Eltim Hexfet amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Eltim Hexfet amp

Berichtdoor ds23man » zo 17 mar 2019, 18:28

Hebben we het nou over de beroemde gehaktlamp? :think: :think:
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 17 mar 2019, 18:35

ds23man schreef:Hebben we het nou over de beroemde gehaktlamp? :think: :think:

Het lijkt er wel op. Overigens is die wonderlamp niet van Gehakt, meer van wat Gehakt kan kan ik ook heb ik het idee. Het verandert de sfeer een beetje. Gaat nu wel zwaar off topic zo.
Peter de Jong

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » ma 18 mar 2019, 2:50

meanman64 schreef:Zorgt er wel voor dat je versterker niet verder stuk gaat of begint te roken doordat deze door een defect enorm veel stroom (ampère) trekt bijvoorbeeld .
Heeft me bij reparaties al dikwijls zijn nut bewezen .

Als je m'n berichten had gelezen, had je kunnen zien dat ik een labvoeding heb met instelbare stroombegrenzing van 2x60V 3A, kan n.b. parellel, in serie en onafhankelijk geschakeld worden, dus maak je maar niet druk betreft opblazen. 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 18 mar 2019, 9:56

Het is wel fijn om te lezen dat alle tijd en moeite niet voor niets is geweest, en dat het lek nu boven is.
Ook is het fijn dat er nu aan een goede oplossing door Eltim gewerkt gaat worden. :goedzo:

audiy

Berichtdoor audiy » ma 18 mar 2019, 11:08

Een stapje hoger met deze versterker is het toepassen van interessante tweaks. Te denken is het vervangen van de zekeringen door audiofiele typen zoals van Wilbrands Acoustics, AHP of HiFi-Tuning in oplopende prijs. Ook het vervangen van de Mundorf MCap ingangscondensator door een Papier olie type van bijv. Rike Audio S-CAP2 kan een subtiele positieve verandering teweegbrengen. Past dan niet meer op de print en zal een plekje op bijv. de achterkant moeten krijgen. DC input zonder een inputcondensator is lastig omdat de DC bias instelling op de ingang plaatsvindt en verandering van de ingangsweerstand (impedantie) direct invloed heeft op de bias instelling. Eigenlijk alleen goed mogelijk met toepassing van een aparte buffer inputmodule voor een gebalanceerd of ongebalanceerde input van bijv. Eltim Bin/Lout 120x waarna de inputcondensator overbrugd kan worden en alleen de 0 spanning (bias instelling) opnieuw afgeregeld dient te worden. Let wel, er is er hier standaard geen snelle DC beveiliging aanwezig, alleen de trage zekeringen in de voedingslijnen ! Experimenteren zonder een ingangscondensator kan een naar gevolg hebben met aansluiten van een audioapparaat die gelijkspanning op de uitgang heeft !!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 18 mar 2019, 13:34

En dan mis ik hier de kurk nog :shock: :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 18 mar 2019, 16:25

Kurk zit nog op de fles om geest binnen te houden. Eerder was de kurk er even af en de geest bleek van twijfelachtige aard te zijn...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 18 mar 2019, 17:43

audiy schreef: Vooral het checken van de Transistoren en Mosfets of deze geen sluiting met het koellichaam maken is aan te raden. Vooral sluiting van de metalen achterkant van de BDP typen die doorlopen in het bevestigingsgat met de bijgeleverde metalen bevestigingsschroefjes, ondanks gebruik van de bekende kunststof rivetten.

In principe is dit standaardpraktijk als je een transistor/mosfet versterker bouwt. het controleren daarvan dus met een multimeter oid.
Als je deze stap overslaat, kun je beter postzegels gaan verzamelen...

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » vr 22 mar 2019, 13:20

Waarde reaguurders, om in termen van GS te spreken.
Voorlopig heb ik niet veel meer te melden dan dat Eltim woord heeft gehouden, waarvoor dank.
Het probleem is dat de 2 printen opgestuurd zijn naar een adres in Gorinchem, was mij vooraf bekend, maar omdat ik zelf in het verre oosten verkeer, en pas medio Mei/juni naar Nederland kom, zal er verder niets te melden zijn. Immers het opsturen van de 2 pcb's staat me niet aan, dus wordt het wachten totdat ik terug ga.
Gegroet,
Patrick

eltim
Ook commercieel actief

Berichtdoor eltim » za 30 mar 2019, 11:49

Beste mensen,

Ik heb op dit forum en speciaal in dit topic zoveel onzin gelezen dat ik hierbij jullie graag naar een YouTube filmpje wil verwijzen
https://youtu.be/ECVTsZnCU7M dat ik gisteravond bij MC-Systems in Groningen heb opgenomen. Ik heb er meer met andere muziek.
Naast het bouwen van apparatuur luister ik zelf ook graag naar muziek en heb dat gisteren gedaan.
Opstelling: ELTIM demo versterker, MC-Systems MP 3.1, Tidal lossless streaming in de MC werkplaats waar alle MC-speakers al jaren worden gebouwd. Overigens is hij al jaren één van onze zeer tevreden professionele klanten, net als vele anderen. www.mc-systems.com

