RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bert61

Re: RS-1003, het proberen waard?

Berichtdoor Bert61 » di 24 dec 2019, 14:41

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:ik heb even naar boven gegaan en de voet KT88 opgemeten die 43mm
Dus je zit goed :goedzo:
Zit niet in 't verkeerde draadje Bert ?
Anne

Nou ik denk dat die RS1003 niet kleiner is en ik zag ergens een maat 47 mm staan en Rein zal het wel nagezien hebben
Verder heb ik die druppel vorm van Rovano ook gebruikt
shit draadje vergeten :oops:

Rovano

Berichtdoor Rovano » di 24 dec 2019, 15:44

Maar euh, ook al zit het glas van de buis boven de ventilatie sleufjes, dan hoeft dat toch geen belemmering te zijn voor de luchtstroom van onder het chassis naar boven het chassis? Die luchtstroom ontstaat toch door het natuurlijk verschijnsel dat warme lucht opstijgt? Volgens mij maakt het niet veel uit of die luchtstroom een 'omtrekkende' beweging moet maken of dat tie rechtstandig omhoog gaat. Of zie ik dat verkeerd?
Of bedoel je wat anders?
Edit: je bedoelt natuurlijk dat de voet de gaatjes afdicht! Dan heb je een punt.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 25 dec 2019, 21:19

Nee joh, ik weet nu dat Rein een voorkeur heeft voor rondingen (bolkopschroefjes en mogelijkerwijs ook andere rondingen :mrgreen: ) Druppels hebben meer rondingen dan afgeronde rechthoekjes.

Die Rovano heeft snel in de gaten hoe mensen in elkaar steken :rofl:
En het klopt helemaal :wink:
Wat die RS1003 en EYY13 betreft, die hebben een doorsnede bij de voet van respectievelijk 50 mm. en 43 mm.
De RS1003 is dus best een grote buis en helemaal van glas, ook heel mooi om te zien!
De buisvoeten voor de voorversterkerbuisjes heb ik nog niet en voor de condensatorklemmen kun je iets van 47 mm. aanhouden.
UGT, ook nog geen sleufgaten. Als ik het goed heb gezien, heb je alleen aan de voorkant aansluitingen; de bovenste doorvoergaten kunnen dan vervallen en bovendien kan de trafo iets 'omhoog' zodat je wat meer ruimte krijgt voor je aansluitingen:

Klopt helemaal Rovano, de UGT heeft alleen aan de voorzijde aansluitpunten, op de ruwe schets had ik hem daarom ook al iets uit het midden geplaatst.
En dan nog, wat is er mis met een beetje ruimen met een rattenstaart? Blijft het toch een beetje handwerk.....

Dat is waar, er moet natuurlijk nog wel iets handwerk aan te pas komen :-"
Edit: je bedoelt natuurlijk dat de voet de gaatjes af dicht! Dan heb je een punt.

En waarschijnlijk bedoelt Bert dat ook, maar de RS1003 heeft dus aan de voet nog iets meer doorsnede dan de KT88!
Wat dat betreft is de EYY13 ondanks dat het best wel een krachtpatsertje is een relatief klein buisje.
rs1003.pdf

Datenblatt_EYY13_RFT.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 25 dec 2019, 22:28

Ik bedoel inderdaad dat de buis met de grote diameter je ventilatie sleufje,s afdicht

Rovano

Berichtdoor Rovano » do 26 dec 2019, 21:23

Goed, we gaan weer verder……
AatV schreef:Voetje voor voetje komt het resultaat dichterbij. :D
Is zeker waar! Maar bij sommige (buis)voeten heeft dat heel wat voeten in de aarde. Zo ook hier….
Opstelling volgens de laatste inzichten:
Gelijkrichter:
Gelijkrichter.png

Eindbuis:
Eindbuis.png

Voor de front-end buis kun je met voordeel kiezen voor deze voet van uitstekende kwaliteit:
https://www.jukebox-revival.eu/index.php/buizen/tube-sockets/9-pin-tube-sockets/9-polige-buisvoet-belton-5212.html
Het onderaanzicht van dit ding:
Onderaanzicht buisvoet front-end.png

