"COCO" Aan/uit-Softstart-Protection De Luxe

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

"COCO" Aan/uit-Softstart-Protection De Luxe

Berichtdoor Pjotr » ma 14 okt 2019, 15:55

Voor de CA MK2 is een softstart nodig vanwege het benodigde VA's aan trafovermogen en de benodigde buffercapaciteit. Dat gaat niet meer zonder softstart. Daarbij is nu gelijk alle beveiliging en de aan/uit bediening mee geïntegreerd. Het is nu een vrij universeel ontwerp is geworden, niet specifiek voor de CA-MK2. De print is vanwege de forse stroom uitgevoerd met dubbeldik 2 oz koper. "COCO" (Click-On-Click-Off):

IMG_3143_ZBA.jpg

Afmetingen 8cm x 12,5cm. En bestückt ziet het er dan zo uit:

IMG_3147_ZBA.jpg

IMG_3146_ZBA.jpg

Wat het uiteindelijk doet:

1/ Aan/uit middels drukknop (pulse)
2/ Aan/uit middels externe schakelspanning (5V - 48V) - opto geïsoleerd
3/ Soft-start (max. 2 kVA)
4/ DC beveiliging voor 2 kanalen
5/ Temperatuur beveiliging
6/ Enable signaal voor eindversterkers

Om e.e.a. in goede banen te leiden is een klein microcontrollertje gebruikt (ATtiny 84). De DC beveiliging gaat buiten de MCU om en schakelt hard de versterker helemaal uit als er enige DC op de uitgang van een versterker kanaal komt. De temperatuurbeveiliging schakelt de versterker uit bij 65 graden en weer in als hij afgekoeld is tot 50 graden. Omdat de temperatuur toch gemeten moet worden heb ik er een displaytje op gemaakt die de hoogste temperatuur van de 2 kanalen weergeeft. Het printje levert een enable signaal voor de eindversterkers zodat deze pas inschakelen als de elco's helemaal vol geladen zijn (de eindversterkers hebben een enable voorziening voor een geruisloze inschakeling). Achterop de print zit een jumper J4. Normaliter schakelt die de 2 trafo-uitgangen parallel. Als hij weggelaten wordt en je plaatst i.p.v. de inrush weerstanden een doorverbinding, dan kun je hem ook gebruiken als een inschakelvertraging voor een buizenversterker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Shadow

Re: "COCO" Aan/uit-Softstart-Protection De Luxe

Berichtdoor Shadow » ma 14 okt 2019, 16:41

Bravo =D>

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 14 okt 2019, 16:43

:kwijl: Weer een mooi stukje werk :goeie: :goeie:
shit draadje vergeten :oops:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 14 okt 2019, 17:35

Prachtig werkstukje zo.
Verder geen exotische onderdelen gebruikt ?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 14 okt 2019, 17:38

ray5150 schreef:Verder geen exotische onderdelen gebruikt ?

Als je goed kijkt zie ergens een stukje COCOsnoot.... :lol:
Fusion Filterdesign

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 14 okt 2019, 17:38

Dat ziet er weer goed uit.

Is het geheel ook te gebruiken zonder aan/uit dus alleen de soft start en de beveiliging?
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 okt 2019, 17:58

ray5150 schreef:Prachtig werkstukje zo.

Enige exotische misschien zijn de softstart weerstanden, die zijn speciaal voor inrush pulse toepassingen en kunnen veel joules opnemen. Alles is verder via Mouser (en Farnell/RS) leverbaar. Ik heb relais gebruikt die ik nog had liggen maar er passen ook de bekende lage oranje Schrack relais op.

rjmulder schreef:Is het geheel ook te gebruiken zonder aan/uit dus alleen de soft start en de beveiliging?

Wat bedoel je daar precies mee?
Peter de Jong

johan283

Berichtdoor johan283 » ma 14 okt 2019, 19:42

goed stukje werk weer :goedzo:

Wel even een vraag, komen de printjes met de SMD reeds gesoldeerd?
Ik heb zelf geen mogelijkheden om dat zelf te doen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 14 okt 2019, 20:16

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:Prachtig werkstukje zo.

Enige exotische misschien zijn de softstart weerstanden, die zijn speciaal voor inrush pulse toepassingen en kunnen veel joules opnemen.

