Middenaftakking bepalen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Re: Middenaftakking bepalen.

Berichtdoor pompebled » di 22 sep 2020, 23:33

Hallo Anne,

Ik begrijp dat de faseomkering deel uit maakt van de brugschakeling. Is dat iets dat spontaan stuk kan gaan?
Bijvoorbeeld tijdens het overzetten van een plankje naar de huidige behuizing?

Ik heb aandacht besteed aan het monteren van de versterkerprint, omdat die aan het koellichaam vast zit met de TDA 2030, aan het front via de potmeters en via z'n voetjes aan de behuizing, alles past, alle gaten ruim genoeg, zonder dat er spanning op de print komt.

Het enige dat ik nog niet heb geprobeerd, is de print laten spelen terwijl die alleen aan het koellichaam gebout is, da's iets voor de komende dagen.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 23 sep 2020, 20:45

pompebled schreef:Ik begrijp dat de faseomkering deel uit maakt van de brugschakeling. Is dat iets dat spontaan stuk kan gaan?
Tja, alles kan kapot :( Is meer een te overwegen mogelijkheid, bijv nazien of de brom uit één kant van de brug komt of twee kanten verschillend en daaruit naar een oorzaak zoeken.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

pompebled

Re: Fout zoeken.

Berichtdoor pompebled » wo 23 sep 2020, 21:27

Ah!buis schreef: Nazien of de brom uit één kant van de brug komt of twee kanten verschillend en daaruit naar een oorzaak zoeken.

Hallo Anne,

Daarvoor ontbreekt mij de kennis en de kunde, dat zou ik moeten laten doen. Dat kost waarschijnlijk een veelvoud van een nieuwe print.

Groeten, Jan.

pompebled

Regelbereik potmeter.

Berichtdoor pompebled » di 06 okt 2020, 21:21

Update: de nieuwe print is vandaag binnengekomen, ingebouwd en de boel staat al weer een paar uur te spelen.
Zonder brom...

Het enige wat me niet bevalt is het regelbereik van de potmeter die het volume van de subwoofer sectie regelt.
Het bruikbare regelbereik is van nul tot ongeveer de 10 uur positie, alles daarboven is veel te veel ten opzichte van het full range deel.

De potmeter is er eentje met de opdruk B50K.
Als ik het bruikbare regelbereik wil uitbreiden, ga ik dan omhoog of omlaag met de waarde van de potmeter?

Groeten. Jan.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 07 okt 2020, 9:47

Ik zou niets aan de potmeter veranderen. Je kan beter in serie met 1 van de aansluitingen van de potmeter een weerstand opnemen. Bijv. een waarde van 47 k.
Heb je een schema of foto van die potmeter?
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 07 okt 2020, 12:06

Hallo Hans,

Hier een paar foto's van de potmeter in kwestie, het gaat om de linker enkelvoudige:
50K potmeter.JPG

En de drie soldeereilandjes aan de onderzijde:
Onderzijde print.JPG

Waarom is het toevoegen van een weerstand beter dan een potmeter met een andere waarde?
Daarvoor hoef ik alleen te solderen, om een weerstand toe te voegen moet ik een printspoor doorbreken.
De loper zit rechtstreeks aan de LM1785T die samen met een tweede exemplaar in brug de subwoofer bedient.

Groeten, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 07 okt 2020, 15:13

Met een andere potmeterwaarde is stand 12 uur het volume hetzelfde als met de huidige potmeter. Daar schiet je dus niets mee op. Dat is wel te wijzigen met een serieweerstand.
Die weerstand moet je in serie met de rechter aansluiting van de potmeter zetten.
47 k is mooi waarde om te proberen.
Meestal staat er op de potmeter opdruk: "lin" of "log". Bij een logaritmische potmeter werkt een serieweerstand van 100k misschien nog beter. Hoe groter je de weerstand maakt hoe lager het max. volume is.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pompebled

Regelbereik potmeter.

Berichtdoor pompebled » wo 07 okt 2020, 18:01

Hans Nootdorp schreef:Met een andere potmeterwaarde is stand 12 uur het volume hetzelfde als met de huidige potmeter. Daar schiet je dus niets mee op.

Hallo Hans,

Zou je dat kunnen uitleggen?
De weerstand in de 12 uur stand is bij een potmeter met een hogere waarde toch groter dan bij de huidige 50K?

Groeten, Jan.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 07 okt 2020, 18:26

De potmeter maakt zelf een spanningsdeling. Afhankelijk van de stand is de spanningsdeling anders. Dit hangt niet af van de absolute waarde van de potmeter. De waarde van de potmeter moet wel aansluiten bij de impedantie van voorgaande en opvolgende versterkertrap, maar daar zal bij het ontwerp wel rekening gehouden zijn.
Met een serieweerstand naar de voorgaande trap beïnvloed je die spanningsdeling. Ook bij de potmeter geheel rechtsom heb je dan nog een spanningsdeling en is het volume lager dan zonder serieweerstand.

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 07 okt 2020, 21:53

Bedankt Hans,

Ik zal niet zeggen dat het volledig begrijp, maar dat een andere potmeter waarde de spanningdeling van het ontwerp zal beïnvloeden is me nu duidelijk.
Ik zal het smalle printspoor onderbreken (want dat loopt naar een ander soldeer eilandje waar ik de weerstand aan vast kan solderen) en er een 47K weerstand tussen solderen en kijken hoe dat regelt.

Groeten, Jan.

Terug naar “Versterkers”