RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK

Re: RS-1003, het proberen waard?

Berichtdoor PA4URK » di 28 apr 2020, 23:33

Mooiste is wel de ECC88 maar die wil iedereen is heel duur geworden.
Even verder zien, misschien toch de 81.

Maar beiden heb ik hoor Anne, ook de ECC88 :wink:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 29 apr 2020, 1:18

Kun je geen 6N1P gebruiken? Die lijkt op de ECC88, maar is wat goedkoper. mu is 33. Ik kan weleens neuzen of ik er nog heb liggen.
Die 6N1P mag ook iets meer spanning hebben dan de ECC88.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 29 apr 2020, 8:26

Mogge Robert, maar het feit of de buisjes duurder of goedkoper zijn maakt me ook niet uit hoor. Ik heb het al eens eerder gezegd denk ik, maar ik vindt het gewoon leuk om met de spullen die voor handen zijn een mooie versterker te bouwen. Uiteraard met hulp van het Forum want anders ben ik alleen op mezelf aangewezen en daarvoor ontbreekt me het diepere technische inzicht en kennis. Nabouwen van een schema gaat prima :mrgreen:
Maar met jullie hulp en een broedende Anne moet er toch iets moois uit komen :lol:
Als deze versterker klaar is moet ik toch maar eens naar een luisterdag komen om hem te laten zien en horen :wink:

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 29 apr 2020, 14:47

PA4URK schreef:Als deze versterker klaar is moet ik toch maar eens naar een luisterdag komen om hem te laten zien en horen :wink:

Als we die nog mogen organiseren ben je van harte welkom Rein.

Uiteraard ben ik benieuwd wat het gaat worden. En het aanbod voor de 6N1P blijft gewoon staan. Ik zal eens kijken hoeveel ik er nog heb.
Maar een E80F is ook heel leuk. Je kunt nog eens het topic van mijn 807SE opzoeken. Die stuurtrap versterkt in elk geval meer dan genoeg ;-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 29 apr 2020, 20:52

Zo, tekeningetjes gemaakt, even laten rusten en nog 's gekeken.Hopelijk nu geen vergissingen meer.
Eerst maar de voeding en eindversterker.
RS1003-Eind&Voed.png
Voeding niet veel nieuws behalve er wat bij om een negatieve spanning te krijgen.
Daarvoor moeten de twee 6,3V wikkelingen wel zo in serie dat het 12,6V oplevert en niet nul, dus de juiste richting vinden.
Eindversterker met kathode tegenkoppeling.Ook hier de 0 en 8Ω zouden wel 's verwisseld moeten, er is geen wikkelrichting aangegeven.
Voordeel van deze manier is lage uitgangsimpedantie (demping van de LS), en de Ra neemt toe.
Is normaal 2k5 maar met de 8Ω erbij wordt 't 2k8. De 2k5 is mooi voor de schakeling met de EF184, 360V voeding en dan nog bijna 50V verlies over die dikke kathodeweerstand.
Zo als ik het hier voorstel is er rond 400V voor de buis, komt de wat hogere Ra goed van pas.
Omdat er geen kathode weerstand is moet er een negatieve spanning op het stuurrooster.
Een keus van twee manieren. Een makkelijke die regelmatig bijgesteld moet naar gelang de buis veroudert en een automaat zoals wat demo in z'n "voorversterker" heeft gebouwd.Is één keer instellen en niet meer aankomen.
De "X" en de TK zijn verbindingen naar de voorversterker.
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 29 apr 2020, 21:09

Tja, en dan de voorversterker. Die 6N1P gaat net, ietsjes in het roosterstroom gebied bij heel hard, of je daar iets van merkt ? Nadeel is de max Vfk van 100V, op de rand, is bij de ECC88 is dat 125V.
Voor beide geld, net genoeg versterking, geen verdere tegenkoppeling dus.Verder dezelfde schakeling, enkel twee weerstanden aanpassen.
Met de ECC81 is er genoeg versterking.De tweede triode is hier voornamelijk om de fase om te keren anders kan de tegenkoppeling vanuit de uitgang niet.Met de kathode op ~60V zit dat ook ruim onder de max Vfk van 90V.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 01 mei 2020, 19:54