Okee, eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stilgestaan dat die dingen sowieso bestonden.
Maar "gewone" vermogensweerstanden voldoen ook, of raad je dat af in deze ?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 okt 2019, 20:49

Zo bestukt ziet 't er nog mooier uit :D
Waarom eigenlijk "gewone" weerstanden ipv NTC ? Zijn gemaakt voor deze toepassing.
Er ontbreekt er wel een, uitverkocht bij Mouser/Farnell ? :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 14 okt 2019, 21:05

Maar mooi vol printje..
Voor mijn COCO helaas te groot en te veel onderdelen ... doe het maar met een 4013 en een IRF44N ..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 okt 2019, 21:20

Zie vorige post Anne. Het zijn speciaal voor dit doel bedoelde ceramische weerstanden. Die kunnen per stuk 150 joule oppeuzelen per keer. NTC zou in principe kunnen maar die dit vermogen (stroom) aan kunnen zijn slechts een paar ohm en dan zit je nog dicht tegen het kortsluit trip point van een automaat aan. Met deze weerstanden gaat het veel gemoedelijker. Kom er later nog wel op terug.

johan283 schreef:goed stukje werk weer :goedzo:

Wel even een vraag, komen de printjes met de SMD reeds gesoldeerd?
Ik heb zelf geen mogelijkheden om dat zelf te doen.

Zover is het nog niet, maar als daar straks voldoende belangstelling voor is valt dat wel te organiseren. Bij de CA MK1 was er geen belangstelling voor maar zaten er achteraf wel allerlei thuis-SMD-soldeerneuzen voor anderen te klussen :lol: Het is een onderdeel van het CA MK2 project. Eerst dat maar eens helemaal rond breien en nu de software verder afmaken. In de basis wordt die zoals in de openingspost vermeld. Nuttige suggestie altijd welkom natuurlijk.

P.s. Kees waarvoor heb jij dan een COCO nodig? :shock: Toch niet voor je Monster?
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 14 okt 2019, 21:37

Pjotr schreef:P.s. Kees waarvoor heb jij dan een COCO nodig? :shock: Toch niet voor je Monster?

Jawel... De trafo en eventuele (optionele) accu's komen extern en ik heb op de voorkant alleen een moment-drukknopje.
Er moet dus iets gemaakt worden waarmee ik het lichtnet aan en uit kan schakelen, "op afstand", Nou, dan heb ik dus aan 2 D-flip-flops voldoende om EN de schakelaar te debouncen en een 2-deler te maken.. De uitgang kan rechtstreeks een mosfet aansturen die voor mij de rest regelt.. Nu heb ik een doos vol van die IRFZ44N dingen dus dan maar wat overdreven..
Stroombegrenzing heb ik niet nodig en beveiliging?? kwestie van vertrouwen in eigen makelij hebben..
Kees..

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 okt 2019, 21:44

Ah ik begrijp dat de le Monster eigenlijk te simpel voor je is? :lagge: Wel eens aan een gewoon relais gedacht? En nee een softstart heb je voor die 100VA aan trafo voor je Monster niet nodig. Maar een paar 110mF zou ik niet zomaar op een accu gaan aansluiten. Ook niet met een fet.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 14 okt 2019, 22:12

Moet ook een gewoon relais aan, maar die schakel je niet zomaar met dat momentschakelaartje (SPDT) dat ik in dat frontje heb zitten.
De accu's worden parallel aan de elco's geschakeld als de spanning over de laatste elco's gestegen is tot 13,2V.. Ook met een relais.. Dan vallen de stromen nog wel mee.. Dat kan nog eenvoudig met een zenertje en ook zo'n IRFZ44N, en een paar weerstandjes.
En inderdaad.. Die monstertjes zijn niet heel ingewikkeld, als je begrijpt hoe ze werken..
Maar een versterkertje bouwen is niet alleen een printje volbouwen.. Een knap kastje ontwerpen en maken, dat is andere koek..

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 okt 2019, 22:27

audiomanics schreef:Moet ook een gewoon relais aan, maar die schakel je niet zomaar met dat momentschakelaartje (SPDT) dat ik in dat frontje heb zitten.

Kees

Zou gewoon een 9V trafo'tje nemen, brugcel en een 12V relais. Zit eigenlijk op de COCO net zo... O:) Er zijn trouwens gewoon van die RVS drukkers te koop die aan of uit blijven staan. Heb je helemaal geen elektronica voor nodig. Wel een isolatietrafo en relais.
Peter de Jong

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » ma 14 okt 2019, 23:20

Pjotr schreef:
rjmulder schreef:Is het geheel ook te gebruiken zonder aan/uit dus alleen de soft start en de beveiliging?

