RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: RS-1003, het proberen waard?

Berichtdoor Bert61 » do 09 jan 2020, 20:38

10 minuten Rein
Tjonge wat een prutser ben ik dan
Ik had mijn tekening verticaal gemaakt
Maar op mijn machine moet hij Liggend
Dus ik moest alles 90 graden draaien van uit het nul punt
En dat ging fout Rein
Ik moest een hoop een voor een kantelen
Kwam er achter dat ik de hoogte ( was de breedte X as 2 mm te breed had getekend ) nu de Y-as 2 mm te breedte was
Dus alles wat vanuit de X as was getekend 2 mm moest verschuiven( Bijvoorbeeld de gaatjes rondom )
Ik heb vanmiddag en vanavond alleen de gaatjes geboord Zijn er toch wel 30-40
Maar toen ik de ventilatie gaten wilde frezen zaten daar lijntjes niet goed met elkaar verbonden Dat zijn er 28 voor 1 plaat
Dus dat heb ik vanavond hersteld
Morgen maar aan proberen te beginnen :oops:
shit draadje vergeten :oops:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 09 jan 2020, 21:24

Neeneenee Bert, jij bent zeker géén prutser. Ik heb gewoon geluk dat ik de juiste mensen bij ons bedrijf ken en dat Rovano bereidt was om een mooie AutoCad tekening te maken. Anders was ik weer als vanouds met mijn ponsen en stappenboren aan de slag gegaan. Het is wel héél mooi geworden èn ik ben net een beetje aan het passen geweest en alle gaten zitten gewoon exact op de juiste plek. De buisvoeten en de bevestigingsgaatjes, de trafo's en de kappen, etc.
:foto:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 09 jan 2020, 21:25

19Zozitdat.jpg

20Metdetrafoosenvoeten.jpg

21Metde kappen.jpg

22Heteindresultaat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Rovano

Berichtdoor Rovano » do 09 jan 2020, 22:05

Mooi te zien dat het gelukt is, Rein.
Graveren is er niet van gekomen, zie ik. Was dat toch niet mogelijk?
Was de plaat wel secuur geplaatst op de freesbank? Het lijkt alsof de gaatjes aan de achterzijde wat verder van de rand zitten dan die aan de voorkant.
Ook de gaatjes aan de zijkanten zitten wat dat betreft niet helemaal symmetrisch.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 09 jan 2020, 22:16

Mooi geworden!

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 09 jan 2020, 22:31

Dat lijkt maar zo Rovano, ik heb het voor de zekerheid nog even na gemeten maar alles klopt en is perfect symmetrisch. Alleen kon hij de gaatjes voor de bevestiging van de plaat aan de houten behuizing niet kleiner dan 5 mm. krijgen waardoor ik voor de bevestiging naar een ander soort schroef moet gaan zoeken.
Het graveren is inderdaad niet gelukt omdat de waterstraal daar niet nauwkeurig genoeg voor is. Maar daar heb ik nog twee andere plaatselijke opties voor 8)

Rovano

Berichtdoor Rovano » do 09 jan 2020, 22:39

Ach, wat jammer. Hebben we zo'n voorpret gehad van je bolkopschroefjes, gaat het feest niet door!
Oke, dus wel symmetrisch. Dan vertekent dat nogal op de foto.
Oh, dit is geen freesbank maar een waterstraalbank. Andere techniek inderdaad.
Verder ziet het er wel gaaf uit, moet ik zeggen.

Plaatjes aan de achterkant moeten ook nog? Krijg je je collega zo gek dat hij nog eens gaat snijden?
Zo ja, wil ik die plaatjes ook nog wel even tekenen, hoor. Wie A zegt, zegt ook B, toch?

democles

Berichtdoor democles » vr 10 jan 2020, 0:25

Mooi geworden Rein :goedzo:

Zo,n waterstraal snijder is een mooi ding :goeie:

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » vr 10 jan 2020, 10:59

Dat ziet er wel erg mooi uit! Dan zit ik ook altijd maar te tobben, om het nog een beetje mooi te krijgen. Maar goed, je kunt niet overal verstand van hebben.

