Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: Steampunk buizen mediacenter

Berichtdoor Bert61 » wo 06 nov 2019, 8:49

DIKKE weerstanden een paar mm eronder aan ruimte .
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 nov 2019, 13:14

Onderdelen liefst niet strak tegen de plaat, beetje ruimte voor uitzetten/krimpen en evt bestand tegen vervorming vd print (buigen bijv)
Maar ook weer niet zover dat de boel gaat bungelen.
Plannetje maken op papier en wegstrepen wat gedaan is.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 08 nov 2019, 0:18

Okidoki, avondje zitten sorteren en de autobias bestückt. Lijkt het ergens op?

20191108_000117.jpg

20191108_000104.jpg

20191108_000052.jpg

20191108_000014.jpg

Als iemand ergens een fout ziet mag hij het zeggen :lol:

Wel een gepriegel hoor. Morgen bij daglicht de paadjes nog eens goed nalopen.

Anne, je had een paar wijzigingen aangebracht:
20191108_000135.jpg

C10, printplaat zei 470uF, geen 220 uF. Ik heb er nu 470uF op zitten, gaat dat ook goed of moet het een 100 uF zijn?

C11 staat niet op de printplaat

R22, weerstandje voor het ledje. Printplaat zei 680 Ohm, hier staat 1500 Ohm. Maakt dat veel uit? Heb trouwens geen idee welke kenmerken het ledje heeft dat ik heb gepakt :roll:

V-in-1/V-in-2: V-in-1 heet Vir, V-in-2 heeft Vin. DIe is nu overigens niet aangesloten via de 100 Ohm weerstand.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 08 nov 2019, 11:01

Zwartoog schreef: Lijkt het ergens op?.

Ik weet dat dergelijk printen ontzettend goed solderen.. Ik zie nogal wat solderingen die wat extra aandacht vragen..
Je mag de soldeerbout er rustig 3-4 seconden ophouden hoor, dan vloeit 't mooi uit en zie je aan de andere kant ook soldeer uitvloeien.
De klodders liggen er nu meer bovenop. Ik weet dat die printen erg goed solderen, dus contact zal het wel maken..
Ook mogen, van mij, maar wie ben ik.., de draadjes van de componenten wel iets korter geknipt worden: die einden buigen makkelijk om en kunnen vrij eenvoudig sluiting veroorzaken. Bovendien steken ze bij montage van de print al zover uit dat ze makkelijk in aanraking komen met het chassis dat vermoedelijk van metaal is(?)
Een beetje dikke bout soldeert ook beter. Bijvoorbeeld een 60W magnastat (Weller) soldeert veel sneller en makkelijker dan zo'n 10-15W minipookje. Het gevaar met die kleine boutjes is dat je te lang warmte moet inbrengen om een knappe soldering te krijgen met het gevolg dat bepaalde gevoelige componenten het leven laten voor ze ooit hebben moet werken.. (door de warmte... heb ik het nog niet over ESD)
Goed soldeer is ook een dingetje.. aan het glimmen denk ik te zien dat je nog loodhoudend soldeer hebt gebruikt.. Helemaal prima.. Helaas gaat dat er steeds meer uit. Het andere soldeer vloeit iets moeilijker en wordt ook dof.. De mensen die voor de hobby veel solderen zie je ook steeds vaker nog loodhoudend soldeer kopen in het buitenland. Helaas bestaat er ook loodhoudend soldeer dat al heel snel niet meer vloeit.. Dat kan je aan de buitenkant niet zien alleen dat het vaak uit China komt..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » vr 08 nov 2019, 11:10

Ok, dan ga ik vanavond de puntjes nog een keer nalopen en kortwieken. Hoe heet mag de bout zijn? Ik had hem nu op niet al te heet gezet (250 graden?), en inderdaad zo kort mogelijk erop om overlijden door hitte te voorkomen.

