RS-1003, het proberen waard?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD

Re: RS-1003, het proberen waard?

Berichtdoor RobertD » zo 27 okt 2019, 22:06

Bert61 schreef:
RobertD schreef:Ben benieuwd naar het resultaat met dat gieten Rein. Ik heb op mijn EL84 pushpull ook een lichte mechanische brom. Die trafo heeft echter geen kap die helemaal over de transformator heen gaat, maar alleen zo'n afdek-kap. Ik heb er weleens over gedacht om dat helemaal vol te gieten.

Als je het wilt proberen Robert ik heb hier nog zeer langzaam drogende giethars wordt niet glas hard is erg Adhesive
Ik bedoel dat het aan de rand omhoog kruipt dus als je 1 cm onder de rand van een koker giet
Gaat het aan de zijkant omhoog staan tot 0.5 cm
Ik weet niet of je nog in de buurt komt Dan geef ik het aan je mee :D

Het hoeft ook niet keihard te worden, als het de brom maar dempt.

Kom je nog naar de luisterdag in Alphen?

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 28 okt 2019, 8:46

Helaas Robert dat gaat niet
shit draadje vergeten :oops:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 04 nov 2019, 17:41

Oh, kom er eens kijken wat ik in mijn schoentje vind, alles gekregen - maar zelf betaald - van die lieve Sint en zijn Zwarte Piet :yeah:
07Verrasing.jpg

06Ogonowski.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 04 nov 2019, 18:18

Tjonge, een stel breekbare trafo's :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 04 nov 2019, 19:02

Beter dan dat hij de trafo's zó in de doos gekwakt had Anne 8)
Maar ze zien er prima uit, ook de kappen zijn van goede kwaliteit!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » ma 04 nov 2019, 19:39

Top Rein :goedzo:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 04 nov 2019, 20:15

Nou zachtjesaan maar eens gaan beginnen :lagge:

democles

Berichtdoor democles » ma 04 nov 2019, 21:05

Nice,

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 04 nov 2019, 22:29

ben benieuwd!

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 05 nov 2019, 18:13

Even wat fotootjes van hoe ik het ga doen met de voedingstrafo. Ik heb van versterkt slang stukjes gesneden die precies over de moeren van de trafo passen. Daarna de trafo in de kap gezet waarbij er genoeg ruimte is om de bedrading er aan te solderen. Nu kan het gietwerk beginnen. Duimen dat dit een succes wordt. Ik ga er vanuit dat als ik het zaakje omdraai dat de trafo dan keurig in de kap blijft hangen [-o<
08Trafovoetjes.jpg

09Trafoopvoetjes.jpg

11Indekap.jpg

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 05 nov 2019, 19:51

Heb de trafo's ingegoten op m'n 300B SE monoblokken. Ik heb de hars toendertijd aangeschaft bij AE Europe, waren 2 flessen, de hars en een harder. Dit moest in een bepaalde verhouding gemengd worden, waarna het hard wordt.
Wat me echt op het hart werd gedrukt was dat alles echt goed droog moet zijn. Bij voorkeur trafo en kappen in de oven zodat eventueel vocht wat er nog in zit door opslag oid eruit gaat. Tijdje op 60 graden oid, geen pizza temperatuur natuurlijk :D
Het is even gedoe, maar je hebt gegarandeerd 100% stille trafo's, het beetje mechanische brom wat eigenlijk altijd wel aanwezig is hoor je niet. Uiteraard van te voren even goed nadenken, dat je of de draden er al gemerkt aan soldeert, of dat ze toegankelijk blijven van de buitenkant. Overigens Rein die opmerking over het niet knetterhard worden van de hars rond je balun, is 'ie hier ook niet, maar de trafo's blijven (tot nu toe :D ) gewoon 'hangen'.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 05 nov 2019, 19:55

