Eltim Hexfet amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Re: Eltim Hexfet amp

Berichtdoor Leeuwarden » wo 13 mar 2019, 16:57

Dit is via een link op Eltim zijn website. Je kan zelfs een reactie achterlaten zoals vragen of de reviewer de versterker helemaal zelf heeft gebouwd...

https://www.uniqueradio.nl/index.php/20 ... en-deel-2/

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 13 mar 2019, 17:08

Net gedaan, ben benieuwd of het door de ballotage heen komt....
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 13 mar 2019, 18:21

Reactie Unique Radio - Zelfbouw: Doen of laten

Hallo,

Ik vraag me af of je de Eltim versterker zelf gebouwd hebt omdat er een missende printspoor in het ontwerp zit waardoor het nooit gaat werken.

Geachte …,

Ik reageer op uw nogal vreemde opmerking over een missende printspoor in de printplaten van Eltim versterker bouwpakketten waardoor het niet gaat werken.

Is dit geconstateerd aan de hand van de fysieke printplaten of van de layout tekeningen ?

In het laatste zou wellicht een fout kunnen zitten (bewust of onbewust) maar na het in elkaar solderen van de printplaten werkte het direct prima.

Heb ze nu ruim twee jaar en heb wat kleine tweaks en modificaties aan gedaan waardoor de toch al voortreffelijke eigenschappen nog verder zijn verbeterd.

Als u ook dit bouwpakket aanschaft dan wens ik u hetzelfde grote plezier en voldoening wat ik eraan heb beleefd.

Met vriendelijke groet,

Bert Hopman.

:mrgreen:
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 13 mar 2019, 18:31

Ok, Bert gaat Patrick dan als een speer helpen...... :mrgreen:
Peter de Jong

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » do 14 mar 2019, 2:11

ds23man schreef:Reactie Unique Radio - Zelfbouw: Doen of laten

Hallo,

Ik vraag me af of je de Eltim versterker zelf gebouwd hebt omdat er een missende printspoor in het ontwerp zit waardoor het nooit gaat werken.

Geachte …,

Ik reageer op uw nogal vreemde opmerking over een missende printspoor in de printplaten van Eltim versterker bouwpakketten waardoor het niet gaat werken.

Is dit geconstateerd aan de hand van de fysieke printplaten of van de layout tekeningen ?

In het laatste zou wellicht een fout kunnen zitten (bewust of onbewust) maar na het in elkaar solderen van de printplaten werkte het direct prima.

Heb ze nu ruim twee jaar en heb wat kleine tweaks en modificaties aan gedaan waardoor de toch al voortreffelijke eigenschappen nog verder zijn verbeterd.

Alleen al deze zin "In het laatste zou wellicht een fout kunnen zitten (bewust of onbewust) maar na het in elkaar solderen van de printplaten werkte het direct prima. "

Met vriendelijke groet,

Bert Hopman.

Alleen al deze zin "In het laatste zou wellicht een fout kunnen zitten (bewust of onbewust) maar na het in elkaar solderen van de printplaten werkte het direct prima. "
Bewust of onbewust?? Dus het zou nog met opzet kunnen zijn ook?? Wat een leugenaars.
Het enige wat ik me nog wel herinner, ik moest langer wachten, en wat bleek de VS-20 versie 4, was net binnen wellicht gebruiken ze zelf een andere versie waar de fout nog niet in zat

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » do 14 mar 2019, 2:23

Ah!buis schreef:
Patrickpaf schreef:Ja, mooi Anne, maar ik mag toch aannemen dat het streepje de kathode is en de positieve stroom van anode naar kathode gaat.
Tenzij de markering op de print niet goed is, dat ga ik nog eens bekijken.
De print 's goed onderzocht.Zoals de stroombronnen erop zijn getekend zit de kathode(streep) aan de min (zou juist moeten zijn).Omgekeerd, met de streep aan de plus zou het dan als een diode in doorlaatrichting moeten meten.
De verbinding ontbreekt idd :shock: , dus draadje erbij.
De printen links en rechts moeten maar gedeeltelijk bestukt anders krijg je twee nul-instellingen, gaat niet goed.
Anne

Wow, wat een werk heb je er van gemaakt :goedzo:
Betreft dat links en rechts dat had ik inderdaad min of meer toegepast.
Heel veel dank voor de genomen moeite.
Ga er vandaag weer naar kijken, eerst de transitor aray controleren of ze allemaal nog goed zijn.
Zat er eigenlijk aan te denken om een layout te maken met de nummering van de onderdelen en deze op de print te plakken

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » do 14 mar 2019, 2:25

Pjotr schreef:Ok, Bert gaat Patrick dan als een speer helpen...... :mrgreen:

Ha, ha, grapje.

