RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: RS-1003, het proberen waard?

Berichtdoor Ah!buis » za 06 jun 2020, 22:34

OpaBert schreef:Die getwiste dikke koperdraad is je voedings aarde
Daar moet je geen Signaal gnd aan koppelen ( is mijn mening)
Waarom ?
Daar je LS 8 ohm misschien ook naar de ingang versterkerbuis gaat voor tegenkoppeling
Dan zou ik de gnd LS ook bij de gnd eerste versterkerbuis maken.
Klopt wel wat je zegt hoor.
Ligt hier beetje anders, als je de aarde van de eindtrap helemaal in 't begin legt gaat de wisselstroom van de eindtrap door de hele aarddraad, ook niet de bedoeling.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 07 jun 2020, 11:28

Vraagje vrienden: Kan ik de min van de LS uitgangen willekeurig aan het chassis vastmaken of toch maar aan die getwiste centrale massadraad op de foto?

Nou, die foto was ik dus vergeten te plaatsen maar Anne is zo vriendelijk geweest het betere knip- en plakwerk voor zijn rekening te nemen.
Ik heb de soldeerbout meteen maar heet gestookt en de aanpassing gedaan zoals voorgesteld.
47Massaaangepast.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 07 jun 2020, 11:28

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:Die getwiste dikke koperdraad is je voedings aarde
Daar moet je geen Signaal gnd aan koppelen ( is mijn mening)
Waarom ?
Daar je LS 8 ohm misschien ook naar de ingang versterkerbuis gaat voor tegenkoppeling
Dan zou ik de gnd LS ook bij de gnd eerste versterkerbuis maken.
Klopt wel wat je zegt hoor.
Ligt hier beetje anders, als je de aarde van de eindtrap helemaal in 't begin legt gaat de wisselstroom van de eindtrap door de hele aarddraad, ook niet de bedoeling.
Anne

Ok weer wat bij geleerd op de bank languit :goeie:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jun 2020, 11:36

OpaBert schreef:Ok weer wat bij geleerd op de bank languit :goeie:
't Is dan ook zondag, rustdag :D Hoewel, dat houdt Rein niet tegen :lol:
En klopt 't, gaat dat massadraadje naar de diodes ?
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 07 jun 2020, 14:15

Dit is ook rusten hè Anne, even lekker ontspannen met de versterker bezig. Maar wat Bert nu doet ga ik zo ook even in praktijk brengen hoor :wink:
49Diodemassa.jpg

Ik heb één centraal massapunt, namelijk daar waar ook de getwiste gloeidraden aan het soldeersteuntje zitten. Ik heb dus eigenlijk geen steraarde maar daartoe dient uiteindelijk die middelste soldeerlip die aan massa ligt. Daar vandaan vertrekt de massadraad het hoekje om naar de voedingscondensators. Daaraan heb ik ook de twee massadiodes van de HS gesoldeerd zoals op de foto te zien is. Vanaf de voeding gaat het dan straight ahead naar het versterkerdeel. Ik heb het tijdens de bouw van de TT22 destijds ook zo gedaan maar op een bepaald moment heb ik toen die massadraad door geknipt en twee afzonderlijke massa's gecreëerd, eentje alleen voor de voeding en eentje alleen voor de versterker. Maar dat maakte toen qua brom eigenlijk niks uit.

Vraagje vrienden: Kan ik de min van de LS uitgangen willekeurig aan het chassis vastmaken of toch maar aan die getwiste centrale massadraad op de foto?

Vergeef het me maar als ik het dus nog steeds niet lijk te begrijpen, maar de 0 en de 8 Ohm heb ik keurig gesoldeerd aan de LS-uitgangen, vanaf de 0 heb ik extra nog twee draden om ergens aan massa te leggen zoals ik altijd geleerd heb. Maar waar moeten die nu uiteindelijk aan vast? Gewoon aan het chassis, dus zo kort mogelijk of toch weer aan die centrale massa maar NIET bij de voeding?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jun 2020, 14:52

