Microfoonversterker met 4 x EF86, 2 x 12B4A en 2 x EZ80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Robert Gribnau

Microfoonversterker met 4 x EF86, 2 x 12B4A en 2 x EZ80

Berichtdoor Robert Gribnau » di 16 jul 2019, 16:32

Dag allen,

Een voorlopig schema, en wat sfeerfoto's, van een twee kanaals microfoonversterker die ik wil bouwen. Misschien worden het twee identieke losse microfoonversterkers (ik heb twee stuks van het chassis op de foto; de voedingen maak ik op een ander chassis zodat een en ander goed van elkaar afgeschermd wordt).

Ik heb de uitgangstransformatoren naar het advies van Anne geschakeld (althans, dat denk ik). Ik wil de tegenkoppeling met 3 standen uitvoeren, een voor 'neutrale' tegenkoppeling, een met wat opgehaald laag en een met wat opgehaald hoog. De uiteindelijke gain moet ca. 60 dB worden. Daar moet ik nog wat uitzoekwerk voor doen.

Advies is welkom.

Groet,
Robert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Re: Microfoonversterker met 4 x EF86, 2 x 12B4A en 2 x EZ80

Berichtdoor Bert61 » di 16 jul 2019, 16:52

Die trafo,s komen me bekend voor Uit Philips Radio,s
Moet ze ook ergens 8-[ hebben liggen , heb je er genoeg :?:
Zoniet ga ik ik ze opzoeken , weet alleen niet meer waar ik ze opgeborgen heb :lol:
Het is zo,n pokkezooi hier geworden :oops:
shit draadje vergeten :oops:

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » di 16 jul 2019, 17:13

Dag Bert,

Bedankt voor jouw aanbod. Ik heb er twee, dus genoeg voor dit project. Ze komen uit een Philips AG7600 Philicorda versterker dus het laag zal niet al te slecht zijn. Ze zijn ook niet al te klein. Maar het is afwachten. Als het te veel tegenvalt, kan ik er altijd nog vervangers voor kopen. Ik probeer het echter met onderdelen te doen die ik al heb. Ik heb al veel te veel spul verzameld (krijg het nooit meer allemaal in projecten verwerkt...). De ingangstransformatoren moest ik wel kopen. Ze leken me een redelijk compromis tussen prijs en kwaliteit (wel -3 dB bij 30 Hz).

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 16 jul 2019, 21:21

Nogal bezig geweest zo te zien O:)
Ipv al die smoorspoelen waarom niet stabiliseren met bijv een ECL82 ?
En 300V ? Je moet maar versterken tot een paar volt.De buizen hebben ook wel wat nodig, met 100V kom je al een heel eind.
En de EF86 als triode geeft een µ van ong 35, krijg je de 60dB zonder overschot voor tegenkoppelen of filtering.Met één ECC83 kom je in de buurt van 75dB.
En de kathodevolger, vraagt niet zoveel, met zo'n 5mA is het al ruim.En dan R//C in serie met de trafo.
Of zitten al je op te ruimen spullen erin :? dan heb ik niks gezegt :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » wo 17 jul 2019, 21:46

Ik vraag me af of die weerstand aan de secundaire van de ingangstrafo niet beter omhoog kan naar bijvoorbeeld 470 kohm. Met 47 kohm en een 1:15-trafo sluit je de ingang af met 47 kohm/15^2 = 208,8888... ohm (althans in theorie, je zult wel wat extra krijgen door draadweerstand van de trafo). Microfoons zijn meestal berekend op een afsluitimpedantie van minstens 2 kohm. Bovendien ruist die weerstand nu net zo hard als de thermische ruis van de microfoon, als je een dynamische microfoon gebruikt, waardoor je meteen 3 dB signaal-ruisverhouding verliest.

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » wo 17 jul 2019, 21:54

Dag Anne,

Ik mijn vorige project zat een flink gestabiliseerde voeding. Ik vond het wel weer eens tijd voor iets klassieks. En het ruimt wel lekker op ja... maar maakt me wel weer aan het twijfelen.

Over de gain. Ik reken met 2 mV. De ingangstransformator maakt daar (conservatief geschat) 20 mV van. De EF86 triode versterkt in mijn schakeling zo'n 28 x. Ik kom dan op 0,002 x 10 x 28 x 28 = 15,7 V. Uitgaande van de door jou aangegeven 6 volt op de primaire, heb ik dan nog een kleine 10 V voor tegenkoppeling. Klopt dit ergens niet?

