het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audiomanics

Re: Hoe klinkt de Hiraga Le Monstre (8W) ???

Berichtdoor audiomanics » di 22 okt 2019, 20:18

De inschakelstroom wordt beperkt door de capaciteit van de trafo en de weerstand tussen de eerste en de rest van de elco's. In een proefopstelling met toch wel dikke elco's (47000u 4x) komt de versterker geluidloos op.
Zowel de positieve als de negatieve kant van de accu wordt parallel aan de accu's geschakeld als de spanning over de tweede serie elco's is gestegen tot 13,2V. Er zal dan wel wat stroom gaan lopen maar dat zal vrij beperkt zijn aangezien de spanning op de accu's dan ook zoiets is.
Je hebt gelijk over de set-reset.. de 7474 waar ik het eerst mee uittestte heeft namelijk wel een geïnverteerde ingang, teveel 1 op 1 overgenomen.. zal het even aanpassen. (is gedaan ondertussen..)

In het schema moet het circuitje beneden ook nog gevoed worden uit de positieve accu.. Met het standby stroomverbruik van die 4013 zal de accu niet binnen een paar dagen leeg zijn.. En zo wel, dan schakelt de versterker gewoon niet aan en weet je dat je even de accu moet laden..
Het is in principe ook zo dat als je de versterker uit zet, dat je dan de pluggen voor de voeding en de accu's gewoon kan trekken of vast zetten zonder vonken..
Wel voorzichtig want op de accu's blijft natuurlijk spanning staan, dus de vorken mogen elkaar niet raken..
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 22 okt 2019, 20:47

De capaciteit van de trafo ? Schakel je eerst de netstroom in en dan de accus erbij ?
Dan is er idd niks mis, maar dan zie ik 't nut niet van zo'n dik pak elcos.
Iets anders, moet er geen reset bij de 4013, anders weet je niet in welke stand de boel opkomt.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 22 okt 2019, 21:45

Dat is alleen met de eerste keer aansluiten.. maar een condensatortje naar de plus kan altijd. kan ik nog even mee experimenteren als ik weer de beschikking heb over zo'n 4013.. ik HAD er 1... :lol:
't nut van een dergelijke hoeveelheid elco's (1,2 Farad totaal) lijkt me ook iets overdone, maar bij dit versterkertje schijnt een zeer grote buffer van wezenlijk belang te zijn.. de draden moeten ook heel kort en heel dik zijn.. volgens meneer Jean Hiraga.. Nou, dat doen we dan maar..

Kees

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 22 okt 2019, 22:35

Als 't goed werkt, des te beter :D
Anne

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 23 okt 2019, 0:24

Zit me net te bedenken: als je eerst de accu's aansluit (bij voorkeur in de volgorde Min> Nul > Plus, wordt het circuit gevoed, maar onafhankelijk van de toestand gebeurt er nog niets.. alleen het lampje in de aan/uit-drukknop kan gaan branden. Even op dat knopje drukken en hij gaat weer uit.
Vervolgens steek je de stekker in het stopcontact en dan kan je 'm gewoon aanzetten dus.. (of uit laten...)
even een aansluitprocedure volgen dus..
En als er geen accu's aangesloten worden moet je een extra adaptertje aan de terminals hangen, anders kan je drukken dat je een ons weegt, maar er gebeurt dan werkelijk helemaal niets..
Kees

Pjotr

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Berichtdoor Pjotr » wo 23 okt 2019, 11:02

Waarom dat gedoe met accu's eigenlijk? Omdat het kan? Met gewoon alleen trafo's heb je al dat gedoe niet en die passen misschien nog wel in de kast er bij. Zulke grote heb je niet nodig.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 23 okt 2019, 11:29