Bedankt voor je aanbod Robert, dat houdt ik sowieso in mijn achterhoofd en hoop dat de luisterdag door gaat om de RS1003 te laten zien 8)

Dat is een mooi en duidelijk verhaal Anne. Duidelijk niet helemaal natuurlijk voor deze nerd =P~
Ik heb de HS elco binnen en heb die een mooi plekje gegeven. De voeding zou ik dus dit weekend werkend moeten krijgen.
Ik kom morgen even terug op het verhaal want ik moet nu online-bingo-spelen met the kids :lol:

democles

Berichtdoor democles » zo 03 mei 2020, 17:23

Om het nog even ingewikkelder te maken............... :mrgreen:

Of niet :lol:

Gezien dat dat automaatje goed werkt bij mijn 6V6 plankje,ook maar even wat getekend.

Nu is het enkel wat draadjes er aan bakken.

Printje 3,5x8cm

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 03 mei 2020, 20:18

Ik heb het al eens eerder gezegd denk ik, maar ik vindt het gewoon leuk om met de spullen die voor handen zijn een mooie versterker te bouwen. Uiteraard met hulp van het Forum want anders ben ik alleen op mezelf aangewezen en daarvoor ontbreekt me het diepere technische inzicht en kennis. Nabouwen van een schema gaat prima :mrgreen:

Ho ho vrienden, maak het mij nou niet nodeloos moeilijk en niet zo ingewikkeld, straks begint het me te duizelen. Dat doet het nu al bij deze nerd :mrgreen: .

Even beetje bij beetje. Ik vindt het schema van de voeding en eindeversterker prima Anne, maarrrre...
Omdat er geen kathode weerstand is moet er een negatieve spanning op het stuurrooster.

Waarom die negatieve spanning want een kathodeweerstand kan dan toch ook in plaats van? Heeft dat een reden die ik niet zie?

Als ik naar het voorgestelde voorversterkerschema kijk doe ik dat louter om wat ik voor handen heb. Een stuk of vier Mullard ECC81 buisjes en een paar Philips en twee ECC88 van Brimar. Dan geven de eersten de doorslag :)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 03 mei 2020, 20:21

41JJelcogeplaatst.jpg

Het voedingsgedeelte begint in ieder geval vormen aan te nemen. Voor de massa gebruik ik zwart installatiedraad dat ik over een meter gestript eb en daarna in elkaar gedraaid om een stevig geheel te krijgen. Waar zouden jullie de steraarde situeren zonder opnieuw gaten te moeten boren in de chassisplaat?
42Closeup.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 03 mei 2020, 21:36

PA4URK schreef:Ho ho vrienden, maak het mij nou niet nodeloos moeilijk en niet zo ingewikkeld, straks begint het me te duizelen. Dat doet het nu al bij deze nerd :mrgreen: .

Even beetje bij beetje. Ik vindt het schema van de voeding en eindeversterker prima Anne, maarrrre...
Waarom die negatieve spanning want een kathodeweerstand kan dan toch ook in plaats van? Heeft dat een reden die ik niet zie?
Is een beetje eruit halen wat erin zit.Zonder kathodeweerstand win je weer goed 12V aan spanning voor de eindbuis.
Maar hoeft niet hoor, kan ook "gewoon" :-"
Heeft demo zich voor niks moe gemaakt :hide: :lol:
Anne

democles

Berichtdoor democles » zo 03 mei 2020, 22:50

Heeft demo zich voor niks moe gemaakt :hide:

Nee hoor,gewoon leuke oefening en ondertussen broeden op iets nieuws :lol:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 03 mei 2020, 23:05

