ZBA LM3886 CA versterker overwegingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

ZBA LM3886 CA versterker overwegingen

Berichtdoor avdboom » zo 14 jul 2019, 21:13

In een ander draadje heb ik de quest uitgelegd naar een passende versterker. Dit is de Composite versterker van Pjotr en Knuisje geworden met de Knuisje voedingprints, waarvan ik beiden 2 pcb's op de kop heb kunnen tikken.

De voorpret kan beginnen. Ik wacht nog op e.e.a. om verder te gaan met andere projecten, dus dan hier maar vast wat denkwerk in stopen. Genoeg vragen... op een rijtje:

- HIFI 2000 Galaxy behuizing kast geschikt
Even dubbelcheck. De LM3886 dissipeert niet zo heel veel warmte begrijp ik. De aluminium zij profielen van de Galaxy behuizing zouden hiervoor volstaan? De LM4562, moet die ook aan het heatsink zitten overigens? Ik zie bij Pjotr zijn amp achter op de heatpipe nog wat zitten?
EDIT: Ik zit net Shadow zijn draadje te lezen, en bij hem zitten beiden chips aan 1 zijwand. Als het bij hem goed gaat... dat zou voor mij ook ideaal zijn dan! Ik denk dat ik het ook zo ga doen....

- BOM Backorder componenten
Er zijn wat onderdelen op de BOM's waarvan wordt aangegeven dat ze niet meer geproduceerd/besteld zullen worden maar er nog wel zijn. Geen probleem dus. Er is een enkel onderdeel dat een zeer lange levertijd heeft. Namelijk: https://eu.mouser.com/ProductDetail/71- ... 0E2001BB30

Nu dacht ik gelezen te hebben dat als je alles besteld bij Mouser alles geleverd wordt en evt. backorder delen nageleverd worden, klopt dit? Maar misschien is het handige om een alternatief component te kiezen? Is dat voor dit component mogelijk, of is dit heel specifiek en kritisch gekozen en zou het afdoen aan het oorspronkelijke idee? En zou iemand dan een goede suggestie voor een vervanger hebben?

- DC protectie
Er zit zowel op de voeding prints als de versterker prints een DC protectie op. Dat is DC protectie voor de luidsprekers? Ik begrijp dat 1 van beiden voldoende is.

Is er voor 1 van de twee DC protecties (op voeding/versterker prints) een voorkeur of komt het beiden gewoonweg op het zelfde neer?
De extra delen voor de DC protectie op de versterker print hebben een aparte BOM en kan dus simpel weg gelaten worden. Hoewel het me nog niet helemaal duidelijk is welke delen op het pcb dan onbestuct blijven, maar dat zoeken we nog wel uit.
Is het bij de voeding prints evt. ook makkelijk de DC protectie weg te laten zonder de rest qua werking te beïnvloeden? Dit is natuurlijk alleen relevant als de DC protectie op de versterker print voordelen heeft t.o.v. de voeding print protectie....

- Trafo's 2x 24V 100VA per kanaal voldoende?
Ik heb eens zitten kijken naar welke trafo's ik zal nemen, omdat dit ook een redelijke portie van het totaal zal innemen.
Ik dacht gelezen te hebben dat 24V de max is. Met minder zal je neem ik aan minder vermogen hebben. Niet omdat ik het nu nodig heb maar ik wil wel toekomstbestendig zijn dus ik ga dan voor de 24V. Verder zou een trafo van 80VA tot 120VA prima zijn. Naja, dan maar voor 120VA gaan voor de reserve... Maar toen las ik e.e.a. over brommende trafo's. Naar wat ik er nu van gelezen heb kan dat door inferieur wikkelen/construeren komen. En door een DC component op de netstroom.
DC daar is wel vanaf te komen op een later moment maar een slecht geconstrueerde trafo niet. En de betere (BLOCK) trafo's zijn wel een stukje duurder... Om de kerk in het midden te houden kijk ik nu naar een 100VA 2x 24V trafo. Nog even bevestiging vragen. Is 100VA gewoon dikke prima, of laat ik dan potentieel qua prestaties toch nog wat liggen? De trafo's gaan me daarmee al iets meer kosten dan begroot maar ik wil later niet spijt krijgen dat ik niet meteen all-the-way ben gegaan...

