Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen

Berichtdoor ds23man » zo 09 jun 2019, 13:41

Dan staat bij die componenten aangevinkt dat ze niet zichtbaar zijn. In Kicad wordt de tekst dan grijs.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 09 jun 2019, 13:46

Wel raar dat ze er voor de grote weerstanden er wel bij staan.

Overigens ben ik ook nog op zoek naar een zakje met ceramische afstandsbusjes voor vermogensweerstanden.
Geen idee hoe die dingen in het Engels heten, heb al zitten zoeken met termen als "resistor ceramic standoff" en dergelijke maar weinig zinnigs kunnen vinden.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 09 jun 2019, 13:48

De waardes van de weerstanden moeten er ook niet op omdat die variëren met de bias instelling :wink:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 jun 2019, 13:48

Gaat mij ook nog wel eens mis hoor, silk kun je op verschillende sublagen hebben, die later in de Gerber worden samengevoegd tot bv ‘Silk Top’. Dus bijvoorbeeld de refdes-sen op een laag, de silk pin 1 aanduiding op een laag, en overige tekst zoals boardnaam weer op een andere laag. Wat waterdicht is, om te zien of alle info in je silk Gerber laag staat die je naar de fabriek stuurt is je Gerbers controleren in een viewer (Viewmate is een goede, en gratis).
Even geconcentreerd voor gaan zitten, dan haal je de foutjes wel uit. Ik teken nu wat is het, een jaar of 20 printen, ik vind ook bij mezelf best nog wel vaak iets dat ik nog even aanpas na het checken.
Connectivity e.d. kun je automatisch laten checken, bij zaken als silk blijft er toch wat foutgevoelig handwerk over.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 jun 2019, 13:51

ray5150 schreef:Wel raar dat ze er voor de grote weerstanden er wel bij staan.

Overigens ben ik ook nog op zoek naar een zakje met ceramische afstandsbusjes voor vermogensweerstanden.
Geen idee hoe die dingen in het Engels heten, heb al zitten zoeken met termen als "resistor ceramic standoff" en dergelijke maar weinig zinnigs kunnen vinden.

Spacer is het toverwoord, dan vind je ze wel :D

https://m.ebay.nl/itm/Pack-of-50-6mm-lo ... Sw~p5ciN~h
(Pak er zo willekeurig 1)

AatV

Berichtdoor AatV » zo 09 jun 2019, 13:53

ray5150 schreef:Wel raar dat ze er voor de grote weerstanden er wel bij staan.

Er is misschien iets te vinden bij je huisleverancier?
https://www.eoo-bv.nl/435-afstandsbussen

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 09 jun 2019, 14:23

Barry2001 schreef:Gaat mij ook nog wel eens mis hoor, silk kun je op verschillende sublagen hebben, die later in de Gerber worden samengevoegd tot bv ‘Silk Top’. Dus bijvoorbeeld de refdes-sen op een laag, de silk pin 1 aanduiding op een laag, en overige tekst zoals boardnaam weer op een andere laag. Wat waterdicht is, om te zien of alle info in je silk Gerber laag staat die je naar de fabriek stuurt is je Gerbers controleren in een viewer (Viewmate is een goede, en gratis).
Even geconcentreerd voor gaan zitten, dan haal je de foutjes wel uit. Ik teken nu wat is het, een jaar of 20 printen, ik vind ook bij mezelf best nog wel vaak iets dat ik nog even aanpas na het checken.
Connectivity e.d. kun je automatisch laten checken, bij zaken als silk blijft er toch wat foutgevoelig handwerk over.

De silkscreen vreet altijd een hoop tijd, alle referenties en waardes staan nooit op de goede plek. Ik heb zelf een hekel aan waardes op de silkscreen, tis geen schilderen met Ravensburger... Dus moet je bij elke component die uitzetten en daarna de referentie op een logische plek zetten.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 09 jun 2019, 14:31

Of gewoon op keramische afstandsbus zoeken: https://www.eoo-bv.nl/afstandsbussen/41 ... st-10.html Meen dat KEMO ook zakjes heeft met 100 stuks voor een paar euro. Bolle Gerrit? En verder voor moeilijk mechanisch spul: https://www.mparts.nl/afstandsbussen/

Overigens wat was dat nou met die vislucht? Vast Tukkeraans voor mooi werk :sure: Net zoals de Friezen nooit verder komen dan "Niet slecht" :lol:
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 jun 2019, 17:25

ds23man schreef:
Barry2001 schreef:Gaat mij ook nog wel eens mis hoor, silk kun je op verschillende sublagen hebben, die later in de Gerber worden samengevoegd tot bv ‘Silk Top’. Dus bijvoorbeeld de refdes-sen op een laag, de silk pin 1 aanduiding op een laag, en overige tekst zoals boardnaam weer op een andere laag. Wat waterdicht is, om te zien of alle info in je silk Gerber laag staat die je naar de fabriek stuurt is je Gerbers controleren in een viewer (Viewmate is een goede, en gratis).

De silkscreen vreet altijd een hoop tijd, alle referenties en waardes staan nooit op de goede plek. Ik heb zelf een hekel aan waardes op de silkscreen, tis geen schilderen met Ravensburger... Dus moet je bij elke component die uitzetten en daarna de referentie op een logische plek zetten.

