Mijn laatste CTA: de 6.1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

douwebakker

Re: Mijn laatste CTA: de 6.1

Berichtdoor douwebakker » do 22 okt 2020, 18:05

Fijn dat je niet helemaal bent weggegaan Willy .Ik heb jou berichten berichten met belangstelling gevolgd , en dat ga ik weer doen. Niet alleen vanwege je taalgebruik, maar ook je technische inbreng.
Eigenwijs is ook wijs!

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 30 okt 2020, 16:58

De testen met het prototype zijn heel goed verlopen, ik ben terug helemaal mee :D .
Ik heb de testprint "ontmanteld", dus zoveel mogelijk onderdelen gerecupereerd, behalve de kleine weerstanden en de LM1036, die kon ik niet meer uit de print krijgen zonder deels afgebroken poten. Een print met doorgemetalliseerde gaten is nu eenmaal niet simpel te desolderen.

Maar goed, ben ondertussen de nieuwe print aan het bestukken.

Ik vraag me toch af of er andere (betaalbare) buizen verkrijgbaar zijn van de PCL86 die kwalitatiever zijn geproduceerd dan die van EI, Joegoslavië.
Je kan goed zien, als je zo een partij van 10 stuks aankoopt, dat er daar verschillende tussen zitten waarbij je duidelijk opmerkt dat de inhoud van de buis er nogal rommelig in zit. Dan moet je niet verwonderd zijn dat je daar al eens een buis bij hebt die al na enkele jaren een flash-over krijgt.

Langs de andere kant, voor nog geen 5€ per buis mag je misschien niet te kieskeurig zijn :?:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » zo 01 nov 2020, 19:37

De print is bijna klaar, enkel de weerstanden 2x R13 (22/5W) en 1x R39 (560/2W) zullen pas één van de volgende dagen geleverd zijn. Pas als die gemonteerd zijn plaats ik de potentiometers.

Ik laat hier nog even zien hoe één en ander geassembleerd is.
:foto:

1-voor sockets.jpg

Tot zover klaar, volgende zijn: buisvoeten, daarna de SMPS, tenslotte de UGT's met Biasautomaat

2-socket.jpg

Tussen de socket en de print moet een afstandsbusje met een dubbel doel:

- alle buisvoeten op gelijke hoogte krijgen bij het aandraaien van de grote afstandsbus onder de print
    - voorkomen dat een buisvoet te ver tegen de print wordt getrokken door het vastdraaien van de grote afstandsbus onder de print

3-afstandhouders.jpg

Plaatsen van de afstandsbussen onder de print

4-opbouw ELA-100.jpg

Opbouw van de ELA-100 met de geprepareerde soldeerpennen: bovenaan via afstandsbussen de CFB-Biasautomaat

5-SMPS.jpg

De SMPS wordt met een aluminium beugel op de print gemonteerd

6-zonder pots.jpg

Klaar, zonder de potentiometers die pas als laatste worden geplaatst na het insolderen van de ontbrekende 3 weerstanden. De potentiometers hebben nl. geen andere steun dan hun soldeerpennen, tot de print in het chassis is gemonteerd.

7-linker kant.jpg

8-rechter kant.jpg

Tot over enkele dagen met testresultaten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 01 nov 2020, 19:47

Ziet er weer netjes uit hoor :goeie: :goeie:
Je bent een van de mensen die eigenbouw naar een hoger nivo weten te tillen :goedzo:
shit draadje vergeten :oops:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 01 nov 2020, 19:52

Ègebâh ?

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » ma 02 nov 2020, 19:59

Alles is gemonteerd en afgeregeld.
De testen waren zoals verwacht net zo goed als bij de prototype-print (met aangepaste massa-sporen).

Ik heb spannings- en temperatuurmetingen (met thermokoppel) gedaan en op basis daarvan enkele kleine aanpassingen gedaan.

