Middenaftakking bepalen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Middenaftakking bepalen.

Berichtdoor pompebled » ma 11 feb 2019, 17:54

Voor een TDA 2030 bordje heb ik een Talema ringkern TRT50212.

De beide primaire draden zijn geel en de secundaire paren groen/rood en bruin/blauw.

Maakt het uit welke beide ik als middenaftakking aan elkaar knoop?
Valt daar iets aan te meten?

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op ma 11 feb 2019, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Shadow

Re: Middenaftakking bepalen.

Berichtdoor Shadow » ma 11 feb 2019, 17:58

Hoera je 6e topic deze pagina :rofl:

Zoek het schema eens op van je trafo? Meestal kun je de middenaftakking wel bepalen hoor :relax:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 11 feb 2019, 18:41

Paar minuutjes googelen doet wonderen...
https://www.schukat.com/schukat/schukat ... ile/wz.gif
Tot ziens in het volgende topic. :relax:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 11 feb 2019, 18:45

Ach, je knoopt er gewoon twee aan elkaar (niet twee van dezelfde wikkeling :shock: ).Meet je dan bijna geen spanning tussen de losse draden dan zijn het de verkeerde.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 11 feb 2019, 19:54

Ah!buis schreef:(niet twee van dezelfde wikkeling :shock: )

Goed dat je dat erbij zet, anders hadden we d'r weer een topic bij :D
Mediocre is not my middle name.

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 11 feb 2019, 21:30

Bedankt Ray, die had ik nog niet gevonden.
@Anne, dat was mijn tweede keus maar een schema of link werkt beter.

Het moet me wel van het hart dat het geneuzel over het aantal topics een beetje vervelend begint te worden.
Ik doe m'n best en probeer de boel wat gescheiden te houden, maar er zijn de laatste tijd een aantal forumleden die niet echt binnen het kader van het helpen van beginners in de elektronica hobby vallen...

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 11 feb 2019, 21:48

pompebled schreef:Het moet me wel van het hart dat het geneuzel over het aantal topics een beetje vervelend begint te worden.
Ach, ik moest er wel om lachen :sure:
En anders "niet op reageren Lena" :lol:
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 12 feb 2019, 8:07

Eentje waar ik zelf ook om moest lachen; als je stroom op de trafo zet en niks meet op de secundaire wikkelingen.
Het duurde even voor ik me realiseerde dat dit de gelakte wikkelingsdraden van de trafo zijn, pas als je de laklaag wegschraapt...

Groeten, Jan.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 12 feb 2019, 9:20

Al doende leert men Jan, al doende leert men :D ...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 12 feb 2019, 11:01

pompebled schreef:Het moet me wel van het hart dat het geneuzel over het aantal topics een beetje vervelend begint te worden.....
idem hier. kunnen we die opmerkingen achterwege laten? voegt niets toe en bederft de sfeer.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 12 feb 2019, 13:16

Weet je wat ik vervelend vind HenkJan? dat iemand te bedonderd is zelf iets op google op te zoeken en zich eens te verdiepen in wat ie nou koopt. Dan een topic aan maakt over z'n project en wat ie er precies mee wil, nu zijn het allemaal losse flodders en met 0,0% kennis van elektro en niet de intentie om zelf iets op te steken gaan er straks een keer dooien vallen omdat meneer aan een trafo of een smps hangt.
- Moge de aardlek u gunstig gezind zijn -

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 12 feb 2019, 14:47

Shadow schreef:- Moge de aardlek u gunstig gezind zijn -

Als die ook van Aliexpress komt dan vrees ik 't ergste ... :shock: :shock: :shock:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 12 feb 2019, 14:57

Hè, wat doen jullie moeilijk :( Leuke bezigheid in de vrije tijd, soms wat vuurwerk, tussendoor 's een lekkere optater :rock: .Gaat 't mis, ga je vrolijk tenonder, altijd beter dan een lange lijdensweg :D
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 12 feb 2019, 17:14

Ah!buis schreef: Hè, wat doen jullie moeilijk :( Leuke bezigheid in de vrije tijd, soms wat vuurwerk, tussendoor 's een lekkere optater :rock: Gaat 't mis, ga je vrolijk ten onder, altijd beter dan een lange lijdensweg :D
Anne

+1.
Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 14 feb 2019, 22:43

Het versterkerbordje draait inmiddels op een plankje, klinkt niet slecht.
https://nl.aliexpress.com/item/2-1-TDA2 ... st=ae803_4
De overname frequentie ligt rond de 150Hz, wat mij betreft aan de hoge kant, omdat de satellieten full range doorlopen. Rond de overname frequentie klinkt het dan wat dik en wollig als je de sub te ver opendraait.
Met een bandpass sub valt dat effect minder op dan met een direct afstralende sub.
Met enig uitzoekwerk wat betreft de gebruikte speakers is er volgens mij wel een goed klinkend 2.1 systeempje van te maken

Koellichaam wordt bij laag volume 38°C.