De kast wordt van hout, en daarnaast had ik mooie plastic afstandsbusjes gehad van een tof forumlid om voldoende afstand af te dwingen :rock:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 08 nov 2019, 14:15

Zwartoog schreef:Anne, je had een paar wijzigingen aangebracht:
C10, printplaat zei 470uF, geen 220 uF. Ik heb er nu 470uF op zitten, gaat dat ook goed of moet het een 100 uF zijn?
Geen probleem, was een dikke nodig samen met de gelijkrichters, die zitten nu bij de gloeivoeding met een eigen C.Er moet hier ook wel een voor de stab-IC maar niet zo dikke nodig (mag wel)
Met C10 er vlak naast nietzo nodig.
R22, weerstandje voor het ledje. Printplaat zei 680 Ohm, hier staat 1500 Ohm. Maakt dat veel uit? Heb trouwens geen idee welke kenmerken het ledje heeft dat ik heb gepakt :roll:
Hoeft niet zoveel stroom door een led, is enkel om te zien dat er spanning op straat, maakt de 7805 nutteloos extra warm.
V-in-1/V-in-2: V-in-1 heet Vir, V-in-2 heeft Vin. DIe is nu overigens niet aangesloten via de 100 Ohm weerstand.
Als je naar het schema kijkt zie je dat die 100Ω tussen de plus van C10 en de uitgang moet zitten.Dus één plaats opschuiven. Oh nee, da's een oude print, zou hier goed moeten zitten.
Anne

democles

Berichtdoor democles » vr 08 nov 2019, 14:22

Is prima heb ik er ook in zitten :goedzo:

Niet zo belangrijk. gewoon weglaten.

R22, weerstandje voor het ledje. Printplaat zei 680 Ohm, hier staat 1500 Ohm. Maakt dat veel uit? Heb trouwens geen idee welke kenmerken het ledje heeft dat ik heb gepakt

Nee,ergens er tussen is ook nog goed ik zet er meestal 1K in 1500 ohm is goed,ledje is goed.
De led zit er in om de spanningsregelaar een belasting te laten zien,omdat het printje heel weinig belasting is, doordat het maar een paar mA trekt.
Als je er een LM78L05 in hebt zitten is de LED in wezen helemaal niet nodig,maar voor de zekerheid.

D6,D8 en D9 weglaten,D7 vervangen door 100 ohm weerstand
Omdat je de DC van de gloeivoeding haalt hoeft er op dit printje niet meer gelijkgericht te worden,vandaar dat de diodes vervallen.

p.jpg

DUBBEL,zie ik Met Anne,laat het maar staan :lol:
Laatst gewijzigd door democles op vr 08 nov 2019, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 08 nov 2019, 14:29

democles schreef:D6 en D9 weglaten,D7 vervangen door 100 ohm weerstand en D8 doorverbinden met een draadje
Dat draadje maar niet, er is een massaverbinding naar de kathodeweerstanden, geen dubbele maken geeft een lus.
Anne

democles

Berichtdoor democles » vr 08 nov 2019, 14:40

Oke, Anne heb het veranderd.

Zag op het schema dat de gloeivoedingen al aan massa lagen,dus hier niet nodig #-o

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 08 nov 2019, 16:56

Zwartoog schreef:Ok, dan ga ik vanavond de puntjes nog een keer nalopen en kortwieken. Hoe heet mag de bout zijn? Ik had hem nu op niet al te heet gezet (250 graden?), en inderdaad zo kort mogelijk erop om overlijden door hitte te voorkomen.

Ik zou de bout voor loodhoudend soldeer op zo'n 320 graden zetten en voor niet loodhoudend soldeer nog een stukje hoger.. ongeveer 360 graden.
Nogmaals: een te koude bout moet je er te lang tegen houden en dat brengt meer warmte in dan een hete bout die je maar heel kort hoeft te gebruiken..

Je moet ook het eiland en de draad van het component verhitten en dan druk je het soldeer daar tussen. Net voldoende soldeer toevoegen, dan het soldeer weghalen en nog even een seconde door laten vloeien en de soldeerbout wegtrekken.. Dat hele ritueel kost je ce 3-4 seconden per soldering (voor normale grootte eilandjes.. bij hele kleintjes iets korter en bij grote iets tot veel langer..)
Als je bang bent dat je componenten verbrandt, dan kan je ook altijd wat verspreid over de print solderen, dus niet de 24 pootjes van 1 ic achter elkaar solderen, maar 2 en dan een ander component en dan weer 2.. etc..

Er staan op het internet wel een paar cursussen solderen waar het een en ander uit de doeken gedaan wordt..
Kees

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 09 nov 2019, 9:35

Ziet er zeker niet slecht uit hoor, in elk moet je een mooie 'glimmende' las hebben met loodhoudend soldeer zoals je al hebt. Je gebruikt iets teveel tin , een goede soldering met 'holle' flanken moet er uit zien zoals dit (plaatje van www):

ideal-solder-joint-870.jpg

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » za 09 nov 2019, 22:44

Allen bedankt voor de feedback!