Je moet nog wel even naderhand het 18,5 mm gat wat na ruimen met een trapboor. Ongeveer zo:
P1100238.JPG
Als je toch bij bovenstaande toko aan het shoppen bent, koop dan gelijk wat klemmen: https://www.jukebox-revival.eu/index.php/capacitors/electrolytische-condensatoren/canned-snap-in-capacitors/bekerelcoklem-40-mm.html. De gaten hiervoor kun je beter naderhand boren als je de condensator in de klem hebt zitten. Uiteraard plaats je deze lelijke klem aan de onderkant. Zo deed ik dat bij mijn VV Classic One:
P1100421e.jpg
Gewijzigde opstelling UGT:
UGT.png

Wat hebben we tot dusver? Voor het gemak ga ik even uit van bovenstaande front-end buisvoet. Hier het totaaloverzicht:
RS-1003 chassisV1.png
En nog eens, maar dan ontdaan van alle maatvoering:
RS-1003 chassisV1-kaal.png

Op 1 december schreef je:
PA4URK schreef:Edit: De houten rand waar de chassisplaat op rust is 12 mm. breed, daar komen natuurlijk ook nog 14 gaatjes in te zitten voor de messing bolkop-schroefjes waar de plaat mee in het hout vast komt te zitten :-"

Nu hebben we een plaatoplegging van 14mm en wordt de plaat vastgezet met 12 schroefjes. Hebben we 14 en 12 omgedraaid???

Rovano

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 27 dec 2019, 15:05

Ziet er goed uit en nog verrekte vlug ook :shock: :goedzo:

Rovano

Berichtdoor Rovano » vr 27 dec 2019, 16:20

Dank je, Bert.
Ik heb in de loop der jaren wel aardig wat handigheid ontwikkeld als het gaat om mijn cad vaardigheden.
Ik kan dus vrij snel uit de voeten, om nog even in de 'voeten' beeldspraak te blijven. :)
Als je de tekening ontdoet van maatvoering, blijft er niet zo veel van over, hè.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » vr 27 dec 2019, 19:03

Op 1 december schreef je:
PA4URK schreef:
Edit: De houten rand waar de chassisplaat op rust is 12 mm. breed, daar komen natuurlijk ook nog 14 gaatjes in te zitten voor de messing bolkop-schroefjes waar de plaat mee in het hout vast komt te zitten :-"

Nu hebben we een plaatoplegging van 14mm en wordt de plaat vastgezet met 12 schroefjes. Hebben we 14 en 12 omgedraaid???

Rovano

De plaatoplegging is inderdaad 14 mm. Rovano en geen 12, goed gezien! Is drie schroefjes per zijde om de plaat vast te zetten genoeg? Of zullen we er vier keer vier van maken? Ja, doe maar :mrgreen:
Wat betreft de buisvoetjes voor de voorversterkerbuisjes, die gaten maak ik normaal gesproken altijd met mijn 22.5 mm. gatenpons, ik denk dat je die maat sowieso kunt aan houden. De klemmen voor de elco's heb ik al klaar liggen.
Maar het begint er echt mooi uit te zien hoor, ik ben trots op je! :goeie:

Rovano

Berichtdoor Rovano » vr 27 dec 2019, 19:44

PA4URK schreef:De plaatoplegging is inderdaad 14 mm. Rovano en geen 12, goed gezien! Is drie schroefjes per zijde om de plaat vast te zetten genoeg? Of zullen we er vier keer vier van maken? Ja, doe maar :mrgreen:
Beter geen schroefjes op de hoeken, lijkt mij. Daar heb je je houtverbindingen. 4 schroefjes aan de lange kant en 3 op de korte kant? Dat geeft een betere verdeling. Wat is de diameter van je inmiddels befaamde bolkopschroefjes?
PA4URK schreef:Wat betreft de buisvoetjes voor de voorversterkerbuisjes, die gaten maak ik normaal gesproken altijd met mijn 22.5 mm. gatenpons, ik denk dat je die maat sowieso kunt aan houden.
Euh, maar nu gaan we de boel toch zuiver op maat maken? Zullen we dan niet even wachten tot je die buisvoeten ook hebt?
PA4URK schreef:De klemmen voor de elco's heb ik al klaar liggen.
Ah, is dat een klem met twee of met drie poten? Indien tweepotig kunnen we de gaatjes wel opnemen als ik de diameter van de klembevestiging ken. 47mm geloof ik?