Barry2001 schreef:Heb de trafo's ingegoten op m'n 300B SE monoblokken. Ik heb de hars toendertijd aangeschaft bij AE Europe, waren 2 flessen, de hars en een harder. Dit moest in een bepaalde verhouding gemengd worden, waarna het hard wordt.
Wat me echt op het hart werd gedrukt was dat alles echt goed droog moet zijn. Bij voorkeur trafo en kappen in de oven zodat eventueel vocht wat er nog in zit door opslag oid eruit gaat. Tijdje op 60 graden oid, geen pizza temperatuur natuurlijk :D
Het is even gedoe, maar je hebt gegarandeerd 100% stille trafo's, het beetje mechanische brom wat eigenlijk altijd wel aanwezig is hoor je niet. Uiteraard van te voren even goed nadenken, dat je of de draden er al gemerkt aan soldeert, of dat ze toegankelijk blijven van de buitenkant. Overigens Rein die opmerking over het niet knetterhard worden van de hars rond je balun, is 'ie hier ook niet, maar de trafo's blijven (tot nu toe :D ) gewoon 'hangen'.

PS nog 2 foto's gevonden van het gieten:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 05 nov 2019, 21:03

Bedankt voor je info en foto's Barry. Jij hebt het iets anders gedaan dan ik van plan ben. Bij mij komt de trafo als het ware in de kap te hangen omdat er geen bevestigingsplaatjes aan zitten. De hechting moet dus echt goed zijn. Maar daar vertrouw ik wel op. Ik wil de voedingstrafo overigens niet helemaal onder gieten om de soldeerlipjes bereikbaar te houden. Maar wat jij gedaan hebt kan ook natuurlijk, eerst alle draden aan solderen en merken en dan tot de rand vol gieten. Misschien moet ik het ook zo gaan doen :think:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 05 nov 2019, 21:33

Ja klopt, ook omdat de kappen die ik gebruikt heb geen bevestingspunt hebben. Kappen zijn trouwens van staal, heb een bandschuurmachine moeten huren (!) om ze glad te krijgen, wel gelukt maar doe ik echt nooit weer..
Maar aan zowel trafo als de kap heb je aardig wat 'body' om te hechten, denk dat het wel goed komt. Nogmaals, zorg dat je de boel goed droog hebt.
Die draden kun je goed van tevoren solderen, goed merken dan kan het niet fout gaan.

Kun je anders niet eerst een testje doen, voor je je goede trafo's ingiet? Stuk metaal in een bak waar je de hars in giet die je wilt gaan gebruiken, kun je daarna beter beoordelen of het goed gaat met een trafo.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 05 nov 2019, 21:55

Droog is het zeker Barry, maar dat advies van even in de oven zal ik toch maar opvolgen. Kwaad kan het zeker niet. Dus morgen eerst de bedrading uitzoeken en solderen èn voor de zekerheid testen. Pas daarna gieten. Het spul waar ik mee werk heeft zich al bewezen, mijn collega gebruikt het bijna dagelijks. Trouwens, aan mijn trafo zit ook een soldeerpunt 'screen', waarvoor dient die eigenlijk? Moet die aan massa worden gelegd?

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 05 nov 2019, 21:58

Trouwens, aan mijn trafo zit ook een soldeerpunt 'screen', waarvoor dient die eigenlijk? Moet die aan massa worden gelegd?

Aan de primaire kant overigens!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 05 nov 2019, 22:24

PA4URK schreef: Trouwens, aan mijn trafo zit ook een soldeerpunt 'screen', waarvoor dient die eigenlijk? Moet die aan massa worden gelegd?
Is de bedoeling dat met het chassis te verbinden.
Ingieten met de soldeerogen bereikbaar lijkt me veiliger.Stel je voor een breuk in een aansluitdraad 8-[
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 05 nov 2019, 22:32