Poging 2: heb de grootste klodders weggezogen en opnieuw gedaan. En als je de bout er iets langer op houd, dan voegt het soldeer zich ineens netjes. Heb nu dit:
20191109_221326.jpg

20191109_221342.jpg

Soldeer is 1 mm, 60% tin, 40% lood.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 09 nov 2019, 23:05

Een stuk beter, al kan je nog wel wat oefening hebben.. Gewoon een kwestie van vooral doorgaan....
Hier ga je waarschijnlijk geen problemen mee krijgen.

Kees

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 10 nov 2019, 10:04

Het ziet er al op veel plekken al beter uit
Maar ik zie bij de dunnere draden in de midden een hoop minder nette solderingen
Goed gereedschap is het halve werk Niet helemaal met solderen
Solderen is 99% voor bereiding Schoonmaken
Al heb je een Weller van 500€ een vieze soldering krijg je Niet goed
Ook een gat van 2 mm en daar een draadje van 0.6mm In is ook niet 100% te krijgen
Ieder heeft z’n eigen manier en soldeer bout
Ik gebruik geen loodvrije soldeer !
mijn soldeerbout heeft een platte schroevendraaier stift van 2 mm tot 3 mm breed maximaal
Temperatuur heb ik op 400 graden op m’n Analogcue bout en
met mijn 40 jaar oude Weller TCP50 oneindig keer opgelapt een stift redelijk kort 1,5 cm lang nr 7 ook een platte stift 2 mm breed
Op het moment dat je de stift plat tegen je draadje duwt direct tin toevoegen
De soldeerbout aan die kant plaatsen waar de meeste warmte nodig is
Dan moet het meteen gaan vloeien de tin brengt de warmte voor een belangrijk deel over voor
Zonder tin duurt het veel te lang Als het tin rondom vloeit Dan Je bout omhoog strelen langs het draadje
Zo krijg je die holle Soldering en niet een bol klodder op de je eiland
Nog een tip als je de componenten uit een papieren strookjes trekt blijft er vaak lijm aan de draadjes
Die duw je dan door een passend gaatje mooi schoon en een rand lijm erop En een vieze soldering
Beter die die componenten er tussen uit knippen
En altijd soldeer gebruiken met Harskern. 60 tin 40% lood
Is het draadje niet glimmend en donker , Dan een stukje schoonmaken .
Idem je eiland eigen geëtste printen goed opschuren met Brillo
afspoelen met warmwater
Droog wrijven met een stukje Keuken rol
Voor printjes van de afhaal Chinees ( meestal niet nodig )
maar als ze er donker uitzien brillo schoonspoelen droogwrijven en flux erop spuiten
een spuitbus er bij met , en Flux erover spuiten
Laten drogen en klaar om te solderen
Geen agressieve schoonmaak spullen zoals zuurhoudend spul ?
Het vergt wat tijd , en opeens heb je de pak te pakken
Maar Schoon maken bepaalt 99% van je resultaat Seb

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 11 nov 2019, 23:27

Hmm, pootjes afknippen is wel een goed idee, ook beter voor m'n breadboard. Zit nu de plak eraf te pulleken. Het solderen van PCB's heeft nog wel wat oefening nodig dus :)

Als jullie denken "wat is die Zwartoog stil ineens". Nou, die is in afwachting van de trafo's en de buizen al 5 avonden bezig om de IN-9 nixies aan de praat te krijgen. 8)

Zit niet mee dus, maar ik geloof dat ik het eindelijk snap :bakkie:

Ik heb dus een trafo die 16-0-16 V, 0.5 A levert, en met een voltage tripler circuit krijg ik mooi 140 V. Eén buis erop, en LICHT!. Tweede buis, duurt even, en ook licht. Derde buis en verder trekt die niet. :(

Grotere elco's, extra elco om de spanning op peil te houden, etc. werkten allemaal niet. Zo'n nixie zorgt voor een flinke voltage drop (ca 30 V), dus ja, lastig.

Goed, nog een ophogingsstap erbij, en ik heb 188 V. Geen goed idee. Bliksem in de nixie :hide:

Voltage divider erbij gemaakt, 150 V dan maar. Zelfde probleem als eerst. Paar nixies met moeite, daarna houdt het op. :?

