Buffer elko toevoegen?
Moderator: Beheerdersteam
Buffer elko toevoegen?
Ik heb twee van deze TPA3116 printjes werken aan 24V en de 25V 3300uF elko wordt warm, rond de 35-40 graden C.
Kan dit kwaad en helpt het toevoegen van een tweede elko?
https://nl.aliexpress.com/item/DC-12-V- ... a1cd6e01-1
Groeten, Jan.
Kan dit kwaad en helpt het toevoegen van een tweede elko?
https://nl.aliexpress.com/item/DC-12-V- ... a1cd6e01-1
Groeten, Jan.
Re: Buffer elko toevoegen?
Zo niet te zeggen, waar komt die 24V voor het printje vandaan ?
Anne
Anne
Hallo Anne,
De 24V komt van een schakelende voeding, zo eentje:
https://www.ebay.co.uk/p/SA-AC-100v-240 ... 2759616302
Op een plankje gemonteerd werkt de zaak al ruim een jaar naar wens, maar ik zet de boel nu in een behuizing en dan kan de warmte slechter weg.
Groeten, Jan.
De 24V komt van een schakelende voeding, zo eentje:
https://www.ebay.co.uk/p/SA-AC-100v-240 ... 2759616302
Op een plankje gemonteerd werkt de zaak al ruim een jaar naar wens, maar ik zet de boel nu in een behuizing en dan kan de warmte slechter weg.
Groeten, Jan.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Normaal gesproken wordt een elco niet warm, denk dat het komt omdat 'ie tegen het koelblokje aan staat. En nu in een kastje de warmte niet wegkan.
Bij gebruik op een plankje worden koellichaam en elko ongeveer even warm.Barry2001 schreef:Normaal gesproken wordt een elco niet warm, denk dat het komt omdat 'ie tegen het koelblokje aan staat. En nu in een kastje de warmte niet weg kan.
Nu de boel in een behuizing komt heb ik twee printjes 'Huckepack' gemonteerd, de inschakelvertraging, met de eindtrap er bovenop: Door gebrek aan hoogte heb ik de elko aan de onderzijde van de print gehangen, die staat dus niet meer pal naast het koellichaam.
Groeten, Jan.
Hangt er natuurlijk ook van af hoe groot het kastje is, en hoeveel gaten/sleuven er in zitten.pompebled schreef:maar ik zet de boel nu in een behuizing en dan kan de warmte slechter weg.
Die elco lijkt een rx30 type. Die zijn niet zo onder de indruk van een beetje warmte.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als het een echte is.... Volgens mij zit dat ding als buffer op de voedingslijn, regel 1 : minimaal 1x overdimensioneren qua voltage.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik sluit me aan bij ds23man, indien deze elco daadwerkelijk op een 24 volt lijn staat dan wordt dit geen lange geschiedenis. ik zou hier zeker voor een 35 volt exemplaar gaan.
Heb je die elco vervangen of aan de andere kant van de print gemonteerd ? Want op het plaatje bij Alie zit de elco bovenop.
Behalve de krappe spanning zou die elco nml ook een te grote verliesweerstand kunnen hebben voor schakelende toepassing.
Anne
Behalve de krappe spanning zou die elco nml ook een te grote verliesweerstand kunnen hebben voor schakelende toepassing.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Heb effe de Ti datasheet bekeken, zij adviseren een 220u buffer elco op de voeding per kanaal. Hier hebben ze 3300u toegepast voor beide kanalen ( ding draait BTL).
Hallo Anne,Ah!buis schreef:Heb je die elco vervangen of aan de andere kant van de print gemonteerd ? Want op het plaatje bij Alie zit de elco bovenop.
Het is dezelfde elko, aan de andere kant van de print gesoldeerd.
Dat zegt me weinig, is dat goed, of niet?ds23man schreef:Heb effe de Ti datasheet bekeken, zij adviseren een 220u buffer elco op de voeding per kanaal. Hier hebben ze 3300u toegepast voor beide kanalen ( ding draait BTL).
Groeten, Jan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Op zich is meer capaciteit geen slecht idee, maar in dit geval is het ten koste gegaan van de voltage rating. Als ze gewoon een 1000u hadden gepakt dan was een 35 of 50V uitvoering mogelijk geweest met dezelfde afmetingen.pompebled schreef:Dat zegt me weinig, is dat goed, of niet?ds23man schreef:Heb effe de Ti datasheet bekeken, zij adviseren een 220u buffer elco op de voeding per kanaal. Hier hebben ze 3300u toegepast voor beide kanalen ( ding draait BTL).
Groeten, Jan.
Ik heb even door de bak met onderdelen gerommeld; het enige dat in de buurt komt is 680uF 250V...
Dat is qua afmetingen aan de forse kant (Ø25 x 40mm) en past niet op de print.
Ik zou 'm naast de print kunnen zetten, maar dan moet ik de Huckepack opstelling verplaatsen om voldoende oppervlak vrij te maken, dan is de bodem van de behuizing gelijk een gatenkaas, want het spul zat al vastgebout...
In het kader van de koeling misschien niet slecht, maar het ziet er niet uit.
Groeten, Jan.