Uit de datasheets maak ik op dat de vervorming afneemt bij hogere voedingsspanning. Dat en de beschikbare voedingstransformatoren 'dwongen' me tot de 300 V.

Wat bedoel je met R//C in serie met de trafo?

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 17 jul 2019, 22:36

Robert Gribnau schreef:Ik mijn vorige project zat een flink gestabiliseerde voeding. Ik vond het wel weer eens tijd voor iets klassieks. En het ruimt wel lekker op ja... maar maakt me wel weer aan het twijfelen.
Stabilisatie met een ECL82 (of 6GF7) is ook heel klassiek :sure:
Over de gain. Ik reken met 2 mV. De ingangstransformator maakt daar (conservatief geschat) 20 mV van. De EF86 triode versterkt in mijn schakeling zo'n 28 x. Ik kom dan op 0,002 x 10 x 28 x 28 = 15,7 V. Uitgaande van de door jou aangegeven 6 volt op de primaire, heb ik dan nog een kleine 10 V voor tegenkoppeling. Klopt dit ergens niet?Jawel, maar die ingangstrafo heb je (nog)niet, om die er al bij te rekenen, wordt misschien wel 1:1 of 1:3 bijv.
Uit de datasheets maak ik op dat de vervorming afneemt bij hogere voedingsspanning. Dat en de beschikbare voedingstransformatoren 'dwongen' me tot de 300 V.
Hou je mooi wat over om te stabiliseren :mrgreen:
Wat bedoel je met R//C in serie met de trafo ?
Tekeningetje O:)
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 18 jul 2019, 21:29

Wat is daar nou het voordeel van? Ik zou denken dat het of weinig uitmaakt, of de trafo in verzadiging stuurt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 18 jul 2019, 21:48

MarcelvdG schreef:Wat is daar nou het voordeel van? Ik zou denken dat het of weinig uitmaakt, of de trafo in verzadiging stuurt.
De trafo in verzadiging zal zo'n vaart niet lopen, is een SE uitgang voor iets van 4W.
Ik dacht zo, waarom een deel van de uitgang in een weerstand verliezen?
En het heeft misschien zelfs z'n voordeel niet rond het nulpunt van de B-H curve te zitten.
(hoewel, daar is de stroom wel wat klein voor, kathodestroom vergroten ?)
Anne

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » vr 19 jul 2019, 9:44

Bedankt voor de adviezen.

@ Marcel: Wat raad je me als ingangsweerstand i.p.v. de 47K aan? Draagt een hogere waarde meer bij aan ruis, of? Ik zie in schema's van alles; 62K tot zelfs 1M, soms nog met een scheidingscondensator, maar ook meerdere met helemaal geen weerstand. Ik neem aan dat dat (ook? vooral?) van de gebruikte ingangstransformator zal afhangen, maar hoe dat werkt, weet ik eerlijk gezegd nauwelijks. Ik krijg de indruk dat koppeling zonder weerstand alleen met een hoge inductie van de secundaire wordt toegepast. Maar ook dat kan best een verkeerde indruk zijn, want maar gebaseerd op enkele schema's waarin die inductie werd vermeld.

@ Anne: Dus misschien toch maar de 12B4A op 20 mA instellen en dan aansluiten naar jouw voorstel (waarbij ik aanneem dat de ontkoppelcondensator flink wat hoger moet zijn).

Groet,
Robert

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 19 jul 2019, 11:27

Qua ruis is het des te hoger, des te beter voor weerstanden die parallel aan het signaalpad staan, en des te lager, des te beter voor weerstanden die in serie met het signaalpad staan. Aangezien deze weerstand parallel aan het signaalpad staat en de trafo het rooster al op 0 V houdt, zou je de weerstand dan dus het beste kunnen weglaten.

Wat ik alleen niet weet, is of die weerstand nog een of andere resonantie van de transformator helpt te dempen, of van de spreidingsinductie van de trafo met de ingangscapaciteit van je versterker bijvoorbeeld. Aangezien er praktisch niks op de Amplimo-webstek staat, kan ik dat ook niet uitrekenen.

Kortom, probeer het eens zonder weerstand, en als je een piek in het hoog krijgt, kijk dan eens of je die kunt dempen door alsnog een weerstand erin te zetten. Zolang die in de honderden kilo-ohms zit (veel groter is dan transformatieverhouding in het kwadraat maal bronweerstand) zal het effect op de ruis heel beperkt zijn.