Gelukkig maar Anne, ik doe het liever 'gewoon' en die Demo zit toch maar thuis een beetje te niksen :rofl:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 06 mei 2020, 21:46

Even een paar vragen voordat ik verder ga vrienden. Omdat we het ECC81 schema gaan doen moet ik de gloei even aanpassen. Ik heb namelijk pen 4 en 5 bedraad voor de E80F maar de ECC81 heeft een centertap. Betekent dat dat ik pen 9 moet aansluiten op de doorverbonden 4 en 5 voor de 6.3 volt?
Ook het op juiste wijze aansluiten van de EYY13 is me niet helemaal duidelijk. Wie oh wie heeft daar een deskundige uitleg voor?
Datenblatt_EYY13_RFT.pdf

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 06 mei 2020, 23:09

PA4URK schreef:Even een paar vragen voordat ik verder ga vrienden. Omdat we het ECC81 schema gaan doen moet ik de gloei even aanpassen. Ik heb namelijk pen 4 en 5 bedraad voor de E80F maar de ECC81 heeft een centertap. Betekent dat dat ik pen 9 moet aansluiten op de doorverbonden 4 en 5 voor de 6.3 volt?
Ook het op juiste wijze aansluiten van de EYY13 is me niet helemaal duidelijk. Wie oh wie heeft daar een deskundige uitleg voor?
Is allemaal op het schema te zien.
Voor de ECC81 4&5-9 dwz 4 en 5 samen een kant en 9 de andere kant van de 6,3V.
Je mag ook moeilijk doen,pin 9 aan massa en pin 4 aan de ene 6,3V pin 5 de andere.De twee 6,3V hebben per slot elk één kant aan massa en daarmee aan elkaar.
Voor de EYY is het nog makkelijker, het schema laat 't voetje zien en omdat 't symetrisch is mag je dan als vanboven of vanonder bekijken, maakt niet uit.
Anne

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » wo 06 mei 2020, 23:36

Ik heb wat opgezocht over de eYY13 Rein
Staat eigenlijk wel 3 x uitgelegd door Anne waar ik geen touw aan vast kon knopen
B50905E9-0D05-4DC9-BF28-82B841C7F328.jpeg

In deze configuratie mag de eYY13 meer stroom pieken verdragen door de eerste Elco
De iPad is minder dan 10% En wil dat ik stop
Groetjes
Bert
Edit
Goeie morgen In deze 3 afbeelding werkt de eYY13 dacht ik nog wel als inschakel vertraging
Dus ca 30 sec voor je hoogspanning hebt.
Maar je kan dan meer Capaciteit elco erop aansluiten
Anne weet er meer van want alle 3 de plaatjes heeft hij getekend
Grt
OpaBert
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 07 mei 2020, 8:53, 1 keer totaal gewijzigd.
shit draadje vergeten :oops:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 07 mei 2020, 8:49

De ECC81 pin 4 en 5 aan elkaar en daaar komt dan 1 draadje naar 6 ,3 volt en op 9 de andere kant van je 6,3 volt
Dat wilde je toch weten Rein ?
shit draadje vergeten :oops:

RobertD

Berichtdoor RobertD » vr 08 mei 2020, 11:49

Ik heb dit deel van het verhaal misschien niet helemaal goed gevolg, maar waarom wordt die EYY113 niet gewoon als gelijkrichter ingezet?
Nu zie ik twee halfgeleider diodes voor de gelijkrichting en een EYY113 met beide secties parallel als seriediode...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 08 mei 2020, 12:26

RobertD schreef:Ik heb dit deel van het verhaal misschien niet helemaal goed gevolg, maar waarom wordt die EYY113 niet gewoon als gelijkrichter ingezet?
Wordt ie ook.Wel met twee diodes omdat de trafo geen midden heeft.
Nu zie ik twee halfgeleider diodes voor de gelijkrichting en een EYY113 met beide secties parallel als seriediode...
Hier niet van toepassing, gewoon wat vulling tussendoor :-$
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 14 mei 2020, 17:06

