KR 845 buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Buisbuzz

KR 845 buizen

Berichtdoor Buisbuzz » do 13 jun 2019, 15:39

Dag allen,

Ik heb een gemodificeerde Music Angel 845 geïntegreerde buizenversterker. Momenteel heb ik er Shuguang 845B buizen in. Nu kan ik van iemand KR 845 buizen overnemen. Volgens diverse bronnen is dit het neusje van de zalm. Echter, er is mogelijk een probleem:

de "filament current" van de KR 845 = 1 ampere
de "filament current" van de Shuguang 845 = 2,5 ampere

Ik lees op het internet ergens het volgende:

The KR 845 does have sensitivity to heater voltage. As the tube heater draws substantially less current than a carbon plate 845, unregulated heater supplies will go to almost double the rated heater voltage. This is a recipe for tube failure.

Bovenstaande suggereert dit er een aanpassing aan de "heater supply" nodig is om te voorkomen dat de buis defect raakt. Interpreteer ik dit goed? En heeft iemand enig idee welke aanpassing ik zou moeten doen en hoe? Ik kan hier verder niets over vinden op het wereldwijde web....
Als het eenvoudige aanpassing is dan overweeg ik het. Als het een ingewikkelde operatie is dan begin ik er niet aan en koop ik de buizen niet.

Dank,
Buisbuzz

Ah!buis

Re: KR 845 buizen

Berichtdoor Ah!buis » do 13 jun 2019, 16:50

Het ligt eraan hoe de gloei wordt gevoed.
Als het met spanning is (10V) is er niets aan de hand, niks te veranderen.
Maar als het met stroom is dan is er wel een aanpassing nodig anders gaat de buis eraan.
De 845 (Amperex, rca) heeft 3,25A gloei nodig, niet 2,5A.
Moet zeggen, wel een raar verhaal.Met nog geen 1/3-de van het gloeivermogen evenveel stroom uit de (gloei)kathode, klinkt te mooi om waar te zijn.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » do 13 jun 2019, 17:31

De KR heeft geen thoriated tungsten filament. Maar een "gewone" oxide filament.
"Oxide coated filaments requires much less power and glows with a dull red glow, thoriated tungsten filaments glows with a bright yellow glow."
If you see the speaker cone moving it's not hifi.

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » do 13 jun 2019, 17:39

Zo te zien hebben ze niks gereguleerd...En is de 10V DC gemaakt met 2 diodes en 2 condensatoren. (Als dit schema klopt...Kan je zo de KR845's er in stoppen)...

Dan is er ook nog winst te behalen door bijvoorbeeld een Tentlabs of Rod Coleman filament circuit/dingje aan te hangen. (eventueel met een aparte trafo)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op do 13 jun 2019, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 13 jun 2019, 18:15

Bas Horneman schreef:De KR heeft geen thoriated tungsten filament. Maar een "gewone" oxide filament.
"Oxide coated filaments requires much less power and glows with a dull red glow, thoriated tungsten filaments glows with a bright yellow glow."
Dat is ook met indirekt verhitte buizen, dat werd "Miniwatt".Maar drie keer meer ???
Wat de gloei betreft, het schema is niet te vertrouwen, "gemodificeerde Music Angel" zei de TS.
Anne

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » do 13 jun 2019, 19:02

Maar drie keer meer ???

Meer dan drie keer meer...

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » do 13 jun 2019, 19:12

Wat de gloei betreft, het schema is niet te vertrouwen

Uiteraard. Buisbuzz moet gewoon even kijken in zijn amp hoe de vork in de steel zit.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 13 jun 2019, 19:13

Bas Horneman schreef:
Maar drie keer meer ???

Meer dan drie keer meer...
Wil ik 's niet overdrijven, krijg je dit :( :lol:
Anne

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » do 13 jun 2019, 19:16

:D

Buisbuzz

Berichtdoor Buisbuzz » do 13 jun 2019, 20:42

Dank heren,
Dit is de link naar het schema volgens welke de versterker gemodificeerd is:

http://lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/8 ... 45_v42.pdf

Wat denken jullie, kan de KR er in?

Buusbuzz

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » do 13 jun 2019, 21:26

Hoi BuusBuzz,

Aan dat schema is het niet te zien. Aangezien daar niet het schema van de voeding van het filament van de 845 in staat.

Buisbuzz

Berichtdoor Buisbuzz » do 13 jun 2019, 22:39

Oh sorry,
Maar dit is het deel dat gemodificeerd is. Dan is dat schema dat jij stuurde dus toch het relevante. Wat zou betekenen dat ik de KR’s er gewoon ik kan stoppen toch?