De voeding, alles draait rond R39, de rode waardes zijn met een R-waarde van 560 ohm, de groene waardes met 820 ohm... 820 ohm blijft definitief.
Test voeding.jpg

Gloeivoeding: deze is eigenlijk overgewaaid van vorige versterkers met buizentoonregeling. Hier hebben we dus maar 2 buizen per kanaal en is er een voorschakelweerstand R13 = 22 ohm geplaatst. Over deze weerstand valt 6,3V en het te dissiperen vermogen is dus 1,9W bij gloei = 300mA.
Bij het prototype zat een 2W weerstaand maar die werd uiteraard veel te heet.
Nu heb ik een 5W draadweerstand ACS5S geplaatst, maar die wordt ook serieus heet, nl. 110°C. Die weerstand kan wel 275°C max. verdragen dus geen probleem.
Gloeivoeding.jpg

Als ik nog ooit een nieuwe versterker bouw ga ik dat wel op een andere manier oplossen, overtollige spanning gewoon opstoken is ook niet netjes.
Maar ik heb nu deze print in 5-voud en ga die niet meer aanpassen.

Fasedraaier en eindtrap met CFB-Biasautomaten:
Fasedraaier en eindtrap.jpg

Bij de fasedraaier heb ik de ingestelde spanning genoteerd voor het rechter (R) en linker (L) kanaal. Het enige wat ik met P5 kan instellen is de minimum anodespanning van de buizen, 135V. In het rechter kanaal zie je dat V1 en V2 quasi dezelfde anodespanning hebben, mooi.
Niet zo voor het linkerkanaal waar de anodespanning van V1 9V hoger is dan V2 nl. 144V. Ik zou wat buizen kunnen gaan wisselen om een optimale match te vinden maar ik denk niet dat dat nodig is, bij vorige versterkers was het ook uitzonderlijk dat van beide buizen de anodespanning ca. gelijk was.

Op de CFB-Biasautomaten heb ik weerstanden geplaats die me netjes een ruststroom geven van 28mA en dat is voldoende.
Ik heb wel opgemerkt dat na het aanzetten van de versterker, tijdens het opwarmen de ruststroom oploopt tot meer dan 60mA maar dan snel stabiliseert naar 28mA...

Morgen ga ik de test uitvoeren met socket-savers tussen buisvoet en buis. Bij het prototype resulteerde dat in een lichte oscillatie. Met de geoptimaliseerde ligging en diktes van de massasporen zou dat probleem van de baan -kunnen- zijn.
Als dat lukt, kan ik de buizen opnieuw zichtbaar opstellen op de behuizing, zoniet wordt het een gewone, ouderwetse overkapping.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 02 nov 2020, 20:01

Ziet er weer heel netjes uit Willy :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 02 nov 2020, 21:30

Een tijdje rust heeft blijkbaar deugd gedaan, er weer stevig tegenaan :D
Is er nog een reden om 6,3V over de serieweerstand van de gloei te verliezen ?
Met wat minder valt er wat meer over de LM317, kan de warmte wat beter verdeeld tssen IC en weerstand.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » di 03 nov 2020, 19:28

Ah!buis schreef:Een tijdje rust heeft blijkbaar deugd gedaan, er weer stevig tegenaan :D
Is er nog een reden om 6,3V over de serieweerstand van de gloei te verliezen ?
Met wat minder valt er wat meer over de LM317, kan de warmte wat beter verdeeld tssen IC en weerstand.
Anne

Daar heb je gelijk in Anne en het vraagt enkel een andere weerstandswaarde voor R13.
Ik ben overgegaan op een waarde van 15 ohm/5W. Daar valt nu nog 4.5V over wat een dissipatie geeft van 1.35W en een gemeten temperatuur van 71°C. Daarbij is de temperatuur van de LM317, gemeten op het metaal, gestegen naar 45°C.
Dit vind ik een goed compromis, ik laat de temperatuur van de LM317 liever niet te hoog stijgen.

