Eltim Hexfet amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Patrickpaf

Eltim Hexfet amp

Berichtdoor Patrickpaf » zo 03 mar 2019, 11:40

Vandaag voor het eerst op dit forum, wist niet van het bestaan af :think:
Maar goed, heb eerst gezocht op het trefwoord "Eltim" maar kwam geen specifiek antwoord tegen betreft mijn vraag.
Bij deze:
Wie heeft er ervaring met het bouwen van de CS-80HQ i.c.m. VS-20 modules?
Let wel, niet de complete modules maar als onderdelen met PCB van Eltim met ook nog de extra CD-80 print voor extra vermogen?
Zie op bijgaande foto's de bouw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Eltim Hexfet amp

Berichtdoor Henkjan » zo 03 mar 2019, 23:37

Welkom Patrick
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » ma 04 mar 2019, 2:12

Dank je wel, Henkjan, en nu maar hopen dat er reacties komen ;-))

meanman64

Berichtdoor meanman64 » ma 04 mar 2019, 8:09

Welkom hier ;
Ik neem aan dat je al het een en ander aangeschaft hebt om deze versterker te bouwen ?
Naar mijn weten heeft nog niemand op dit forum deze versterker al gebouwd .

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 04 mar 2019, 10:30

Welkom hier Patrick! Nee, ik heb deze versterker ook nooit eerder voorbij zien komen hier. Ziet er zo op het eerste gezicht redelijk standaard uit.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 mar 2019, 10:57

Namens mij ook welkom bij deze.
Nee, ook bij mij is deze versterker/bouwpakket volkomen onbekend.
De naam Eltim ken ik wel als importeur van audio gerelateerde merken, maar ik wist niet dat ze ook bouwpakketten van versterkers verkochten.

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » ma 04 mar 2019, 14:27

De eigenaar, levert ook de versterker compleet, je hebt 3 keuzes, compleet, als modules en in onderdelen inclusief PCB.
Voor dat laatste heb ik gekozen.
Voorheen had ik modules van ALBS, een Duits merk met mosfets, maar heb deze 2x mono versterkers verkocht omdat ik weer eens wat nieuws wilde.
De versterkers waren inmiddels zo'n 35 jaar oud.
Toen heb ik tot 2x toe de Q-watt gebouwd van Elektuur/Elektor/Elektorlabs n.b.. deze versterkers voldoen ruimschoots en echt aanbevelenswaardig maar ik wilde toch weer mosfets, en kwam via omwegen bij Eltim terecht.
Zag o.a. ontwerpen zoals "the Teresa amplifier, ook met mosfets, maar met een byzonder IC, wat niet meer gefabriceerd wordt, maar nog wel bij Aliexpress verkrijgbaar was. Nu, dat heb ik geweten, vele dollars armer en geen werkende IC's, overigens afgeleide IC's die ook in de Q-watt worden gebruikt.
Hoe het ook zij, via het internet, hoe kan het ook anders, en zoeken op Hexfet van Exicon, kwam ik bij Eltim terecht., er waren ook complete modules met deze fets verkrijgbaar in Australie, maar die vroeg de hoofdprijs.
Zoals je op de foto's kunt zien vordert de bouw gestaag maar de gewenste info wordt moeizaam verstrekt.
Zelfs het schema kon ik na enig aandringen verkrijgen, hoe verzin je het.
En omdat ook bij de PCB's de nodige vragen rezen, en na een aantal antwoorden hierop, ik toch een gevoelige sneer kreeg, ben ik via circuitsonline, bij jullie terecht gekomen.
Het wachten is nog op een paar kritisch micacondensatoren, en dan kan er spanning op worden gezet, en maar afwachten of het e.e.a. werkt.
Heb hier wel een dubbele labvoeding staan met 2x60V bij 3 ampere, en met begrenzing, dus de boel opblazen is er niet zomaar bij.
Eigenlijk kwam ik vanwege de speakerbeveiliging/inschakelvertrging hier terecht, maar dat probleem denk ik inmiddels opgelost te hebben.
Hoe het ook zij, ieder advies is welkom.
Gegroet,
Patrick

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » ma 04 mar 2019, 14:37

O ja, hier nog een laatste foro met de vandaag ontvangen elco's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 04 mar 2019, 14:56

Patrickpaf schreef:En omdat ook bij de PCB's de nodige vragen rezen, en na een aantal antwoorden hierop, ik toch een gevoelige sneer kreeg...