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » do 14 mar 2019, 2:31

ds23man schreef:Reactie Unique Radio - Zelfbouw: Doen of laten

Hallo,

Geachte …,

Als u ook dit bouwpakket aanschaft dan wens ik u hetzelfde grote plezier en voldoening wat ik eraan heb beleefd.

Met vriendelijke groet,

Bert Hopman.

Wat ik later heb vermeld, scrol naar onder, de versie 4 van de VS print was eind December '18 uitgebracht, moest namelijk wachten op de levering hierdoor.
Het zou dus kunnen dat er een vorige versie is gebouwd, ik las ergens op die website 2017, dus.

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » do 14 mar 2019, 4:55

De volgende constatering: de transistoraray is goed, maar de aansluitingen komen niet overeen met het schema, de boel is omgedraaid, zou kunnen werken maar maakt het nog moeilijker om fouten op te sporen...wordt vervolgt.

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » do 14 mar 2019, 5:45

ja, volgens mij, is de aray diagonaal verwisseld, dus de NPN linksboven is verwisseld met de rechtse NPN, maar de onderste PNP's zijn wel overeenkomstig het schema.

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » do 14 mar 2019, 5:50

Pjotr schreef:Hij kan altijd nog de gewichten van de Eltim versterker gebruiken, daar zal niet zoveel mis aan zijn. Alhoewel als ik op de site kijk zijn die m.i. wel krap bemeten: 160VA voor 250W audio :think: Maar het kan wel voor huiskamergebruik.

Heb m'n eigen voeding gebruikt, met 2x250 VA, maar ja als er niets uit de versterker komt maakt het niet zo veel uit of je 250 of 1000VA hebt.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 14 mar 2019, 12:14

Patrickpaf schreef:ja, volgens mij, is de aray diagonaal verwisseld, dus de NPN linksboven is verwisseld met de rechtse NPN, maar de onderste PNP's zijn wel overeenkomstig het schema.
Is niet verwisseld hoor. Voor het makkelijk vinden van de verbindingen had ik de IC-kant verwisseld (rechts/links), kun je zien aan de tekst aan de zijkanten.
De boel rechtgezet dan zit pin 1 van de IC linksonder en alle aansluitingen kloppen
1cNPN 3eNPN 2bNPN-samen aan tegenkoppeling-6bPNP 5ePNP 7cPNP
14cNPN 12eNPN 13bNPN-samen naar ingang-9bPNP 10ePNP 8cPNP
Anne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » do 14 mar 2019, 12:42

Ah!buis schreef:
Patrickpaf schreef:ja, volgens mij, is de aray diagonaal verwisseld, dus de NPN linksboven is verwisseld met de rechtse NPN, maar de onderste PNP's zijn wel overeenkomstig het schema.
Is niet verwisseld hoor. Voor het makkelijk vinden van de verbindingen had ik de IC-kant verwisseld (rechts/links), kun je zien aan de tekst aan de zijkanten.
De boel rechtgezet dan zit pin 1 van de IC linksonder en alle aansluitingen kloppen
1cNPN 3eNPN 2bNPN-samen aan tegenkoppeling-6bPNP 5ePNP 7cPNP
14cNPN 12eNPN 13bNPN-samen naar ingang-9bPNP 10ePNP 8cPNP
Anne

Daar kom ik nog op terug, had vanmorgen toch een andere indruk toen ik de aray aan het doormeten was. :think:

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » vr 15 mar 2019, 3:52

Tja, Anne, 'k moet je toch teleurstellen, nr.1 van IC2, de transistoraray gaat in het originele schema naar R3, R5, EN naar de basis van T5 (BD950/54)
Maar op de print gaat het Niet naar de basis van T5.
De basis van deze T5 gaat naar een mica c-tje van 1N5, kom er niet direkt achter of dit C3 of C4 is.
Laatst gewijzigd door Patrickpaf op vr 15 mar 2019, 4:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » vr 15 mar 2019, 3:57

Kijk hier maar op.
Maar hoe nu verder, waar moet die basis nu echt op zitten, wat klopt er nog wel van??

