Klein & Hummel Telewatt VS56: Een klein hummeltje?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK

Klein & Hummel Telewatt VS56: Een klein hummeltje?

Berichtdoor PA4URK » zo 06 jan 2019, 10:45

Ik heb laatst een paar Tannoy Mercury M2 speakers van een plaatsgenoot overgenomen om de EL34 PP te kunnen testen. Die plaatsgenoot bleek ook nog een aangetrouwde achterneef te zijn en wordt daarnaast binnenkort ook nog m'n overbuurman. Wist ik niet maar zo hoor je nog eens wat. Vorige week stuurde hij me opnieuw een berichtje want toen hij aan het opruimen was voor de aanstaande verhuizing kwam hij een Klein & Hummel VS56 Telewatt versterkertje tegen dat al een krappe dertig jaar of meer in een kast verborgen was geweest. Of ik er belang bij had? Ja natuurlijk, voor zulke leuke zaken offer ik me natuurlijk graag op. Op kerstavond ben ik bij hem langs geweest en we besloten om pas over een prijs te praten als ik het versterkertje aan een technisch onderzoek had onderworpen. Ik heb hem die avond mee genomen en zolang op m’n werk gezet om hem daar open te maken en eerst goed stofvrij te maken. Jammer dat ik daar geen foto van gemaakt heb want er zat een laag van vijf centimeter stof in.
IMG_20181224_202030.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

PA4URK

Re: Klein & Hummel Telewatt VS56: Een klein hummeltje?

Berichtdoor PA4URK » zo 06 jan 2019, 10:54

Op m'n werk - niet onder m'n werk :mrgreen: - heb ik hem open gemaakt en compleet van stof ontdaan met kwastje en stofzuiger en daarna met perslucht nog eens flink de wind er doorheen gejaagd. Hij ziet er nu toonbaar uit en staat nu in m'n shack aangesloten op de Tannoy's.
Gistermiddag heb ik de variac op het hummeltje aangesloten en ben in de loop van de middag en avond de spanning langzaam op gaan voeren van 25 volt naar de gewenste 220 volt.
001Opdevariac.jpg

002Opde variac2.jpg

003Variac.jpg

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 06 jan 2019, 16:17

Het (vermoedelijke) schema erbij ? Wel zo makkelijk.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

AatV

Berichtdoor AatV » zo 06 jan 2019, 17:37

Zou mooi zijn als die ECC808's nog te gebruiken zijn.

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 06 jan 2019, 20:07

Bedankt Anne, dat is hem inderdaad. Mooi duidelijk! Ik had er ook al eentje gevonden maar die was in een te klein formaat.
Ik heb vanmiddag geen vonken of rook bij 220 volt geconstateerd dus tijd om eens een bron aan te sluiten op één van de ingangen.
Omdat die nog van het type DIN kon ik hem in eerste instantie nog niet testen, maar wie wat bewaard die heeft wat.
In één van m'n bakjes vond ik nog een DIN-stekker en met een stukje kabel en twee cinch stekkertjes en een kwartiertje priegelen kon ik de versterker op een cd speler aansluiten.
Een nieuw kabeltje heb ik voor €6,95 bij ome Conrad besteld.
Over die ECC808's hoef je je geen zorgen te maken hoor Aat, hij speelt echt als een zonnetje.
Een cd van Enigma klinkt buitengewoon goed uit de beide Tannoy's :yeah:
Even een fotootje van de onderzijde en een close up van de trafo.
004Onderkant.jpg

005Voeding.jpg

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 06 jan 2019, 20:11

Wel denk ik dat ik binnenkort de beide voedingselco's ga vervangen door een paar nieuwe exemplaren. Uit de speakers komt een licht brommetje.
De achterzijde beschikt over de volgende ingangen: TV, band(recorder?), radio, phono en microfoon en daarvan heb ik nu de radio gebruikt.

Rein.

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 09 jan 2019, 23:06

Ik wist niet dat er zoveel herrie uit die ECL82's zou komen. Vandaag het versterkertje in de kamer op de KEF'jes aangesloten en wat een geluid :lol:
Mijn audiofiele zwager viel pardoes van z'n stoel en heeft hem daarna mee genomen naar huis om hem daar te beluisteren en te testen :rofl:
010Indekamer.jpg

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » wo 09 jan 2019, 23:08

Alleen jammer van het zilverkleurige plaatje op uiterst linkse schakelaar. Maar misschien dat ik daar wat op verzinnen kan :think:

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » zo 20 jan 2019, 20:21

Mijn audiofiele zwager/collega viel pardoes van z'n stoel en heeft hem daarna mee genomen naar huis om hem daar te beluisteren en te testen :rofl:

Die zwager heeft een paartje http://xanaduspeakers.nl/ staan en afgelopen week na ons werk ff bij hem thuis geluisterd. Zowel de audiofiele zwager als ik konden weinig verschil horen tussen de hele dure Hegel versterker en het hummeltje. Hij staat nu weer bij mij, het lieve kleine hummeltje =P~