Piet

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 10 jan 2020, 11:53

Goed gelukt Rein Super blij voor je
En met water graveren lijkt me niet mogelijk
Ik heb van morgen ook wat ventilatie gaatjes gefreesd voor een buis
Dat was ongeveer een uur totaal aan werk m’n Nul punt was in eens weg toen ik de frequentie regelaar voor de Freesmotor aanschakelde Nog nooit gehad Maar het is toch gelukt
Bedankt ook voor je opbeurende antwoord

Rovano

Berichtdoor Rovano » vr 10 jan 2020, 12:10

Piet1950 schreef:Dat ziet er wel erg mooi uit! Dan zit ik ook altijd maar te tobben, om het nog een beetje mooi te krijgen. Maar goed, je kunt niet overal verstand van hebben.

Ach, het is maar hoe je het bekijkt, Piet. Als je met beperkte middelen toch een mooi resultaat krijgt, weerspreek je de noodzaak dat er beslist gebruik gemaakt moet worden van allerlei geavanceerde mogelijkheden. Het is tenslotte een hobby. Het is de toenemende toegankelijkheid tot moderne technieken die de hobbyist ten dienst staat om tot snellere en nauwkeuriger resultaten te komen.
CAD tekenen is echt niet zo moeilijk. Goed beschouwd zijn er eigenlijk maar een paar commando's die veelvuldig worden gebruikt. Enige oefening is natuurlijk onontbeerlijk. Belangrijker is dat je nauwkeurig tekent en ja, dat moet je wel even leren.
Tja, dan heb je een tekening, en dan? Welke hobbyist heeft een freesbank, een watersnijder of een lasersnijder? Een FabLab kan eventueel uitkomst bieden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fab_lab

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 10 jan 2020, 13:19

:x
Piet1950 schreef:Dat ziet er wel erg mooi uit! Dan zit ik ook altijd maar te tobben, om het nog een beetje mooi te krijgen. Maar goed, je kunt niet overal verstand van hebben.

Piet

Nou Piet Onder de motorkap ben jij wat mij betreft een voorbeeld . Ziet er altijd netjes uit :kwijl:
Je bent ook een heel goede elektronicus met vernieuwende dingen als je SMPS zelf ontwikkeld .
En dat tekenen op een computer kan jij ook .
Maar ieder z’n ding.
Ik doe alles maar ben nergens goed in :-s :D .

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 10 jan 2020, 18:14

Jij hebt gewoon overal een beetje verstand van Bert, je bent dus multi inzetbaar. Dat is ook een gave O:) .
Ik heb gister met verbazing gekeken hoe snel en nauwkeurig het waterstralen in z'n werk ging.
Maar back to reality, er moet nog veel meer gebeuren.

Ach, wat jammer. Hebben we zo'n voorpret gehad van je bolkopschroefjes, gaat het feest niet door!

Haha, maar we zijn niet voor één gat te vangen hoor Rovano, improviseren noemen ze dat. Ik ga gewoon iets anders bedenken.
Voor het graveren heb ik even wat info ingewonnen bij een plaatselijk bedrijf en dat loopt nu ook en kan ik voor even even laten rusten nu.
Waar ik nu even goed over wil nadenken is het volgende: Ik weet nog niet wat ik met de chassisplaat wil. Polijsten? Spuiten in een mooie kleur? De trafokappen zijn zwart, de behuizing is van hout en het moet ook niet te zwart worden door het chassis ook zwart te maken zoals mijn TT22 versterker destijds. Al was die wel heel mooi geworden :wink:

Plaatjes aan de achterkant moeten ook nog? Krijg je je collega zo gek dat hij nog eens gaat snijden?
Zo ja, wil ik die plaatjes ook nog wel even tekenen, hoor. Wie A zegt, zegt ook B, toch?