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » vr 19 jul 2019, 21:33

Dag Marcel,

Wederom bedankt voor jouw advies.

Ik heb ook Amplimo maar eens bevraagd. De reactie (erg snel!) matched met jouw advies (zie hieronder). Jouw advies is uitgebreider. Ik volg dus jouw advies en zie (in eerste instantie) af van een ingangsweerstand. Wel met enige 'wrevel' want juist aan de ingang van de eerste EF86 moet het qua verbindingen/solderen piekfijn in orde zijn. "Tom Poes, verzin een list."

Ik denk dat dit project me over de streep moet trekken van 'echt' meten. Ik heb van alles staan (oscilloscopen, sinus- en blokgolfgeneratoren, VTVM's) maar meet tot nu toe slechts met twee moderne multimeters en een L/C/R meter. Ik zie een beetje op tegen het openen van weer zo'n deur met weliswaar enerzijds het genot van ontdekken/doorgronden, maar toch zeker anderzijds het oproepen van weer zo veel extra vragen.

Enfin, eerst maar eens die microfoonversterker bouwen.

Groet,
Robert

Vraag aan Amplimo (email 19 juli 2019):

Is het voor een juiste werking van de TM3 nodig/verstandig om een weerstand (van tenminste 45K zoals de datasheet vermeldt) parallel aan de secundaire te schakelen? Bijvoorbeeld om een piek in het hoog te voorkomen?

Of kan ook worden afgezien van de weerstand? Ik wil de secundaire koppelen aan een EF86 in triode schakeling met kathode-bias, met dus een kant van de secundaire aan massa en de andere aan het stuurrooster van de EF86.

Reactie Amplimo (email 19 juli 2019):

De belasting van de TM3 wordt geadviseerd MINIMAAL 45k.
Een lagere belasting zou kunnen betekenen dat de microfoon aan primaire zijde zwaarder wordt belast en mogelijk misaanpassing of aantasting van het frequentiebereik teweeg brengt.

Een hoogohmiger belasting is voor de TM3 niet zo’n probleem.
De ingangsimpedantie van de EF86 zal zonder gridweerstand extreem hoogohmig zijn.
Wellicht dat dit problemen zou kunnen geven met betrekking tot de ontvankelijkheid voor brom en/of ruis.

Feitelijk is de TM3 een “impedantie omzetter” die er voor zorgt dat microfoon een impedantie ziet die optimaal is.
Wikkelverhouding van 1:15 geeft een impedantieverhouding van 1:225. (= 15^2)
Dat wil zeggen dat een secundaire weerstand van 45k er aan de primaire kant uitziet als een weerstand van 45k/225 = 200 ohm.

Zou je bijvoorbeeld secundair een weerstand van 220k toepassen, dan wordt je microfoon belast met 220k/225 = 978 ohm.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 19 jul 2019, 22:26

Robert Gribnau schreef:@ Anne: Dus misschien toch maar de 12B4A op 20 mA instellen en dan aansluiten naar jouw voorstel (waarbij ik aanneem dat de ontkoppelcondensator flink wat hoger moet zijn).
Kun je doen, wel wat overdreven, kan tot bijna 25Veff op 600Ω halen.
Kathodeweerstand van rond 6k8 en Ztrafo 5k, neem maar 47µ als we toch aan 't overdrijven zijn :lol:
Anne

disco

Berichtdoor disco » di 13 aug 2019, 17:10

Ah!buis schreef:
MarcelvdG schreef:Wat is daar nou het voordeel van? Ik zou denken dat het of weinig uitmaakt, of de trafo in verzadiging stuurt.
De trafo in verzadiging zal zo'n vaart niet lopen, is een SE uitgang voor iets van 4W.
Ik dacht zo, waarom een deel van de uitgang in een weerstand verliezen?
En het heeft misschien zelfs z'n voordeel niet rond het nulpunt van de B-H curve te zitten.
(hoewel, daar is de stroom wel wat klein voor, kathodestroom vergroten ?)
Anne

Naar de schakeling kijkend kreeg ik ook dat idee, waarom de transformator niet gebruiken waarvoor hij is bedoeld?

