RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: RS-1003, het proberen waard?

Berichtdoor Ah!buis » za 05 dec 2020, 18:41

Mooi zo :D
Gelukkig is er het IR geval nog, blijf je bezig :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 06 dec 2020, 9:54

Haha, inderdaad Anne, met die IR ben ik nog even bezig evenals het beitsen van de houten behuizing wat nog moet gebeuren. Maar dat is hooguit een paar avondjes afzien :relax:
Maar daarna gaat Rein niet op zijn lauweren rusten hoor want ik heb nog projecten zat. Op het programma staat sowieso een AM zendertje met EL3 en 807 buizen voor de 80 meter amateurband. Dit moet een soort replicaatje worden van een zendertje wat tijdens de Watersnoodramp in 1953 door zendamateurs in elkaar is geflanst voor de communicatie met de autoriteiten en de Urker kotters die destijds in Breskens lagen. Bij de herdenking van de Watersnoodramp in februari wordt er een soort herdenkingsnet opgezet.
Als modulator wil ik die Klein & Hummel Telewatt VS56 gebruiken die hier staat en nog steeds bromvrij gemaakt moet worden.
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=27130&p=1905714&hilit=klein+%26+hummel#p1905714
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 06 dec 2020, 11:11

PA4URK schreef:Haha, inderdaad Anne, met die IR ben ik nog even bezig evenals het beitsen van de houten behuizing wat nog moet gebeuren. Maar dat is hooguit een paar avondjes afzien :relax:
Maar daarna gaat Rein niet op zijn lauweren rusten hoor want ik heb nog projecten zat. Op het programma staat sowieso een AM zendertje met EL3 en 807 buizen voor de 80 meter amateurband. Dit moet een soort replicaatje worden van een zendertje wat tijdens de Watersnoodramp in 1953 door zendamateurs in elkaar is geflanst voor de communicatie met de autoriteiten en de Urker kotters die destijds in Breskens lagen. Bij de herdenking van de Watersnoodramp in februari wordt er een soort herdenkingsnet opgezet.
Als modulator wil ik die Klein & Hummel Telewatt VS56 gebruiken die hier staat en nog steeds bromvrij gemaakt moet worden.
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=27130&p=1905714&hilit=klein+%26+hummel#p1905714

Dat lijkt me een leuke onderneming Rein. En dan met een vermogen van 100 W of zo? Is als antenne een draad van 20m geschikt?
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 06 dec 2020, 11:32

Goeiemorgen Douwe, inderdaad lijkt dat ook een leuk projectje. Ik zit de onderdelen al bij mekaar te sprokkelen, maar het meest zwerft hier wel ergens in de junkbox :lol:
Ik heb een draad van 33 meter lang naar een appartementencomplex verderop hangen en die doet het prima in Nederland en ver daar buiten. Het zendertje zal iets van een 20 à 25 watt moeten geven.

https://www.qrz.com/db/PA4URK

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » zo 06 dec 2020, 11:58

PA4URK schreef:Goeiemorgen Douwe, inderdaad lijkt dat ook een leuk projectje. Ik zit de onderdelen al bij mekaar te sprokkelen, maar het meest zwerft hier wel ergens in de junkbox :lol:
Ik heb een draad van 33 meter lang naar een appartementencomplex verderop hangen en die doet het prima in Nederland en ver daar buiten. Het zendertje zal iets van een 20 à 25 watt moeten geven.

https://www.qrz.com/db/PA4URK

Weet je Rein, ik heb wel een F licentie maar heb er nog nooit wat gedaan. Ik heb geen zender en ook geen antenne. Zelfs geen ontvanger. Toch wil ik er in de toekomst wel mee aan de slag. En dan het liefst met zelfbouw apparatuur.
Eigenwijs is ook wijs!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 06 dec 2020, 13:39

Heb je de voedingselcos van het Hummeltje nu al 's vervangen tegen die brom ?
En met de zender, wordt dan zeker schermroostermodulatie, want om 25W te moduleren lijkt me de Hummel te licht.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 06 dec 2020, 20:04

Jammer dat je niks met je F-licentie doet Douwe, ikzelf beleef naast het audiozelfbouwen enorm veel plezier aan de radiohobby. Eigenlijk van jongs af aan al heeft radio mijn interesse. Gewoon mee beginnen en er zijn heel veel mooie bouwkits in de handel om zelf een ontvanger of zendontvanger te bouwen.
@Anne: Die Klein & Hummel moet inderdaad nog ontbromd worden. Er zitten twee stuks 50+50 uF beker elco's in die ik beiden wil vervangen door geschikte èn passende exemplaren. Maar de beperkte ruimte laat daar alleen elco's van 30 x 60 mm toe en die ben ik nog niet tegen gekomen. Zodra dat het geval is blaas ik dat draadje weer nieuw leven in. Het 807 zendertje kan hooguit 20 watt leveren heb ik even nagekeken. En inderdaad schermrooster modulatie dus dat moet lukken met dat hummeltje :wink:

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 07 dec 2020, 8:46

Ik heb nog heel wat oude elco's liggen die je waarschijnlijk kunt gebruiken voor je zender Rein. Die moeten alleen even langzaam op spanning gebracht worden. Heel af en toe pak ik er weleens eentje voor een oude radio ofzo. Maar dat komt weinig voor.
Stuur maar eens een plaatje van wat je zoekt.