Inderdaad, die moeten ook nog en ik zal mijn collega zeker wel zo gek krijgen :lol:
Wat ik heb zijn LS aansluitingen, zes stuks waarvan twee voor de min en de rest voor 4 en 8 ohm. Verder een eurostekker aansluiting met ingebouwde aan/uit schakelaar, een zekeringhouder en tenslotte het Ome Ali bronschakelprintje dat ik vorig jaar van RobertD heb over genomen.
Dit alles moet op twee aluminiumplaatjes komen te zitten die de verkoper bij de houten behuizing geleverd heeft.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 10 jan 2020, 18:22

Dat printje met relaistjes om vier bronnen te schakelen ziet er trouwens zo uit:
23Omealibronschakelaar.jpg

Rovano

Berichtdoor Rovano » vr 10 jan 2020, 19:36

PA4URK schreef:Waar ik nu even goed over wil nadenken is het volgende: Ik weet nog niet wat ik met de chassisplaat wil. Polijsten? Spuiten in een mooie kleur? De trafokappen zijn zwart, de behuizing is van hout en het moet ook niet te zwart worden door het chassis ook zwart te maken zoals mijn TT22 versterker destijds. Al was die wel heel mooi geworden :wink:
Wat dacht je van anodiseren? Kun je laten doen in allerlei kleuren en is bovendien veel robuuster dan een verflaag. Ook beter te combineren met graveerwerk.
PA4URK schreef:Wat ik heb zijn LS aansluitingen, zes stuks waarvan twee voor de min en de rest voor 4 en 8 ohm. Verder een eurostekker aansluiting met ingebouwde aan/uit schakelaar, een zekeringhouder en tenslotte het Ome Ali bronschakelprintje dat ik vorig jaar van RobertD heb over genomen.
Dit alles moet op twee aluminiumplaatjes komen te zitten die de verkoper bij de houten behuizing geleverd heeft.
Neem eens een stuk papier, Rein en teken daarop de gaten met maatvoering die je in de plaatjes wilt hebben, maak een scan of een foto van je schets en ik vertaal het weer naar een Autocad tekening.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 12 jan 2020, 13:42

Mwah, anodiseren. Ziet er mooi uit maar een mooie auto-laklaag vindt ik zelf toch beter bij een buizenversterker passen. Maar ik denk ook nog steeds aan polijsten. Ik heb alle buisvoeten geplaatst en dacht in eerste instantie na het bolkopschroefjesidee om van die mooie inbusboutje te gebruiken voor alle bevestigingen maar dat gaat niet. Die steken te ver uit zodat de buizen niet ver genoeg in de voeten kunnen. Wat ik wil is voor alle bevestigingen dezelfde schroef en bout te gebruiken. Dat zet ik nu even in de koelkast want een ander probleem dat vraagt om een oplossing heeft zich voor gedaan :think: .

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 12 jan 2020, 13:52

Hammerite? Verschillende keren gebruikt, eerst primer, goed laten drogen dan wordt het keihard. Is ook iets vergevingsgezind omdat het van zichzelf wat oneffen is.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 12 jan 2020, 13:59

De achterkant van de houten behuizing heeft twee uitgefreesde openingen met bijbehorende aluminiumplaatjes. Daar krijg ik met alle goede wil van de wereld niet de eerder genoemde onderdelen op. Dus de 4 en 8 ohm LS-aansluitingen inclusief de min-aansluiting, de euroconnector met ingebouwde on/off schakelaar, de zekeringhouder en de ingangsprint.
25Situatie.jpg

Wat ik destijds bij de SE TT22 versterker heb gedaan is het brugje tussen de twee openingen doorgezaagd en bij Schaeffer een mooi achterpaneel laten maken waar alles in één keer op paste. Uiteraard heb ik dat 'doorzagen' niet zelf gedaan maar mijn oomzegger die meubelmaker is en tevens vol trots mijn voornaam draagt 8)
24Voorbeeldachterpaneel.JPG

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 12 jan 2020, 14:05

Hammerite? Verschillende keren gebruikt, eerst primer, goed laten drogen dan wordt het keihard. Is ook iets vergevingsgezind omdat het van zichzelf wat oneffen is.