PA4URK schreef:Ik heb één centraal massapunt, namelijk daar waar ook de getwiste gloeidraden aan het soldeersteuntje zitten. Ik heb dus eigenlijk geen steraarde maar daartoe dient uiteindelijk die middelste soldeerlip die aan massa ligt. Daar vandaan vertrekt de massadraad het hoekje om naar de voedingscondensators. Daaraan heb ik ook de twee massadiodes van de HS gesoldeerd zoals op de foto te zien is.
Je doet 't weer, een aftakking binnen de voeding naar buiten :( .De voeding is één geheel zonder verbindingen naar de versterker behalve vanuit de C na de smoorspoel.
Gloei-midden aan chassis kan, maar niet de voeding.De min-voeding van de versterker komt pas aan 't chassis bij de ingang, evt via een weerstand (100Ω ofzo met bijv 10...100nF erover).
Ik heb het tijdens de bouw van de TT22 destijds ook zo gedaan maar op een bepaald moment heb ik toen die massadraad door geknipt en twee afzonderlijke massa's gecreëerd, eentje alleen voor de voeding en eentje alleen voor de versterker. Maar dat maakte toen qua brom eigenlijk niks uit.
Het wil wel 's meevallen, wat geluk mag ook wel een keer.
0-UGT.png
Vergeef het me maar als ik het dus nog steeds niet lijk te begrijpen, maar de 0 en de 8 Ohm heb ik keurig gesoldeerd aan de LS-uitgangen, vanaf de 0 heb ik extra nog twee draden om ergens aan massa te leggen zoals ik altijd geleerd heb.
De 0 en 8Ω naar de LS.Die 0 van de UGT is ook het massapunt van de eindversterker (kathode zit aan de 8Ω) en moet dus aan de massadraad.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 07 jun 2020, 17:52

Ik denk dat ik het nu begrijp Anne en hopelijk goed gedaan heb :oops: :oops: . De verbinding naar en aan de soldeerlip heb ik compleet verwijderd tot waar de diodes aan de massa liggen. Vanaf het punt waar ik vanmorgen de aanpassing gedaan heb, dus ná de zwarte JJ elco, heb ik nu een blanke draad naar het chassis gemaakt. Dit is nu het allerenigste punt waar de massa aan het chassis ligt.

democles

Berichtdoor democles » zo 07 jun 2020, 17:53

Het aloude plaatje er maar even bij opgezocht.

Hier zie je, alleen naar het chassis bij de ingangen en dan met ,zoals Anne al vermeld, een 100R weerstand met een condensator parallel er aan.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 07 jun 2020, 20:37

50Fout.jpg

51Allerenigste.jpg

52Guidotent.jpg

Bedankt voor je toevoeging Demo, ik hoop dat ik het nu goed heb. Ondertussen een artikel van Guido Tent (die naar eigen zeggen al jaren strijdt tegen steraardes :mrgreen: ) uit de Audio Special 2009 eens goed op me in laten werken. De ingangen heb ik overigens nog niet, mijn beroemde Ali-ingangsprintje ligt al sinds het begin van de crisis bij Rovano thuis en het door mijn collega ge-waterstraalde plaatje hier. Daar moet ik binnenkort mee aan de slag. Tot die tijd ga ik me verdiepen in het bijeen verzamelen van de weerstanden en condensators volgens het schema van Anne.
Ik heb ook nog eens goed naar de documentatie van de RS1003 buis gekeken. Die lijkt wel gespiegeld zoals te zien in het Word-documentje. G2 en de anode zitten beiden dubbel uitgevoerd aan de ene kant van de buis, de kathode en de intern doorverbonden G3 aan de andere kant ook dubbel. Zou dit betekenen dat ik slechts één van de beide lippen op de buisvoet hoef te gebruiken of moet ik die aan de voet toch ook nog met elkaar door te verbinden. Met mijn testpieper meet ik dat ze intern aan elkaar zitten :think: .
RS1003.docx

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jun 2020, 21:53

PA4URK schreef:Ik heb ook nog eens goed naar de documentatie van de RS1003 buis gekeken. Die lijkt wel gespiegeld zoals te zien in het Word-documentje. G2 en de anode zitten beiden dubbel uitgevoerd aan de ene kant van de buis, de kathode en de intern doorverbonden G3 aan de andere kant ook dubbel. Zou dit betekenen dat ik slechts één van de beide lippen op de buisvoet hoef te gebruiken of moet ik die aan de voet toch ook nog met elkaar door te verbinden. Met mijn testpieper meet ik dat ze intern aan elkaar zitten :think: .
Mag aan elkaar, hoeft niet.Is om de buis inwendig stevig vast te zetten dat de elektroden aan verschillende pootjes zitten als steun.
Behalve dan de kathode, daar is het om het ingangscircuit en het uitgangscircuit zo dicht mogelijk bij de kathode aan elkaar te verbinden.Maar dat speelt enkel bij HF gebruik (is een zendbuis).
Je hebt de massadraad nu toch weer aan 't chassis verbonden met een soldeeroog bij de gelijkrichtbuis.Liever niet, alles moet zweven en enkel bij de ingang aan chassis (of kast).
De randaarde van 't net wel aan het chassis.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 08 jun 2020, 21:09

Ben ik nu echt zo dom dat ik het maar niet door heb Anne? :hide: Alles zweeft nu, het soldeeroogje maar weer weer los gemaakt en pas bij de ingangen zal ik straks een massaverbinding maken :mrgreen:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 08 jun 2020, 21:13

