Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Zwartoog

Steampunk buizen mediacenter

Berichtdoor Zwartoog » zo 20 okt 2019, 1:07

Edit 21-02-2020: Het eerste geluid is eruit! Hier post met schema's:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=27886&p=1942955#p1942955
Ook als bijlage.

OP:
Hoi allemaal!

Opeens heb je het: je wilt een buizenversterker, en dan wel de "Bill" van Triode Dick waar al veel over gesproken is. En aangezien buizen prima passen in old-tech is er vast wel een mooie steampunk-stijl kast bij te maken - het oog en de fantasie wil ook wat, al dan niet omwille de WAF.

Natuurlijk wil ik weer net iets anders dan anderen, en gecombineerd met net iets te weinig ervaring in elektrotechniekland, leidt dat tot vragen. De laatste maand al veel rondgeneusd op dit forum en (alles?) over Bill gelezen. Inmiddels op een punt beland om concretere stappen te nemen. Ik hoop dat jullie je inzicht en kennis willen delen O:)

Wat wil ik?
- buizen-eindversterker op basis van Bill
- Raspberry Pi (RPi) + HiFi DAC + TFT scherm als mediaserver, mogelijk met CD-drive
- 7x IN-9 Nixie bar indicator tubes als spectrum analyser, zie bv:
[ Bekijk op youtube ]
- geïntegreerde voorversterker (op dit moment alleen kanaalkeuze en volumeregeling)
- ringkerntrafo's (mooi en storingsvrij)
- alles in 1 kast. Ben nog aan het puzzelen of het in een standaardformfactor van 25x35 cm gaat passen

Ofwel, het beste van old-tech en nieuw-tech geïntegreerd. De RPi zal het meerendeel van de muziek streamen, en het scherm is vooral praktisch om Spotify en internetradio in te kunnen stellen. Dit is een voorbeeld van een RPi-gebaseerd mediacenter in stijl met IN-9, al ga ik natuurlijk voor een eigen ontwerp :wink:
Afbeelding
(via https://github.com/project-owner/Peppy.doc/wiki/Peppy-Player-UI).

Nu mijn vragen :)
Bouw:
1) De RPi is mogelijk een EM HF stoorzender. Moet ik mij hier bij buizen erg druk om maken? De WiFi en BT kunnen eventueel uit. Loont het om deze in een kooi af te schermen?
2) Zelfde vraag voor de IN-9 nixies. Deze voeden zich net als de buizen op "high voltage", 120-140 VDC, maar wel gepulseerd op ~100 pulsen (orde van grootte), via een Arduino.
3) Steampunk versiering komt met veel nodeloos koper of messing. Kan dat kwaad?

Voedingsschema Bill:
4) Een van de lijnen op de trafo moet 370 volt leveren voor de versterking. Klopt het dat wanneer deze lager is (bv 360 V) de versterker minder hard kan?
5) Welke stroomsterke moet deze 370 V lijn minstens kunnen leveren?
6) De 6,3 V/4 A voor de KT88's staan nu als 2 losse wikkelingen, evenals de 6SN7 en ECC99 (ook beide 6,3 V). Ik begrijp dat dit een bewuste keuze is, en dat je niet alles op ééń dikke 6,3 V lijn moet aansluiten. Waarom is dit? Zodat het linker- en rechterkanaal elkaar niet beïnvloeden bij een ongebalanceerde hoge belasting?
Waarom zijn de 6SN7 en ECC99 gescheiden?
7) Nog over de 6SN7: deze trafo levert 7 - 3,15 - 0 - 3,15 - 7, en is aangesloten op de twee 3,15 lijnen. Mag dit ook gewoon een 6,3 V wikkeling zijn, of heeft deze vorm ook een aparte karakteristiek?
8 ) De 6SN7 en ECC99 trekken beide max 0,6 A en 0,8 A respectievelijk, ik neem aan dat 1 A wikkelingen dus ook prima zijn, of is er meer ruimte nodig?
9) Bij de schakelaar staan er 100nF condensatoren over de schakelaar heen. Als ik het goed begrijp staat de versterker nooit echt uit, maar onder een hoge spanning met weinig vermogen. Ik kan mij hier niet zoveel bij voorstellen. Wat gebeurt er als er in de "uit"-stand een glas water overheen gaat? En waarom deze schakeling (lijkt me geen stand-by namelijk)?
10) Waar staat de afkorting "nrs" voor? Een standaard afkorting in de audiowereld, maar kom er niet achter :think:

Andere voedingen, er moet dus ook een RPi (5 V/3 A), Arduino (5 V, paar mA) en nixies (140 V, 100 mA) gepowered worden:
11) Is het mogelijk om dit op dezelfde trafo te doen als voor de buizen, of liever 2 losse trafo's?
12) "Mag" ik spanningsregelaars gebruiken voor de 5 V, of geeft dat teveel vervuiling op de rest van de stroomketen? De new-tech is niet zo vergevingsgezind als de old-tech, dus ik weet niet of instelpotjes voldoende zeker zijn.
13) Dan de nixies: deze worden via PWM aangestuurd. Stoort dat ergens?

Veel vragen over de voeding dus, zoals gebruikelijk :) Ik vond al deze 2 voedingen:
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-end-audio/voedingstrafo-s/724/7n1587-voedingstrafo-voor-buizenversterkers-313va.html
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... -48va.html
die qua spanning (wel 360 V ipv 370 V) en vermogen passen, alleen mix ik dan wel veel 6,3 V aansluitingen. Ik overweeg ook om een aanvraag te doen bij Ringkerntrafo en Toroidy.

Dit zijn momenteel even de vragen waar ik tegenaan loop. Alvast bedankt!

Edit: voor het gemak, Triode Dick's schema van Bill:
http://www.triodedick.com/Bill/schema_voeding.GIF

Edit2: Ik ga voor de GU50, titel aangepast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Zwartoog op za 22 feb 2020, 15:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

Barry2001
Algemene moderator

Re: Steampunk Bill mediacenter

Berichtdoor Barry2001 » zo 20 okt 2019, 9:10

Welkom op dit forum! Leuk project hoor :goedzo: Heb met beide wel wat ervaring, dwz Bill en nixies, zal proberen je vragen te beantwoorden.

Allereerst over Bill, als je niet bang bent vh gebaande pad af te wijken, kijk ook eens naar de GU50 versterkers, staan bouwverslagen op dit forum. Ik heb zowel Bill als een GU50PP gebouwd (met Hammond trafo's) en de GU50 kostte me ongeveer 1/3 van wat ik aan Bill kwijt was, en eerlijk gezegd vind ik 'm beter klinken. Toegegeven GU50's zien er wat minder sexy uit....

1. Valt welt mee denk ik, maar bouw het ding gewoon in een kastje in, ben je zowiezo overal vanaf.
2. Nixies gebruiken vaak een basis simpele voeding met een FET, een diode en een spoel. Dit kan best staan te klapperen, gewoon uit voorzorg in een afgeschermd kastje plaatsen.
3. Nee.
4. Kijkt niet kritisch bij buizen. 370V of 360V ga je niet merken.
5. Zou zo geen getal kunnen noemen, weinig.
6. Voorversterker en fasedraaier. Je zou het in principe op 1 wikkeling moeten kunnen doen, maar dat wordt gezien de stroom wel een hele dikke wikkeling. Trouwens, de voorversterkerbuis (6SN7 bij Bill), het is mij niet gelukt dit met AC bromvrij te krijgen. Ik zou je willen aanraden dit direkt met DC te gaan doen, gloeien. Alleen de voorversterkerbuis he, voor de rest maakt het niet veel uit.
7. Gen probleem zie ook vorig antwoord.
8. Ja uiteraard kan een 1A wikkeling daar, geen probleem.
9. Die 100nF zit er om de contacten vd schakelaar te beschermen tegen vonkoverslag.
10. Goede vraag, nooit over nagedacht eigenlijk :D de 'n' is van negative, de 's' zal van supply zijn, moet dus in elk geval negatief zijn, bij Bill zo rond de 70V.
11. Ik zou het persoonlijk gescheiden willen hebben, eigen voeding en zoals eerder verteld geshield.
12. Niet te voorspellen, om problemen te voorkomen, shielden.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 20 okt 2019, 9:51