Enne, leuk dat de versterker nu goed werkt!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 07 dec 2020, 12:32

PA4URK schreef:@Anne: Die Klein & Hummel moet inderdaad nog ontbromd worden. Er zitten twee stuks 50+50 uF beker elco's in die ik beiden wil vervangen door geschikte èn passende exemplaren. Maar de beperkte ruimte laat daar alleen elco's van 30 x 60 mm toe en die ben ik nog niet tegen gekomen.
De twee 50µF zitten aan elkaar, te vervangen door een van 100µF.
Zitten soms wel als 50µ van de ene samen met 50µ van de andere om de grote rimpel op de elco net na de gelijkrichter te verdelen over twee maar is met de nieuwe niet nodig.Ouwe elcos leeg maken
en de nieuwe erin (zijn kleiner), en je ziet er niks meer van :sure: Deze zijn van bij EOO,
C.png
maten staan erbij.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 07 dec 2020, 21:31

Ik heb op internet even het schema geraadpleegd maar zijn niet alle secties van elkaar gescheiden door een weerstand van respectievelijk 22 K, 22 K en die laatste (dacht ik) 10 K? Want dan gaat het verhaal niet op toch? Of vergis ik me? :hide:
Morgen maar even naar het Hummeldraadje om vervuiling hier te voorkomen :mrgreen:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 07 dec 2020, 21:35

Vanavond heb ik de RS1003 weer naar boven gezeuld en omgekeerd op de werktafel geplaatst. Omgekeerd doet de afstandsbediening het prima. Er zit wat speling in dus ik heb alles goed aangedrukt en en daarna een paar ferme druppels Loctite laten vloeien. Vannacht ff drogen en morgen duimen dat het nu wel goed is. Anders zit er niks anders op dan het spul weer los te maken. Verder meteen de bodemplaat ook maar even geaard middels een draad van het chassis naar de bodemplaat.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 12 dec 2020, 12:05

De RS1003 versterker zit mooi in de lak, Ford Mondeo Black Panther zwart, in 2011 door onze garage geleverd om een plekje onzichtbaar bij te werken :lol: . Ik vindt het behoorlijk gelukt en de versterker staat nu lekker te draaien in de kamer.
20201210_202748.jpg

Waar ik niet tevreden over ben is het resultaat van - alweer, nog steeds - de afstandsbediening. Hij werkt nu wel maar ik moet toch een eindje naar de versterker toe lopen om het volume harder te zetten. Als ik het goed inschat moet dat niet de bedoeling van een luie-stoel-infrarood-volumeregelaar zijn :mrgreen:
Ik was daar al een beetje bang voor en na de feestdagen ga ik dat toch maar veranderen en het IR ontvangertje naar de voorzijde van de versterker brengen. Voorlopig laat Rein het maar even zo.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 12 dec 2020, 12:08

Heb een Fiesta gehad in Black Panther zwart, zal hetzelfde zijn geweest :D Gefeliciteerd met het resultaat, die afstandbediening komt ook wel goed toch?

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 12 dec 2020, 13:10

Ik denk het wel Barry, dat spul stond hier al negen jaar - Rein gooit niks weg 8) - en kwam nu goed te pas. Voorlopig maar even genieten van het resultaat toch? :wink:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 12 dec 2020, 13:14

Die RS1003 buizen gloeien trouwens wel héél mooi :beer:
Berichtdoor Barry2001 » vr 24 mei 2019 20:38

Qua looks? Wint de RS wmb. Minder in looks, goed in performance en helemaal in prijs Rein, GU50, idee?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 12 dec 2020, 16:54

Black Panther, hoort daar geen opgestoken vuist bij :think: :lol:
Anne

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 12 dec 2020, 16:55

Dag Rein, het is een mooi apparaat geworden. Nu kun je met die 80 meter zender aan de slag.
Ga je dat ook op dit forum delen, of heb je een ander plek. Ik wil het graag volgen
Ik zag ook een leuk zelfbouw project van een 40 en 80 meter ontvanger. De DCRX4080.
Misschien wel bij jou bekend.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

democles

Berichtdoor democles » za 12 dec 2020, 18:59

Misschien een spiegeltje op de onderplaat?
Voor de IR diode.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 12 dec 2020, 20:06

Black Panther, hoort daar geen opgestoken vuist bij :think: :lol:

Tsja Anne, ik zit nog wel te denken om een mooi ontwerpje bij Schaeffer te maken voor een soort frontje van rvs of iets dergelijks.
Maar dan komt er geen gebalde vuist op maar Ah!buis in mooie sierlijke letters!
Want jij hebt toch wel een grote inbreng gehad en dat mag zeker gezegd worden :dank:

Dag Rein, het is een mooi apparaat geworden. Nu kun je met die 80 meter zender aan de slag.
Ga je dat ook op dit forum delen, of heb je een ander plek. Ik wil het graag volgen
Ik zag ook een leuk zelfbouw project van een 40 en 80 meter ontvanger. De DCRX4080.
Misschien wel bij jou bekend.
Douwe

Nee, ik ken dat zelfbouwpakket niet Douwe, maar er staat wel een mooie bouwbeschrijving op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=J9pIVIcLSYU
Lijkt wel een leuk projectje te zijn.
De zenderbouw is niet iets voor het audioforum maar ik deel wel eens zaken op https://zendamateur.com/. Daar staat ontzettend veel info en misschien is die ontvanger daar ook al eens voorbij gekomen.

Dat spiegeltje heb ik al aan zitten denken Demo, maar ik ga hem te zijner tijd gewoon naar de voorzijde verplaatsen, hij komt nu maar net boven de chassisplaat uit en staat enigszins achter één van de buizen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 12 dec 2020, 20:39

PA4URK schreef:Ik denk het wel Barry, dat spul stond hier al negen jaar - Rein gooit niks weg 8) - en kwam nu goed te pas. Voorlopig maar even genieten van het resultaat toch? :wink:

Vind ‘m heel fraai! zeker geen alledaagse buis, weer eens wat anders. Robertjan was hier ook mee bezig, zal zeker inspiratie voor hem zijn. Ben je over de klank tevreden?
Geniet ervan :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 12 dec 2020, 21:23

PA4URK schreef:Tsja Anne, ik zit nog wel te denken om een mooi ontwerpje bij Schaeffer te maken voor een soort frontje van rvs of iets dergelijks.
Maar dan komt er geen gebalde vuist op maar Ah!buis in mooie sierlijke letters!
Moet dat zo nodig :o ,ivm die gekken en dwazen, je weet wel :shock: :lol:
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 13 dec 2020, 14:10

Inderdaad een mooie buis Barry, we hebben hem ergens in het begin van dit draadje - op 24 mei 2019 :mrgreen: - vergeleken met de KT88 maar de RS1003 won het qua uitstraling. Of hij beter klinkt? Tsja, dat zullen we moeten vergelijken. Ik vond mijn TT22 ooit ook mooi klinken en daar had zomaar nog veel meer in kunnen zitten met een hogere anodespanning. Maar de afgelopen weken heb ik alle soorten muziek beluisterd en ben absoluut niet ontevreden. Volgende week gaan we hem testen op de speakers van mijn audiofiele zwager, dat wordt de ultieme test in vergelijking met mijn KEFjes :wink:
En Anne, het lijkt me erg leuk èn verdiend om jouw naam hieraan te verbinden, zonder iemand van het Forum te kort te willen doen die een bijdrage heeft geleverd. Rovano heeft bijvoorbeeld een professionele chassisplaat getekend waar ik zo mee naar mijn waterstraal-collega kon en zo waren er meer.
Vind ‘m heel fraai! zeker geen alledaagse buis, weer eens wat anders. Robertjan was hier ook mee bezig, zal zeker inspiratie voor hem zijn. Ben je over de klank tevreden?
Geniet ervan :goedzo:

Robertjan: Werk aan de winkel! \:D/

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 04 jan 2021, 17:25

Goeiemiddag vrienden, allereerst nog de beste wensen in goede gezondheid nog voor het nieuwe jaar. Laten we hopen dat we in 2021 weer terug kunnen naar het gewone normaal en dat de zelfbouwbeurzen - zowel op audio als radio gebied - weer van start kunnen gaan. Ik zou de RS1003 graag eens willen laten zien en horen. Tot nog toe ben ik er heel erg tevreden over, met dank aan het uitstekende schema van ons aller Anne :goeie:
Hij heeft een week bij mijn audiofiele zwager op de audiokast gestaan. Ook zijn oordeel was dat de versterker uitstekend klinkt en dat kwam helemaal tot z'n recht op zijn dure Xanadu luidsprekers.
Toch blijven er nog wat kleine dingetjes waar ik vandaag of morgen even aan de slag wil. Ik wil sowieso een mooi voorfrontje ontwerpen en verder moet het IR-dingetje naar het voorfront verhuizen, zoals het nu zit ben ik er niet tevreden over. Allereerst echter loopt er nog een zenderproject wat al vergevorderd is en wat af moet :wink:
En daarna broeit er wat op audiogebied. Ik wil t.z.t. eens een leuk lief klein versterkertje bouwen met a. EL81, b. QQE03/12 of c. EL91 buisjes. Daar heb ik er al vele jaren een aantal van liggen en daar moet zachtjesaan wat mee gedaan worden.

Terug naar “Versterkers”