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » do 13 jun 2019, 23:14

:) Hoeft geen sorry te zeggen hoor. O:) . Maar dat schema is maar een schema...ergens op het internet gevonden. Kan hetzelfde zijn. Of niet. Dure fout als het mis gaat. Waar ongeveer in nl woon je?

Buisbuzz

Berichtdoor Buisbuzz » vr 14 jun 2019, 8:09

Ik heb er helaas te weinig verstand van. Ik ga het risico dan niet nemen. Bedankt voor jullie input!
P.S. Ik woon in Groningen

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » vr 14 jun 2019, 9:55

O...tot 2 weken geleden kwam ik elke werkdag in Groningen..had ik even kunnen komen kijken. Maar je kan ook foto'tje nemen? Op forum zetten...dan kijken we of we kunnen zien hoe het geregeld is in je amp...

Aan de andere kant...hoe oud/gaar is die KR845?

Buisbuzz

Berichtdoor Buisbuzz » vr 14 jun 2019, 11:29

Oh wat jammer, ik had je graag verwelkomd! Hierbij foto’s die ik eerder eens gemaakt heb. Denk niet dat je er iets mee kan.. anders maak ik vanavond even andere.

9B56E6F2-4B08-4E06-BBF3-50D41A80E257.jpeg

Verkoper geeft aan dat buizen niet veel gebruikt zijn. Maar ze liggen al wel een tijd op de plank, hij had ooit intentie er een versterker omheen te bouwen maar daar is het niet van gekomen.

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » vr 14 jun 2019, 12:02

Zo te zien is de voeding voor het filament conform het schema. Zie op de foto de 2*6800uF.
Er zijn nog wel 2 hum pots bij. (Wat gunstig is om eventueel wat brom weg te kunnen draaien)

Dat betekent dat voor zover ik kan opmaken uit de foto's er géén stroom regelaar in zit die op 3,25A ingesteld is.....waardoor als men een 1A stroom trekt ...de spanning omhoog gaat.
Ook zie ik geen dikke weerstand die er voor moet zorgen dat de voltage omlaag gaat.

Ergo. Je amp voor zover ik kan zien....is geschikt voor de KR845.

Als ik jou was zou ik wel eerst bevestigd willen zien dat die KR's goed zijn vóór je ze in je amp duwt.

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » vr 14 jun 2019, 12:10

Garanties kan ik uiteraard niet geven. O:)

En ik zou nog even wachten om te kijken wat andere forumleden eventueel kunnen ontdekken aan de foto's.

Bas Horneman

Berichtdoor Bas Horneman » vr 14 jun 2019, 12:22

Zucht...nu twijfel ik weer. Kijk maar eens naar deze foto...wellicht is dit de stroomregeling...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 14 jun 2019, 14:02

Die twee zwarte dingen zijn vermoedelijk dubbeldiodes met gemeenschappelijke kathode.
Twee gelijkrichters, vier 6m8 elco's, voor elke eindbuis een circuit.
Met minder stroom gaat idd de spanning omhoog, moet niet.
Best eerst de gloei vervangen door een weerstand 10Ω 15W en kijken hoeveel hoger dan 10V het wordt.
Dan de gemeten spanning min tien in ohm (afgerond naar onder) ertussen (in serie).
Bijv je meet 10,8V dan een weerstand van 0,8 afgerond naar gangbare waarde 0,82Ω (2W) ertussen.
Voor de tweede eindbuis herhalen.
Omdat er twee elco's parallel zitten kan de weerstand best tussen de twee.
Zo dus,
Rbij.png
Anne

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 15 jun 2019, 11:18

Je kan die KR er niet zomaar in stoppen. Spanning zal dan tussen de 12 en 13 volt blijven hangen. Je moet even een vermogensweerstand er tussen hangen om het in de buurt van de 10v te brengen.

een gloeivoeding voor 845 is eigenlijk nooit geregeld, en vertrouwt op de wikkeling impedantie soms icm een serieweerstand om de spanning terug te laten zakken naar 10v bij een stroomvraag van 3.25A. Zo lang je er een echte 845 in stopt gaat dat natuurlijk goed, maar de KR is dus geen echte 845. Ze hebben dus verdiend een reputatie van defect rakende filaments.

Soms vraag je je af waarom dit soort merken maar wat aanklooit. Noem dat ding dan anders.

Als je het leuk vindt en de deal is goed, gewoon proberen Anko. Is zeker dat setje dat op MP staat?