Mijn PM Bill +nog een voorversterking is met poolse Ringkerntrafo gebouwd en ook nog met Cathode tegenkoppeling
en is absoluut bromvrij
En ook de voorversterker met DC gevoed zoals Barry aanraadde
Creatief ben ik niet
shit draadje vergeten :oops:

molekuul

Berichtdoor molekuul » zo 20 okt 2019, 10:26

Barry2001 schreef:Welkom op dit forum! Leuk project hoor :goedzo: Heb met beide wel wat ervaring, dwz Bill en nixies, zal proberen je vragen te beantwoorden.

Allereerst over Bill, als je niet bang bent vh gebaande pad af te wijken, kijk ook eens naar de GU50 versterkers, staan bouwverslagen op dit forum. Ik heb zowel Bill als een GU50PP gebouwd (met Hammond trafo's) en de GU50 kostte me ongeveer 1/3 van wat ik aan Bill kwijt was, en eerlijk gezegd vind ik 'm beter klinken. Toegegeven GU50's zien er wat minder sexy uit....

1. Valt welt mee denk ik, maar bouw het ding gewoon in een kastje in, ben je zowiezo overal vanaf.
2. Nixies gebruiken vaak een basis simpele voeding met een FET, een diode en een spoel. Dit kan best staan te klapperen, gewoon uit voorzorg in een afgeschermd kastje plaatsen.
3. Nee.
4. Kijkt niet kritisch bij buizen. 370V of 360V ga je niet merken.
5. Zou zo geen getal kunnen noemen, weinig.
6. Voorversterker en fasedraaier. Je zou het in principe op 1 wikkeling moeten kunnen doen, maar dat wordt gezien de stroom wel een hele dikke wikkeling. Trouwens, de voorversterkerbuis (6SN7 bij Bill), het is mij niet gelukt dit met AC bromvrij te krijgen. Ik zou je willen aanraden dit direkt met DC te gaan doen, gloeien. Alleen de voorversterkerbuis he, voor de rest maakt het niet veel uit.
7. Gen probleem zie ook vorig antwoord.
8. Ja uiteraard kan een 1A wikkeling daar, geen probleem.
9. Die 100nF zit er om de contacten vd schakelaar te beschermen tegen vonkoverslag.
10. Goede vraag, nooit over nagedacht eigenlijk :D de 'n' is van negative, de 's' zal van supply zijn, moet dus in elk geval negatief zijn, bij Bill zo rond de 70V.
11. Ik zou het persoonlijk gescheiden willen hebben, eigen voeding en zoals eerder verteld geshield.
12. Niet te voorspellen, om problemen te voorkomen, shielden.

Ik denk dat nrs staat voor Negative Rooster Stroom of mss. Supply?
Laatst gewijzigd door molekuul op zo 20 okt 2019, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 20 okt 2019, 10:27

Denk dat je gelijk hebt Joris :goedzo:

molekuul

Berichtdoor molekuul » zo 20 okt 2019, 10:41

Barry2001 schreef:Denk dat je gelijk hebt Joris :goedzo:

Ik had bijna gelijk...

Het staat voor Negatieve Rooster Spanning

Gevonden op http://triodedick.com/
Onder Projects, Attila, deel 3

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 20 okt 2019, 10:42

Barry2001 schreef:Welkom op dit forum! Leuk project hoor :goedzo: Heb met beide wel wat ervaring, dwz Bill en nixies, zal proberen je vragen te beantwoorden.

Thanks!