Je bedoeld dat Eltim lelijk tegen je deed?

Die modules van Eltim zijn toch plug and play?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 mar 2019, 15:03

Als er iets is wat je niet moet doen, is het kopen van halfgeleiders (transistoren en IC's) bij sites als Aliexpress, Ebay, en dergelijke.
Er is namelijk een grote markt in de verkoop van nagemaakte onderdelen, met name de genoemde transistoren en IC's.
Maar daar was je dus door schade en schande al achter gekomen, begrijp ik.

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » ma 04 mar 2019, 16:16

Ja Ray, het is me bekend, maar ik kan het niet laten, daarbij komt ik zit in het verre oosten, afgezien van RS, zijn er niet zoveel leveranciers waar ik onderdelen kan bestellen.

@Leeuwarden, ik heb vermeld dat er 3 mogelijkheden zijn, namelijk kompleet gebouwd, modules, en in onderdelen, en voor dat laatste heb ik gekozen.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 04 mar 2019, 16:37

Okee, wat is het probleem nu?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 04 mar 2019, 17:12

Als ik goed begrijp: een bedrijf levert een stapel printen en onderdelen ( zonder schema) en is er niet van gediend dat je support vraagt....
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 mar 2019, 18:45

Ja, die indruk heb ik ook.
Het lijkt me toch klip en klaar dat als je als bedrijf zaken als bouwpakketten en modules in de markt zet, er dan ook support aan zal moeten koppelen.
Want die vragen gaan er komen, daar kun je vergif op innemen...

Vraagje voor TS : zat er wel iets van een bouwbeschrijving/onderdelenlijst bij ?

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » di 05 mar 2019, 2:00

Beste mensen,

Vanwege 7 uren tijdsverschil zullen mijn antwoorden met wat vertraging zijn, mijn excuses daarvoor.

Die constatering klopt als een bus, een schema wilde hij aanvankelijk niet aan beginnen, was helemaal niet nodig, haha.
Onderdelenlijst was er niet, en neen ook geen bouwbeschrijving de waarden kon ik allemaal op de print vinden, maar die klopten niet allemaal
Onder het mom dat als hij een schema zou verstrekken het in de kortste keren op ebay e.d. te vinden zou zijn!
Nogmaals hoe verzin je het, heb ook uitgelegd dat ik dat in m'n 72 jaar nog nooit had meegemaakt.
Wel, toen kreeg ik via email 2 schema's een van de "voltage stage module", en een van de "current stage" module.
Maar er staan diversen fouten/wijzigingen in, dus ja dan ga je vragen.
Kreeg wel steeds antwoord, tot na de 3e of vierde keer werd er de opmerking gemaakt: "PS: ik overweeg sterk om de CS/VS module reeks niet meer als kits te leveren. Zijn blijkbaar te complex om te bouwen.
Krijg er veel te veel (vrij eenvoudige) vragen over en leg er daarom alleen maar op toe. Gaat dus niet.
Ook de geleverde onderdelen waren niet compleet, maar werd me verteld, dat kon eenvoudig nagestuurd worden, maar ik was niet de enige die hier klachten over had kwam ik na zoeken via social media achter.
Tja wat moet je daar nou mee

Dus om to the point te komen, het is niet zozeer dat ik zelf fouten heb gemaakt, dat moet nog blijken, maar om ervaring uit te wisselen hoe anderen het hebben opgelost.
Bijvoorbeeld, op de print van de stroomversterker staat niet duidelijk de voedingsaansluitingen aangegeven, dat moet je allemaal uitzoeken, en ja ik weet het nu "allemaal vrij eenvoudige vragen"
Goed op de website kun je de diversen modules terug vinden om een indruk te krijgen.
Gegroet,
Patrick