Inmiddels de anodeverbinding aan de eindbuizen gesoldeerd plus de 100 ohm vanaf de 43% tap aan G2. Langzaamaan begint het wat te lijken :)

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 20 jun 2020, 18:05

Zo ziet het achterplaatje er uit met de ingangsprint:
P1100874.JPG
Ik heb zelf even de ontbrekende gaatjes geboord.
Past als gegoten:
P1100872.JPG
P1100878.JPG

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 22 jun 2020, 21:25

Helemaal perfect Rovano, je kunt jouw nog wel eens iets in handen geven :D
Dat probleem kan ik ook weer van het lijstje halen :yeah:

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 22 jun 2020, 22:34

PA4URK schreef:Dat probleem kan ik ook weer van het lijstje halen :yeah:
Ja, dat valt weer een beetje mee, niet? Aan dit onderdeel hoef je niet veel meer te doen. Is gewoon plug and play.

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 24 jun 2020, 11:58

heel fraai, zijn die te bestellen?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » wo 24 jun 2020, 14:02

RobertD schreef:heel fraai, zijn die te bestellen?

Ik vond dit bij aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/32812723 ... web201603_
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 24 jun 2020, 15:01

douwebakker schreef:

Ik vond dit bij aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/32812723 ... web201603_

Die Plastic RCA connectors ben ik niet kapot :-#

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 25 jun 2020, 15:12

douwebakker schreef:

Dat printje heeft Rein van mij overgenomen, Douwe. Ik refereerde aan dat mooie aluminium plaatje. :wink:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 25 jun 2020, 15:46

Als het kan tekenen Robert dan zijn er verschillende bedrijven die dat voor je maken
Ik weet dat Barry2001 die frontjes met text en al daar heeft laten maken bij Schaeffer
Ik begin ook te denken om daar in het vervolg naar toe te gaan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 25 jun 2020, 16:24

ons aller FreesKees kan dat ook wel hoor
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 25 jun 2020, 17:00

Schaeffer: mooie gratis tooling die je kunt downloaden bij hun, direct output naar Schaeffer toe met een prijsopgave, geen kennis nodig van welk tekenpakket ook, zo simpel is het. Je hoeft geen materiaal aan te leveren. Niet goedkoop.

Kees: Goed, snel en goedkoop, materiaal moet je aanleveren of hij moet het toevallig hebben liggen. En Kees kan bijna alles, van CNC tot laser tot 3D print.

Heb met beide best veel ervaring, en beide zijn in kwaliteit erg goed. Beetje afhankelijk van wat ik in m'n project wil laat ik bij 1 van beide doen.

Rovano

Berichtdoor Rovano » do 25 jun 2020, 19:24

RobertD schreef:Dat printje heeft Rein van mij overgenomen, Douwe. Ik refereerde aan dat mooie aluminium plaatje. :wink:

Rein heeft het plaatje laten maken door een collega. Het is geen aluminium maar RVS, overigens. Als je ook zo'n plaatje wilt hebben, moet je dat even aan Rein vragen. Je kunt ook gebruik maken van de autocad tekening die ik hierboven ter beschikking stelde aan Rein. Met behulp hiervan kun je een ander bedrijf zo'n plaatje laten maken.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 26 jun 2020, 11:27

Zo, hier is ie weer. Even een weekje ge-elderst met mijn madammeke :wink:
Met het Autocad bestandje van Rovano is het plaatje door ieder bedrijf met CNC apparatuur of natuurlijk door onze frezende Kees na te maken. De reden dat het zo lang geduurd heeft is dat ik mijn eerste aluminiumplaatje verkloot heb, Ali levert namelijk een heel leuk printje maar iets van een schema met een soort sjabloon om de gaatjes voor de ingangen op de juiste plaats te situeren ontbreekt geheel en al. Dat zal Robert ongetwijfeld beamen :wink: . Maar met dank aan Rovano is dat goed gelukt intussen. Echter, als je het echt mooi wil doen met bijvoorbeeld tekst is mijn leverancier - mijn collega - niet de juiste. De chassisplaat is bijvoorbeeld perfect uitgesneden maar de tekst heb ik later weer ergens anders laten doen omdat fijne tekst in een mooi lettertype niet mogelijk is met de waterstraalmachine.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 01 jul 2020, 21:25

M'n voorraadje weerstanden en nog wat andere componenten is uitgeput dus moet ik wat bij bestellen. Er zijn diverse leveranciers in den lande - en daar buiten - maar bij Okaphone in Groningen staat alles heel netjes qua waardes op volgorde. Ik zit nog even in dubio, 1 of 2 watt weerstanden of is dat over de top? Bij een aantal heeft Anne het er in het schema bij gezet En metaalfilm of koolstoffilm? Ik moet toch een voorraadje aanleggen - eindelijk 8) - dus kan ik het beter meteen goed doen.

Terug naar “Versterkers”