Barry2001 schreef:Allereerst over Bill, als je niet bang bent vh gebaande pad af te wijken, kijk ook eens naar de GU50 versterkers, staan bouwverslagen op dit forum. Ik heb zowel Bill als een GU50PP gebouwd (met Hammond trafo's) en de GU50 kostte me ongeveer 1/3 van wat ik aan Bill kwijt was, en eerlijk gezegd vind ik 'm beter klinken. Toegegeven GU50's zien er wat minder sexy uit....

Waarin zit hem het prijsverschil? Als ik de Bill grof inschat zit bijna de helft in de trafo's. Moet wel zeggen dat die GU50 buizen ook hun charme hebben. Je kunt er bij deze een LEDje onder doen, dan kun je een leuk effect bereiken. Ik ga me parallel ook in de GU50 verdiepen :rock:

@Barry2001 en @Bert61: bedankt voor de tip om de voorversterker op DC te zetten.

Verder: liever een aparte voeding dus voor de niet-radiobuisgerelateerde componenten, en de microboards in een afgesloten metalen bebuizing.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 20 okt 2019, 11:20

Zwartoog schreef:

Thanks!

Barry2001 schreef:Allereerst over Bill, als je niet bang bent vh gebaande pad af te wijken, kijk ook eens naar de GU50 versterkers, staan bouwverslagen op dit forum. Ik heb zowel Bill als een GU50PP gebouwd (met Hammond trafo's) en de GU50 kostte me ongeveer 1/3 van wat ik aan Bill kwijt was, en eerlijk gezegd vind ik 'm beter klinken. Toegegeven GU50's zien er wat minder sexy uit....

Waarin zit hem het prijsverschil? Als ik de Bill grof inschat zit bijna de helft in de trafo's. Moet wel zeggen dat die GU50 buizen ook hun charme hebben. Je kunt er bij deze een LEDje onder doen, dan kun je een leuk effect bereiken. Ik ga me parallel ook in de GU50 verdiepen :rock:

@Barry2001 en @Bert61: bedankt voor de tip om de voorversterker op DC te zetten.

Verder: liever een aparte voeding dus voor de niet-radiobuisgerelateerde componenten, en de microboards in een afgesloten metalen bebuizing.

Het prijsverschil, als je 'm maakt zoals Triode Dick de versterker beschreven heeft, met AE trafo's, die zijn idd aan de prijs. En de buizen zelf, GU50's zijn (veel) goedkoper dan KT88's. Oerdegelijk, komen uit de militaire hoek (zijn gebruikt in mobiele communicatie apparatuur) en zijn niet kritisch om in te stellen. Dus de combi GU50 met bv Hammond trafo's levert dat prijs verschil op. En persoonlijk vind ik die combi beter klinken.

Dit is het draadje waar ik de bouw van mijn GU50PP heb bijgehouden.
Dit is het draadje waar ik de bouw van mijn KT88PP heb bijgehouden.

Heb geprobeerd het zo uitgebreid mogelijk te doen, met name de KT88 (was toendertijd m'n eerste buizenversterker, zijn er nog een aantal achteraan gekomen), zodat iemand na mij niet meer dezelfde fouten maakt en minder het hoofd hoeft te breken over oplossingen :D Maar met name Bill is veel nagebouwd, als je de zoekfunctie gebruikt is daar nog wel meer over te vinden. Belangrijkste verschil met Dick z'n site is dus inderdaad het DC gloeien vd voorversterker buis, en het aan 1 kant aan gnd hangen vd gloei.

De KT88 heb ik verkocht inmiddels, en de GU50 heb ik nog wel maar aan iemand in bruikleen gegeven.

Je komt uit de WO hoek dus met onderzoek ben je wel bekend, en verder, met hulp vh forum moet het lukken om de bouw tot een goed einde te brengen, succes!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 20 okt 2019, 13:38