Goed te horen dat de MA nog steeds bevalt!
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » za 15 jun 2019, 11:27

Ah!buis schreef:Die twee zwarte dingen zijn vermoedelijk dubbeldiodes met gemeenschappelijke kathode.
Twee gelijkrichters, vier 6m8 elco's, voor elke eindbuis een circuit.
Met minder stroom gaat idd de spanning omhoog, moet niet.
Best eerst de gloei vervangen door een weerstand 10Ω 15W en kijken hoeveel hoger dan 10V het wordt.
Dan de gemeten spanning min tien in ohm (afgerond naar onder) ertussen (in serie).
Bijv je meet 10,8V dan een weerstand van 0,8 afgerond naar gangbare waarde 0,82Ω (2W) ertussen.
Voor de tweede eindbuis herhalen.
Omdat er twee elco's parallel zitten kan de weerstand best tussen de twee.
Zo dus, Rbij.png Anne

:goedzo: :goedzo:

Helemaal juist. Je kan ook veilig beginnen en er een paar ohm/ 10 w in serie zetten en kijken wat je overhoudt Dan zoals Anne wet van ohm toepassen.

ken elke millimeter van dit ding :roll:

Bij herbouw had ik die caps vergroot en moest toen ook iets van 0.22/ 7W invoegen om hem weer netjes op 10V te laten landen.

Buisbuzz

Berichtdoor Buisbuzz » zo 16 jun 2019, 18:03

Bedankt heren! Leuk dat jij ook reageert Jan Geert (voor de anderen: Jan Geert heeft me geweldig geholpen bij enkele modificaties aan deze versterker).

En Jan Geert weet dat ik eigenlijk helemaal niet thuishoor op dit forum, want ik heb helemaal geen verstand van elektronica. Maar ik vind het wel reuze interessant en als iemand me precies stap voor stap vertelt wat ik moet doen dan gaat het prima (toch, Jan Geert?).

Ja en dan die buizen op MP. De heer die ze verkoopt is nogal kortaf. Hij geeft aan dat hij ze ooit voor een zelfbouwproject heeft gekocht, maar daar is het nooit van gekomen, vandaar dat hij ze wil verkopen. Hij heeft ze zelf nooit gebruikt. Ik heb 200 euro geboden, waarbij ik al aangaf dat ik eerst wel wilde checken of het match zou zijn met mijn versterker (omdat ik op internet de mogelijke problemen met de KR 845 had gelezen). Hij begreep niet wat ik daarmee bedoelde -"natuurlijk was het een match" gaf hij aan. Blijkbaar heeft hij er niet echt verstand van. Het zou dus ook nog kunnen dat de buizen niet goed meer zijn, maar ja, dat kan ik alleen maar controleren door de door jullie voorgestelde modificatie door te voeren.
Ik ben op zich wel heel benieuwd naar deze buizen, lees er ook hele goede dingen over. Hebben jullie een tip hoe ik dit aan zou kunnen pakken? Dus check of de buizen in orde zijn zonder dat ik eerst modificatie doorvoer? Of kan ik ze wel kortstondig in de versterker stoppen zonder dat dit tot schade leidt?

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » zo 16 jun 2019, 23:22

Ik zou toch maar die 2 weerstanden monteren voor de zekerheid. Zou een beetje jammer zijn als je ze stuk maakt bij het testen. In principe kunnen ze er wel even tegen.

Dan testen: Je moet de bias weer even opnieuw instellen (zorg dat je en belasting over je uitgangen hebt!) - de datasheet van KR is wat anders dan de Shuguang of Psvane. Niet heel erg, maar je wilt checken dat de anodespanning/ negatieve roosterspanning/ stroom verhouding overeenkomt met de datasheet. Helemaal klopt het nooit, maar het mag niet veel afwijken. Als beide buizen een zelfde waarde laten zien kan je er wel van uit gaan dat ze goed zijn.
Bij 800v anodespanning zou je voor een 80mA ruststroominstelling ongeveer -100v op de grid moeten zetten volgens de KR sheet.

Ik weet zo gauw geen buizentesters waar je een 845 mee kan testen. Mijn i177 kan het iig niet

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 17 jun 2019, 0:06

Een jaar of veel geleden heb ik voor de direct verhitte buizen een Spanning-gestuurde stroombron gemaakt, die ze keurig voedt, tot op heden en ook super stil is (geen brom ofzo).
Misschien heb je hier wat aan...
Voor wat hogere spanningen moet je de toelaatbare spanningen van de elco's even wat hoger nemen, verder zal het circuit zo ook wel werken voor 10V.
Afhankelijk van hoe hoog je wil gaan moet je ook even de datasheets bekijken van de opamp en de mosfet.

http://members.ziggo.nl/techgraphix/PDF/Electronisch/FilamentSupply.pdf

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Terug naar “Versterkers”