- Softstart
Ik zit aan deze Ali softstart en klik-aan-klik-uit print te denken. Dikke prima of zegt iemand nee niet doen! Dit [vul suggestie in] is wat je wil hebben! ??

- Layout:
Ik denk er aan de layout van Shadow ook te gebruiken. Trusted en proven.... Enige is dat ik dan tegen de linker zijwand dan het softstart PCB moet komen op standoffs. Maar het ziet er naar uit dat die ruimte (+/- 6cm hoogte) er wel is. Zou perfet uitkomen. En zo is de netspanning en 24V en signalen ook mooi gescheiden en achter op de kast bij elkaar.
8A3FB7CE-A59D-4F3F-B9EC-84D8D5893091.jpeg

-Extra componenten

Wat zou ik nog extra nodig hebben wat ik het beste bij Mouser/Conrad kan meebestellen?

-Ik had wat gezien van een alternatief relais op de Knuisje voeding print bij conrad, die moet ik nog even opzoeken...

-Ik zie bij Shadow dat hij de signalen aan massa heeft gelegd via een weerstand en condensator? Welke typen en waarden kan ik hier het beste voor gebruiken?
ED7157BA-1071-47C4-9FA8-ACB4F4D9EC1F.jpeg

- Ik had ook eens iemand dit zien aanraden, zou dit nog iets zijn waar deze amp baad bij kan hebben? Of haal ik nu echt dingen er bij die nier niet thuis horen?
earth-f4.gif

- Clips om de LM3886 chips aan de zijwand aan te drukken

- Nog iets anders wat ik vergeet of heel handig kan zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Re: ZBA LM3886 CA versterker overwegingen

Berichtdoor Pjotr » zo 14 jul 2019, 21:33

Lees ook het bouwdraadje van Erik eens helemaal door: viewtopic.php?p=1893976#p1893976
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 14 jul 2019, 21:35

Dit is overigens hoe ik de layout zelf bedacht had. De trafo is ter referentie, en de schilderstape trafo 2 haha...

Ik heb alleen nog niet de pcb's dus de grootte en passing is nog een schatting... Voordeel is dat beide kanalen de LM3886 een eigen zijwand heeft om warmte af te geven. Maar ik begrijp dat ze in de praktijk onder zware belasting nog niet eens echt warm worden? Dus of dit echt iets is om rekening mee te houden...?

Nadeel is dat de trafo's wat dichter bij de audio/versterker pcb's zitten. Zou dit nog invloed kunnen hebben? Of is dat echt theoretisch?

Nogmaals, bij Shadow werkt het zoals in het plaatje hier boven prima begrijp ik. Dus waarom een beproefd concept afslaan? Ik zat nog even te kijken naar de voeding van de versterker pcb en de luidspreker uitgang die bij de achterkant allemaal vlak langs elkaar lopen, ook de signaal in connector en bedrading. Maar blijkbaar valt dit allemaal wel mee in de praktijk... Voor mijn gevoel zou ik het wat meer gescheiden willen hebben, maar elke layout heeft wel weer een compromis...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 14 jul 2019, 22:02

softstart zou ik die van Hypex nemen: https://www.diyclassd.com/product/softstart-module/38
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 jul 2019, 22:10

Henkjan schreef:softstart zou ik die van Hypex nemen: https://www.diyclassd.com/product/softstart-module/38

+1 Voor zover je hem nodig hebt. Bij dat Chinese spul moet je nog maar afwachten. Met name de relais voldoen niet altijd aan de vereiste isolatieafstanden.
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 14 jul 2019, 22:24

Oke thanks. Zal er eens naar kijken :goedzo:

Wat betreft de trafo's. 100va prima of toch beter 120va?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 14 jul 2019, 22:30

bigger is better, had ik begrepen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 jul 2019, 22:46

avdboom schreef:Oke thanks. Zal er eens naar kijken :goedzo:

Wat betreft de trafo's. 100va prima of toch beter 120va?