Kijk 's aan een nieuw lid met grootse plannen :rock: welkom :D
Aan Barry heb je een goeie, zit met soortgelijke dingen bezig, die weet hoe laat 't is :lol:
Ik mis nog wel een waarschuwend woord, er zit in buizenversterkers een onzichtbare moordenaar, oppassen dus :shock:
Nixies met 150V en een paar mA is onprettig maar niet te vergelijken met 400V en honderden mA ! En dikke electrolyten die hun energie nog lang kunnen vasthouden na uitschakelen.
We willen een nieuwe niet onmiddelijk weer kwijt :( .
Nou ja en verder, als je meer wil dan enkel nab(r)ouwen, je wat verdiepen in de samenhang spanning, stroom, weerstand en vermogen alsook verschil gelijk-wissel spanning :-s .
Veel plezier :sure: .
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 20 okt 2019, 13:55

Zwartoogje hou Anne in de gaten Betere leer meester kan je niet hebben :D

democles

Berichtdoor democles » zo 20 okt 2019, 14:11

Welkom op het forum :dank:

Steampunk,altijd al willen doen en leuk te zien dat iemand er aan begint. :D

Heb ook mono BILL,s gebouwd,waren ook mijn eerste versterkers.
Later over gegaan op GU-50,om dezelfde redenen als Barry al aangeeft.

viewtopic.php?f=7&t=23746

Tegenwoordig kies ik alleen maar voor mono blokken,dat is handelbaarder dan een alles in 1.
Het gewicht van de alles in 1 wordt nogal veel,lees zeer zwaar!!
En als er dan ook nog een paar kilo aan steampunk versiering op komt :-&
Ik heb hier toevallig een GU-50 alles in 1 op de keukentafel staan,het gewicht zal iets van een 30 kilo zijn schat ik en dat til je niet voor de lol even naar boven de trap op!!

DSC07518.JPG

Succes.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 20 okt 2019, 14:34

Tegenwoordig kies ik alleen maar voor mono blokken,dat is handelbaarder dan een alles in 1.
Het gewicht van de alles in 1 wordt nogal veel,lees zeer zwaar!!
En als er dan ook nog een paar kilo aan steampunk versiering op komt :-&
Ik heb hier toevallig een GU-50 alles in 1 op de keukentafel staan,het gewicht zal iets van een 30 kilo zijn schat ik en dat til je niet voor de lol even naar boven de trap op!!

+1

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 20 okt 2019, 21:54

@Anne: bedankt voor de waarschuwing. Linkerhand in je zak, meetpen in je rechterhand had ik inmiddels gelezen. Dikke elco's zijn rotdingen inderdaad, heb ik als kind al eens ervaren toen ik aan een voeding zat te knutselen :twisted:

@Barry2001 en @democles: ik proef een lichte duw in de richting van de GU50 :wink: Interessant dat deze met een eenvoudigere schakeling en onderdelen tot een evengoed geluid komt. Ik twijfel nog even: de Bill is al vaak nagebouwd en de GU50 is weer een nieuw pareltje. Daarnaast zijn de lagere instapkosten aantrekkelijk. Aangezien ik nog nooit een elektroproject van deze grootte heb aangepakt is het nog te bezien of ik er überhaupt muziek uit ga krijgen ;)

@Barry2001: leuke nixies zo :rock: Ik had ook precies deze op het oog mocht ik nog iets met cijfers willen toevoegen. :D

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 20 okt 2019, 21:57

Nog een vraag over die GU50: hier zijn geen smoorspoelen nodig. Wat ik begreep is dat de smoorspoelen gebruikt werden om de DC lijn nog verder af te vlakken. Waarom is dit wel een probleem voor de KT88 en niet voor de GU50?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 21 okt 2019, 9:06

Je kan ze ook in de gu50 zetten
Maar het is beetje afh hoeveel Condensatoren je wilt gebruiken .
Ik denk dat de ervaring is dat het geen hoorbare verbetering geeft maar wel 3kg per monoblok dus in een stereo 6Kg en een hoop ruimte

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 21 okt 2019, 9:15

Helder. Je kunt ze later altijd nog toevoegen dus. Als ik mij de simulaties met Duncan's Amp simulator goed herinner levert het geen bijzonder grote spanningsval op.

Nieuwe vraag: hoe moet je uitgangstrafo's "matchen"? Uitgangsimpedanties, SE/PP, en frequentiebereik zijn heldere kenmerken, maar kun je elke UGT op elke eindbuis zetten?

