SMD condensatoren RIAA welke?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

SMD condensatoren RIAA welke?

Berichtdoor Barry2001 » do 05 sep 2019, 11:03

Ik wil een platenspeler voorversterker met RIAA correctie gaan bouwen. Met opamps dit keer, klein, dus smd. Met name de condensatoren kunnen een punt zijn, ik zou hier graag goede, 1% condensatoren voor willen gebruiken.

Als ik leaded componenten zou gebruiken zou ik hier bijvoorbeeld MKT voor nemen, of liever iets als polystyreen condensatoren. Maar hoe zit het met keramisch? In principe wil je dit niet in je audiopad en ontkoppel je hier bv mee, maar hoe zit het met 'goede' Klasse 1 1% keramische condensatoren? Als ik erop Google vind ik wel info, NP0 / C0G als aanduiding voor Klasse 1, aanbevolen voor audio, etc.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn ze te gebruiken ipv goede polystyreen condensatoren? Of zijn er andere smd condensatoren aan te raden?

ds23man
Ook commercieel actief

Re: SMD condensatoren RIAA welke?

Berichtdoor ds23man » do 05 sep 2019, 11:15

In mijn MFB Fusionprint zitten gewoon NPO/CGO condensatoren en zelfs een tantaal in de signaalweg.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 sep 2019, 11:42

Vergeet SMD in een RIAA correctie netwerk. Wima FKP2 is the way to go als je optimaal resultaat wil. Second MKP (dus géén MKT!). En verder kan NP0/CG0 als 3e ook nog wel als je geen al te hoge eisen stelt. Polystyreen is ouderwets en "out", wordt niet meer gemaakt. Kunnen ook niet tegen temperaturen boven de 60 graden. Dan verlopen ze sterk. PP heeft dat niet en moderne zijn kwalitatief ook beter dan polystyreen.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 sep 2019, 12:07

Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 sep 2019, 12:12

ds23man schreef:Er is zat aan film in smd formaat:

https://nl.farnell.com/w/c/passive-comp ... minals=smd

Ja, lekker in een RIAA netwerkje :D Doet u maar een onsje gesorteerd.... :lol:
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 05 sep 2019, 12:15

Hier wat info van Wima over wat zij in SMD formaat kunnen leveren :
https://www.wima.de/de/produkte/smd-kondensatoren/

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 05 sep 2019, 12:20

Pjotr schreef:
ds23man schreef:Er is zat aan film in smd formaat:

Ja, lekker in een RIAA netwerkje :D Doet u maar een onsje gesorteerd.... :lol:
Er zitten een heel stel 2% tussen, is mooi genoeg.
Wij, van de buizentijd kijken niet op een %-tje :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 sep 2019, 12:33

Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 05 sep 2019, 12:35

ds23man schreef:121 om precies te zijn:

De gekken in 't kwadraat :shock:
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 sep 2019, 13:54

Interessante info mensen, bedankt. Die PPS Polyphenylene Sulphide zou ik wel willen proberen, even zien welke waarden ik nodig heb en of die beschikbaar zijn. Verre Nel lijkt zowaar de meeste types op voorraad te hebben (1% was wat overmoedig, wordt inderdaad 2%), Mouser heeft wel wat maar beperkter en Digikey heeft bijna niks op voorraad. Reichelt nog even gekeken, heeft wel wat maar ook beperkt. Zijn wel grotere types in formaat, enkele 0603, meest 0805 en 1206 maar vind ik niet zo'n punt.
Wima FKP2 Peter is dan ook nog een optie, zou ook RIAA leaded kunnen uitvoeren en de rest smd. Mooiste zou ik wel alles smd vinden overigens.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 sep 2019, 14:53

Hangt ook af van de kwaliteitseisen die je stelt. Wil je het hoogste dan kom je niet om FKP2 en MKP heen. Die PPS hebben vergelijkbare verliescijfers als MKT (polyester) en zijn daarmee een factor 10 slechter dan NP0. Kun je net zo goed NP0/C0G nemen. Goedkoper en ruimer verkrijgbaar. Kunststof en de hoge temperaturen bij het reflowen gaat nou eenmaal moeizaam samen. Oh ja, neem voor de voedingsontkoppeling geen XR7 of vergelijkbaar maar ook NP0/CG0!