Juist, omdat het kan.. en ik heb accu's staan.. Trafo had ik ook al liggen, mooi toroidaal exemplaar van 2x12V ca 120W ergens uit gesloopt.
Geeft gelijkgericht en afgevlakt op 220V uit de variac keurig 17,3V op de elco. De weerstanden tussen de eerste en tweede elco's komt daarmee op 6,33 Ohm.. gekozen is voor 6,2 Ohm.. 3W zou net voldoende zijn , maar die platte To-126 jongens zijn 20-25W .. scheelt me ook een stuk in bouwhoogte tov die gouden blokjes..
De accu's gebruik ik in deze configuratie ook om het aan/uit circuit te voeden
Veel ruimte heb ik niet meer in de kast: er komt nog een gelijkrichter bij, dat electronica-printje (63x17,5 mm) en een dik relais, een hand vol dikke kabels en dan is het bakkie toch behoorlijk gevuld..
Nog maar even een paar gaten bij frezen in de middenplaat..
Zonder de accu's kan er ook zo'n minivoeding plus een diode bij de trafo ingebouwd worden en op de bestaande bedrading aangesloten worden.
(die voedingen heb ik er ook nog een paar van liggen)
Het accu-relais zal dan alleen nodeloos gaan schakelen..
DaDuZonderaccus.jpg

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 okt 2019, 14:50

audiomanics schreef:Het accu-relais zal dan alleen nodeloos gaan schakelen..
Dat is dan weer zo op te lossen,
DaDuMetzonderaccus.jpg
Dat schakelen via een zener gaat ook wat twijfelachtig, geen snelle overgang, niet zo goed voor een relais.
En in twee stappen inschakelen voorkomt grote stroomstoten.
Als de relais twee polen hebben zou het zo kunnen, een met vertraging en een pas als de spanning via de serieweerstanden hoog genoeg is opgelopen.
Anne

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 23 okt 2019, 15:51

Dat eerste schema zie ik zo niet werken: sowieso krijgt Re1 dan geen spanning via de voeding dus zal de netspanning niet aangeschakeld worden.
Bij de 2e set schema's zie ik dat je een soort versneller gemaakt hebt met die BC557? Als er stroom door de spoel loopt zal deze de Mosfet in verzadiging sturen, zelfs als de gate dan niet meer aangestuurd moet worden zal die BC557 'm gewoon doorlaten gaan.. Re1 zal dan nooit meer afvallen. Even afgezien van de spanning van ca 12V op de gate.. (max Ugs voor de IRFZ44N is ca 20V, dus hij zou 't moeten kunnen hebben)
Waar je ook even rekening mee moet houden is dat over de eerste elco's ruim 17V staat, bij een netspanning van 230V zelfs bijna 18V. Dat is voor zowel de 12V relais als voor de 4013 net wat te veel van het goede.
Met testen die ik gedaan heb met dit stukje schakeling liep er door de spoel van het relais 1ma Bij 13,1V en bij 13,2V was dat meteen 80mA waarbij het relais toch met een redelijke tik inklapte.. Dat lijkt me steil genoeg..
Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat als de accuspanning dusdanig laag is dat de spanning daardoor weer onder de 13V zou zakken, dat het relais dan meteen weer zou afvallen.. Dat moet in de praktijk nog blijken of de elco's in combinatie met de kabelweerstand dat niet opvangen.
Als de verschillen niet te groot zijn, zijn de stromen ook meestal niet zo groot dat die spanning meteen weer indondert.. Eventueel een klein rc-netwerkje met keerdiode zou dat kunnen tegen gaan.. Anders eens nadenken over een eenvoudige Schmitt-trigger.
Nog wel een leuk dingetje erbij:
Stel dat ik die 12V voeding permanent zou inbouwen, dan wordt, als de accu's aangesloten zijn, de positieve accu geladen. Nu kan ik kijken of meneer Meanwell (of andere) ook dergelijke kleine compacte voedingen heeft die zowel + als - 12V geven of een circuitje bedenken dat van die +12V ook netjes -12V maakt.. Voor een volle accu is die spanning wat te laag, maar hij komt er in ieder geval niet onder.. De diode aan de uitgang van die voeding zal er in ieder geval voor zorgen dat de voeding die hogere spanning niet terug krijgt.. (ik heb 3A diodes met een Vf van 230mV, dus over de spanningsval over de diode hoef ik me ook al geen zorgen te maken… niet echt, tenminste..)