Let wel: deze luistersessie hebben we met een versterker ontwerp gedaan dat volgens jullie van geen kanten deugt. Gelukkig denkt 99% van de hobbyisten en audiofielen daar anders over en de video demonstreert dat het juist uitmuntend klinkt, zoals vele anderen al sinds 2016 beamen.
Ook Rob Meyst van MC-Systems die toch al vanaf 1983 meegaat en z'n sporen ruimschoots heeft verdiend was stevig onder de indruk. Net als vele dealers, fabrikanten en consumenten.
Nota bene: sessie uitgevoerd met onze demo versterker (VS-20 v3 / CS-40ps RQ v1) dat door mij exact is gebouwd zoals wij in de documentatie aangeven dat het gebouwd moet worden. Onderdelen op de plek zoals wij het aangeven, alles keurig aan één zijde gesoldeerd, P-Fet BOVENAAN, etc, etc. Voorwaar wonderlijk dat het ondanks dat toch zo goed speelt! We bewijzen hiermee dat alles wat in dit topic staat grote onzin is.
Bestudeer nog eens goed de schema's die ik speciaal voor jullie in het afregel document heb gezet:
https://www.eltim.eu/data/mediablocks/A ... odules.pdf

Tevens hebben we een korte en een lange versie over het hoe en waarom van onze versterkers:
https://www.eltim.eu/data/mediablocks/E ... 0brief.pdf
https://www.eltim.eu/data/mediablocks/E ... odules.pdf
Hebben we veel tijd ingestoken en gemaakt voor mensen die geïnteresseerd zijn hoe we het gedaan hebben.
Het totaal niet lezen van deze documenten, resp. fout opbouwen, en vervolgens deze onzin plaatsen roept toch vraagtekens op.

Wellicht als enige bedrijf stellen we onze ontwerpen waar heel veel ontwikkeltijd in zit ook (nog!) beschikbaar voor zelfbouwers.
U kunt voor enkele honderden euro's en een paar dagen noeste arbeid een versterker bouwen die zich kan meten met top apparatuur.
Wij doen dat omdat ik zelf al 45 jaar elektronica bouw, dat leuk vind en hoop dat anderen dat ook (gaan) vinden.
Maak ons niet belachelijk als je het niet snapt of lekker eigenwijs het anders hebt opgebouwd en het vervolgens niet blijkt te werken.
Genoeg gelachen, kunnen we nu met die onzin ophouden? Bouw het exact zoals wij zeggen en schrijf dan over je bevindingen, dank.

Groet, ELTIM, Louis Timmers

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 30 mar 2019, 15:35

Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » za 30 mar 2019, 15:46

Laat maar eens wat metingen zien van de betreffende versterker. Met name de vervorming op vollast en intermod metingen. Als ie beter meet dan de Hypex (Fusion Amps) dan ben ik onder de indruk.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 30 mar 2019, 18:48

Een filmpje op youtube, om te laten zien hoe mooi iets klinkt? :rofl:
Ik kruip gauw weer terug onder mijn steen.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 30 mar 2019, 19:53

Dan heb je er in ieder geval een beeld bij, toch? Geheel zinloos om de geluidskwaliteit te kunnen beoordelen , maar dat zegt Louis Timmers zelf ook al. En hoe kan je aan de metingen van een versterker nou zien hoe die klinkt...? Interpretatie van metingen naar klank of juist geen klank?...blijft een lastig verhaal hoor. Daarnaast zijn er hele volksstammen die beweren dat er geen verschil in versterkers waarneembaar is als ze exact op hetzelfde volume staan ingeregeld, dus waar hebben we het over... :rofl:

btw..ik heb er net een ampswitcher voor gebouwd, kan ik lekker vergelijken met 1 druk op de knop, ideaaal! :lol:
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 mar 2019, 20:04

Bertje schreef:btw..ik heb er net een ampswitcher voor gebouwd, kan ik lekker vergelijken met 1 druk op de knop, ideaaal! :lol:

Nah ideaal? Hoe weet je dan dat die schakelaars geen klank veranderen? Maar het maakt allemaal helemaal niks volgens Louis. Het is allemaal onzin in dit topic :roll:
Peter de Jong