Er is alleen een aanzienlijk in- en uitschakelplop, daar moet nog een inschakelvertraging voor de luidsprekers tussen.
Daar het een 2.1 bordje is, heb ik dus drie relaiscontacten nodig, de inschakelvertragingen die ik heb liggen zijn stereo:
https://nl.aliexpress.com/item/Eindvers ... 1a5e1074-3
Ik wou er een derde relais bij zetten dat door de stuurspanning van de stereo inschakelschakelvertraging wordt gevoed.

Moet ik nog ergens om denken wat betreft overbelasten van de LM7812CV? Een koellichaampje als 'ie te warm wordt?

Groeten, Jan.

pompebled

Effect VA voeding op basweergave.

Berichtdoor pompebled » zo 10 mar 2019, 16:47

Zojuist de voeding van bovenstaand versterkerbordje verwisseld; van een 2 x 12V 50VA naar een 2 x 12V 120VA.

Alles speelt natuurlijk zoals tevoren, alleen heb ik bij dezelfde potmeterstand méér en dieper laag dan vóór de trafowisseling.

Was dit te verwachten op grond van de meer dan dubbele VA?

Groeten, Jan.

Ah!buis

Re: Effect VA voeding op basweergave.

Berichtdoor Ah!buis » zo 10 mar 2019, 18:36

pompebled schreef:Zojuist de voeding van bovenstaand versterkerbordje verwisseld; van een 2 x 12V 50VA naar een 2 x 12V 120VA.

Alles speelt natuurlijk zoals tevoren, alleen heb ik bij dezelfde potmeterstand méér en dieper laag dan vóór de trafowisseling.

Was dit te verwachten op grond van de meer dan dubbele VA?

Groeten, Jan.
Nee, tezij de trafo te licht was.
Anne

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 10 mar 2019, 20:12

In principe zou die 50 VA trafo voldoende moeten zijn voor 2x TDA2030. Die levert per stuk maximaal 18 watt.
En zeker bij eeen 12 volt trafo....

Tenzij je er per kanaal (links + rechts) 2x TDA2030 (in brug hebt) staan?

Heb je nu 4 of 8 ohm speakers. Bij 8 ohm en 12 volt trafospanning kan het ook zijn dat de TDA2030 net iets eerder gaat clippen bij hoog volume. Met 120 VA trafo zakt de voedinspanning misschien net iets minder in bij hogere belasting (uitsturing van de versterker).
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op zo 10 mar 2019, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pompebled

Berichtdoor pompebled » zo 10 mar 2019, 20:34

Hans Nootdorp schreef:Tenzij je er per kanaal (links + rechts) 2x TDA2030 (in brug hebt) staan?

Nee, het is het 2.1 bordje uit de eerste post: 18W per kanaal en 36W voor het subwooferkanaal.

Ik luister nearfield (4 Ohm fullrange satellieten) achter het toetsenbord met de 8 Ohm bandpass sub onder het bureau; met de volumeknop net onder 9 uur, de regelaar voor het hoog op 12 uur en de sub op 9 uur is het luid zat, er wordt dan hooguit 3-4 Watt uitgestuurd.

Met de mastervolume op 12 uur staan de buren rap voor de deur van m'n werkruimte, voorafgegaan door m'n vrouw...

Groeten, Jan

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 10 mar 2019, 22:33

Ok, ik had even niet goed gezien dat het een 2.1 bordje was. Als dat voluit staat zou er 2x18 + 36 = 72 watt uitkome. Dan is inderdaad een 50 VA trafo wat krap. Maar niet als de volumepot niet boven standje 9 uur uit komt....
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 19 sep 2020, 15:33

Dit bordje is inmiddels ingebouwd in een behuizing, waarbij de voeding een apart kastje heeft gekregen, zodat de kastjes naast elkaar kunnen staat, of gestapeld kunnen worden.
Dit werkt inmiddels, echter heb ik een forse brom in de sub, iets wat me bij het proefdraaien op het plankje niet was opgevallen, ook omdat de bandpass sub onder het bureau verstopt staat en de koeling van de PC niet superstil is...