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 30 dec 2019, 19:49

Beter geen schroefjes op de hoeken, lijkt mij. Daar heb je je houtverbindingen. 4 schroefjes aan de lange kant en 3 op de korte kant? Dat geeft een betere verdeling. Wat is de diameter van je inmiddels befaamde bolkopschroefjes?

Prima die verdeling Rovano, de diamater van die ieniemieniebolkopschroefjes is 3 mm. voor het schroefje en 6 mm. voor het kopje :lol:

Ik zal volgende week even een paar buisvoetjes bestellen maar weet nog niet precies welke.
Ik neig daarvoor naar porselein, net als de buisvoeten van de RS1003, maar daar kom ik dan nog even op terug want er is hierin zoveel keus.

De klemmen hebben twee poten waarvoor je een afstand van 47 mm. kunt aannemen, de maat voor de gaatjes is M4.

Er zit lekker schot in de zaak :yeah:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 30 dec 2019, 19:52

Edit: Ga maar uit van die Jukebox Revival buisvoetjes Rovano, dat scheelt werk en je hebt meteen de precieze maten, ik ga ze meteen bestellen!

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 30 dec 2019, 21:20

Heel goed Rein.
Ik ga er mee aan de slag.
Ach, zo klaar:
RS-1003 chassisV1.png

Als je nog wat wilt schuiven of draaien, zeg je het maar.
Oh ja, die 37mm gaten, is dat een 'precies pas' maat en zo ja, moet daar ook nog even een half millimetertje bij voor wat speling?

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 31 dec 2019, 16:39

een half millimetertje meer mag wel hoor Rovano, ik meet alles met een ouwerwetse schuifmaat en hoewel ik daar nog nooit mis mee geweest ben lijkt me dat halve mmtje wel zo veilig. Kunnen we ook tekst toevoegen op de chassisplaat? Want het lijkt me wel heel erg professioneel als de buizen aangegeven staan en iets in de trant van SE RS1003 Tubeamplifier by PA4URK of iets dergelijks. En in een mooi lettertype :kwijl:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 31 dec 2019, 17:03

Daarbij mogen we zeker de fameuze rondingen en bollingen niet vergeten waar Rein om bekend staat :mrgreen: .
Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden qua script om te graveren in het materiaal Rovano?
Of kan ik dat beter even bij mijn collega neerleggen die het CNC-werk voor z'n rekening gaat nemen :think:
Voor de rest kan ik eigenlijk weinig ontdekken waar nog geschoven kan of moet worden, tenzij er trouwe meelezers zijn die nog wat toe e voegen hebben? Het kan nu nog maar het ziet er wat mij betreft al héél mooi uit.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 31 dec 2019, 17:18

Je bevestigd alles op die plaat toch Rein? Misschien nog iets van een gat voor een steun in het midden, of een hoeklatje tegen doorbuigen?

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 31 dec 2019, 17:32

Inderdaad Barry, waar zou jij de centrale steraarde bij voorkeur plaatsen? Toch zo dicht mogelijk bij het voedingsgedeelte? Ik heb ook een aantal soldeerlipjes van 3.5 mm. en 2.2 mm. mee besteld waar ik de steraarde van kan maken.
Voor doorbuigen heb ik al een aluminium plaat klaar liggen die over de volle breedte van de versterker komt te lopen en waar ik twee hoeken aan gebogen heb. Hierin worden uiteindelijk ook de keuzeschakelaar en de volumepotmeter geplaatst en eventueel kan daar ook nog een elco aan bevestigd worden.