Ligt het dan aan het te leveren vermogen van de trafo? Andere winding aangesloten, 24 V, 2A, zelfde probleem.

Nog maar eens kijken dan naar het schema van Peppy: https://github.com/project-owner/PeppyMeter.doc/wiki/PWM-VU-Meter
Afbeelding

Toch maar die potweerstandjes erbij. En je raadt het al: nixie na nixie doet het :yeah: Had er op den duur 6. Ze krijgen het wel lastig, en er moet er nóg één bij. Wellicht toch nog wat meer spanning en potjes bijstellen.

Toen dacht ik aan deze opmerking van Anne:
Ah!buis schreef:Hoeft niet zoveel stroom door een led, is enkel om te zien dat er spanning op staat
Anne

Is hier dus net zo. Zonder weerstandje eet zo'n buis alle stroom op, blijft er niets over voor de rest, en slecht voor de buis.

Uiteindelijk moet je het toch zelf opnieuw uitvinden wil je het ook begrijpen. Schade is beperkt gebleven tot 2 kleine elco's, 2 potmetertjes, en een poort op m'n Arduino...

Affijn, long story short, hier iets dat werkt met 2 buizen. Komende avonden de boel eens netjes opbouwen, kijken wat er nodig is om ze alle 7 goed te laten werken. :yeah:

[ Bekijk op youtube ]

Prototypen...
20191111_230327.jpg

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 12 nov 2019, 0:04

Even over de stroom door de nixie's: meestal kan je wel een datasheet vinden van de nixie die je gebruikt. Daarin zie je de ontsteekspanning, de stroom en de onderhoudspanning staan. Meestal kom je met een ontsteekspanning van 170V wel weg. Maar -stel- die nixie staat opgegeven voor 3mA en een onderhoudspanning van 120V. Dan hoef je dus alleen maar een weerstand te plaatsen waar bij die 3mA 50V over valt, dus volgens de formule R=U/I kom je dan aan een waarde van 50/0.003= 16666 ohm.. De waarden die daar dicht bij liggen zijn 15K en 18K, al zijn er in de 1% metaalfilmweerstanden ook waarden te vinden die daar veel dichterbij liggen.. Ik heb in mijn klokken ook wel stroombronnetjes gemaakt met een FET en een weerstand om de stroom te beperken op 6,5mA, in mijn geval voor de IN18 buizen..
Waar je ook rekening mee moet houden is dat als je ze na elkaar schakelt, dat ze dan maar een gedeelte van de tijd aangestuurd worden. Dan kan de stroom een stuk hoger zijn, als het gemiddelde maar die maximale stroom niet overschrijdt.. Formule heb ik nog wel ergens voor je..

Schoonmaken van printen: daar heb ik nog een oude elektrische tandenborstel voor en dan met alcohol(spiritus) schoon borstelen en naspoelen, Aceton werkt nog sneller en beter, maar dat moet je niet te lang gebruiken,, Veel kunststoffen worden niet heel happy van aceton..

Kees

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 12 nov 2019, 8:28

Aceton lost tevens de opdruk op je print op en ook als je lang genoeg sopt ook de kleurtjes op je weerstanden en condensatoren
Dus oppassen ermee

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 12 nov 2019, 9:54

Dat zeg je goed : " als je lang genoeg doorgaat' . Dat is ook het geval als je een olifant dood gooit met watjes...

Maar de harskern lost wel veel sneller op dan met alcohol en het blijft ook schoner. EN tegenwoordig heb je die bio-meuk.. water is bijna agressiever.
"Het milieu" :-&
Kees

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » di 12 nov 2019, 10:03

@audiomaniacs: bedankt voor de uitleg! De IN-9 hebben een onsteekspanning tussen de 120 V - 140 V nodig. De onderhoudsspanning kan ik nergens vinden, maar van hun grote broer de IN-13 is dat 94-99 V. Dat komt ook overeen met wat ik heb gemeten zover. Max verbruik is 15 mA. Als mijn voeding 140 V geeft, moet ik dus een spanningsval van zo'n 40 V hebben. Komt dus uit op een weerstandje van 2k6 Ohm. De potjes die ik heb zijn 0-5k, dus zit zitten wel goed.

Als ik de stof zo samenvat, dan is de voeding van 140 V voldoende, en dus een kwestie van de potjes goed instellen.

Dat tweede stukje begrijp ik nog niet helemaal. Hoe gebruik je de FET? Heeft dat in dit schema dezelfde functionaliteit als de MJE340?