De test met de socket-savers heeft me duidelijk gemaakt dat dat geen optie is. De klank begint te vervormen, dus gaan we de buizen onder een old-school rooster plaatsen wat zeker niet minder mooi is ;-)

Morgen moet ik de afmetingen controleren om daarna front- en achterplaat te bestellen.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op za 09 jan 2021, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 06 nov 2020, 8:54

Ik zal dit weekend het chassis moeten klaar hebben, front- en backplate zijn al onderweg, wss volgende maandag binnen :-)

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 14 nov 2020, 10:09

Ondertussen is de versterker voldoende getest. Het resultaat is wat ik mocht verwachten, uitstekende warme klank met zuivere diepe bassen tot fijne hoge tonen. In rust niets hoorbaar, geen ruis of brom.

Het enige wat ik nu nog moet doen: de houten zijpanelen zagen en sappen (kleur kersenhout); de roosterkap maken, spuiten en plaatsen.

Enkele tussentijdse foto's:

De chassisplaat, na het maken van de gaten:
chassisplaat geboord.jpg

Testomgeving:
ZK-voor-landscape.jpg

Foto's vanaf verschillende kanten:
ZK-achter.jpg

ZK-links.jpg

ZK-rechts.jpg

ZK-voor.jpg

De blanke M3-schroeven die op voor- en achterpaneel zichtbaar zijn, worden nog vervangen door zwarte. Bij mijn eerdere versterkers spoot ik steeds een deel schroeven zwart maar als je die enkele keren moet manipuleren springt er een beetje lak eraf.
Daarom heb ik in China een assortiment diverse zwarte schroeven besteld (voor een totaalbedrag -inclusief verzending- van €19,50), ze liggen nu al ca. 5 dagen te wachten bij BPost waar ze 1 tot 2 weken ( :oops: ) rekenen voor afhandelen douaneformaliteiten.
Als ik dat hier moet bestellen is het enerzijds een pak duurder en anderzijds zijn de minimumaantallen veel te groot.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 14 nov 2020, 11:04

Ziet er weer heel mooi uit Willy :goedzo:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 19 nov 2020, 17:22

De versterker is afgewerkt, ik ben er heel tevreden over, al zeg ik het zelf :rock:

Tenslotte nog enkele foto's:

afgewerkt-voor.jpg

afgewerkt-voor-zijkant.jpg

afgewerkt-achter.jpg

Volgende week begin ik aan een duplicaat van deze versterker, er was iemand direct in geïnteresseerd, maar deze blijft nu hier staan :D
Misschien wordt dat mijn laatste buizenversterker :?:

Michiel, bedankt voor het knappe initiatief van de CTA, het is nu misschien geen Compact Tube Amplifier meer, maar op deze manier heeft de huiskamer-versterker alles wat ik wens en vooral een geweldige klank voor weinig geld!

Bedankt ook Anne, Bert en zoveel anderen voor jullie bijdragen, hulp en tot stand komen van dit pareltje. Samen met jullie mogen we best fier zijn op dit resultaat :sure:

Hoogtepunten in dit ontwerp:
    - gebruik van de goedkope ELA 100 V als UGT
    - toepassing van CFB die het geluid een niveau hoger tilt
    - toepassing van de in groep ontwikkelde CFB- Bias Automaat
    - gebruik van een SMTP voor de gloei, de negatieve voeding en hier ook voor de voeding vd toonregeling met LM1036
    - gebruik van LTSpice voor de ontwikkeling van diverse deelschakelingen

Tot de volgende... :lagge:

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » do 19 nov 2020, 17:31

Wat een prachtig resultaat. Gefeliciteerd.
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » do 19 nov 2020, 17:38

Mooi resultaat weer Willy :goedzo:

hardbats

Berichtdoor hardbats » do 19 nov 2020, 18:16

Heel mooi geworden Willy :goedzo:
Wat doet deze versie qua vermogen?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 19 nov 2020, 18:17

Staat achterop.