Kees

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 23 okt 2019, 16:39

AccurelaisEnable.jpg

Accu relais disable:
Rv moet zo groot worden dat bij aangesloten accu's de IRFZ nog gewoon schakelt, Rb moet zo groot worden dat de BC547 (of eventueel een darlington), afhankelijk van het gekozen type (hfe..) de IRFZ gedisabled wordt als er geen spanning tussen B+ en B- staat.

Paarse elco is experimenteel.. kan klapperen tegen gaan als de accu de spanning in de twee serie elco's te ver om laag trekt, bij inschakelen..

Kees

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 okt 2019, 17:20

Dat Re1 het net inschakeld had ik gemist.Gedacht dat de schakeling enkel de accu wat voorzichtig in moest schakelen, vandaar m'n tweetraps voorstel.Vergeet dat dan maar.
audiomanics schreef:Dat eerste schema zie ik zo niet werken: sowieso krijgt Re1 dan geen spanning via de voeding dus zal de netspanning niet aangeschakeld worden.
Dan gewoon de diode een stap verderop.
Untitled.jpg
Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat als de accuspanning dusdanig laag is dat de spanning daardoor weer onder de 13V zou zakken, dat het relais dan meteen weer zou afvallen.. Dat moet in de praktijk nog blijken of de elco's in combinatie met de kabelweerstand dat niet opvangen.
Heb je met de extra transistor geen last van.
Met een lader eraan loopt de spanning op een 12V accu wel door tot ruim 14V.
Anne

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 23 okt 2019, 18:04

Ja, dat was 'm... even de diode opschuiven.. printspoortje doorsnijden diode er over, klaar..
Kees

richard

Berichtdoor richard » vr 25 okt 2019, 13:13

Pjotr schreef:Waarom dat gedoe met accu's eigenlijk? Omdat het kan? ....
Hoort toch ook bij het concept van Le Monstre? Net als de batterij condensators.
De versterker klonk afgelopen zaterdag al erg veelbelovend op de Frugal hoorn.
Genoeg is beter.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 25 okt 2019, 14:20

Omdat ik me toch wat zorgen maak wegens dat accuschakelen naar die batterij elcos (voor je het weet zitten de relais kontakten aan elkaar geputlast :shock: ) wat bedacht om dat anders te doen.
DADU3.jpg
Schakeld de accu in in twee stappen als geen netvoeding is en netrelais doet niks.
Met netvoeding accu bijschakelen als spanning elcos hoog genoeg zoals weleer.
Enkel netvoeding doen de accurelais (twee) niks.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 25 okt 2019, 14:24

richard schreef:
Pjotr schreef:Waarom dat gedoe met accu's eigenlijk? Omdat het kan? ....
Hoort toch ook bij het concept van Le Monstre? Net als de batterij condensators.
De versterker klonk afgelopen zaterdag al erg veelbelovend op de Frugal hoorn.

Omdat Hiraga die mogelijkheid noemt hoort dat nog niet bij het concept. Is er überhaupt een concept dan? :think: 'Tis gewoon een leuke knutsel die goed uitpakte.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 25 okt 2019, 17:44

Re2 schakelt de accu's op 17,3V (bij 220V netspanning op mijn trafo) .. Dat vind ik toch vrij fors hoor..
Anyway.. Ik ben 'm aan het bedraden als het laatste schema van woensdag de 23e.. In het voedingkastje komt ook zo'n klein Meanwellvoedinkje, het relais dat de netspanning schakelt, de zekering en natuurlijk de trafo.. Ik ga er van uit dat ik 'm niet zonder netvoeding wil gebruiken.. En, in het zeldzame geval dat de netspanning weg valt, gaat hij gewoon even door... de rest alleen niet, dus je hebt er niet veel aan..