Met KiCad en Eagle wel ja, veel betaalde layout pakketten hebben daar een voorziening voor. Vaak iets 'like simular' achtigs, zodat je het bv bij alle weerstanden die 90 graden geroteerd zijn in 1 keer kunt doen. Want ook al wil je geen refdes in silk hebben, je assembly tekening moet je zowiezo maken. En dan scheelt zo'n functie enorm veel tijd. Overigens kun je ook losse software kopen die je output kan aanpassen, waar je bv een degelijke assembly tekening met zoekfunctie mee kunt maken. Ben ook niet zo vd silk, maar bv een grote chipmachine bouwfabriek in het zuiden vh land doet het weer wel (maken ook weinig serieproductie natuurlijk). Borden die in een omgeving worden gebruikt waar vacuum is (ruimtevaart) weer niet, silk laat dan los :D

Silk op een bord kan soms handig zijn, zoals het bordje van Ray voor onze hobby dat met de hand nagebouwd wordt. Vaak wordt in de industrie alleen refdes silk bij de key components neergezet, zodat je in 1 oogopslag ziet waar welk circuit zit. En dan ook bij de handgesoldeerde componenten, zeker als die polariteit hebben. Voor de rest volstaat dan een goede assembly tekening.

Als je een nette layout wilt maken is dat niet alleen de sporen op het bord pleuren, maar hoort daar ook een pakket administratie bij.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 09 jun 2019, 19:33

Probleem zit in het feit dat er geen standaard is waar je een refdes in je footprint zet. En al heb je daar een standaard voor dan zal je altijd zien dat ie nou net op een plek terecht komt waar je hem niet wil hebben ( ander component, via). Zelf heb ik er een schurfthekel aan dan de waardes in de footprints standaard aan staan, zal mij boeien dat ic 1 een TL072 is of een NE5532.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 jun 2019, 20:18

Even kort nog, om Joram’s draadje niet verder te vervuilen; die is er wel, namelijk de origin. Als je een nette library bouwt met bv PCB Libraries komt de refdes string netjes overal op dezelfde plek terecht. Maar de praktijk is dat vaak online libraries worden gebruikt of wat standaard bij de layout software zit, een allegaartje vol fouten en niet aan te bevelen. Dan krijg je deze willekeur.
Als je met layout bezig wilt, bouw een eigen library. Ja, zeker in het begin even wat werk, maar het betaald zich terug. Grote bedrijven, grote projecten veel geld, maken allemaal eigen libraries / laten dit doen, niet voor niks: Foute footprint = print in de ton en veel erger, vertraging.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 09 jun 2019, 20:26

Anders misschien in het pcb design draadje zetten Barry, ik vind het leerzaam iig!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 jun 2019, 20:32

Ok, morgen anders even, klop op de telefoon nu. Als toevoeging; PCB Libraries is freeware tegenwoordig, in elk geval voor het footprint (met 3D model!) bouwen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 09 jun 2019, 20:39

ds23man schreef:Probleem zit in het feit dat er geen standaard is waar je een refdes in je footprint zet. En al heb je daar een standaard voor dan zal je altijd zien dat ie nou net op een plek terecht komt waar je hem niet wil hebben ( ander component, via). Zelf heb ik er een schurfthekel aan dan de waardes in de footprints standaard aan staan, zal mij boeien dat ic 1 een TL072 is of een NE5532.

Je hebt ook geen standaard nodig. Designators staan in principe buiten de outline van het component: Als de print "bestückt" is wil je hem nog wel duidelijk kunnen lezen. Bij het layouten let je niet op die aanduiding. Pas helemaal op het eind als het koper gelay-out is, plaats je die op een plek waar het het beste uitkomt en geen misverstanden kan veroorzaken t.o.v. andere componenten. Neemt niet weg dat je met lay-outen soms wel rekening moet houden dat die designator er nog tussen past.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 09 jun 2019, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 09 jun 2019, 20:40

Allemaal leuk en aardig met die origin, maar als ik in mijn bieb bepaal dat de ref netjes rechts uitgelijnd valt die dus net over een component die ik er strak naast plaats. Met TH valt dat nog wel mee, maar met krappe 603 of kleiner is dat gewoon een ramp. In het geval van de Fusion mfb plug-in heb ik uiteindelijk bij meer dan de helft van de componenten de ref handmatig weg moeten halen omdat er gewoonweg geen ruimte was.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 09 jun 2019, 20:43

Ja en? Is toch gewoon onderdeel van het maakproces? Als het past dan past het. Past het niet meer dan past het niet meer.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 09 jun 2019, 21:06

Barry2001 schreef:Als je een nette layout wilt maken is dat niet alleen de sporen op het bord pleuren, maar hoort daar ook een pakket administratie bij.

Klopt en dat begint eigenlijk al met het tekenen van het schema waar je voor ieder component al alle attributen definieert. Niet alleen de footprint (of package, shape enz.), maar alles tot en met Mouser bestel no. aan toe. Helaas zijn de meeste schema tekenpakketten van een bedenkelijk ouderwets alloy en beperkt daarin.
Peter de Jong

Terug naar “Versterkers”