In- en uitgangen parallel schakelen?
Moderator: Beheerdersteam
In- en uitgangen parallel schakelen?
Goedenavond!
Ik heb deze eindversterker:
https://nl.aliexpress.com/item/Hot-Sale ... 55165.html
En ik vroeg me af of je de in- en uitgangen parallel kunt schakelen (om een sub, met één speaker aan te sturen)?
Enig zoekwerk levert tegenstrijdige informatie op, dus ik wend mij tot de verzamelde wijsheid op dit forum.
Ik heb één kanaal gebruikt om te testen of de schakelende voeding in dit topic ( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=27069) bijgeluiden genereert, beide kanalen apart werken uiteraard goed.
Groeten, Jan.
Ik heb deze eindversterker:
https://nl.aliexpress.com/item/Hot-Sale ... 55165.html
En ik vroeg me af of je de in- en uitgangen parallel kunt schakelen (om een sub, met één speaker aan te sturen)?
Enig zoekwerk levert tegenstrijdige informatie op, dus ik wend mij tot de verzamelde wijsheid op dit forum.
Ik heb één kanaal gebruikt om te testen of de schakelende voeding in dit topic ( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=27069) bijgeluiden genereert, beide kanalen apart werken uiteraard goed.
Groeten, Jan.
Re: In- en uitgangen parallel schakelen?
Ingangen parallel zal geen probleem zijn, uitgangen parallel is vragen om narigheid. Door toleranties en offsets zullen beide versterkers een net iets andere spanning op de uitgang willen(*) zetten en kunnen er grote vereffeningsstromen gaan lopen: de versterker die de hoogste uitgangsspanning probeert op te drukken gaat dan veel stroom leveren die de andere weer probeert af te voeren.
(*): Dat "willen" is natuurlijk figuurlijk bedoeld, ik beweer niet dat versterkers over bewustzijn beschikken.
(*): Dat "willen" is natuurlijk figuurlijk bedoeld, ik beweer niet dat versterkers over bewustzijn beschikken.
Bedankt Marcel, een korte test met de uitgangen parallel viel negatief uit, in de zin dat de versterker geen uitgangssignaal produceert.
Elk kanaal individueel geeft wel geluid, zoals je al voorspelde.
De test was met een 24V schakelende voeding, dan zit ik aan de ondergrens van wat de versterker kan leveren.
Ik heb nog een ringkern met 2 x 12V 6,3A secundair liggen, beide wikkelingen in serie en gelijkgericht levert onbelast 35V DC op, is dat niet wat te dicht bij de maximale 36V uit de specs?
Groeten, Jan.
Elk kanaal individueel geeft wel geluid, zoals je al voorspelde.
De test was met een 24V schakelende voeding, dan zit ik aan de ondergrens van wat de versterker kan leveren.
Ik heb nog een ringkern met 2 x 12V 6,3A secundair liggen, beide wikkelingen in serie en gelijkgericht levert onbelast 35V DC op, is dat niet wat te dicht bij de maximale 36V uit de specs?
Groeten, Jan.
Als die 36 V de absolute maximum rating is, is 35 V nominaal ongestabiliseerd inderdaad te veel. De Nederlandse netspanning is 230 V +6 %/-10 %, dus als er bij 230 V in 35 V uit komt, kan het zomaar 37,1 V worden.
Die 35V is gemeten na gelijkrichting en een 63V 10000uF elko.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Jan,
Je bent nu al een tijdje opnieuw het wiel uit te vinden en er uiteindelijk achter komt dat al die Ali ampjes bagger zijn. Kost geen drol maar is ook niks.
Je bent nu al een tijdje opnieuw het wiel uit te vinden en er uiteindelijk achter komt dat al die Ali ampjes bagger zijn. Kost geen drol maar is ook niks.
Ik heb een aantal van deze Ali ampjes liggen, als het werkt, is het mooi.
En zoals ze bij AH zeggen: weggooien is zonde.
Ik ga (voorzichtig) testen met de 35V die ik beschikbaar heb, waarschijnlijk loop ik tegen de limiet van de buffer elko aan, die maar 35V 2200uF is..
Groeten Jan.
En zoals ze bij AH zeggen: weggooien is zonde.
Ik ga (voorzichtig) testen met de 35V die ik beschikbaar heb, waarschijnlijk loop ik tegen de limiet van de buffer elko aan, die maar 35V 2200uF is..
Groeten Jan.
L'histoire se repètepompebled schreef:waarschijnlijk loop ik tegen de limiet van de buffer elko aan, die maar 35V 2200uF is..
Groeten Jan.