Ziet er mooi uit. Het zal al wel vermeld zijn in een van de topics van de vorige versies, maar waar laat jij dat front en backpanel maken? Dat ziet er echt heel goed uit.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 19 nov 2020, 18:26

pappaleo schreef:Staat achterop.

Ziet er mooi uit. Het zal al wel vermeld zijn in een van de topics van de vorige versies, maar waar laat jij dat front en backpanel maken? Dat ziet er echt heel goed uit.

Bij TubeTown Tekening maken in Coreldraw, exporteren naar pdf met inachtneming van hun specificaties. Dit mee uploaden tijdens de bestelling.

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » do 19 nov 2020, 18:30

hardbats schreef:Heel mooi geworden Willy :goedzo:
Wat doet deze versie qua vermogen?

7W effectief.

In bijlage de vermogenskarakteristiek van de CTA5.1, deze is identiek.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 19 nov 2020, 19:42

mooi hoor. in de tijd dat anderen er net uit zijn welke kleur iets moet worden heb jij alweer de volgende versterker gereed
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 19 nov 2020, 20:55

Heel mooi geworden Willy , zier er uit als een fabriek,s toestel :goeie: :goeie:

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » vr 20 nov 2020, 9:13

In bijlage nog enkele documenten:
- @ pappaleo: de PDF op basis waarvan TubeTown de front en back heeft gemaakt
- de frequentiekarakteristieken
- onderdelenlijst

update 14u01: ik heb de onderdelenlijst even verwijderd om aan te passen:
1. Aantallen waren voor mono-versie, wat betreft het versterkergedeelte
2. De excel wordt uitgebreid met de links waar eventueel kan besteld worden en de detailprijzen bij dat verkooppunt

Zodra dit klaar is zet ik hem opnieuw online

Willy_61

Berichtdoor Willy_61 » za 21 nov 2020, 15:57

De onderdelenlijst zou volledig moeten zijn, behalve wat je in grijpvoorraad hebt zoals schroeven, moeren, afstandsbussen...
Je vind hem in bijlage zowel als excel als pdf.
In het eerste deel vd lijst vindt je ook de onderdelen van de Bias-automaat, specifiek voor CFB. Deze gegevens staan in het rood vermits de nrs vd onderdelen terug van 1 beginnen omdat het aparte printjes zijn, maar toch op de amp-print noodzakelijk zijn.

Voor elk onderdeel is er ook een link naar een verkoper dewelke ik gebruikt heb. Het gros gaat naar Reichelt, verder Conrad, TME en ToneFactory.
Je bestelt uiteraard waar je maar wil, maar de link kan een indicatie zijn voor afmetingen e.d. welke in de huidige versterker zijn toegepast.

Tenslotte heb ik ook de Coreldraw-tekening van front- en back-paneel gepost, in een rar-file, van deze tekening is de eerder geposte pdf geëxporteerd.
Je kan die eventueel gebruiken, maar je kan ze wel halveren vermits ik ze in dubbel heb laten maken voor 2 versterkers.

UPDATE: Dezelfde noval buisvoeten kunnen nu ook bij Reichelt besteld worden aan €1,12 - zo moet je niet enkel voor dat bij Tonefactory een bestelling plaatsen en nodeloos extra verzendkosten betalen.

PS: De LM1036 was enkel nog bij Gotron.be verkrijgbaar, zelf had ik er een 4-tal jaren geleden een stuk of 10 aangekocht en heb er nog wel een aantal over.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » do 24 dec 2020, 17:26

Willy ,
Is er een mogelijkheid om de pre amp te overbruggen om zo een externe pre amp te gebruiken ?

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 24 dec 2020, 17:50

Is weer fantastisch afgewerkt en gedocumenteerd
Geweldig hoe je dat elke keer weer zo mooi en foutloos op papier kan zetten
:goeie: :goeie: =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
En ook niet als ik maar steeds maar een hoop ge ouwehoer erbij zet
Maar dat is de aard van het beestje
Prettige dagen Willy

Terug naar “Versterkers”