Dat is qua afmetingen aan de forse kant (Ø25 x 40mm) en past niet op de print.
Ik zou 'm naast de print kunnen zetten, maar dan moet ik de Huckepack opstelling verplaatsen om voldoende oppervlak vrij te maken, dan is de bodem van de behuizing gelijk een gatenkaas, want het spul zat al vastgebout...
In het kader van de koeling misschien niet slecht, maar het ziet er niet uit.
Groeten, Jan.
Moet die ontkoppelelco een lage-ESR-type zijn om de warmte die de elco zelf produceert als er hoogfrequent stroompieken van een paar ampère doorheen gaan te beperken? (Het staat zo te zien nergens in de datasheet.)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Waarom zou dat moeten? Komt toch gewoon een redelijk nette dc spanning binnen?
Zou je zeggen, maar 't ding wordt warm.Die D-versterker trekt misschien flinke pulsen stroom uit de voeding en als die niet snel genoeg volgt moet de elco het opvangen.ds23man schreef:Waarom zou dat moeten? Komt toch gewoon een redelijk nette dc spanning binnen?
Geen ervaring met D-versterkers maar dacht wie weet, daarom vroeg ik er ook al naar.
Anne
Vandaag even bij de lokale elektronicaboer geweest, maar die had slechts een beperkt standaard assortiment, waar helaas niks bruikbaars bij zat.ds23man schreef:Op zich is meer capaciteit geen slecht idee, maar in dit geval is het ten koste gegaan van de voltage rating. Als ze gewoon een 1000u hadden gepakt dan was een 35 of 50V uitvoering mogelijk geweest met dezelfde afmetingen.
Ik monteer de boel eerst zoals ik in gedachten had en ga met gesloten behuizing proefdraaien, eens kijken hoe warm de boel wordt.
Mocht de schakelende voeding de boosdoener zijn, dan is er altijd nog een ringkern met gelijkrichter en buffer elko's als voedingoptie. De versterker in kwestie werkt aan een kleine subwoofer, geen idee of dat nog ander/hogere eisen aan de voeding stelt.Ah!buis schreef:Zou je zeggen, maar 't ding wordt warm.Die D-versterker trekt misschien flinke pulsen stroom uit de voeding en als die niet snel genoeg volgt moet de elco het opvangen.ds23man schreef:Waarom zou dat moeten? Komt toch gewoon een redelijk nette dc spanning binnen?
Geen ervaring met D-versterkers maar dacht wie weet, daarom vroeg ik er ook al naar.
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op za 22 dec 2018, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan zou 'ie op z'n laatste benen moeten lopen, want de versterker in kwestie draait al ruim een jaar als subwoofer versterker (op een plankje) aan m'n PC.ds23man schreef:Ik geef die elco een jaar.....
Goed, die staat niet 24/7 aan, maar toch regelmatig een hele dag.
Ik zal verder sneupen naar (passende) elko's met een hoger Voltage en een lagere capaciteit ter vervanging, better safe than sorry.
Groeten, Jan.
Precies, als de voeding ideaal zou zijn (en de voedingskabel geen inductie had) had je die hele elco niet nodig en werd die ook niet warm (behalve dan door het dicht bij de koelplaat van het IC staan). Ik heb er overigens ook geen ervaring mee.Ah!buis schreef:Zou je zeggen, maar 't ding wordt warm.Die D-versterker trekt misschien flinke pulsen stroom uit de voeding en als die niet snel genoeg volgt moet de elco het opvangen.ds23man schreef:Waarom zou dat moeten? Komt toch gewoon een redelijk nette dc spanning binnen?
Anne
Inmiddels is bijna (de stekkerverbinding op de ingang raakt nét de behuizing, die draden soldeer ik rechtstreeks aan de soldeereilandjes onderop de print) de hele handel in de behuizing gemonteerd en kan ik proefdraaien.
De versterker heeft nog niet gespeeld met de elko hangend aan de print, dus als 'ie straks niet warm wordt, heeft het dus aan de nabijheid van het koellichaam gelegen, ik laat het weten.
De 24V schakelende voeding, de 12V wisselstroom en de 12V gelijkstroom komen (samen) in een aparte behuizing, vandaar de wartel met de zespolige kabel (van een meter lang).
Als er nog opmerkingen zijn betreffende de opbouw, hoor ik het graag, vóór ik er straks stroom op zet.
Groeten, Jan.
De 24V schakelende voeding, de 12V wisselstroom en de 12V gelijkstroom komen (samen) in een aparte behuizing, vandaar de wartel met de zespolige kabel (van een meter lang).
Als er nog opmerkingen zijn betreffende de opbouw, hoor ik het graag, vóór ik er straks stroom op zet.
Groeten, Jan.
Het lijkt er op dat de nabijheid van het koellichaam wel degelijk invloed heeft; de boel staat een uurtje te spelen en de elko wordt 30°C en het koellichaam 45°C.
Omdat de elko nu onder de print hangt, kan ik de aansluitingen op de print ook meten: de plus wordt 39°C, en de min 35°C.
Groeten, Jan.
Omdat de elko nu onder de print hangt, kan ik de aansluitingen op de print ook meten: de plus wordt 39°C, en de min 35°C.
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 23 dec 2018, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.