Wat bedoel je daar precies mee?

De versterker zoals ik het nu heb schakel ik aan/uit met de "voorversterker". Voorversterker is het eigenlijk niet hij regelt alleen de volume (motor potmeter), ingangen en schakelt de versterker dus aan/uit.

De versterker zelf heeft dus geen aan/uit knop, mijn interesse in de MK2 is er nog steeds maar zou die graag op die zelfde manier willen schakelen. Netspanning erop en hij gaat aan en netspanning er af en hij gaat uit :)
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 okt 2019, 23:54

Dat kan in principe wel. Maar je kunt ook gewoon de schakelingang van coco gebruiken. Zet je daar een spanning van tussen de 5V en 48V op dan gaat ie ook aan. Haal je hem weg dan gaat ie weer uit. Je kunt die ingang dan aansluiten op de voeding van je motorpot en ingang selector van de VV. Daar is die ingang speciaal voor bedoeld. Je VV heeft dan geen zware inschakelstroompiek te verduren.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 15 okt 2019, 0:21

Pjotr schreef:Zou gewoon een 9V trafo'tje nemen, brugcel en een 12V relais. Zit eigenlijk op de COCO net zo....

Of een Meanwell IRM-02-12... heel klein, goedkoop, betrouwbaar en alles zit er in.. behalve dat relais dan..
(en ik heb ze ook al liggen...)
Kees

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » di 15 okt 2019, 8:09

Pjotr schreef:Dat kan in principe wel. Maar je kunt ook gewoon de schakelingang van coco gebruiken. Zet je daar een spanning van tussen de 5V en 48V op dan gaat ie ook aan. Haal je hem weg dan gaat ie weer uit. Je kunt die ingang dan aansluiten op de voeding van je motorpot en ingang selector van de VV. Daar is die ingang speciaal voor bedoeld. Je VV heeft dan geen zware inschakelstroompiek te verduren.

Dank je wel, dat in principe klinkt goed :D
Robert Jan

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 16 okt 2019, 22:02

Benieuwd wat er zoals is verzonnen de print in een schema omgezet.
Misschien niet helemaal goed, foto laat soms wat te wensen (raden) over.
Zal 'm hier nog maar niet vertonen, aan u de eer :lol:
Eerst iets waar het schema niet voor nodig is, de trafo lijkt me wat licht met die twee 7segment cijfers.Hoewel met 5mA/segment moet nog net gaan.
Voor de temperatuur vind ik niets meer dan de led 3 weerstanden en een condensator, geheel los van de µC enkel een aansluiting naar buiten 2J1. :?
Bij de DCprot zit er over de bipolaire een, als diode geschakelde, transistor.
Wat is daar de bedoeling van ? Als het een NPN is reageert de schakeling niet op positieve fout en met PNP niks met negatief-in.Wacht even, een (niet erg goeie) stroomspiegel !
De bedoeling lijkt om de voeding af te schakelen, zodat de relais lossen en de versterker uit gaat, bij een DCfout. Maar daarvoor is R10 (22k) veel te groot.Verkeerd gezien op wazige print, zit wel goed :D
De schakeling voor op afstand inschakelen begint met een diode (tegen verkeerde polariteit ?) en daarna een diode in sperrichting waar ik het nut niet van zie, zal wel aan mij liggen :hide:
Waarom niet een diodebrug, iss de polariteit altijd goed :D
Met R12 niet aan massa maar aan R13-D6 spaar je R11 uit #-o
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 19 nov 2019, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 17 okt 2019, 0:05

Vroeg genoeg als het niet werkt Anne om je druk te maken om al die waaroms. Er zijn nou eenmaal talloze wegen. Dus commentaar hou je altijd. En om je gerust te stellen, moderne 7-segment displays hebben aan 0,5 a 1 mA per segment genoeg. We hoeven niet de kamer er mee te verlichten :D
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 17 okt 2019, 11:58

Pjotr schreef:Vroeg genoeg als het niet werkt Anne om je druk te maken om al die waaroms.
Aha, nog niks getest dus :o
Anne

Terug naar “Versterkers”