Formule of inzicht voor de stroom bij stuksgewijs gebruik is fijn! Al zullen ze in de praktijk óf allemaal uit staan (geen muziek), óf allemaal iets doen.

Goed, vanavond maar eens een nieuw prototype in elkaar prikken.

Mbt schoonmaken prints: nooit gedacht dat je ook gloednieuwe prints moest poetsen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 12 nov 2019, 10:53

De schakeling met de MJE340 is een stroombron.
De voeding moet boven 140V liggen om te ontsteken, dat de brandspanning lager is maakt niet uit het teveel verdwijnt over de transistor.
Voor de langste kolom heb je wel ruim 10mA nodig (het heet dan er ong 1mA/cm nodig is), dwz met twee buisjes moet de voeding bij 20mA nog boven de 140V blijven.Wordt moeilijk met die spanningvermenigvuldiging.
De stroom is ong (Vsturing-0,7)/R2 (met R2 in kohm krijg je stroom in mA)
Dus om 10mA te krijgen bij 5V sturing wordt R2 =(5-0,7)/10 = 0k43 ofwel 430Ω
Anne

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 12 nov 2019, 11:13

Zwartoog schreef:
Dat tweede stukje begrijp ik nog niet helemaal. Hoe gebruik je de FET? Heeft dat in dit schema dezelfde functionaliteit als de MJE340?

Formule of inzicht voor de stroom bij stuksgewijs gebruik is fijn! Al zullen ze in de praktijk óf allemaal uit staan (geen muziek), óf allemaal iets doen.

Mbt schoonmaken prints: nooit gedacht dat je ook gloednieuwe prints moest poetsen.

Voor het solderen hoef je de gefabriceerde prints niet schoon te maken.. Mensen die zelf printjes etsen of frezen, dat is een ander verhaal. Daar zit je nog tegen het kale koper aan te kijken, maar bij die printjes die zo uit de fabriek komen hoeft het niet... MITS ze niet al jaren op een plank liggen..

Je kan displays per stuk continue aansturen of multiplexen.. Bij multiplexen worden de displays ieder voor een een-zoveelste deel aangestuurd en is de gemiddelde stroom een stuk lager dus.. Een artikel waar dat goed uit de doeken gedaan wordt:
https://groups.io/g/neonixie-l/topic/nixie_lifetime_and/1028651?p=Created,,,20,0,0,0

Ik begrijp dat die IN9 een stroomgestuurd display is, waarbij de grootte van de stroom de lengte van het verlichte deel is.. Dan gaat een constante stroombron met een fet niet werken, immers dan zou de uitslag steeds hetzelfde zijn.. Voor de gewone cijfernixie's werkt het prima..

Kees

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » di 12 nov 2019, 23:03

Woei, het werkt! :yeah: :yeah: :rock:

[ Bekijk op youtube ]

Even alles opnieuw bedraad, en het werkt prima! Flink aan de potmetertjes moeten draaien totdat de buis 100% was, maar niet superfel. Paar nagemeten, en Anne zat qua orde van grootte uiteraard weer goed: 30-100 Ohm. Niet superveel, maar noodzakelijk genoeg om het aan de praat te krijgen.

Arduinotje eraan met een simpel PWMtje, en het doet precies wat je verwacht. Door de potjes verder af te stellen kun je ze ook even snel op laten lopen. Die paar buizen die aan/uit springen komt omdat mijn huidige Arduino niet (meer) genoeg PWM pinnen heeft.

Hehe, dat werkt :lol: Morgen met de audiospectrumchip aan de slag.

Oh, en die transistors moeten gekoeld worden denk ik. Kan ze eigenlijk net niet vasthouden, graad of 60?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 12 nov 2019, 23:13

Super Seb Klasse zo snel dit aan de praat :goedzo:

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » wo 13 nov 2019, 20:32

Yes, buisvoetjes binnen voor de Gu50! Echte originele. Die dus ook ergens uit gehaald zijn, en dus een klein beetje roestig... Is dat erg? En zo ja, hoe maak je dat het best schoon?

20191113_183058.jpg

democles

Berichtdoor democles » wo 13 nov 2019, 21:21

Das geen roest,dat is zilver.
Niks aan doen.
De pootjes van de buisvoeten had ik alleen een beetje opgeschuurd met scotch brite.
Maar deze zien er zo al goed uit.

Terug naar “Versterkers”