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 jan 2019, 21:51

Leuk versterkertje O:)

Ah!buis schreef:Het (vermoedelijke) schema erbij ? Wel zo makkelijk.
Anne

In die tijd zat vaak het schema in de deksel geplakt of zat het apart in een envelop die in de kast geplakt zat. Een traditie die helaas verloren is gegaan.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 21 jan 2019, 20:44

Helaas Pjotr, er gaan veel goede tradities verloren vandaag de dag. In dit deksel zit echter niks. Jawel, een deukje :lol:
Maar dat mag wel voor die leeftijd. Hij staat in ieder geval weer vrolijk te blazen in de kamer en de SE EL34 van ome Ali staat voorlopig even in de kast.
Vraagje: De beide UGT's van de K&H hebben een 0-4-16 Ohm aansluiting. De beide 8 Ohm KEF'jes staan nu op de 0-4 Ohm aangesloten maar ik vraag me af of ik de 4-16 aansluiting dan als 8 Ohm mag beschouwen. Ik meen dat ergens gelezen te hebben maar weet het niet zeker.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 21 jan 2019, 21:34

PA4URK schreef:Vraagje: De beide UGT's van de K&H hebben een 0-4-16 Ohm aansluiting. De beide 8 Ohm KEF'jes staan nu op de 0-4 Ohm aangesloten maar ik vraag me af of ik de 4-16 aansluiting dan als 8 Ohm mag beschouwen. Ik meen dat ergens gelezen te hebben maar weet het niet zeker.
Van mij mag je alles hoor :sure: Wil niet zeggen dat 't dan ook klopt :lol:
4-16 is ook 4Ω , is niet zeker of je die daar ook voor mag gebruiken.Bij 16Ω loopt er minder stroom door, zou kunnen dat daar dunner draad is gebruikt.
De impedantie is nml evenredig met het kwadraat van het aantal windingen.2x windingen -> 4x impedantie.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » ma 21 jan 2019, 21:56

Ik spring van het ene naar het andere draadje Anne. Om moe van te worden :wink:
Wat gebeurt er dan als ik een 8 Ohm luidspreker op een 16 Ohm uitgang aansluit? Zoals het nu zit gebruik ik een lagere tap, met 16 Ohm een hogere :?: .

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 21 jan 2019, 22:12

Wat zeggen je oren? Over het algemeen zijn 8 ohm speakers gemiddeld rond de 6 ohm en kan zelfs op sommige punten naar 4 ohm zakken. Die zou ik toch eerder op de 4 ohm tap aansluiten.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 07 dec 2020, 22:26

Hier dan maar verder ?
In 't schema staat bij elke condensator 50µF+50µF, staat er dus 2x teveel.
Ik vond het wel beetje verdacht (100µF na een EZ81) maar dat mag als de weerstand van de wikkelingen van de trafo groot genoeg is.
Er moet dus twee stuks 50µF (of 47µF) in een oude condensatorbus. Met 60mm hoog moet dat kunnen, de nieuwe zijn minder dan 30mm lang.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 08 dec 2020, 10:40

Hoi Anne, ik denk niet dat ik die oude bussen open ga maken, er zijn van die puristen die alles zo origineel mogelijk willen houden maar wat aan de binneknat zit geloof ik wel :lol:
Waar ik me wel over verwonder is dat deze fabrikanten een bromvrije versterker bouwden ondanks de spaghetti onder het chassis. Als je zo'n K&H of Bocama versterker bekijkt van onder snap ik dat echt niet :shock:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 08 dec 2020, 12:44

PA4URK schreef:Hoi Anne, ik denk niet dat ik die oude bussen open ga maken, er zijn van die puristen die alles zo origineel mogelijk willen houden maar wat aan de binneknat zit geloof ik wel :lol:
Is niet enkel voor het uitzicht.De elco dient ook als draadsteun, als je ze eruit gooit moet er weer iets anders voor.En met er bovenuit steken neemt 't geen plaats onder het chassis in.
Waar ik me wel over verwonder is dat deze fabrikanten een bromvrije versterker bouwden ondanks de spaghetti onder het chassis. Als je zo'n K&H of Bocama versterker bekijkt van onder snap ik dat echt niet :shock:
Als je weet wat je doet hoef je je niet aan één aardpunt of aarddraad te houden, die zijn er om de kans op slagen zonder inzicht te vergroten.
Anne

PA4URK

Berichtdoor PA4URK » di 08 dec 2020, 17:37

Als je weet wat je doet hoef je je niet aan één aardpunt of aarddraad te houden, die zijn er om de kans op slagen zonder inzicht te vergroten.
Anne

Haha, dus voor dombo's als mij die iedere keer weer kans zien om een hoop brom uit een versterker te krijgen :lol:
Ik ga binnenkort met de Hummel aan de slag Anne. Verdikkie, ben ik alweer met drie projecten bezig :think:

Terug naar “Versterkers”