In eerste instantie zat in de ZBA-CA voor de frequentiecompensatie NP0/CG0 chipcondensatoren. Later zijn die vervangen door FKP2 TH-caps. Daarmee verdween naar mijn indruk net een heel klein randje scherpte. Knuisje heeft dit geverifieerd en bevestigde destijds mijn indruk.

Waarom moet het eigenlijk het liefste zonder TH? Moeten er aantallen door een oven heen?
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 05 sep 2019, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 05 sep 2019, 14:58

Kunnen we straks naast een KAKU ook een inbouw phonotrapje bestellen Barry? O:)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 sep 2019, 19:55

Pjotr schreef:Hangt ook af van de kwaliteitseisen die je stelt. Wil je het hoogste dan kom je niet om FKP2 en MKP heen. Die PPS hebben vergelijkbare verliescijfers als MKT (polyester) en zijn daarmee een factor 10 slechter dan NP0. Kun je net zo goed NP0/C0G nemen. Goedkoper en ruimer verkrijgbaar. Kunststof en de hoge temperaturen bij het reflowen gaat nou eenmaal moeizaam samen. Oh ja, neem voor de voedingsontkoppeling geen XR7 of vergelijkbaar maar ook NP0/CG0!

In eerste instantie zat in de ZBA-CA voor de frequentiecompensatie NP0/CG0 chipcondensatoren. Later zijn die vervangen door FKP2 TH-caps. Daarmee verdween naar mijn indruk net een heel klein randje scherpte. Knuisje heeft dit geverifieerd en bevestigde destijds mijn indruk.

Waarom moet het eigenlijk het liefste zonder TH? Moeten er aantallen door een oven heen?

Ok, ik neem het mee in overweging, nogmaals dank voor de input. De reden dat ik graag smd wil gebruiken is het formaat. Ik wil deze winter eindelijk mijn CA eens afbouwen, wordt een all-in-one. Beetje klaar met die losse kastjes allemaal zoals ik het nu heb staan.
Maar heb dus al een ingangsselectie print gemaakt ooit eens die erg goed bevalt, die zit ook in m’n huidige voorversterker, en ook in de GU50PP versterker. Volume regeling zit daar ook bij op, gewoon old-school Alps potmeter. In m'n buizen pre-amp zit 'ie ook nog in bedenk ik nu.
Het idee is de RIAA versterker hier als module bij op te zetten. Heb geen printen meer over, moet dus toch nieuwe bestellen, kan er zo een RIAA optie bij op.
Maar ik ga een oud collega spreken die hier ook mee bezig is geweest en hier zeker een mening over heeft, ben ik ook nog wel benieuwd naar.
Zit verder ook nog over wat opties na te denken, hoop op de XFI nog wat inspiratie op te doen :D

Shadow schreef:Kunnen we straks naast een KAKU ook een inbouw phonotrapje bestellen Barry? O:)

Moet er nog aan beginnen :lol:

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 05 sep 2019, 19:59

Nou ik ben van plan een Muffsy phonotrapje in te bouwen met de Burr-Brown OPA2134PA + LM4562 combo in mijn CA eindproject :lol:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 sep 2019, 20:19

Ok, ken het verder niet, ik zie de website nu. Ziet er wel interessant/netjes uit, maar ik wil zelf wel iets tekenen. Wel iets uit een bestaand ontwerp denk ik, heb niet de illusie dat ik iets beters kan bedenken dan wat de laatste 100 jaar in platendraaierij al niet bedacht is :mrgreen: Component keuze kan wat doen, condensatoren dus. Opamps waren al zo ontzettend goed sinds NE5532 dat je daar niet veel mee kunt winnen, voeding misschien nog.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 05 sep 2019, 20:31

De 5532 zit ook in de standaard uitvoering, de Burr Brown zou wat beter zijn...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 05 sep 2019, 21:06

Misschien ook 's kijken naar het laatste brouwsel van Elektor de "Supra" ?
Niet om na te bouwen (is geen smd), maar voor 't idee.
Er zitten vier LT1028 in parallel in, zou ook wel met twee OPA1612 moeten kunnen om plaats te winnen.
Omdat het een gratis publikatie is zal het hier ook wel mogen (hoop ik)
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 05 sep 2019, 22:01

De magnetodynamische (MM-) variant van de Elektor Supra 2.0 moet ik iedereen echt afraden. De ontwerpers hebben het effect van de ruisstroom enorm onderschat. Met een klein fortuin aan ultra-ruisarme op-amps hebben ze de hardst ruisende RIAA-versterker in de geschiedenis gemaakt.