Ze staan vaak geadverteerd als "o.a. geschikt voor buistype XX", maar wat dat bepaalt is mij niet helder.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 21 okt 2019, 12:41

Zwartoog schreef:Nog een vraag over die GU50: hier zijn geen smoorspoelen nodig. Wat ik begreep is dat de smoorspoelen gebruikt werden om de DC lijn nog verder af te vlakken. Waarom is dit wel een probleem voor de KT88 en niet voor de GU50?
Bij een balansversterker hoeft de voeding niet bromvrij te zijn, de brom in de twee helften valt tegen elkaar weg, als de balans goed is en de bromrimpel niet te erg.
Bert stelt een dikke elco als oplossing ipv een smoorspoel, kan met halfgeleider diodes maar een buisgelijkrichter kan niet tegen een dikke elco dus dan maar een smoorspoel (wie mooi wil zijn moet lijden :lol: )
Een spoel maakt ook het bromvrij krijgen wat makkelijker, minder laadpulsen op de massaleiding, kwestie van de bedrading (massadraden) minder of meer slordig aan elkaar te knopen.
Aan de andere kant kan een spoel weer meer brom geven als de opstelling tov de uitgangstrafo niet goed is, smoorspoelen hebben een "lucht"spleet in hun magnetisch circuit tegen verzadiging door de gelijkstroom, strooien nogal wat magnetisme rond.
Anne

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 21 okt 2019, 13:03

Zwartoog schreef:Helder. Je kunt ze later altijd nog toevoegen dus. Als ik mij de simulaties met Duncan's Amp simulator goed herinner levert het geen bijzonder grote spanningsval op.
Het spanningsverlies komt vooral door de weerstand van de koperwikkeling niet zozeer door de smoorspoel werking.
Nieuwe vraag: hoe moet je uitgangstrafo's "matchen"? Uitgangsimpedanties, SE/PP, en frequentiebereik zijn heldere kenmerken, maar kun je elke UGT op elke eindbuis zetten?

Ze staan vaak geadverteerd als "o.a. geschikt voor buistype XX", maar wat dat bepaalt is mij niet helder.
In de databladen worden vaak voorbeelden van het instellen van de buizen gegeven, die kunnen dan een leidraad zijn om de trafo voor een bepaalde buis aan te bevelen.
Maar er zijn ook andere instellingen mogelijk met andere trafo's en je kunt een trafo ook anders gebruiken, zolang je binnen de toegelaten (trafodata) waardes blijft.
De impedantie ( =wisselstroomweerstand, niet de koperweerstand) is een samenspel van verschillende faktoren.
De voedingsspanning en de minimale spanning bij maximale stroom die een buis aankan (datablad).En die bepalen ook het max uitgangsvermogen (min trafoverliezen)
Voor meer vermogen heb je meer stroom en/of meer spanning nodig.
Voor meer stroom dikker wikkeldraad en voor meer spanning meer windingen, resultaat trafo wordt groter.Voor lagere frequenties zijn nog meer windingen nodig, nog dikker trafo.
Anne

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 21 okt 2019, 17:21

Dank je wel voor het uitleggen van de achtergronden Anne. Zeer leerzaam!

Voor zowel de voeding als voor de UGT's lijkt het mij praktisch om iets aan te schaffen waarmee je later alle kanten uit kunt, of in ieder geval een combi die geschikt is voor zowel de GU50 als de KT88. Ik neig ernaar om met de GU50 te beginnen, en wellicht later een KT88 als de GU50 niet bevalt :)

Als ik jouw verhaal goed volg dan lijkt het erop dat UGT's die geschikt zijn voor KT88 ook werken op de GU50. Aangezien ik graag voor ringkernen ga (ben ik vrijer in plaatsing) is de keus beperkt. Toroidy is heel betaalbaar, maar ook goed?
https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTG-KT88PP-Tube-output-transformer-4kOhm-2xKT88-2x300B-Push-pull-or-similar/563 (~84,- euro)

Alternatief, de duurdere Vanderveens:
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-end-audio/uitgangstrafo-s/423/vdv2100sscr-balans-ugt--raa-2000-ohm.html (139,- euro)
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-end-audio/uitgangstrafo-s/425/vdv4070sscr-balans-ugt--raa-4000-ohm.html (139,- euro)
al kan ik het verschil niet heel goed inschatten. Die eerste heeft een lagere impedantie.