Ingieten met de soldeerogen bereikbaar kon bij mij niet. Heb de draden (met teflonmantel) aan de ogen gesoldeerd, 3x gecontroleerd of het goed vast zit, en krimpkous eromheen. Oja, wat ik nog gedaan heb is een aantal close up foto's gemaakt vd trafo voor het ingieten, zodat ik ondanks de labels nog aan de kleur draad kon herleiden wat waar aan vast zat. Is allemaal goed gegaan, de versterker doet het nog steeds :D
Maar als Rein de mogelijkheid heeft om de soldeerogen in zicht te houden is dat altijd handig natuurlijk.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 09 nov 2019, 8:56

Was stomtoevallig afgelopen donderdag in een assemblage fabriek, waar ook componenten/trafo's 'gepot' worden, moest hier nog aan denken :D Maar ook daar gaat alles eerst de oven in voordat het ingegoten wordt.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 09 nov 2019, 20:29

Vanmiddag een beetje dingen uitgeplozen en voor de rest weinig gedaan zo met het wind om het huis en de regen op de ramen. Wel even een voorlopig opzetje voor de versterker gemaakt. Kijk maar :wink:

13Opzetje.jpg

Ik wilde meteen de trafokappen en UGT's intekenen maar kon mijn fijne zwarte stiftje nergens meer vinden dus dat volgende week maar even.
Morgenmiddag is mijn plan - met de nadruk op plan - om de bedrading aan de voedingstrafo te solderen en dan maandag of dinsdag het gietwerk doen.

Ik zit alleen nog met de uitgangen van de voedingstrafo. Naast de 400 volt HS heb ik drie stuks gloeispanningen. Twee maal 5 ampère en één maal 2.5 ampère. Nu weet ik niet welke de 2.5 A gloei is, de verkoper ook niet. Met de ohm-meter op de laagste stand kan ik waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg meten want zie geen duidelijk verschil tussen de drie windingen. Ik heb het ook met een L-meter geprobeerd maar krijg ook daar geen duidelijke uitslag. Welke mogelijkheden zijn er nog meer om de juiste gloei uitgang te bepalen? :think:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 09 nov 2019, 22:26

De draaddikte is wel te zien bij de soldeerlippen.
Van de drie gloeiwikkelingen moet er dan één zijn met dunner draad.
Anne

Bert61

Berichtdoor Bert61 » za 09 nov 2019, 22:29

Tweede mogelijkheid is het verlies meten als je er een paar gloeidraden van buizen er op aan sluit Voltmeter met klemmetjes op de 6,3 v van de trafo
Die minist in spanning zakt is voor 5A Rein

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 10 nov 2019, 18:10

Ik twijfelde over de aansluitingen maar volgens de meting die ik niet vertrouwde waren het de soldeerlipjes 3 en 4. De dikte is moeilijk te zien maar met een zware weerstand heb ik de spanningsval inderdaad op 3 en 4 kunnen vast stellen. Probleem opgelost vrienden :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 10 nov 2019, 20:24

:goedzo:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » za 16 nov 2019, 11:39

Gisteren twee zakjes met giethars in de trafokap-met-trafo gegoten maar het bleek niet genoeg te zijn. De trafo is gedeeltelijk afgegoten maar er moet nog wat bij. Jammer dat het niet in één keer gelukt is maar dat had ik achteraf gezien moeten weten #-o . De trafokap meet 12x12x12 cm. dus heeft een inhoud van ruim 1.7 liter. De trafo meet globaal 10x10x10 cm. dus globaal één liter. Maar de op te vullen ruimte is uiteraard groter door de vorm van de trafo. Er moet dus toch nog een beetje bij om het op te vullen tot net onder de soldeerlippen. Volgende week heeft mijn collega weer wat restant dus dan gaan we vrolijk verder. Iedere keer wat bijvullen moet geen probleem voor de hechting zijn zegt hij.
Verder van de week bezig geweest om een indeling op de chassisplaat te maken, de trafokappen en buisvoeten er mooi op getekend met een fijne Edding-stift dus het begint een beetje te lijken. Ik heb gekozen voor de voedingstrafo aan de ene kant en de uitgangen aan de andere kant zodat het hele voedingsgedeelte aan één zijde komt.

Terug naar “Versterkers”