ZBA LM3886 CA versterker overwegingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: ZBA LM3886 CA versterker overwegingen

Berichtdoor ray5150 » wo 24 jul 2019, 23:01

FR_Aad schreef:Ik heb de mijne zo gebouwd :mrgreen:

Een gevalletje "less is more" dus... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 25 jul 2019, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 24 jul 2019, 23:42

ray5150 schreef:
FR_Aad schreef:Ik heb de mijne zo gebouwd :mrgreen:

Een gevalletje "less is more" dus... :mrgeen:

:lol:

dre

Berichtdoor dre » do 25 jul 2019, 19:42

Ik heb de plaat later uit 2 delen gemaakt. :wink:
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 jul 2019, 20:40

Als je bout isoleert met nylon ringen of bussen hoeft dat niet. Je hoeft alleen maar te zorgen dat er geen kortgesloten circuit door de trafo's ontstaat: https://nl.farnell.com/duratool/1640060 ... hing%208mm
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » do 25 jul 2019, 20:53

Pjotr schreef:Als je bout isoleert met nylon ringen of bussen hoeft dat niet. Je hoeft alleen maar te zorgen dat er geen kortgesloten circuit door de trafo's ontstaat: https://nl.farnell.com/duratool/1640060 ... hing%208mm

Nou,lees dan mijn topic maar eens door........ :roll:
потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 jul 2019, 20:56

Vindt dat eerst maar eens terug :D Wat ging er mis dan?
Peter de Jong

dre

Berichtdoor dre » do 25 jul 2019, 21:03

потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 jul 2019, 21:31

dre schreef:Ik heb de plaat later uit 2 delen gemaakt. :wink:

Ik lees in je topic nog steeds geen reden daar toe :think: Jouw constructie bevalt daar prima zo te lezen...
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 27 jul 2019, 8:05

Lekker bezig hier! De versie met de trafo's aan één kant bevalt me het best - maar dat is ook een eindbak waar de volgende een DAC aan boord heeft.

erik1977

Berichtdoor erik1977 » za 27 jul 2019, 10:16

avdboom schreef:
- BOM Backorder componenten
Er zijn wat onderdelen op de BOM's waarvan wordt aangegeven dat ze niet meer geproduceerd/besteld zullen worden maar er nog wel zijn. Geen probleem dus. Er is een enkel onderdeel dat een zeer lange levertijd heeft. Namelijk: https://eu.mouser.com/ProductDetail/71- ... 0E2001BB30

Nu dacht ik gelezen te hebben dat als je alles besteld bij Mouser alles geleverd wordt en evt. backorder delen nageleverd worden, klopt dit? Maar misschien is het handige om een alternatief component te kiezen? Is dat voor dit component mogelijk, of is dit heel specifiek en kritisch gekozen en zou het afdoen aan het oorspronkelijke idee? En zou iemand dan een goede suggestie voor een vervanger hebben?

Ik heb ongeveer een jaar geleden de hele BOM besteld en zoals het er nu uitziet wordt het halverwege september uitgeleverd, inclusief de slecht verkrijgbare melf-weerstanden.
Volgens mij heeft Shadow gewoon een alternatief gebruikt wat vrij verkrijgbaar is.

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 27 jul 2019, 10:48

Shadow schreef:Lekker bezig hier! De versie met de trafo's aan één kant bevalt me het best - maar dat is ook een eindbak waar de volgende een DAC aan boord heeft.

Thanks. Meteen nog wat vraagjes direct aan jou als je er toch bent :wink: .

De versie met trafo's aan één kant, is dat die ik in mijn startpost als voorbeeld gegeven heb? In welk opzicht bevalt die jou het best?
En volgens Erik1977 heb jij voor een slecht leverbaar component een alternatief gebruikt, weet jij nog welke dat was (en had je die ook bij Mouser vandaan?)? Ik zal even navraag bij Mouser doen of die inderdaad in september weer leverbaar zal zijn, maar zo niet, of bij twijfel, is het misschien handig een alternatief er bij te gooien in het winkelmandje...

erik1977 schreef:
avdboom schreef:
- BOM Backorder componenten
Er zijn wat onderdelen op de BOM's waarvan wordt aangegeven dat ze niet meer geproduceerd/besteld zullen worden maar er nog wel zijn. Geen probleem dus. Er is een enkel onderdeel dat een zeer lange levertijd heeft. Namelijk: https://eu.mouser.com/ProductDetail/71- ... 0E2001BB30

Nu dacht ik gelezen te hebben dat als je alles besteld bij Mouser alles geleverd wordt en evt. backorder delen nageleverd worden, klopt dit? Maar misschien is het handige om een alternatief component te kiezen? Is dat voor dit component mogelijk, of is dit heel specifiek en kritisch gekozen en zou het afdoen aan het oorspronkelijke idee? En zou iemand dan een goede suggestie voor een vervanger hebben?