Maakt het qua kans op brom uit als bedrading tussen elco's, EYY13 en smoorspoel allemaal dicht bij elkaar zitten? Dus ook wisselstroom voerende draden? Of die toch maar zo ver mogelijk bij elkaar vandaan voor de zekerheid? Vanavond hoop ik - ijs en weder dienende - het voedingsgedeelte klaar te maken en misschien zelfs nog even testen :wink:

democles

Berichtdoor democles » do 14 mei 2020, 19:31

Wisselstroom bedrading zo kort mogelijk en weg van de gelijkstroom en zo mogelijk alles twisten.
Na de gelijkrichtbuis is het geen wisselstroom meer.......... :mrgreen:

Wisselstroom gloeivoeding zo wie zo aan de buitenkant , liefst tegen de kast aan . (maar dat wist je wel)

De rest is ,,trial en error,, :?

Iets van ,werkt steraarde niet,dan over op busaarde,of ster aan de laatste elco in de voeding en niet aan de eerste(wat volgens mij het beste werkt).
Of helemaal geen ster, alles kwa min doorverbinden en pas aarden aan de kast via een 100 ohm weerstand bij de ingangen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 14 mei 2020, 19:41

Het zijn dan wel de ijsheiligen rond deze tijd maar, op wat vorst aan de grond na, zit er geen ijs in.
De voeding moet je als een afzonderlijk geheel zien.Het enige wat aan de versterker zit komt van de aansluitingen van de elco na de smoorspoel.
En die smoorspoel tussen de twee elcos, dus niet een kant aan de buisvoet en dan naar de elco, wel buisvoet-elco-smoorspoel in die volgorde.
De verbindingen trafo-gelijkrichters best wel in elkaar draaien als het niet vlakbij is.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 17 mei 2020, 14:20

Zo vrienden, gistermiddag en -avond lekker aan het stoeien geweest conform de adviezen van Anne en Demo en het voedingsgedeelte draait nu. Nou ja, draait?
Ik krijg zoals ik al eerder vermelde bijna 430 volt AC uit de trafo en ik meet 571 volt DC na gelijkrichting en afvlakking. Dat is onbelast. Ik had nog ergens twee gloeilampen en bijbehorende fittingen liggen maar kan die niet meer vinden dus moet ik me maar even beraden op een andere belasting. Hoe ver zou de spanning dalen onder belasting? De 2 x 100 uF JJ elco is berekend op 500 volt dus de zaak meteen maar weer uitgeschakeld, de twee startcondensatoren van 630 volt kunnen dat wel hebben. Die zorgen trouwens samen voor bijna 10 uF.
43Voeding1.jpg

44Voeding2.jpg

45Voeding3.jpg

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 17 mei 2020, 14:23

Oeps, ik heb een foutje gemaakt zie ik nu pas :-#
Ik heb maar één sectie van de JJ elco aangesloten, die andere ben ik vergeten. Snel even aanpassen straks :hide:
Zou dat schelen met de uitgangsspanning?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 17 mei 2020, 14:53

PA4URK schreef:Ik krijg zoals ik al eerder vermelde bijna 430 volt AC uit de trafo en ik meet 571 volt DC na gelijkrichting en afvlakking. Dat is onbelast. Hoe ver zou de spanning dalen onder belasting?
Hmmm, iets van 450V ?
Oeps, ik heb een foutje gemaakt zie ik nu pas :-#
Ik heb maar één sectie van de JJ elco aangesloten, die andere ben ik vergeten. Snel even aanpassen straks :hide:
Zou dat schelen met de uitgangsspanning?
voor de onbelaste uitgangsspanning maakt 't niks uit.
Pas wel op dat er niet meer dan 32µF na de gelijkrichter en voor de smoorspoel zit.
Anne

Terug naar “Versterkers”