Anne
Probablement pas, voordat ik er 35V op zet haal ik eerst elko's met een hoger Voltage, een ezel...Ah!buis schreef:L'histoire se repètepompebled schreef:waarschijnlijk loop ik tegen de limiet van de buffer elko aan, die maar 35V 2200uF is..
Groeten Jan.![]()
![]()
Anne
Groeten, Jan.
- VintageHarry
Weggooien mag dan zonde zijn, maar laten ploffen met een te hoge voedingsspanning toch ook? Als je een weerstandje in de voedingslijn zet, dan nog een elco eroverheen en een beetje belasting met een andere weerstand moet je toch wel onder die 35V kunnen komen. Geeft de versterker wat meer kans 
Heb je daar wat waarden bij voor de weerstanden en de elko?
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- VintageHarry
Dat is vooral een kwestie van wat uitproberen, maar begin bijvoorbeeld eens met een 10 Ohm serieweerstand, dan een elco en daaraan parallel een belastingsweerstand. De waarde van de elco is niet zo belangrijk, 1000 uF bijvoorbeeld maar kijk gewoon wat je hebt liggen. Als belastingsweerstand kun je denken aan 330 Ohm, dan gaat er ca. 100 mA doorheen en krijg je een 3,5 W aan warmte. Uiteraard draadweerstanden gebruiken
Nu meet je eens welke spanning je overhoudt, zo'n 32V lijkt me een mooi streven. Zakt de spanning duidelijk lager dan die 32V dan kun je de 10 Ohm weerstand stapsgewijze verkleinen. En blijft ' ie te hoog dan moet er meer dan 10 Ohm in.
Zodra je dit voor elkaar hebt kun je de versterker met een gerust hart aansluiten, nu horen zowel de 35V elco als de chipamp heel te blijven. Al weet je het nooit helemaal zeker met die Chinezen....
Hopelijk heb je hier iets aan!
Groet, Harry
Nu meet je eens welke spanning je overhoudt, zo'n 32V lijkt me een mooi streven. Zakt de spanning duidelijk lager dan die 32V dan kun je de 10 Ohm weerstand stapsgewijze verkleinen. En blijft ' ie te hoog dan moet er meer dan 10 Ohm in.
Zodra je dit voor elkaar hebt kun je de versterker met een gerust hart aansluiten, nu horen zowel de 35V elco als de chipamp heel te blijven. Al weet je het nooit helemaal zeker met die Chinezen....
Hopelijk heb je hier iets aan!
Groet, Harry
- VintageHarry
Onder de link die je in je eerste post gaf wordt trouwens ook gesproken over het in brug schakelen van twee versterkers, dat lijkt niet direct aanbevolen te worden. Kun je er geen tweede subwoofer naast zetten?
Als werkspanning voor de versterker wordt 32V genoemd, had ik dat toch leuk gegokt
Als werkspanning voor de versterker wordt 32V genoemd, had ik dat toch leuk gegokt
Hallo Harry,
Ik heb het alleen over het parallel schakelen van de in- en uitgangen van de TDA 7498 100 W + 100 W versterker.
Dit heb ik ook kort geprobeerd, toen gaf de versterker geen kik.
Bij het later(!) doorlezen van een enorm lange thread op DIYaudio kwam ik op pagina 5 de informatie tegen dat er bij de opdruk van de print een fout was gemaakt; de beschrifting van de linker speakeruitgang is correct (plus links, min rechts) terwijl dat bij de rechter speakeruitgang gespiegeld had moeten zijn, alleen was dat identiek aan links.
Bij mijn parallel aansluiten van de luidsprekeruitgangen heb ik de boel dus domweg kortgesloten...
Mazzel dat de beveiliging hier niet in trapte en de print nog heel is.
Als het parallel aansluiten niet kan/lukt, wil ik een speaker met een dubbele spreekspoel gebruiken, elke spreekspoel z'n eigen versterkerhelft.
In diezelfde thread wordt als maximaal Voltage voor de TDA7498 39V genoemd, het feit dat er een 35V 2200uF bufferelko op de print gebruikt is zorgt ervoor, dat je daar onder moet blijven.
Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat als je zo dicht bij de grens gaat zitten, de boel te heet wordt, dus ik haal een 50V of 63V elko die past (Ø 18 mm max) met een soortgelijke (of hogere) waarde.
Tevens haal ik een handjevol draadgewonden weerstanden.
Groeten, Jan.
Ik heb het alleen over het parallel schakelen van de in- en uitgangen van de TDA 7498 100 W + 100 W versterker.
Dit heb ik ook kort geprobeerd, toen gaf de versterker geen kik.