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 30 mar 2019, 20:32

Nah meest ideaal dan, vooruit...m'n geheugen voor klank is slechter dan de gebruikte relais zeg maar. Dus liever switchen dan ompluggen...kan ik zomaar een hype-x en een hex-fet vergelijken leuk he?
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 31 mar 2019, 10:17

Als ik het zo lees is Eltim een filantropische instelling 8-[

eltim
Ook commercieel actief

Berichtdoor eltim » zo 31 mar 2019, 12:33

Willen jullie mij geen woorden in de mond leggen aub. Ik heb nergens geschreven dat alles in dit topic onzin is.
Alleen wat over ons ontwerp geschreven wordt is onzin, want nogmaals het werkt allemaal perfect, wat ik in het YouTube
filmpje wilde laten horen. Als je onze docs gelezen had wist je dat we er anders over denken.

Vervormingscijfers zijn niet alles. Hoge terugkoppeling > lage vervorming > weg muzikaliteit.
De meeste versterkers zijn zo gebouwd, (want dat verkoopt) en laten allemaal vrij agressief hoog horen, gelukkig wel met een extreem lage vervorming.
Wij wilden het anders doen, daarom is het schema compleet anders en horen we muziek. Deskundigen beamen dat.
Luister maar eens naar het You Tube filmje https://www.youtube.com/watch?v=ECVTsZnCU7M
en hoor wat Rob Meyst na 4 seconden zegt. Hij weet echt waar het om gaat.
En inderdaad, zoals we zelf al schrijven, met een YouTube filmpje kun je het niet beoordelen, je krijgt alleen een idee.
Daarom kun je dezelfde versterker kosteloos thuis bezorgd krijgen en er een week naar luisteren. Borg 200,-
Doe dat en schrijf er dan opnieuw over. Dan wordt dit topic wellicht toch nog leuk.

Ik zal verder niet meer reageren of lezen.
Louis

hansr

Berichtdoor hansr » zo 31 mar 2019, 13:10

Ik wil niet azijnpissen, maar zelfs op mijn MacBook Air klinkt dit youtubefilmpje indrukwekkend.

Ik heb een keer de eer gehad om bij Louis deze versterker te horen op zijn eigen zelfbouw luidsprekers. Ik heb geen vergelijk kunnen maken omdat ik eigenlijk alleen maar kwam op een HIFI2000 kastje op te halen maar het klonk wel uitermate lekker en zoals dat gaat bij hifi enthousiastelingen raak je dan even in gesprek en deel je uiteindelijk dezelfde passie en dat is namelijk muziek.

Ik kan me voorstellen dat mensen blij worden van deze versterker en gelukkig kunnen andere mensen weer wat anders mooi vinden.
Naim Mu-So
Technics SU 700+
Sander Sassen NoBudget visaton W130+sc10N

In aanbouw: Humble Homemade hifi Tempo

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » zo 31 mar 2019, 16:56

Dat is wel netjes om thuis te kunnen luisteren. Ik was niet op de hoogte van dit soort bouwpakketten maar mijn interesse is gewekt. Beweringen over klank over vervormingen (vooroordelen) neem ik niet serieus en kan en zal nooit iets beoordelen wat ik niet zelf heb ervaren. Ik kan me de frustratie soms ook wel voorstellen over de vele negatieve verhalen/ beweringen over producten die regelmatig in o.a. de audio wereld gedaan worden.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 31 mar 2019, 22:27

De geluidskwaliteit is geen moment onderwerp van gesprek is geweest. Behoudens dan enkele losse opmerkingen, die ook nog positief waren:
  • hansr schrijft dat Patrickpaf er een heel fijne versterker aan heeft als hij straks werkt.
  • meanman64 citeert een heel goede ervaring van een kritische audiovriend met een CS 40 HRQ van Eltim, ondanks een kanttekening.
  • een enthousiaste meneer Hopman geeft enkele tips om de versterkers nog een stapje hoger te laten spelen.

Dat was het. Verder zijn geen klankmatige aspecten aan de orde geweest.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » di 02 apr 2019, 7:56

Er waren wat hindernissen en problemen , die blijken opgelost .
Ik wacht dan ook met spanning af wat het resultaat zal zijn .

Walt

Berichtdoor Walt » za 27 apr 2019, 9:28

Gisteren deze Eltim versterker kunnen beluisteren, speelt erg fraai!

dre

Berichtdoor dre » za 27 apr 2019, 9:50

Ik heb deze ook beluisterd en kan zeggen dat het echt heel fraai is!
Volgens mij hadden we de 160w versie,deze was prima in staat om de Daudio S1 aan te sturen.
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » za 27 apr 2019, 17:36

Met een Synergistic Research Blue zekering erin speelde hij nog een klasse hoger trouwens.

Terug naar “Versterkers”