Met de elektrodynamische (MC-) variant is overigens niets mis, door de veel lagere impedantie van een MC-element heb je daarbij het hele probleem niet.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 sep 2019, 23:16

Ja, i.d.d. een klok en klepel verhaal. Paar jaar terug heb ik samen met Mr Tube een ruis inventarisatie gemaakt van de beste op amps voor zowel MM als MC bron impedantie. Dat zijn dus verschillende op amps met verschillende eisen. Zie dit draadje: viewtopic.php?f=7&t=14156&hilit=riaa Ergens halverwege staat een overzichtje wat de verschillende op amps "doen". En de good old NE's doen het qua ruis nog zo slecht niet t.o.v. modernere. Openloop gain en GBP is weliswaar een ander verhaal.
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 06 sep 2019, 0:16

Dit overzicht bedoel je? viewtopic.php?f=7&t=14156&hilit=riaa&start=100#p1538075

Tja, ik heb er ooit (halverwege de jaren negentig) een vuistregel voor afgeleid: bereken de bronimpedantie bij 3852 Hz en kies die combinatie van ruisstroom en ruisspanning die bij die impedantie de laagste totale ruis oplevert, dan heb je ook de laagste geintegreerde RIAA- en A-gewogen ruis. Als witte ruis domineert, komt die regel aardig in de buurt.

Een LT1028 doet zo'n 3,4 pA/wortel(Hz) met ongelijke impedanties aan de plus- en miningangen. Met vier parallel heb je wortel(4) keer zo veel, dus 6,8 pA/wortel(Hz) - de sowieso te verwaarlozen spanningsruis wordt minder bij parallelschakelen, maar de stroomruis wordt alleen maar meer.

Een element met een zelfinductie tussen 250 mH en 500 mH zit volgens mijn vuistregel tussen de 6 kohm en 12 kohm effectieve impedantie. Doe dat maal 6,8 pA/wortel(Hz) en je komt ergens tussen de 40 en de 80 nV/wortel(Hz) uit. Een enkele TL071 met een spanningsruis van 18 nV/wortel(Hz) en bijna geen stroomruis doet het wat ruis betreft dus veel beter dan die vier LT1028's van Elektuur. Met dat Grado-element van 45 mH winnen die vier LT1028's het nog wel van een enkele TL071, maar niet van een NE5532, NE5534 of OPA2134.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 06 sep 2019, 10:02

Barry2001 schreef:.... maar ik wil zelf wel iets tekenen. Wel iets uit een bestaand ontwerp denk ik, ....
SMD versie van de Pass Pearl?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 06 sep 2019, 10:11

dat zou leuk zijn, maar dan wel met verkrijgbare componenten :lol:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 06 sep 2019, 10:13

MarcelvdG schreef:De magnetodynamische (MM-) variant van de Elektor Supra 2.0 moet ik iedereen echt afraden. De ontwerpers hebben het effect van de ruisstroom enorm onderschat. Met een klein fortuin aan ultra-ruisarme op-amps hebben ze de hardst ruisende RIAA-versterker in de geschiedenis gemaakt.

Met de elektrodynamische (MC-) variant is overigens niets mis, door de veel lagere impedantie van een MC-element heb je daarbij het hele probleem niet.

Dat is toch wel een grote grap dan; een versterker die als SUPerRuisArm wordt gelanceerd. Met voor 8 tientjes alleen al aan opamps, je zult de printen maar besteld hebben en het ding hebben opgebouwd. Dank voor het delen van de ervaring in elk geval.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 06 sep 2019, 10:13

Dit overzicht bedoel je? viewtopic.php?f=7&t=14156&hilit=riaa&start=100#p1538075

Yep. Dat is de uitkomst van een uitgebreide PSpice simulatie. Wat in dit verhaal ook meespeelt is de A-weging: Die tikt voor een de OM10 (MM) met zijn hoge zelfinductie, een paar dB harder/gunstiger door qua stroomruis.

Henkjan schreef:
Barry2001 schreef:.... maar ik wil zelf wel iets tekenen. Wel iets uit een bestaand ontwerp denk ik, ....
SMD versie van de Pass Pearl?

Yeah, met van die mooie SMD fetjes die al helemaal nooit gefabriceerd zijn. Hoef je ze ook niet te solderen :yeah:
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 06 sep 2019, 10:37

Pjotr schreef:..... Hoef je ze ook niet te solderen :yeah:
:goedzo:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Versterkers”