Hangt er vanaf. 80VA is per kant is genoeg voor gemiddeld stevig muziek luisteren. Meer dan 120VA heeft gehoormatig geen zin. Kost meer en maakt de kast zwaarder.
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 14 jul 2019, 23:18

Tekening van de aardig klopt niet :(
Twee mogelijkheden,
Aarding.png
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

dre

Berichtdoor dre » ma 15 jul 2019, 7:29

Ik heb 160VA gebruikt. :mrgreen:
потому что он может!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 15 jul 2019, 7:48

Henkjan schreef:bigger is better, had ik begrepen

+1, al zal dat wel weer ontkend worden...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 jul 2019, 9:59

Leeuwarden schreef:
Henkjan schreef:bigger is better, had ik begrepen

+1, al zal dat wel weer ontkend worden...

Een geloof kun je maar beter niet ontkennen.... :D :relax:
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 15 jul 2019, 22:27

Oké. voor die 15 Euro die het scheelt neem ik gewoon de 120Va, anders blijft dat door mijn hoofd zingen vrees ik :sure:

Voor de softstart ga ik eigenwijs doen, audiophonics heeft er ook 1 op de website die ook via AliE geleverd wordt, en daar zijn de klanten doorgaans tevreden over. DIe heeft ook thermische protectie. Echter... die ga ik dan in mijn FetZilla zetten. Voor de FetZilla had ik nog een Smartmains van SupeR klaar liggen (ook met one push button start/stop) en die ga ik dan in de CA gebruiken. Lijkt mij een prima oplossing. Ik moet dan alleen even kijken hoe ik het ledje van de push button aan laat gaan als de amp aan staat en uit wanneer dit niet zo is. Maar daar kan ik vast een aftakking van de relais sturing maken o.i.d.. En zo houd ik de kosten toch nog een beetje in de hand... Mocht dat Chinese ding er dan toch ooit mee stoppen kan ik er altijd nog een hypex in stoppen, maar ik hoop natuurlijk op jaren plezier. We zullen zien...

Ik ben nog een beetje aan het dubben geweest over de layout, maar ik kan dat pas echt bepalen als alle pcb's en de trafo's binnen zijn. Nu is het een beetje gokken met maten. De autist in mijn ziet liever niet de 24V voedingsdraden zo dicht langs de signaal en speaker draden zoals in de rechter achterhoek bij Shadow, ondanks dat het DC voeding is. Maar wellicht ontkom ik daar niet aan in mijn formaat kast. En als het echt hoorbaar was dan had Shadow dat wel vermeld. Én ik heb heavy shielded signaalkabel van ViaBlue klaar liggen, wellicht dat dit ook wat rotzooi buiten de deur houd. Maar eens wachten tot ik het spul in handen heb...

Die 100R weerstand en 100nF condensator aan de input massa, maakt dit nog wat uit wat de kwaliteit is? Of mag dit gewoon simpel metaal weerstand en simpele condensator zijn?

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 15 jul 2019, 22:30

Ah!buis schreef:Tekening van de aardig klopt niet :(
Twee mogelijkheden, Aarding.png Anne

Bedankt Anne.

Hebben deze extra schakelingen (in combinatie met de signaal massa naar chassis via 100R & 100nF) nog toegevoegde waarde? Of is dit iets om te proberen mochten er in de praktijk problemen zijn?

Volgens mij hebben anderen het ook gewoon direct aangesloten? Ik had het eens gezien dus toch een bekijken of het wat kan opleveren... Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Simpel houden hoeft ook niet verkeerd te zijn...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 15 jul 2019, 22:47

avdboom schreef:

Bedankt Anne.