Ik heb ongeveer een jaar geleden de hele BOM besteld en zoals het er nu uitziet wordt het halverwege september uitgeleverd, inclusief de slecht verkrijgbare melf-weerstanden.
Volgens mij heeft Shadow gewoon een alternatief gebruikt wat vrij verkrijgbaar is.

Zo, dat is wel lang! Maar september komt al weer dichtbij... Ik zal eens navraag doen O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 jul 2019, 11:08

Als het alleen om die MELF weerstanden gaat staan er genoeg alternatieven bij Mouser van verschillend fabricaat. Als het maar dezelfde maat en zelfde tolerantie is. Let ook op de bestelaantallen! Overigens is het met elektronica componenten zo dat het steeds wisselend is qua verkrijgbaarheid. Is geen pijl op te trekken. Heeft ook geen zin de BOM steeds aan te passen tenzij helemaal niet meer verkrijgbaar.
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 27 jul 2019, 11:11

Pjotr schreef:Yup, was al aan het zoeken naar jouw uitvoering André. Zou hou je de powerverbindingen het kortste! Die middenplaat is volgens mij niet van metaal maar van PVC o.z.i. Je mag bij een ringkern daarvoor geen geleidend materiaal gebruiken. Dat zou als kortsluitwikkeling voor de trafo's gaan werken. Of je moet hem echt goed ioleren met nylon ringen/bussen. De signaal-IN lijn voor de rechterkant kun je dan in de hoek op de bodem van de kast leggen/plakken.

Helaas gaat de SmartMains niet passen... De interne hoogte is 80mm. De trafo volgens de datasheet 45mm (incl. bevestigingsmateriaal?), er blijft dus 35mm over. Zelfs met die van hypex, die 35mm hoog is volgens opgave, zou dat eigenlijk niet kunnen... Zo te zien heb jij ook een Galaxy met 80mm hoogte Dré, hoe is dat bij jou? Jij hebt zelfs 160Va trafo's...

Wat wel zou kunnen is het Hypex of Ali boardje rechtopstaand achter de netentree te zetten in een kunststof beugel. Lijkt mij ook een goede optie... Deze opzet (de trafo's bevinden zich hier dus in de lengte in het midden:
opzet softstart.jpg

Nog een optie...
Ik heb het idee opgelopen om eens een voorzichtig begin te maken om te leren programmeren en daarvoor de Arduino te gebruiken. Het zou ook een leuke doelstelling zijn om zelf een softstart, one-push on/off, temperatuurbeveiliging (voor de FetZilla) en IR on/off te programmeren. Komt wel bij dat ik dan nog wat zaken (relais, weerstanden etc.) er bij nodig heb en misschien PCB voor moet maken. Maar die zaken zijn vaak ook al als modules op kleine pcb's beschikbaar en evt. op standaard gaatjes pcb te maken. Wellicht kan ik daar ook wat mee maken dat gewoon past.Enige nadeel... het gaat dan wel wat langer duren denk ik....

Tijdelijk gewoon met een harde aan/uit schakelaar gebruiken met 2x 120Va, ik dacht gelezen te hebben dat dit in principe geen probleem zou moeten zijn?
Pjotr schreef:Als het alleen om die MELF weerstanden gaat staan er genoeg alternatieven bij Mouser van verschillend fabricaat. Als het maar dezelfde maat en zelfde tolerantie is. Let ook op de bestelaantallen! Overigens is het met elektronica componenten zo dat het steeds wisselend is qua verkrijgbaarheid. Is geen pijl op te trekken. Heeft ook geen zin de BOM steeds aan te passen tenzij helemaal niet meer verkrijgbaar.

