RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Rovano

Re: RS-1003, het proberen waard?

Berichtdoor Rovano » ma 13 jan 2020, 16:00

Ja, duidelijk Bert, Dank je.
Het was mijn bedoeling Rein nog wat ideeën aan te reiken, niet zozeer het etaleren van mijn eigen 'sublieme' oplossingen. Ik doe niet aan ijdeltuiterij.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 13 jan 2020, 18:34

Ik geloof dat ik zelf zou kiezen voor RVS verzonken kop schroefjes voor de buisvoeten en condensatorklemmen. Heb je meteen het hoogte probleem opgelost.

Daar is het nu echter te laat voor maar dat hindert niet. Ik heb bij wijze van experiment een boutje met een lage kop geprobeerd en dat gaat prima.
26Opzetjeomtegenieten.jpg

Met die twee plaatjes kan trouwens wel, nèt aan trouwens, maar dan moet ik de 4 Ohm ingang laten vervallen. En waarom eigenlijk niet? Ik heb op mijn huidige versterker ook een 4 en 8 Ohm aansluiting maar die eerste heb ik nog nooit gebruikt :-k
Weet iemand trouwens een nauwkeurige methode om de plek van de cinch ingangen op die print exact over te brengen op het achterpaneeltje? :think:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 13 jan 2020, 18:56

PA4URK schreef:Daar is het nu echter te laat voor maar dat hindert niet. Ik heb bij wijze van experiment een boutje met een lage kop geprobeerd en dat gaat prima.
Voor de gelijkrichter is het niet nodig, inderdaad, maar voor de andere bevestigingen kan dat nog steeds: Even de verzinkboor er op en je bent klaar.
PA4URK schreef:Weet iemand trouwens een nauwkeurige methode om de plek van de cinch ingangen op die print exact over te brengen op het achterpaneeltje? :think:
Misschien is de maatvoering van die cinch ingang modules enigszins gestandaardiseerd. Dit lijkt er in ieder geval veel op:
rcj-41xxxx-1509402.png
Even nameten maar.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 13 jan 2020, 19:49

Rovano schreef:Ja, duidelijk Bert, Dank je.
Het was mijn bedoeling Rein nog wat ideeën aan te reiken, niet zozeer het etaleren van mijn eigen 'sublieme' oplossingen. Ik doe niet aan ijdeltuiterij.

Nee zo heb ik het ook niet opgevat hoor :wink:
Ik vind het leuk de projecten van andere ook te zien En krijg er soms ideeen van.
Vroeger gingen we met een HF versterker met Buizen voor 1-2 Kw naar de Dag van de Amateur I
Laatste jaren is dat in de America hal in Apeldoorn
Dan kreeg je een vaantje van de Veron. Dan
Soms kwam je in de Electron met je bouwsel
En je sprak alle amateurs , Waar je nog nooit een gezicht van gezien had .
Dat waren hele leuke dagen .
Een beetje te vergelijken met onze luisterdagen . O:)
Ik dwaal weer af :hide:
shit draadje vergeten :oops:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 13 jan 2020, 20:04

Ik meet 27 mm. voor die blokjes Rovano, dat komt verdacht dicht in de buurt van die maten op de tekening. Maar de center-center van de cinch zou 18 mm. moeten zijn en dat is hier 14.5 mm. Ik heb al ge-Googled en op Ali gekeken maar kan nergens een dergelijke tekening vinden van de print die ik heb ](*,) .

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 13 jan 2020, 20:06

Laatste jaren is dat in de America hal in Apeldoorn

Nee, in de IJsselhallen in Zwolle Bert, de Americahallen worden of zijn al afgebroken voor woningbouw. Lekker dichtbij nu :wink:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 13 jan 2020, 20:55

Ik heb even een foto gemaakt van de ingangen van boven af. Ik vraag me af of we op deze manier iets kunnen overnemen op papier of digitaal :think:
27CinchprintjeOmeAli.jpg

hardbats

Berichtdoor hardbats » ma 13 jan 2020, 21:00

Natuurlijk. Je kunt een foto plaatsen is fusion360 en deze kalibreren op de goede grootte. Daarna kun je alles zo over tekenen. Maar neem hem wel zo recht mogelijk van boven!