Aan de ingangszijde dient vanwege de geringe spanningen beslist zorgvuldig te worden ontworpen. Het is veiliger om het kleine signaal eerst te bufferen, alvorens het met een volumeregelaar te belasten. Ik zou een cascode maken, bijvoorbeeld met een ECC88-paar.

disco

Berichtdoor disco » di 13 aug 2019, 18:25

Of, met een hogesteilheidbuis zoals de D3A als actieve belasting (u=80, gm=20mA/V). Het voordeel van de u-volger is buffering met lage vervorming terwijl je ook nog versterkt, ongeveer gelijk aan de u van de onderste buis (hier circa 32 maal). Componentwaarden zijn niet geoptimaliseerd, wellicht valt er winst te behalen uit een simulatie.

disco

Berichtdoor disco » di 13 aug 2019, 21:22

Of, als het ook met zand mag...

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » do 15 aug 2019, 18:14

Bedankt voor de suggesties, Disco.

De mu-follower met D3a spreekt me wel aan (ik heb er enkele). Kost wel twee buisvoetjes. Gezien het (per kanaal) beschikbare chassis, zou ik de 2e trap (EF86) en de eindtrap (12B4A) dan kunnen vervangen door één 6CY7 (daarvan heb ik er ook enkele). Met wat extra tegenkoppeling is de wat hogere versterking van de 'lichtere' triode in de 6CY7 te compenseren. De 'zwaardere' triode in de 6CY7 lijkt aardig op de 12B4A.

Ik dacht er zelf ook al aan om meteen een ingangsweerstand van 470K te plaatsen. Experimenteren met verschillende waarden (waaronder geen weerstand) aan de gevoelige ingang zie ik niet zo zitten. Op een ander forum is me geadviseerd om een attenuator voor de ingangstransformator op te nemen. Ik denk nu aan een inschakelbare verzwakking van 20dB.

En ja, hoe nou de eindtrap aan de uitgangstransformator te koppelen? Keuzestress...

Groet,
Robert

disco

Berichtdoor disco » vr 16 aug 2019, 8:21

Ik zou de UGT rechtstreeks onder de kathode van de laatste buis plaatsen. De kern dient te worden gemagnetiseerd door enkele tientallen mA, Anne haalde de B-H curve al aan. Als je 2Vrms zou willen afleveren aan de uitgang, dien je over de primair driemaal die wisselspanning te ontwikkelen omdat de wikkelverhouding 1:3 bedraagt. Het is een kwestie van curven bestuderen om een geschikte kandidaat te vinden, zijnde triode of penthode. Penthode heeft in het algemeen het voordeel dat de ingangscapaciteit laag is (i.v.m. het Miller effect) en dat zijn interne weerstand hoger is dan de triode waardoor voedingsrimpel beter wordt geïsoleerd.

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » za 17 aug 2019, 12:58

OK Disco, ik dacht even dat je doelde op het opnemen van de UGT in de anodeleiding, vandaar mijn 'keuzestress'. Ik was al van plan om het advies van Anne te volgen dus de UGT komt zeker in de kathodeleiding. Ik was nu zo ver:

Schema Amp.png

Kan iemand me laten weten of het volgende klopt? Ik wil een inschakelbare H-pad attenuator van 20 dB tussen ingang en primaire opnemen. Ik vond daar deze calculator voor: http://www.nu9n.com/tpad-calculator.html

Uitgaande van een weerstand van 470K aan de secundaire kom ik op 2089 Ohm aan de primaire (470K gedeeld door het kwadraat van de transformatieverhouding, dus door 225). Moet ik dan die 2089 Ohm als zowel de ingangs- als uitgangsimpedantie in de calculator invoeren?

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 17 aug 2019, 15:33

Robert Gribnau schreef:Kan iemand me laten weten of het volgende klopt? Ik wil een inschakelbare H-pad attenuator van 20 dB tussen ingang en primaire opnemen. Ik vond daar deze calculator voor: http://www.nu9n.com/tpad-calculator.html

Uitgaande van een weerstand van 470K aan de secundaire kom ik op 2089 Ohm aan de primaire (470K gedeeld door het kwadraat van de transformatieverhouding, dus door 225). Moet ik dan die 2089 Ohm als zowel de ingangs- als uitgangsimpedantie in de calculator invoeren?