Oké, geen kritisch component dus. ik ga eens kijken :goedzo:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 jul 2019, 11:40

Alleen de 4 stuks 0,1% MELF weerstanden moeten wel ook 0,1% zijn! Kun je even aangeven welke mouser bestelnummers niet leverbaar zijn? Kijk ook even voor een alternatief
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 27 jul 2019, 12:11

Pjotr schreef:Alleen de 4 stuks 0,1% MELF weerstanden moeten wel ook 0,1% zijn! Kun je even aangeven welke mouser bestelnummers niet leverbaar zijn? Kijk ook even voor een alternatief

Thanks! Volgens mij alleen die ene, maar ik check het vanavond even, moet nu de deur uit...

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 27 jul 2019, 13:44

Ik heb een kaku van Barry genomen, dat ging prima op z'n kant. Geluidsmatig vind ik de eindversterker het fijnst icm een ESS dac, of de layout er aan bij draagt geen idee, maar het kan maar helpen.

erik1977

Berichtdoor erik1977 » za 27 jul 2019, 14:03

Shadow schreef:Ik heb een kaku van Barry genomen, dat ging prima op z'n kant. Geluidsmatig vind ik de eindversterker het fijnst icm een ESS dac, of de layout er aan bij draagt geen idee, maar het kan maar helpen.

Bedoel je via de WXC-50?
Toevallig net vanmorgen besteld, ben benieuwd!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 jul 2019, 15:02

Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 27 jul 2019, 17:34

erik1977 schreef:
Shadow schreef:Ik heb een kaku van Barry genomen, dat ging prima op z'n kant. Geluidsmatig vind ik de eindversterker het fijnst icm een ESS dac, of de layout er aan bij draagt geen idee, maar het kan maar helpen.

Bedoel je via de WXC-50?
Toevallig net vanmorgen besteld, ben benieuwd!

In de WXC50 zit een ESS 9003 dac inderdaad, maar er zijn meerdere varianten, ik gebruik de WXC50 ook idd.

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 27 jul 2019, 21:13

Bedankt Peter!

Ik bestel de rest gewoon via de BOM's die andere Peter gemaakt heeft bij Mouser. Voor de CA deze: https://eu.mouser.com/ProjectManager/Pr ... 6d71b3a8c0
En dan maal 2. Misschien van de goedkope weeerstandjes 1 extra, mocht er één vandoor gaan.....

Zover het er nu naar uit ziet is dat weerstandje waar jij een alternatief voor hebt gegeven het enige dat nu niet direct leverbaar is. Hooguit dat dat nog veranderd als ik de aantallen verhoog, maar dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk. Ik zal van de week in de avond eens kijken of ik alle extra zaken die ik mee denk te moeten bestellen ook helder heb, en dan de onderdelen in te kloppen en bestellen. Mocht er dan alsnog iets uit vloeien dat niet bestelbaar is en ik twijfel welk alternatief te nemen dan trek ik wel weer aan de bel. :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 28 jul 2019, 11:25

avdboom schreef:Nog een optie...
Ik heb het idee opgelopen om eens een voorzichtig begin te maken om te leren programmeren en daarvoor de Arduino te gebruiken. Het zou ook een leuke doelstelling zijn om zelf een softstart, one-push on/off, temperatuurbeveiliging............ en DC-beveiliging en IR on/off te programmeren. Komt wel bij dat ik dan nog wat zaken (relais, weerstanden etc.) er bij nodig heb en misschien PCB voor moet maken. Maar die zaken zijn vaak ook al als modules op kleine pcb's beschikbaar en evt. op standaard gaatjes pcb te maken. Wellicht kan ik daar ook wat mee maken dat gewoon past.Enige nadeel... het gaat dan wel wat langer duren denk ik....

Dat ben nu aan het uitwerken voor de CA-MK2 met een Atmel ATtiny processortje. Soort van COCO de luxe. Ben nu met de PCB bezig. Een IR on-off zie ik geen nut in. Dat is meer het terrein van de VV. Er komt i.p.d.v. een remote on-off aan met een bedrade schakelspanning vanuit de VV.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 28 jul 2019, 11:54

Pjotr schreef: Er komt i.p.d.v. een remote on-off aan met een bedrade schakelspanning vanuit de VV.
Toch niet de Hypex methode ? :-"
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 28 jul 2019, 11:59

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef: Er komt i.p.d.v. een remote on-off aan met een bedrade schakelspanning vanuit de VV.
Anne

Je bedoelt dat je hem aan moet zetten om hem uit te zetten en vv? :lol:
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 28 jul 2019, 12:05

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Anne

Je bedoelt dat je hem aan moet zetten om hem uit te zetten en vv? :lol:

Zoiets ja :shock:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Terug naar “Versterkers”