Bij het later(!) doorlezen van een enorm lange thread op DIYaudio kwam ik op pagina 5 de informatie tegen dat er bij de opdruk van de print een fout was gemaakt; de beschrifting van de linker speakeruitgang is correct (plus links, min rechts) terwijl dat bij de rechter speakeruitgang gespiegeld had moeten zijn, alleen was dat identiek aan links.
Bij mijn parallel aansluiten van de luidsprekeruitgangen heb ik de boel dus domweg kortgesloten...
Mazzel dat de beveiliging hier niet in trapte en de print nog heel is.
Als het parallel aansluiten niet kan/lukt, wil ik een speaker met een dubbele spreekspoel gebruiken, elke spreekspoel z'n eigen versterkerhelft.
In diezelfde thread wordt als maximaal Voltage voor de TDA7498 39V genoemd, het feit dat er een 35V 2200uF bufferelko op de print gebruikt is zorgt ervoor, dat je daar onder moet blijven.
Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat als je zo dicht bij de grens gaat zitten, de boel te heet wordt, dus ik haal een 50V of 63V elko die past (Ø 18 mm max) met een soortgelijke (of hogere) waarde.
Tevens haal ik een handjevol draadgewonden weerstanden.
Groeten, Jan.
Ja dat kan maar dan moet je wel een bordje hebben wat met een TDA7498E is uitgerust zoals deze. Onderop zitten een paar jumpers waarmee de amp in mono gezet kan worden.
Erg fijne module, werkte gewoon meteen hier, klinkt voor het geld bijzonder lekker en geeft met een 36V fietsaccu aan 4 ohm genoeg prik voor een strandfeest.
Tips : https://www.trevormarshall.com/class-d-tutorial/
Heb je die TPA3116 nu al koel gekregen ?
Erg fijne module, werkte gewoon meteen hier, klinkt voor het geld bijzonder lekker en geeft met een 36V fietsaccu aan 4 ohm genoeg prik voor een strandfeest.
Tips : https://www.trevormarshall.com/class-d-tutorial/
Dat is niet mijn ervaring, er zit wat rommel in het <5 euro tpa3116 segment op Ali wat deze chips een slechte naam geeft maar een goed ontwerp heeft een nauwelijks te evenaren prijs/kwaliteit verhouding. Hetzelfde geld voor de TDA7498, zolang je daar de E uitvoering van pakt heb je een prima low-cost Hypex alternatief in handen.pompebled schreef:Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat als je zo dicht bij de grens gaat zitten, de boel te heet wordt, dus ik haal een 50V of 63V elko die past (Ø 18 mm max) met een soortgelijke (of hogere) waarde.
Heb je die TPA3116 nu al koel gekregen ?
Daar wordt aan gewerkt.motoindo schreef:Heb je die TPA3116 nu al koel gekregen ?
De mechanische oplossing is een 12V 4x4xcm computerfan op 6V die temperaturen rond de 35°C houdt.
Met betrekking tot de weerstanden heb ik een vraag gesteld in het betreffende topic.
Groeten, Jan.
Minimum Voltage or bust?
Ik ben aan het spelen met de versterker in stereo modus, met een 19V 6 A laptop voeding en er komt geen geluid uit.
Hang ik er een ringkerntrafo met gelijkrichting en afvlakelko aan, zodat de print wordt gevoed met 32V DC, dan speelt 'ie wél.
Is dit soort printjes gevoelig voor onderspanning en gebeurt er daarom niks onder de 24V?
Groeten, Jan.
Hang ik er een ringkerntrafo met gelijkrichting en afvlakelko aan, zodat de print wordt gevoed met 32V DC, dan speelt 'ie wél.
Is dit soort printjes gevoelig voor onderspanning en gebeurt er daarom niks onder de 24V?
Groeten, Jan.
Re: Minimum Voltage or bust?
Niets zinnigs over te zeggen zonder schema .. de chip zelf doet het volgens de datasheet vanaf 14Vpompebled schreef:Is dit soort printjes gevoelig voor onderspanning en gebeurt er daarom niks onder de 24V?
Hallo Harry,VintageHarry schreef:Dat is vooral een kwestie van wat uitproberen, maar begin bijvoorbeeld eens met een 10 Ohm serieweerstand, dan een elco en daaraan parallel een belastingsweerstand. De waarde van de elco is niet zo belangrijk, 1000 uF bijvoorbeeld maar kijk gewoon wat je hebt liggen. Als belastingsweerstand kun je denken aan 330 Ohm, dan gaat er ca. 100 mA doorheen en krijg je een 3,5 W aan warmte.
Ik ben aan het experimenteren geslagen, maar krijg niet de resultaten die ik nodig heb.
