjes op een plankje zetten en maar eens beginnen met het versterkergedeelte.

Ik hou de schakeling met TCL5940 even als reserve. Ik heb inmiddels een ander betaalbaar bordje gevonden op basis van de PCA9685:
https://www.christians-shop.de/PCA9685-Servomotor-Driver-16-Channel-Driver-12-bit-PWM-I2C
Voordeel is dat deze werkt zoals de normale Arduino PWM, wat enige uniformiteit meebrengt. Bij de TCL5940 heb je ook andere LED's nodig (common anode), wat op zich geen punt is, maar wel weer gedoe als je verschillende door elkaar gaat gebruiken. Bovendien is de levertijd enkele weken.

Paar andere vragen:
- Voor de 50 Hz: is het veilig om met één MJE340 heel de GND lijn van alle 8 kathodes te schakelen? De specs zijn 300V/0.5A/20W, dus die 120mA max van 8 buisjes valt daar prima binnen. Echter, ik vond de andere MJE340's per buis vrij warm worden (60 graden?), vandaar.

- Over het voedingsschema: we gaan de 175V schakelen met een relais. Heb nu een dubbelpolige (400V/8A). Alleen zitten de pootjes van zo'n relais vrij dicht bij elkaar. Moet ik niet bang zijn voor vonkoverslag? Of liever 2 relais nemen?

- Die IN-2's hebben echt 150V nodig om te gaan, terwijl mijn voltage tripler "maar" strak 140V levert. Ik kan er natuurlijk nog een trap tussenzetten, maar dan moet je weer heel veel afvoeren om tot de 150V te komen. Er zit ook een 24V winding op die ik wil gebruiken voor de 5V voedingen. Idee is om de 24VAC eerst richting 12VDC te brengen met een LDO, en die 12 VDC bij te voeden op de 140 VDC. Heel schematisch, zoiets als dit. Vraag zit hem in het stukje rechtsboven. Is dit een legale schakeling?
20191117_155232.jpg

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 17 nov 2019, 16:04

Ah!buis schreef:Nog een ander IC tegengekomen nml de PCA9685.Doet hetzelfde als de TCL5940 maar heeft uitgangen zoals de Arduino, hoeft de schakeling niet verandert.
Is ook goedkoper maar is wel een omo ( smd ).
Wat moeten die nixies eigenlijk aangeven, of enkel versiering ?
Anne

We kruisen elkaar met hetzelfde idee :lol: Die PCA9685 zit dus ook op een bordje. Die Nixies moeten een spectrum analyser maken, dus op 7 frequenties meedansen op de muziek (8e buis is reserve). Dat laatste vereist dus ook wat actie van de Arduino, wat een goede soft-PWM ook lastiger maakt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 nov 2019, 17:16

Zwartoog schreef:Hehe, met oude computers moet je eruit halen wat erin zit ;) Veel slimmigheidjes zijn ingeruild voor leesbare code. Wat ook fijn is :)
Helemaal waar,
maar de leesbaarheid kost vaak meer (uitvoerings)tijd.Als je dan 8 lijnen wil pwmmen
met elke ms een interrupt, heb je wel graag nog wat tijd over voor de rest,
dus dan komen handigheidjes wel te pas.
- Voor de 50 Hz: is het veilig om met één MJE340 heel de GND lijn van alle 8 kathodes te schakelen? De specs zijn 300V/0.5A/20W, dus die 120mA max van 8 buisjes valt daar prima binnen.Echter, ik vond de andere MJE340's per buis vrij warm worden (60 graden?), vandaar.
De stroom is geen bezwaar maar ! Stel voeding 160V, brandspanning 120V, komt de rest (40V) over de transistor.Bij 10mA is dat 0,4W en de thermische weerstand zonder koelvin is in de orde van 100°/W, wordt dan 40+25=65° warm.Mag wel meer, tot 1,5W als de omgeving bij 25° blijft, dus eigenlijk niet.
Alles aan/uit schakelen met zo'n tor onder de emitterweerstanden kan wel om alles te schakelen (moeten de weerstanden wel kleiner wegens minimum Vce in geleiding).
Kan ook nog met een MJE350 (PNP) in de plus.
Over het voedingsschema: we gaan de 175V schakelen met een relais. Heb nu een dubbelpolige (400V/8A).
Alleen zitten de pootjes van zo'n relais vrij dicht bij elkaar. Moet ik niet bang zijn voor vonkoverslag? Of liever 2 relais nemen?
Zit wel goed, eigenlijk staan de twee kontaken in serie.
- Die IN-2's hebben echt 150V nodig om te gaan, terwijl mijn voltage tripler "maar" strak 140V levert. Ik kan er natuurlijk nog een trap tussenzetten, maar dan moet je weer heel veel afvoeren om tot de 150V te komen.Er zit ook een 24V winding op die ik wil gebruiken voor de 5V voedingen. Idee is om de 24VAC eerst richting 12VDC te brengen met een LDO, en die 12 VDC bij te voeden op de 140 VDC. Heel schematisch, zoiets als dit. Vraag zit hem in het stukje rechtsboven. Is dit een legale schakeling?
Nee, zal even veranderen.Heb je er wel over gedacht hoeveel je in die LDO gaat verstoken ?
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 17 nov 2019, 18:06