Groet,
Robert
Als je wil dat de bron, met of zonder verzwakker, dezelfde belasting ziet klopt 't wel.
Je kunt gerust een T-verzwakker doen, de boel zweeft toch, maakt het niet uit.Heb je maar 3 weerstanden en twee omschakelaars nodig.
Weerstanden afronden naar dichtsbije gangbare waardes 2x 1740Ω en een 430Ω bijv.
Anne

disco

Berichtdoor disco » za 17 aug 2019, 22:24

Mocht je nog een alternatief zoeken voor de laatste trap, dan is een triode geschakelde EL36 misschien het overwegen waard (30V bias @30mA u=5 ri=800 ohm). Voordeel is hogere efficiëntie op de UGT (je Rk wordt nu 600 ohm) zodat je in de voorgaande trap minder versterking hoeft weg te gooien. Nadeel is wel dat je nu de directe koppeling zult moeten verruilen voor een koppelcondensator wat mogelijk complicaties oplevert met de feedback i.v.m. de fasehoek.

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » wo 21 aug 2019, 18:01

Ik hou het toch maar op de 4 x EF86 en 2 x 12B4A. Maar de voeding wordt een gestabiliseerde met 2 x ECC83, 1 x EL86 triode, 1 x 0B2 en 1 x EZ81.

Ik wil een Paeco 910-113 voedingstrafo uit een HP 400D gebruiken. Specificaties: 2 x 390 V / 65 mA met centertap, 1 x 6,3 V / 2,25 A , 1 x 6,3 V / 1,3 A en 1 x 7,3 V / 1 A. In de HP 400D is de 6,3 V / 2,25 A opgetild naar 125 Vdc. De andere 6,3 V en de 7,3 V liggen in de HP400D (vrijwel) aan massa.

Het zou erg mooi uitkomen als ik de 6,3 V / 2,25 A wat verder op kan tillen, zo tegen 250 V dc (maar ca. 200 Vdc is ook wel goed). Die gaat dan dienen voor de EZ81 en de EL86. De andere 6,3 V is voor de 2 x 12B4A; die zou dan op ca. 150 V dc komen. De 7,3 V (die nog wordt gelijkgericht en afgevlakt) is voor de 2 x ECC83 en komt op ongeveer 125 Vdc. Ik heb dan nog maar één extra gloeistroomtrafo nodig voor de 4 x EF86.

Zou dit met het oog op de isolatie in de trafo kunnen? Ik denk zelf dat de gloeistroomwikkelingen dit onderling gezien wel aankunnen omdat de relatieve spanning niet veel afwijkt van hoe het in de HP 400D zit. Maar zou het een probleem kunnen zijn in verband met de aan massa liggende centertap van de hoogspanningswikkeling? Ten opzichte van die tap zouden de gloeistroomwikkelingen immers zo'n 125 tot 150 V dc omhoog gaan.

Weet iemand van jullie hoe dit te beoordelen?

Groet,
Robert

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 21 aug 2019, 19:35

Om de trafo zou ik me geen zorgen maken, de spanning tussen de verschillende delen van de HS-wikkelingen zijn nog een stuk hoger, het geheel moet goed geïsoleerd zijn.
De gloei EL86+EZ81 kun je gewoon aan de kathode EL86 verbinden.
Anne

Robert Gribnau

Berichtdoor Robert Gribnau » wo 21 aug 2019, 19:49

Dank Anne, dat wordt het dan. In totaal 11 buizen, 2 meer dan ik wat tot nu toe heb gebouwd.

Nu vooral lay-out problemen. Zo wil ik de Paeco trafo ondersteboven plaatsen omdat bij een van de vier schroefdraden wat olie zweet.

Groet,
Robert

Robert Gribnau

Re: Microfoonversterker met 4 x EF86 en 2 x 12B4A

Berichtdoor Robert Gribnau » do 22 aug 2019, 14:06

De bijgewerkte schema's.

Zekerheidshalve maar gekozen voor een EL360 in plaats van een EL86. De EL360 kan 400 V op het schermrooster verdragen (de EL86 slechts 250 V) en heeft een wat hogere maximale anodedissipatie (15 W). Mogelijk overkill maar zo gaat het zeker goed.

De tegenkoppeling wordt vast. Het berekenen van de weerstanden voor de tegenkoppeling (100 Ohm? en ? Ohm) lukt me niet dus die vind ik desnoods wel experimenteel (ik moet de juiste fasering van de tegenkoppeling toch al experimenteel vaststellen). Maar advies is weer welkom.

Groet,
Robert

Schema Amp.png

Schema Power Supply.png

Terug naar “Versterkers”