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 13 jan 2020, 21:09

Hoi Hardbats, Fusion360? Ga ik eens even opzoeken. Ik vermoedde al dat zoiets moet kunnen. Het middelste cinchblokje is nagenoeg recht van boven genomen, de afmetingen weten we; dus een nieuwe uitdaging 8)

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 13 jan 2020, 21:28

Het lijkt me toch niet zo vreselijk ingewikkeld, hoor. Gewoon hart op hart meten verticaal, idem horizontaal, maat doorvoergaten bepalen, bevestigingsgaatjes zitten in het hart van een kwadrant, klaar! Zoiets als dit, even snel getekend:
ingangen.png

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 13 jan 2020, 22:09

Als je over twee rca con meet die afstand min diam rca Dan heb je hart maat
shit draadje vergeten :oops:

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 13 jan 2020, 22:22

Correct Bert,
Ik heb een iets gedetailleerder tekeningetje gemaakt. Vul in de maten 1 tot en met 5 en het puzzeltje is opgelost.
Maat 3 is de diameter van de plastic ring rondom de cinch connector. De andere maten meet je ook alleen maar buiten - buiten over de plastic ringen. De plastic ring is bepalend voor de gatmaat in het chassisplaatje.
ingangen.png

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 15 jan 2020, 20:52

Het lijkt me toch niet zo vreselijk ingewikkeld, hoor.

Tsja Rovano, ik vindt het best wel een dingetje om iets driedimensionaals met allemaal rare vormen precies over te zetten op een tweedimensionaal vlak. En als kers op de taart dat het ook nog precies past...
Ik zat zelf aan de acht ronde vormen met een stempelkussentje over te brengen op een papier maar dat klinkt hopeloos ouderwets. De scheepstimmerman van Michiel de Ruyter deed het misschien zo :wink:
Maar gelukkig, meten is weten en zoals jij het voorstelt is het best logisch.
28AfmetingenIngangen.jpg

Rovano

Berichtdoor Rovano » do 16 jan 2020, 22:59

Stempelkussentjes? Nee, laat maar!
Als je de maten zuiver hebt bepaald, moet dit de uitkomst zijn:
ingangen+maten.png
Zonder maatvoering:
ingangen.png
Ik voeg een PDF op A4 formaat bij, schaal 1:1. Als je die print, kun je dit gedeelte uitknippen en op je plaatje plakken. 10 keer een tik met je centerpunt en je hebt je boorgaatjes. Wel even goed opletten bij het printen: NIET fit to paper, maar originele schaal! Maten op de afdruk voor de zekerheid even nameten. Dan heb je hier een moderne variant van het stempelkussen......
ingangen.pdf
Of, als je wilt, maak ik hier een autocad tekeningetje van en ga je weer naar je collega. Dan moet ik natuurlijk wel even de maten van het plaatje hebben. De afgeronde hoeken zijn niet van belang, slechts de lengte en de breedte. En de totale lengte van het ingangsprintje, natuurlijk.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 21 jan 2020, 21:41

Zo, daar is ie weer. Even druk met andere zaken. Ik was al begonnen met het uittekenen van het achterpaneel met Frontpaneldesigner maar daarnaast ook geprobeerd om alle aansluitingen op de beide paneeltjes te krijgen. Dat is toch gelukt door de 4 Ohm uitgangen te laten vervallen. Op al mijn versterkers heb ik tot nog toe zowel 4 Ohm als 8 Ohm gefabriceerd maar de eerstgenoemde nog nooit gebruikt. Dus waarom nu wel als ik daarmee het probleem op kan lossen? Op het ene paneeltje heb ik de 8 Ohm uitgangen en de zekeringhouder geboord en de netspanningsconnector uitgezaagd met de Dremel en met dank aan Rovano de pdf keurig op het paneeltje overgezet. Tada :lol:
Maar laat ik nog niet te vroeg juichen want nu moet het nog precies passen...
29Achterpaneeltjesgeboord.jpg

Morgen zal ik ze na mijn werk nog even mooi glad schuren en thuis kijken of het allemaal past. Ik ben benieuwd :beer:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 23 jan 2020, 22:11

Langzaam maar zeker begint het allemaal een beetje te lijken, alleen de gaatjes voor de ingangsprint nog even opboren want het past nog niet helemaal. De ingangsprint heb ik vanavond even getest met 12 volt AC er op en na het solderen van vier LED'jes op het bijbehorende schakelprintje werkt dat nu ook. Komend weekend wil ik die ook even aansluiten op de motorbediende volumepot om te kijken of dat werkt.

Rovano

Berichtdoor Rovano » vr 24 jan 2020, 11:50

PA4URK schreef:Langzaam maar zeker begint het allemaal een beetje te lijken, alleen de gaatjes voor de ingangsprint nog even opboren want het past nog niet helemaal.
Hmm, misschien had je wat verloop tijdens het boren. De cinch bussen moeten in ieder geval het frame niet raken. Wat je nog zou kunnen proberen is dit: Desoldeer de cinch modules van de print en bevestig ze dan op het plaatje, en vervolgens weer solderen. Dat geeft je misschien net de speling die je nodig hebt om ze mooi gecentreerd te plaatsen.

Terug naar “Versterkers”