Ah!buis schreef:Alles aan/uit schakelen met zo'n tor onder de emitterweerstanden kan wel om alles te schakelen (moeten de weerstanden wel kleiner wegens minimum Vce in geleiding).

Bedoel je ook dit? Alleen moeten de elco's wellicht voor de schakelng.
in9scheme.png

Nee, zal even veranderen.Heb je er wel over gedacht hoeveel je in die LDO gaat verstoken ?
Anne

Nee, nog mee aan het puzzelen. Van 24 VAC naar 5 VDC via LDO/spanningsregelaar lijkt me nog niet zo efficiënt. En een low-voltage trafo kan ik ook niet goed vinden, evenals een geschikte DC-DC step-down converter. Ik zit er eigenlijk sterk aan te denken om gewoon m'n officiële 5V/3A wall adapter te gebruiken en daar alle 5V microspul van te runnen. Die heb ik toch liggen, is klein, veilig en goed :lol:

Jouw nieuwe schema: je trekt de 0 dus 32V omlaag? Dan heb ik alsnog teveel (172V ip 150V). Kan dat niet efficiënter? Andere vraag: wat gaat er fout in mijn idee met 2 diodes? :? Edit2: nm, diodes hebben alleen zin bij wisselspanningen, je kunt er natuurlijk niet de spanning mee één kant opsturen. :oops:

Edit: ander idee is denk ik om de 0-16V middentak te pakken + 24V winding. Dan zit je met een tripler iets boven de 150VDC. Pak ik de 5V wel via de adapter.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 nov 2019, 19:24

Zwartoog schreef:Bedoel je ook dit? Alleen moeten de elco's wellicht voor de schakeling.
Nee, zo dus,
in9sch.png
Jouw nieuwe schema: je trekt de 0 dus 32V omlaag? Dan heb ik alsnog teveel (172V ip 150V).
Er komt 12V bij dus 140+12V=152V of, voor meer, volgens de stippellijn goed 30V erbij om op 172V en nog wat te komen.
Kwestie van de nixievoeding op een hoger peil te hijsen.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 17 nov 2019, 21:50

Okidoki! Ik heb besloten om de voeding even te laten voor wat het is (140 V voor de IN-9), en later te kijken wat ik precies nodig ga hebben. Efficiënte componenten zijn best duur, en dan heb je dit soort bordjes die alles voor je doen, en met alles erop-en-eraan net zo duur zijn als de buck-converter los: https://www.christians-shop.de/DC-DC-LM2596S-60V-3A-Stepdown-Module-Buck-Module-for-rgulation-of-CC-CV.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 nov 2019, 22:25

Misschien is dit wat, https://www.fasttech.com/product/962400 ... r-stepdown
Wat die cijfers erop doen is niet duidelijk, voor dat geld kun je moeilijk een buil vallen.
Deze is ook wel aardig, https://www.conrad.nl/p/murata-power-so ... -x-1536481
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 17 nov 2019, 23:45

Ja, kunnen heel goedkoop zijn idd. Ik wacht er even mee af totdat ik precies weet wat ik ermee ga doen :)

Terug naar “Versterkers”