Rovano

Berichtdoor Rovano » di 31 dec 2019, 19:19

PA4URK schreef:een half millimetertje meer mag wel hoor Rovano, ik meet alles met een ouwerwetse schuifmaat en hoewel ik daar nog nooit mis mee geweest ben lijkt me dat halve mmtje wel zo veilig. Kunnen we ook tekst toevoegen op de chassisplaat? Want het lijkt me wel heel erg professioneel als de buizen aangegeven staan en iets in de trant van SE RS1003 Tubeamplifier by PA4URK of iets dergelijks. En in een mooi lettertype :kwijl:

Ok, een half millimetertje erbij. Tja, mogelijkheden te over met tekst. Of jouw CNC jongens dat kunnen graveren is vers twee. Gewoon proberen, zou ik zeggen. Hier een voorbeeld met lettertypen die wat 'zwierig' zijn. Past denk ik wel bij jou.
RS-1003 chassisV1-kaal.png

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 31 dec 2019, 20:28

Mooi Rein :kwijl:
Dat wordt leuk straks opbouwen op een kant en klaar plaat(je)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 04 jan 2020, 19:46

Allemaal nog alle goeds en veel bouwplezier in het nieuwe jaar vanuit Urk toegewenst!

Dat lijkt mij ook Bert, ik geniet er nu al van :P

Volgens mij zijn we met het ontwerp wel goed geslaagd, ik zou niet weten wat er nog bij moet komen.
Ik heb meteen wat draadsteuntjes bij besteld bij Jukebox Revival en een paar luidsprekeraansluitingen.
Want de plaatjes op de achterkant worden de volgende uitdaging.
Maar eerst de chassisplaat.
Wat zijn de vervolgstappen om de plaat tot een mooi afgewerkt resultaat te brengen Rovano?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 04 jan 2020, 23:05

Mijn plaat ligt klaar op de cnc Die was begraven onder dozen ik sta er mee in m’n hand :think: en denk waar laat ik het :?:
En dan staat er 1 doos Paar dagen later staan er steeds meer :lol:
Maandag cnc dag woensdag gehaktdag en vrijdag . :wink: :?:

Rovano

Berichtdoor Rovano » zo 05 jan 2020, 1:40

PA4URK schreef:Allemaal nog alle goeds en veel bouwplezier in het nieuwe jaar vanuit Urk toegewenst!

Dat lijkt mij ook Bert, ik geniet er nu al van :P

Volgens mij zijn we met het ontwerp wel goed geslaagd, ik zou niet weten wat er nog bij moet komen.
Ik heb meteen wat draadsteuntjes bij besteld bij Jukebox Revival en een paar luidsprekeraansluitingen.
Want de plaatjes op de achterkant worden de volgende uitdaging.
Maar eerst de chassisplaat.
Wat zijn de vervolgstappen om de plaat tot een mooi afgewerkt resultaat te brengen Rovano?

Wel, als je er zo tevreden mee bent, post ik hier wat autocad tekeningen waar je dan mee naar je collega gaat, die de tekening(en) gaat gebruiken voor het freeswerk, lijkt me zo.

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 06 jan 2020, 15:46

Hier de Cad tekeningen, Rein. Zowel in AutoCad 2013 DWG als in DXF formaat:
RS-1003 chassisV1kaal.dwg
RS-1003 chassisV1kaal.dxf
RS-1003 chassisV1.dwg
RS-1003 chassisV1.dxf

De 'kale' tekeningen gebruik je voor het freeswerk. De tekst moet misschien nog bewerkt worden. (Exploderen? Weet niet precies, geen ervaring mee.)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 06 jan 2020, 21:27

Hoi Rovano, hartstikke mooi.
Ik ga er morgen mee naar m'n collega en met hem overleggen hoe we het vervolg zullen aanpakken.
Inmiddels de spullen bij Jukebox Revival besteld.
Ik stuur je ook nog even een PB'tje over iets anders :kwijl:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 06 jan 2020, 22:58

PA4URK schreef:Hoi Rovano, hartstikke mooi.
Ik stuur je ook nog even een PB'tje over iets anders :kwijl:

Hee Rein Je kwijlt :lol:
Mooi hoor :bakkie:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » do 09 jan 2020, 19:48

Nou, het is gelukt hoor. Ik heb de bestandjes van Rovano gister naar mijn collega gemaild en ben vanmorgen met de plaat naar hem toe gegaan. Hij had even een gaatje - haha, een gaatje :rofl: - tussen de andere klussen door voor me gemaakt en in ruim tien minuten was het gebeurt. De chassisplaat is klaar en ga straks even kijken of alles past. Want dat is wel zo belangrijk :wink:
18Chassisplaatonderdewaterstraal.jpg

Terug naar “Versterkers”