Iemand advies?

Qua voedingstrafo: in het schema staat een suggestie voor TT-158VA en Hammond 266N12, momenteel met verzending 68,- en 58,- euro resp. Ik ga kijken wat een custom made kost voor de volgende wikkelingen:
300V, 0.4A
60V, 2A
50V, 0.1A
15V, 1A
4x6.3V, 4x4A

=360.8VA. De 300V en 60V passen op de GU20, zet ik ze in serie heb ik 360V voor de Bill. Is de 0.4A op 360V voldoende voor Bill?

Nog meer windingen die nuttig kunnen zijn later?

democles

Berichtdoor democles » ma 21 okt 2019, 17:41

Zoek eerst wat je wild gaan bouwen en een duidelijk schema er bij.

Uitgangstrafo,s en voedingstrafo,s zijn de laatste dingen die je besteld,kosten het meeste,dus als laatste.

Bij het bouwen is de planning het belangrijkste en daar zul je ook de meeste tijd in moeten steken.

In elkaar zetten en solderen is maar een klein gedeelte van het proces.

60% planning
20% bouwen
10% solderen
10% afwerking

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 21 okt 2019, 18:14

Ik was voor 2 op maat gemaakte trafo,s voor de voeding 232€ kwijt bij Torroidy incl shipping
Ik heb Monoblokken gebouwd twee jaar geleden en er zitten 2x KT88 in balans op 1 6N1P en een 6J5
De 6J5 = een halve 6SN7 staat op DC ivm met brom wat er ook niet is
niet met alles open en open ingang
De Fase draaier is gelijk aan de ECC99 alleen de Gloeispanning zit anders aan gesloten en klinkt volgens echte luistervinken beter daarom zit hij erbij mij in

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 21 okt 2019, 20:19

@democles: je hebt gelijk, maar ik ben al een tijdje aan het plannen geweest voor ik registreerde ;) De meeste onderdelen zijn goed te verkrijgen, ik liep vooral tegen de trafo's aan. Sommige trafoshops hebben ook veel andere onderdelen, vandaar dat ik nu hiermee bezig ben.

@Bert61: bedankt voor de samenvatting en prijsindicatie. Wat is eigenlijk de gedachte achter een 187-0-187 vorm tov 0-374? Dat je ook de helft kunt tappen, of zijn er nog andere voordelen/kenmerken?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 21 okt 2019, 21:12

Zwartoog schreef:@Bert61: bedankt voor de samenvatting en prijsindicatie. Wat is eigenlijk de gedachte achter een 187-0-187 vorm tov 0-374? Dat je ook de helft kunt tappen, of zijn er nog andere voordelen/kenmerken?
Voor de GU50, als pentode geschakeld, is de schermrooster spanning een stuk lager dan de anodespanning.Is het makkelijks met een trafo met middenaftakking.Krijg je deze,
GU50-voeding.png
Nadeel van deze kant en klare trafo is het ontbreken van 12,6V wikkeling voor de gloei van de eindbuizen en Bert had geroken dat er meer uit te halen was met een hogere spanning.
Dus de nieuwe trafo met 12V voor de gloei erbij en ipv 150 naar 187volt voor de hoge spanning.
Nadeel is dat er geen standaard elco (zijn er van 400V en 500V) voor is, werd zoeken naar eentje van 550V of twee van 400V in serie.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 21 okt 2019, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 21 okt 2019, 21:13

dubbel
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 21 okt 2019, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 21 okt 2019, 21:14

Maar even opgevuld met een (hopelijk) verduidelijkend tekeningetje.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 21 okt 2019, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Versterkers”