Dat is zeker ook nog een optie Barry, maar ik wil wel iets waar mijn geliefde huisgenote ook mee kan leven. De wand waar mijn audiospulletjes tegen aan staan is zwart dus er moet wel enig contrast in zitten waar beide partijen mee kunnen leven :wink:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 12 jan 2020, 21:59

Mooi paneeltje Rein Knap gedaan van Schaeffer :D
Gekkigheid maar waarom niet als je de weg weet
Ik sta er nog wat huiverig tegenover , Zelfde met printen laten maken , ga zo vaak in de fout
Als ik het zelf doe grijp ik in en repareer het Maar als de tekeningen op gestuurd zijn Tja 8-[
Maar jullie zijn wat oplettenderrrder :lol:
Anne en Demo zijn altijd mn ...... weet niet het te verwoorden Maar die zien direct wat ik fout gedaan heb.
Zelf zie ik het ook Als het te laat is :-s
Het Stormt te hard in mn bovenverdieping :mrgreen:

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 13 jan 2020, 12:05

PA4URK schreef:Mwah, anodiseren. Ziet er mooi uit maar een mooie auto-laklaag vindt ik zelf toch beter bij een buizenversterker passen. Maar ik denk ook nog steeds aan polijsten.
Nou, nog maar eens goed over nadenken. Je zult vast tot een mooie oplossing komen.
PA4URK schreef:Ik heb alle buisvoeten geplaatst en dacht in eerste instantie na het bolkopschroefjesidee om van die mooie inbusboutje te gebruiken voor alle bevestigingen maar dat gaat niet. Die steken te ver uit zodat de buizen niet ver genoeg in de voeten kunnen. Wat ik wil is voor alle bevestigingen dezelfde schroef en bout te gebruiken. Dat zet ik nu even in de koelkast want een ander probleem dat vraagt om een oplossing heeft zich voor gedaan :think: .
Ik geloof dat ik zelf zou kiezen voor RVS verzonken kop schroefjes voor de buisvoeten en condensatorklemmen. Heb je meteen het hoogte probleem opgelost.
Dit euvel wat je nu tegenkomt is voor mij de reden dat ik mijn versterkers altijd opbouw met twee platen. Eén aluminiumplaat 4mm dik met alle gaten voor de bevestigingen e.d. en daaroverheen een 2mm chroomstalen afdekplaat. 4mm is dik genoeg om draad in te tappen en de afdekplaat wordt verankerd door de trafo kappen en de schakelaars:
P1020410e.jpg
P1020500e.jpg
PA4URK schreef:De achterkant van de houten behuizing heeft twee uitgefreesde openingen met bijbehorende aluminiumplaatjes. Daar krijg ik met alle goede wil van de wereld niet de eerder genoemde onderdelen op. Dus de 4 en 8 ohm LS-aansluitingen inclusief de min-aansluiting, de euroconnector met ingebouwde on/off schakelaar, de zekeringhouder en de ingangsprint.
Eén achterplaat dus. Die plaat kan je ook door je collega laten snijden als je daarvan een nauwkeurige tekening hebt gemaakt. De 'Schaeffer' oplossing kan natuurlijk ook.

Je zou ook kunnen overwegen om je luidspreker uitgangen in het hout te bevestigen. Ik deed dat ook in mijn PP-2C en gebruikte daarvoor:
https://www.distrelec.nl/nl/binding-post-mm-rood-sks-kontakttechnik-pkni-20-red/p/14021477?q=140-21-477&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.5&no-cache=true
2020-01-13 14_04_36-PKNI 20 B RED Binding Post ø 4 mm Rood SKS Kontakttechnik.png
Wil je de connector gebruiken die je al hebt, dan is de schroefdraad waarschijnlijk te kort, hoewel de isolatie-ringen kunnen vervallen, en zul je de kast aan de binnenzijde moeten bewerken met een speedboor o.i.d., ongeveer zoals ik hier deed voor mijn tulp ingang:
P1100399.JPG
P1100404.JPG
Dat scheelt weer ruimte in de bestaande plaatjes: ingangsprint = plaatje 1 en net entree / zekering = plaatje 2

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 13 jan 2020, 15:11

Netjes afgewerkt Rein Edit Rovano :goeie: :goeie: :goeie: :goedzo:
Laatst gewijzigd door Bert61 op ma 13 jan 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 13 jan 2020, 15:27

Hmm Bert,
Een tikkie te snel; Rein heeft nog helemaal niets afgewerkt?!

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 13 jan 2020, 15:30

Bert61 schreef:Netjes afgewerkt Rein Edit Rovano :goeie: :goeie: :goeie: :goedzo:
:lol: :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 13 jan 2020, 15:39

Ik vind wat jij gemaakt er heel netjes uitzien En mn complimenten hierboven :lol:

Terug naar “Versterkers”