Hebben deze extra schakelingen (in combinatie met de signaal massa naar chassis via 100R & 100nF) nog toegevoegde waarde? Of is dit iets om te proberen mochten er in de praktijk problemen zijn?

Volgens mij hebben anderen het ook gewoon direct aangesloten? Ik had het eens gezien dus toch een bekijken of het wat kan opleveren... Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Simpel houden hoeft ook niet verkeerd te zijn...
Is soms nodig.
Als een signaalbron aan de rand(net)aarde zit en de versterker ook krijg je een gesloten aardlus, netaarde - versterker - bron - netaarde.
Als in die lus een bromstroom komt door stooimagneetvelden of net-aarde lek krijg je een bromspanning over de massa-aansluiting bron-uit - versterker-in.Die bromspanning telt op bij het signaal, gevolg brom uit de LS.
Door de lus te onderbreken met diodes in serie (kan een kleine spanning niet door) of een weerstand (beperkt de stroom zodat de bromspanning over de aanvoer minimaal wordt) wordt bromnarigheid vermeden.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 15 jul 2019, 22:59

Ah!buis schreef:
avdboom schreef:

Bedankt Anne.

Is soms nodig.
Als een signaalbron aan de rand(net)aarde zit en de versterker ook krijg je een gesloten aardlus, netaarde - versterker - bron - netaarde.
Als in die lus een bromstroom komt door stooimagneetvelden of net-aarde lek krijg je een bromspanning over de massa-aansluiting bron-uit - versterker-in.Die bromspanning telt op bij het signaal, gevolg brom uit de LS.
Door de lus te onderbreken met diodes in serie (kan een kleine spanning niet door) of een weerstand (beperkt de stroom zodat de bromspanning over de aanvoer minimaal wordt) wordt bromnarigheid vermeden.
Anne

Het kan dus in ieder geval geen kwaad als ik het zo lees... misschien toch maar wat mee bestellen om dit er evt. bij te prakken O:)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 15 jul 2019, 23:13

Maak eerst even een fatsoenlijk bedradingsschema. Dat praat wat makkelijker.
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 23 jul 2019, 21:04

Zo, de PCB's zijn binnen O:) . Ziet er strak uit! Meteen ook even in hun nieuwe huisje gelegd met het oog op de passing in de toekomst....

2 mogelijke opties waar ik aan denk:
IMG_20190723_202334612-2304x1296.jpg

IMG_20190723_201910164-2304x1296.jpg

Waarbij ik bij de bovenste, zoals Shadow het ook gedaan heeft, de netspanning en signalen zo ver mogelijk van elkaar kan scheiden. De positie van de net entree en luidspreker/signaal uit/ingangen komen dan op een andere plek als nu met de stukjes tape gemarkeerd.
Enige is dat beiden LM3668 dan op 1 aluminiumprofiel zitten, maar bij Shadow gaat dat ook prima, dus dan verwacht ik geen problemen bij mij. VOlgens mij is mijn kastje zelfs dieper en dus een ietsjes groter profiel...
Heeft iemand nog andere argumenten het anders te doen?

Verder had ik niet helemaal goed gekeken in het schetsje van Anne, de rechter schets is eigenlijk exact zoals ook bij Shadow geïmplementeerd. Ik verwacht het eerst zo te proberen. Mocht er dan iets zijn kan ik altijd nog zaken aanpassen en er bij prakken... Overigens zal 1 van de twee mogelijke plekken waar de amp komt te staan geen randaarde hebben, dus dat is sowiezo even bezien...