In de huiskamer was de brom goed hoorbaar, hij gaat weliswaar onder in de muziek, maar dit lijkt me niet goed.
Op de stereo uitgangen meet ik geen DC, op de subwoofer uitgang rond de 25 mV, is dit de boosdoener?

Kan ik hier zelf iets aan doen?
Alle solderingen op de 2.1 print nalopen o.i.d.?

Groeten, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 20 sep 2020, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 19 sep 2020, 19:19

Is wat koffiedik kijken.Je moet er achter komen wat de bron van de brom is.Dingen losmaken en kijken bij welke verbinding het brommen begint.
Kan dat de voeding niet voldoende is afgevlakt, geeft 100Hz brom.Of dat de installatie meer dan een verbinding heeft met het net en dus de randaarde.Dat geeft soms 50Hz brom wegens stroom in de daardoor gesloten lus.
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 19 sep 2020, 23:13

Hallo Anne,

Het is een geïntegreerde print, dus zonder schema (of jouw 'reverse engineering skills') is het een toer om er achter te komen waar het mis gaat.
Wat betreft losmaken; als ik de basluidspreker los maak van de subwoofer uitgang van de versterkerprint is de brom weg, als de afvlakking niet goed zou werken zou je een 100Hz brom ook op de beide stereo uitgangen moeten horen, maar die zijn 'schoon'. De brom komt uit het gebrugde 36W deel.

De opstelling op een plankje bromde niet, dus óf ik heb iets stuk gemaakt bij het inbouwen in de behuizingen, óf het verlengen van de bekabeling tussen de ringkerntrafo en de versterkerprint gooit roet in het eten...

Op het plankje zat de trafo pal tegen het koellichaam aan en was de bedrading zo lang als de draden die aan de trafo zitten, 15 cm of zoiets. Na de inbouw loopt er een kabel van de behuizing met de trafo(s) naar de behuizing met de versterker en inschakelvertraging, dat is 25 cm extra, waarbij de laatste 15 cm stijf tegen de buitenzijde van de behuizing naar de versterkerprint loopt. De gelijkrichting zit op de versterkerprint, niet vlak bij de trafo.

De RCA ingangsconnectoren zitten aan de andere kant van de behuizing en lopen met afgeschermde kabel naar voren, zoals je op de foto kunt ziet.

Om invloed van de 12V AC (voor de inschakelvertraging) uit te sluiten heb ik de speaker ook rechtstreeks aan de sub uitgang van de versterkerprint gehad; dat bromt precies zo én je hebt een lelijk uitschakel geluid als je de stroom uitschakelt...

Wat betreft een aardlus; de behuizing is niet voorzien van randaarde, vóór en achter front zijn van kunststof, dus de min van de speakeraansluitingen zijn niet gekoppeld, dat is alleen de gemeenschappelijke min van de beide stereo uitgangen (2 x 18W) op de print, de subwoofer min uitgang is niet gekoppeld aan de stereo uitgangen, want dat is een brugschakeling 1 x 36W).

Een ander verschil is het feit dat het koellichaam wel elektrisch gekoppeld is aan de behuizing, op het plankje was dat niet het geval. Ik heb het nagemeten; geen van de TDA2030 maakt elektrisch contact met het koellichaam, die zijn gemonteerd op siliconen matjes en een kunststof isolatie-ring rond de bevestigingsbout.

De ringkern en de 12V AC hangen wél samen aan het net.
De 1A traag zekering ging gisteren stuk bij een paar keer in- en uitschakelen, met een 2A blijft de zekering heel.
Ik was al voorbereid om er een softstart met een NTC en een vertraagd opkomend relais tussen te zetten, maar dat bleek niet nodig.

Zou het opnieuw solderen van de aansluitingen in het sub deel iets kunnen doen? Of vervang ik twee TDA2030 die in brug staan?

Groeten, Jan.

pompebled

To brom, or not to brom.

Berichtdoor pompebled » di 22 sep 2020, 13:14

Ik heb de aansluitingen in het brug deel van de print overgesoldeerd en de rest met een loep geïnspecteerd, niks gevonden, wat natuurlijk nog weinig zegt....
Opnieuw de voeding erop, en de brom is nog aanwezig.

Ik weet niet wat ik hier nog aan zou kunnen doen en heb een nieuwe gemonteerde print besteld.

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 22 sep 2020, 21:33

Het enige wat ik nog kan bedenken is de faseomkering voor de brugschakeling.
Als beide versterkers hetzelfde brommen hoor je dat niet in de LS.Dus als er brom bij komt bij de fasedraaier komt dat ongelijk in de twee kanten en hoor je 't wel.
Anne

Terug naar “Versterkers”