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » vr 15 mar 2019, 4:03

Als ik het schema bekijk, moet die basis wel degelijk op punt 1 van het IC zitten, de eerste collector dus, zo door redenerend, hoe is zo'n print dan ontstaan?? Wat een sh*t zooi.
En dan te bedenken dat dhr Louis Timmer in eerste instantie de zooi opstuurde zonder schema en bij navraag hierover ik als antwoord kreeg dat het helemaal niet nodig was, hoe verzin je het, en dat het een kwestie van de onderdelen op de print solderen was, en Voila, Veel Luisterplezier!!

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » vr 15 mar 2019, 4:22

De basis van T6, de BDP949 gaat op de print naar IC nr.8, en niet zoals op het schema naar 7
Dus de boel is wel degelijk omgedraaid,
Hoe nu verder

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 15 mar 2019, 6:50

Kliko!
Fusion Filterdesign

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » vr 15 mar 2019, 7:29

ds23man schreef:Kliko!

Held!
Begrijp me goed, ik ken je niet, maar ik kan me niet voorstellen als je die 400 euries hebt uitgegeven, je dit dan maar in de kliko flikkert, laten we eerlijk zijn, uiteindelijk heb jij ook de schurft aan shell omdat ze teveel vragen voor een litertje. :lol:
En ook ik ga er met een grote boog omheen sinds ze 2 cent op de teller zetten, zonder iets getankt te hebben, ook in het land waar ik verblijf, ik stop er alleen om te p*ssen.
Zal nooit vergeten, we kwamen terug van vakantie uit Frankrijk, had uitgerekend dat ik in Luxemburg het wel zou halen om te tanken, maar er stonden verschrikkelijke rijen bij die tankstations, als laatste passeerde we shell, ben niet gestopt, airco uit, 90 in z'n 5, de vrouw was niet blij :oops:

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » vr 15 mar 2019, 7:36

Ik denk dus dat ik alle prinssporen rondom het IC maar lossnij, en met draad maar de juiste verbindingen gaat leggen, tenzij iemand een beter idee heeft.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 15 mar 2019, 7:54

Eltim is en blijft verantwoordelijk voor het leveren van een werkend product. Tenzij je echt zelf graag verder wil hiermee als knutsel project zou miin advies zijn geld terug vragen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 15 mar 2019, 8:01

Ik blijf er ook bij... Als alles volgens jou zo fout is dan zou ik een en ander in een doosje mikken en opsturen naar Eltim. Mededeling dat hij dan maar moet aangeven waar jij fout gaat... of niet natuurlijk... Als het je dan € 400 kost, so be it.

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » vr 15 mar 2019, 8:06

Leeuwarden schreef:Ik blijf er ook bij... Als alles volgens jou zo fout is dan zou ik een en ander in een doosje mikken en opsturen naar Eltim. Mededeling dat hij dan maar moet aangeven waar jij fout gaat... of niet natuurlijk... Als het je dan € 400 kost, so be it.

Heuh?? Opsturen? en dan? En alles kwijt en 400 euries kwijt, maar dat gun ik hem niet.
Zelfs die paar c'tjes stuurt ie niet na, dus heb daar nog 0,0 vertrouwen in.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 15 mar 2019, 8:12

Vertrouwen was er sowieso al niet... Het is mij ook wel eens overkomen dat ik zwaar verlies heb geleden op iets dat had moeten werken maar het dus niet deed (Koop nooit iets van ene Tarasque). Partick, het is uithuilen en opnieuw beginnen...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 15 mar 2019, 8:26

Kijk eens wat ik vanochtend in mijn schoentje vond! En het is niet eens Sinterklaas. :lol:

ELTIM VS-20.pdf
Fusion Filterdesign

Terug naar “Versterkers”