Verder druk bezig informatie te verzamelen voordat ik zaken ga bestellen. Zou jammer zijn als ik 1 of twee dingen vergeet en die apart moet bestellen. Het doorspitten van de topics is nog best veel werk, maar ook weer leerzaam O:) .
Als het lukt bestel ik ruim voor mijn vakantie, anders na mijn vakantie.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 23 jul 2019, 23:31

Crux is om de voedingsdraden zo kort mogelijk houden. Zeker tussen gelijkrichter en amp printen. Je strooit dan het minste met storing. Bij de "Joram"configuratie zou ik dan de softstart naar de achterkant doen. Zie ie ook dichter bij de netentree. De onderste opstelling komt mooier uit qua koeling maar ook qua gewichtsverdeling. Hier ook de softstart naar achteren. En de linker trafo ook naar achteren en versterkerprint naar voren en voorste gelijkrichtprint 180 graden draaien. Heb je een mooie spiegelsymmetrische opstelling.
Peter de Jong

avdboom

Berichtdoor avdboom » wo 24 jul 2019, 6:50

Inderdaad, ik had zo iets van ik moet de 240AC ver van alles weg houden, maar nu ik over je opmerking na denk... De omlaag getransformeerde spanning zorgt natuurlijk wel voor een grotere stroom door de bedrading en dat geeft inderdaad veel meer verstrooiing als de 240AC! Beetje counter intuitive maar wel logisch. Nog niet zo bij stil gestaan....

Bedankt, ik ga nog eens puzzelen :-).

avdboom

Berichtdoor avdboom » wo 24 jul 2019, 20:55

Zo, nog even aan het pielen geweest... Volgens mij bedoelde jij dit met de aanpassing van de onderste opstelling:
IMG_20190724_203354763-2304x1296.jpg
Correct? Zo hebben beiden chips wel een eigen koeling.

Al doende kwam ik ook nog tot de volgende (wat op de tiende millimeter blijkt te passen....
IMG_20190724_203227897-2304x1296.jpg

Hier wordt de voorkant wel een beetje topzwaar, maar de netspanning kan mooi in het midden tussen de voeding prints door. Kan dat daar kwaad qua strooiveld van die 240AC bedrading als die getwist is? Dat stoort toch niet op de voeding caps ofzo? Die zijn er juist om af te vlakken... Of kunnen die zo iets wel oppikken en doorgeven?
Maar de bedrading van de voeding prints kan wel vrij direct naar de versterker prints met korte draden. Enige is dat de signaal ingang van de rechter print dan vlak bij de trafo zit. Ik heb wel goed afgeschermde kabel daar voor. Zou dat problematisch kunnen zijn? Of zal dat wel los lopen?

dre

Berichtdoor dre » wo 24 jul 2019, 21:06

ca.JPG

Zo heb ik de mijne opgebouwd.
Misschien heb je er wat aan.
потому что он может!

avdboom

Berichtdoor avdboom » wo 24 jul 2019, 21:17

Ja, dat zou ook een optie zijn. Ik zou eens moeten opmeten hoe hoog die SmartMains is die ik heb liggen, of dat gaat passen? Ook wel een goeie zo direct op de trafo's. Gevoelsmatig koppel je door die metalen plaat de trafo's enigsinds magnetisch met elkaar, maar geen idee of dat echt kan/uitmaakt met ringkerntrafo's. Maar bij ou gaat het goed begrijp ik, dus dan zal dat wel meevallen...

Dat ding maar eens opzoeken... bedankt voor het meedenken :-)

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 24 jul 2019, 21:33

Ik heb de mijne zo gebouwd :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 24 jul 2019, 21:37

Yup, was al aan het zoeken naar jouw uitvoering André. Zou hou je de powerverbindingen het kortste! Die middenplaat is volgens mij niet van metaal maar van PVC o.z.i. Je mag bij een ringkern daarvoor geen geleidend materiaal gebruiken. Dat zou als kortsluitwikkeling voor de trafo's gaan werken. Of je moet hem echt goed ioleren met nylon ringen/bussen. De signaal-IN lijn voor de rechterkant kun je dan in de hoek op de bodem van de kast leggen/plakken.
Peter de Jong

Terug naar “Versterkers”