Wat doe ik verkeerd:
Aan de plus van de voeding hangt een 10 Ohm weerstand, gevolgd door een 250V 680uF elko (die heb ik liggen). Parallel over de elko een 330 Ohm, van hier naar de plus van de versterker.
Ik houdt dan nét 20V over waarbij de versterker in een stottermodus werkt: aan/uit/aan/uit, enz
Wil ik de versterker continue laten werken, dan moet ik bovenstaande schakeling overbruggen met een testsnoertje en meet ik 34,3 V.
Lijkt me niet de bedoeling...
Ik heb stapsgewijs meer 10 Ohm weerstanden parallel over de eerste 10 Ohm gezet, zodat de waarde zakt, maar dat maakt geen verschil, ik kom niet boven de 20-21V uit en de versterker blijft stotteren.
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 01 jan 2019, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
Het stotteren begrijp ik op zich wel, als bruikbare voedingsspanning wordt de range van 20 tot 36 Volt aangegeven in de door jou geplaatste link. Het stand-by verbruik van zo'n klasse D versterker zou echter maar erg laag mogen zijn. Waarom de voedingsspanning dan nooit boven die 20-21 V uitkomt, ook niet nadat je de 10 Ohm weerstand verkleint m.b.v. parallelweerstanden, kan ik daarom zo niet verklaren, sorry! Dan kun je m.i. maar het beste de 35V elco vervangen door eentje die een wat hoger voltage aan kan en dan het geheel toch op die 34,3 V laten draaien.
Die heb ik al besteld.VintageHarry schreef:Dan kun je m.i. maar het beste de 35V elco vervangen door eentje die een wat hoger voltage aan kan en dan het geheel toch op die 34,3 V laten draaien.
Aanvullende vraag: wat is de functie van de elko met parallel weerstand?
Met vijf weerstanden van 10 Ohm parallel heb ik iets van 2 Ohm (gemeten 2,5 Ohm), volgens de online calculator zou het voltage moeten zakken van 35 naar 25V.
Is het de elko met parallelle weerstand die het voltage nog verder onderuit haalt?
Andere vraag: is zo'n module ook bruikbaar om het Voltage te reduceren naar 32V?
https://www.banggood.com/nl/DC-DC-8_5-4 ... rehouse=CN
Of zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/200W-15A ... 71df19cd5e
Of haal ik dan alle mogelijk elektronische rotzooi binnen op de voeding?
Groeten, Jan.
- VintageHarry
De elco niet, da's alleen een stukje stabilisatie. De weerstand wel, maar die zit er omdat ik er vanuit ging dat deze klasse D versterker in stand-by modus maar heel weinig zou gebruiken. De weerstand verstookt zo'n 3,5W zoals al vermeld, dat is maar erg weinig vergeleken bij wat de versterker gebruikt als deze een beetje serieus vermogen aan de subwoofer moet leveren.pompebled schreef:Is het de elko met parallelle weerstand die het voltage nog verder onderuit haalt?
Probeer het nu (na montage van de nieuwe elco) eerst maar zonder de extra componenten die ik noemde. En meet dan eens welke voedingsspanning er effectief overblijft, zowel in de situatie dat de versterker geen vermogen hoeft te leveren als in een situatie waarbij hij dat wel doet.
Buck down schakeling?
Ik heb gisteren in stereo getest, gewoon met twee speakerkastjes, daar wordt de versterker niet warm of koud van en de voedingsspanning bleef zowel mét als zonder signaal hetzelfde.
Aan een subwoofer zou dat anders kunnen zijn, maar daarvoor moet ik eerst een verloopring frezen, wil de dubbelspreekspoel speaker in/op de bestaande behuizing passen.
Andere vraag: is zo'n module ook bruikbaar om het Voltage te reduceren naar 32V?
Groeten, Jan.
Aan een subwoofer zou dat anders kunnen zijn, maar daarvoor moet ik eerst een verloopring frezen, wil de dubbelspreekspoel speaker in/op de bestaande behuizing passen.
Groeten, Jan.
35V elko vervangen door 50V exemplaar
Zoals hierboven vermeld; onder last krijgt de versterker 34,4V aangeboden.
Dit is zonder het parallelle netwerkje van weerstand en elko dat VintageHarry voorstelde.
De boel staat net een halfuurtje aan, voorlopig wordt er niks warm.
Groeten, Jan.
Dit is zonder het parallelle netwerkje van weerstand en elko dat VintageHarry voorstelde.
De boel staat net een halfuurtje aan, voorlopig wordt er niks warm.
Groeten, Jan.
- VintageHarry
Dat is alvast een goed begin! Is de 35V elco al vervangen?