Kees

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 25 okt 2019, 18:46

UPS voor de CD-speler zetten :wink:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 25 okt 2019, 19:22

VintageHarry schreef:UPS voor de CD-speler zetten :wink:

Waar ik vroeger een jaar of wat gewoond heb was het wel noodzakelijk om je huis op een UPS/generator te zetten. Daar viel dagelijks de stroom uit, en soms wel vaker dan een keer per dag. De spanning kwam dan ook vaak weer klapperend in.. Heeft me nog wel eens een paar computers gekost..
Maar hier in Nederland is het zo zeldzaam dat ik een UPS maar niet gebruiken ga..

Kees

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 25 okt 2019, 19:26

Ah!buis schreef:voor je het weet zitten de relais kontakten aan elkaar geputlast :shock: )

Dit relais moet toch wel wat kunnen hebben.. Die heb ik er in ieder geval voor besteld..
https://www.conrad.nl/p/hongfa-hf92f-012d-2a21s-steekrelais-12-vdc-30-a-2x-no-1-stuks-507569

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 25 okt 2019, 19:35

Denk toch je meer een start relais moet hebben. Mahja die trekken op zich al meer stroom dan een heel Monster.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 25 okt 2019, 19:38

Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden in de configuratie die ik wil hebben en ook niet van het formaat dat ik 'm nog keurig in de kast kan krijgen.. Deze wel, al heb ik een gat gefreesd waar hij doorheen steekt, en van bovenaf vast geschroefd wordt..
Ik zal de accu's er eerst even met een paar 15A zekeringen aanhangen.. Als die er uit blazen, dan moet ik wat gaan veranderen en anders kunnen de zekeringen er wel weer tussen uit...

Kees

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 25 okt 2019, 19:52

Is wel een dikke, veel plaats nodig en 140mA voor de spoel.
Met 12V accu en een lege elcobank is er 0,4Ω verlies nodig om een piek van niet meer dan 30A te hebben. Zit er dik in dat 't meer is.
Maar met eerst de netvoeding aan is er niks aan de hand als de relais schakeld bij 12V op de elcos.Kan ook met een veel lichter relais.
Trouwens, ALTIJD een zekering in serie met een accu, brandgevaarlijk.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 25 okt 2019, 19:56

Jawel, maar dan heb je netvoeding nodig om hem op accu's te laten werken :think: Zo kan ie toch niet mee op kampeervakantie? :mrgreen:

Met 12V accu en een lege elcobank is er 0,4Ω verlies nodig om een piek van niet meer dan 30A te hebben. Zit er dik in dat 't meer is.

I.d.d. een 0,47 ohm weerstand in serie beperkt de inschakelstroom aanzienlijk. En bij een ruststroom van 0,75A kan ie eigenlijk wel blijven zitten later. Al blijft een 25A DC schakelen een zware klus voor een gewoon relais. Heb je echt relais uit de autobranch voor nodig.
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » vr 25 okt 2019, 21:03

Als ik mijn lowthers dan ook nog in mijn autootje moet prakken... Waar laat ik dan de bagage???
De bekabeling kan het in ieder geval hebben: accu-kabels buiten de kast 16mm2, in de kast 6mm2 en de kabeltjes vanaf de trafo en van de gelijkrichter 1,5mm2.. De andere kabeltjes zijn alleen maar voor stuurstroompjes dus was 0,5mm2 ruim voldoende
Het gat rechts biedt plaats aan het relais.

Kabels.JPG

VoedingkabelsIntern.JPG

Kees

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 25 okt 2019, 21:36

Als je met zware relais wil doorgaan dan is er bij E.O.O. ook wel wat.
Twee van deze bijv. goedkoper en kleiner.
Anne

Terug naar “Versterkers”