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 05 mar 2019, 8:40

ELTIM is dus een no-go. Jammer. De versterkers zijn duidelijk niet populair onder zelfbouwers. Mijn tip zou zijn om al je problemen puntsgewijs duidelijk op te schrijven met het verzoek erbij om door te gaan met die problemen op te lossen totdat er een werkende versterker staat. Wordt dat geweigerd maak hem dan duidelijk dat je hulp op forums gaat zoeken en dat je daarvoor het schema helaas wel moet publiceren.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 mar 2019, 10:27

Jammer dat het zo moet lopen Patrick. Versterkers bouwen kan juist heel erg leuk zijn. Alleen, om je op het forum te kunnen helpen zijn wel de complete schema's en goede lay-out tekeningen van de printen nodig. En daar lopen we dan tegen een schier onoplosbaar probleem aan. Neemt niet weg dat het goed is om het aan te kaarten hier. Ook al is niemand er hier verder bekend mee, het trekt wellicht andere bezitters aan om e.e.a. op te kunnen lossen.
Peter de Jong

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 05 mar 2019, 10:40

Duh, de verkopende partij blijft in gebreke. Ik zou mijn pijlen daar op richten...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 05 mar 2019, 10:45

Ik zou hem voor de keuze stellen: terugnemen of verder afbouwen op dit forum MET schema's.
Fusion Filterdesign

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » di 05 mar 2019, 11:14

Prachtige voorstellen allemaal, mensen, maar als je in het verre oosten zit is dat niet 1,2,3, de oplossing.
Natuurlijk kan ik hem dreigen maar daar wacht ik nog maar even mee.
Zoals ik al eerder meedeelde, het wachten is nog op wat buffer elco's, het mica c-tje, en dan ga ik eerst proberen er wat spanning op te zetten, en kijken hoe het afloopt.
Ik houd jullie op de hoogte, dit is een geweldig blog overigens.

Vandaag het item over de 2xEL34 versterker zitten lezen wat al meer dan 1 jaar aan de gang is, geweldig.
Het doet me ook herinneren aan die versterker van Menno v.d.Veen, die heeft mijn zoon zo'n 25 jaar geleden gebouwd (die UL), later heb ik daar nog die autom. ruststroom instelling ingebouwd, en vanaf dat moment is het fout gegaan. v.d.Veen heeft er zelf ook nog naar gekeken maar om de haverklap gaan de EL34's naar het Walhalla, vlgs.v.d.Veen omdat er alleen nog maar slechte buizen gemaakt worden, maar daar heb ik zo m'n twijfels over.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 mar 2019, 11:21

Ja, die krullenbol zegt wel meer wat :D Slechte buizen werden alleen gedurende WO2 door Philips speciaal voor het toenmalig Duitse leger gemaakt :mrgreen:
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 05 mar 2019, 11:55

:rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 05 mar 2019, 12:17

Tja, met zo'n ervaring sta je idd paf :lol:
Maar een paar GOEIE fotos van onder- en bovenkant van de (kale)printen helpt wel.
Ik heb al vaker schema's getekend vanaf een print.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Patrickpaf

Berichtdoor Patrickpaf » di 05 mar 2019, 13:54

Ah!buis schreef:Tja, met zo'n ervaring sta je idd paf :lol:
Maar een paar GOEIE fotos van onder- en bovenkant van de (kale)printen helpt wel.
Ik heb al vaker schema's getekend vanaf een print.
Anne

Nou Anne, daar wil ik je wel bij uitdagen, heb voordat ik ze ging bestücken scans gemaakt, dus zal ik ze plaatsen?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 05 mar 2019, 14:00

Doen! Een leuke puzzel is wel welkom hier.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Versterkers”